Min motor har 27 hp om jag minns rätt så nånstans runt 45-50 hp är målet. Spridare från en 600 cc hoj borde väl vara ganska nära vad som är lämpligt. Hade ju gärna hitta nån spridare som är 7/11 mm.
Får kolla upp numret på dina spridare om jag kan hitta vad det är från, kommer nog att passera dig den 22:a.
Okej så du tror såna kan funka men en fundering om mappningen om spridarna flödar olika. Hur ska man göra för att mappa respektive cylinder? Bredbandslamdan ska väl monteras efter turbon och då är ju redan avgaserna från de två cylindrarna ihop blandade.
I mitt fall har jag ju ett hyfsat kort och tajt draget grenrör om man ska in med svetsmuttrar för att kunna flytta sonden mellan cylindrarna. Sen har jag 26 mm rör (invändigt om jag minns rätt) så man lär måste göra lånda muttrar för att sonden inte ska ta i baksidan av röret. Kan tänka mig att placeringen av sonden då skulle hamna på 10-15 cm från avgasventilen, har för mig att det står i Innovates bruksanvisningen att sonden ska placeras 30 cm från avgasventilen.
Jag missförstod. Jag trodde du skulle köra med ett spjäll och en spridare.
Ja det är ju ett delikat problem, för det första så kan man utgå ifrån att dina cylindrar redan från början inte är identiska och inte ger samma effekt.
Skillnaden i effekt beror på allt från fyllnadsgrad, kompression, förbränning.
Har du två spridare som ger olika bränslemängd så kan du har turen att råka placera den som ger mest bränsle på cylindern som pumpar mest luft, men det kan också bli tvärtom.
Kinesiska spridare har sannolikt större spridning i flöde än spridare från Bosch, gissar jag direkt ur arslet. Men beggade spridare lär skilja ännu mer i flöde än nya kinesiska.
Du kan testa spridarna om du har en bra våg och en klocka. Koppla in spridarna till en bränslepump, koppla in ström och sätt en strömbrytare så du kan öppna dom.
Så är det bara att låta dom stå öppna en given tid och mäta hur mycket bränsle dom sprutar under en given tid. Jag vill minnas att det är 5 volt för att aktivera spridarna men det är länge sedan jag höll på med sånt så kolla upp det.
Beggade spridare kan vara så dåliga/igensatta att man ser med blotta ögat och inte ens behöver mäta.
Tvätta spridarna i ultraljudstvätten så löser man oftast det problemet.
Vill man justera cylindrarna individuellt så blir man ju tvungen att placera lambdasensorn före avgaserna går ihop.
För att hålla det enkelt så använd sensorn där du tänkt och köp kinaspridare, jag tror nog dom är tillräckligt bra. Vill du köra budget men lägga mer arbetstid så kan du hämta två spridare hos mig och börja testa.