Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade varit väldigt intressant att få måtten på spridarna till CBR600RR om dessa passar i mina spjällhus. CBR600RR spridarna verkar ligga på runt 200 cc och det bör väl stämma för en sån motor ligger väl på runt 100 hp och hyfsat nära att vara en "dubbel" 250.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är hemma och är förkyld så jag har googlat efter spridare och dessa 200 cc spridare verkar nog vara vad jag söker. Hålet i trottelhuset är 8 mm i "botten" och 11 mm där jag förmodar att "tärningen" sitter vilket bör stämma med denna spridare om den är 7 mm i diameter längst ner och 12 mm över tärningen.

Vad tror ni om såna här spridare? Kan dom tänkas funka? Är väl ingen större ekonomisk förlust att köpa dom och värre felköp har nog gjorts till detta bygge. Samma sak behövs ju TPS och den verkar vara billig den med mellan 60-100 kr på från Kina.

 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har inte sett någ skillnad i storlek på skoter hoj eller bilspridare. De spelar ingen roll vilka mått de har för du kan ju gjuta igen spridarhålen i bef spjällhus och borra nytt hål, de är ingen belastning runt spridarna. Gjut igen med JB weld och borra om så håller de tätt för evigt. De krävs inga oringsspår inne i borrhål spjällhus endast slätborrat hål som spridarnas oringar tätar emot. För att hålla inne spridaren i borrhålet spjällhus så gör som på hoj och skotrar ja även bilar genom att fueltrailen håller dem inne så du sätter bara fast fueilrailen ordentligt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har inte sett någ skillnad i storlek på skoter hoj eller bilspridare. De spelar ingen roll vilka mått de har för du kan ju gjuta igen spridarhålen i bef spjällhus och borra nytt hål, de är ingen belastning runt spridarna. Gjut igen med JB weld och borra om så håller de tätt för evigt. De krävs inga oringsspår inne i borrhål spjällhus endast slätborrat hål som spridarnas oringar tätar emot. För att hålla inne spridaren i borrhålet spjällhus så gör som på hoj och skotrar ja även bilar genom att fueltrailen håller dem inne så du sätter bara fast fueilrailen ordentligt.

Menar du att det är nåt standardmått på spridarna? Vore ju ändå smidigt att kunna välja spridare som passar direkt i spjällhusen med 8 mm hål vid spetsen av spridaren och 11 mm hål där spridaren o-ring ska täta. Spjällhusen jag har är slätborrade så visst borde det gå att borra om hyfsat lätt. Några tips på 200 cc spridare som är 7 mm i toppen och med 12 mm o-ring?

Precis som du säger tänker jag bygga en fuelrail som håller spridarna på plats i spjällhuset.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mja jag tror inte de är standard på alla. Om ja tar måtten från min polars 800cc twinn skoter tvåtaktyare så är nog spetsen 6 eller 7mm och kroppen 11mm. Hålet i mina spjällhus är borrade slätt in till typ 11mm. Spridaren har då en oring som tätar kroppen mot borrhålet och i botten hål en 6x11 mm tätning för spetsen. Den tätningen pressar både innåt hål och utåt väggar, de är den fuelrailen pressar fast spridaren i botten spjällhus. Jag har råkat köra utan denna bottentätning utan minsta lilla problem.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mja jag tror inte de är standard på alla. Om ja tar måtten från min polars 800cc twinn skoter tvåtaktyare så är nog spetsen 6 eller 7mm och kroppen 11mm. Hålet i mina spjällhus är borrade slätt in till typ 11mm. Spridaren har då en oring som tätar kroppen mot borrhålet och i botten hål en 6x11 mm tätning för spetsen. Den tätningen pressar både innåt hål och utåt väggar, de är den fuelrailen pressar fast spridaren i botten spjällhus. Jag har råkat köra utan denna bottentätning utan minsta lilla problem.

Då verkar ju Polaris spridare passa I hålen på de spjällhus jag har med 7/11 mm hål. Vad är det för Polaris 800 och årsmodell du har, tänker att då har man måt att gå på, dock lär väl en tvåtakts 800 ha alldeles stora spridare.

Jag tror nog att det är ett begränsat antal standardmått på spridare.

Tänker kanske mer om 7/11 mm diameter är vanligt förekommande på spridare? Längden spelar ju också roll om man ska ha spridaren i en viss modell av fordon för att passa mot fuelrailen. I mitt fall behöver jag bara ta hänsyn till att spridarna ska passa i hålen i spjällhusen då jag i vilket fall som helst kommer att måste göra en egen fuelrail.

Vad säger ni om de billiga Kina spridarna? Är det värda en chansning?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Polaris pro rmk 800 2013-2015 har jag men de är för stora de ger nog runt 340cc ev 400? Jag skulle tro att de flesta speridar från bil hoj skoter har liknade mått så om de är 1mm grövre kan du nog borra upp och är de mindre limmar du in en stålhylsa med jb weld
Inga chinaspridare för de kan man inte lita på. Kolla in spridare från hoj eller små bilmotorer på upp till 100hk. De borde bli rätt storlek om de är fyrcylindrig motor, obs kolla att de verkligen är 4 cylindriga motorer för många småbilar har ju bara 3 nu för tiden. Och på hojsidan så ta inte från mer än 100hk hoj med fyra cyllar. Jag mins inte hur mång hk motorn har utan turbo?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror nog att kinaspridare fungerar, det är trots allt "bara" en solenoid som öppnar en ventil och du ska ju ändå mappa motorn sen så att dom varierar i flöde från enhet till enhet spelar ju inte dig någon roll.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Polaris pro rmk 800 2013-2015 har jag men de är för stora de ger nog runt 340cc ev 400? Jag skulle tro att de flesta speridar från bil hoj skoter har liknade mått så om de är 1mm grövre kan du nog borra upp och är de mindre limmar du in en stålhylsa med jb weld
Inga chinaspridare för de kan man inte lita på. Kolla in spridare från hoj eller små bilmotorer på upp till 100hk. De borde bli rätt storlek om de är fyrcylindrig motor, obs kolla att de verkligen är 4 cylindriga motorer för många småbilar har ju bara 3 nu för tiden. Och på hojsidan så ta inte från mer än 100hk hoj med fyra cyllar. Jag mins inte hur mång hk motorn har utan turbo?

Min motor har 27 hp om jag minns rätt så nånstans runt 45-50 hp är målet. Spridare från en 600 cc hoj borde väl vara ganska nära vad som är lämpligt. Hade ju gärna hitta nån spridare som är 7/11 mm.

Så här ser mina ut och det går nog söka fram ursprunget via numret på den. Den är alltså 13mm i diameter.

View attachment 505072View attachment 505073

Får kolla upp numret på dina spridare om jag kan hitta vad det är från, kommer nog att passera dig den 22:a.

Jag tror nog att kinaspridare fungerar, det är trots allt "bara" en solenoid som öppnar en ventil och du ska ju ändå mappa motorn sen så att dom varierar i flöde från enhet till enhet spelar ju inte dig någon roll.

Okej så du tror såna kan funka men en fundering om mappningen om spridarna flödar olika. Hur ska man göra för att mappa respektive cylinder? Bredbandslamdan ska väl monteras efter turbon och då är ju redan avgaserna från de två cylindrarna ihop blandade.

I mitt fall har jag ju ett hyfsat kort och tajt draget grenrör om man ska in med svetsmuttrar för att kunna flytta sonden mellan cylindrarna. Sen har jag 26 mm rör (invändigt om jag minns rätt) så man lär måste göra lånda muttrar för att sonden inte ska ta i baksidan av röret. Kan tänka mig att placeringen av sonden då skulle hamna på 10-15 cm från avgasventilen, har för mig att det står i Innovates bruksanvisningen att sonden ska placeras 30 cm från avgasventilen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta verkar vara spridarna som Two stroke har, kanske lite stora då dom verkar ger 351,7 cc/min.

 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
OK ..Bästa Farbröder!...Försvann vid tankning. Kollar vidare.. :hjarta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min motor har 27 hp om jag minns rätt så nånstans runt 45-50 hp är målet. Spridare från en 600 cc hoj borde väl vara ganska nära vad som är lämpligt. Hade ju gärna hitta nån spridare som är 7/11 mm.



Får kolla upp numret på dina spridare om jag kan hitta vad det är från, kommer nog att passera dig den 22:a.



Okej så du tror såna kan funka men en fundering om mappningen om spridarna flödar olika. Hur ska man göra för att mappa respektive cylinder? Bredbandslamdan ska väl monteras efter turbon och då är ju redan avgaserna från de två cylindrarna ihop blandade.

I mitt fall har jag ju ett hyfsat kort och tajt draget grenrör om man ska in med svetsmuttrar för att kunna flytta sonden mellan cylindrarna. Sen har jag 26 mm rör (invändigt om jag minns rätt) så man lär måste göra lånda muttrar för att sonden inte ska ta i baksidan av röret. Kan tänka mig att placeringen av sonden då skulle hamna på 10-15 cm från avgasventilen, har för mig att det står i Innovates bruksanvisningen att sonden ska placeras 30 cm från avgasventilen.

Jag missförstod. Jag trodde du skulle köra med ett spjäll och en spridare.

Ja det är ju ett delikat problem, för det första så kan man utgå ifrån att dina cylindrar redan från början inte är identiska och inte ger samma effekt.
Skillnaden i effekt beror på allt från fyllnadsgrad, kompression, förbränning.
Har du två spridare som ger olika bränslemängd så kan du har turen att råka placera den som ger mest bränsle på cylindern som pumpar mest luft, men det kan också bli tvärtom.

Kinesiska spridare har sannolikt större spridning i flöde än spridare från Bosch, gissar jag direkt ur arslet. Men beggade spridare lär skilja ännu mer i flöde än nya kinesiska.

Du kan testa spridarna om du har en bra våg och en klocka. Koppla in spridarna till en bränslepump, koppla in ström och sätt en strömbrytare så du kan öppna dom.
Så är det bara att låta dom stå öppna en given tid och mäta hur mycket bränsle dom sprutar under en given tid. Jag vill minnas att det är 5 volt för att aktivera spridarna men det är länge sedan jag höll på med sånt så kolla upp det.
Beggade spridare kan vara så dåliga/igensatta att man ser med blotta ögat och inte ens behöver mäta.
Tvätta spridarna i ultraljudstvätten så löser man oftast det problemet.

Vill man justera cylindrarna individuellt så blir man ju tvungen att placera lambdasensorn före avgaserna går ihop.

För att hålla det enkelt så använd sensorn där du tänkt och köp kinaspridare, jag tror nog dom är tillräckligt bra. Vill du köra budget men lägga mer arbetstid så kan du hämta två spridare hos mig och börja testa.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp absolut inte kinaspridare för de är så olika i spridarmängd och kvalle. Ex på hur noga de är med spridarflöden är att Polaris fabriken köper in Bosch eller annat bra märke men gör sedan en urgalring själv genom att flödestesta dem. Trots samma spridare så parar de ihop två o två som är så lika som möjligt med olika färgkoder. Köper man en polaris så kan den ha 2 olika färgkoder på spridarna röd grön gul och de är noga uppmärkt på ecu boxen och spridarkablarna. De är alltså så noga att de mappar eco boxen för röd eller grön gul spridare. Därför måste man ha koll på färgkoden på ecu när man köper nya spridare. Köper du ett känt märke typ Bosch spridare så duger de med beg som man tvättar själv med förgasarengöringsspray och 9-12v batteri som man duttöppnar dem med. Luftmassemätar rengörningsspray funkar lika bra och sprayburkarna ger bra tryck så man ser spridarbilderna såpass bra om de felar lilla minsta. Varför polaris är så noga är pga att de är en tvåtaktare så kör man en fyrtaktare så duger beg spridare med självtvättning båda vägarna. Kolla youtube spridartvättning så ser du va enkelt de är. Jag brukar även avsluta tvättningen i ultrahjudtvätt. Om du vill va extremt noga så kan du lämna in dem på flödeschek på närmsta biltrim firma de tar typ 500-800kr för 4 st spridare. Med det sagt kan du förstå hur dåliga chinaspridare lär va de kan skilja enormt mellan två stycken och de lär gå väck inom kort eller hänga sig i stängt eller öppet läge som även de dyra spridarna gör då o då. Ang separat mappning för varje cylle så är de enkelt med flyttbar lambdasond i bägge rören. Problemet är bara att de är så smala rör så om du sticker in sonde mer än 5mm så hämmas flödet så du måste iså fall gänga ett rör så du flyttar ut sonden så den max sticker in 5mm. Den mäter lika bra ändå för de är en modd man gör på tvåtaktare för att sonden inte sika dö av tvåtaktsslem. Fördel med adapterröret är också att du kan mont nära cylindern, men försök hålla minium avståndet ändå om de är möjligt. Jag skulle faktiskt inte bry mig i individuell mappning på en så lågtrimmad motor. Kör du med bara en lambdasond så sätter du den strax efter turbo men de är inte så noga med vart för den har eldriven förvärming så den kan sitta väldigt långt bak i värsta fall. De går ha dem före turbo också de spelar ingen större roll. Ang individuell mappning med eller utan turbo så är de mest förekommande på en och tvåcylindriga motorer pga att de är rel enkelt. på 4-12 cylindriga motorer orkar sällan trimmarna mappa varje cylinder. Jag kan ta min kompis som ex på hans bmw 6 cylindrar och 1150hk som laddar 2 bar han kör inte individuell mappning trots 3ggr så hög effekt som standard 250hk. Kollar vi stiften efter hård körning ser vi inga skilnader i färg. Men några få biltrimnissar som är noga kör med avgastempmätning i varje krök/cylinder för de är enklare att hålla koll på och de duger bra. De grundmappar först mmot en lambdasond och finjusterar sedan individuellt mot egt sonderna åtminstone på max effekt. Men obs man måste köpa snabba egt sonder för att de ska hinna med i temp tillräckligt fort för att man ska kunna dra slutsatser och ställa om mappen för resp cylinder. Billiga sonder typ biltema Ebay mf mätare så lossnar sonden innom några min till max 10 tim och den åker då in i turbon!! på min snöskoter har jag kört sönder ett tiotal sniksonder från ebay men den har inte turbo så de gör inget. Jag kör bara en lambdasond på min tvåcylindriga polaris och egt sonder för finjustering individuell mappning. Om jag tar min KTM 990 som ex så är den individuellt mappad men de beror mest pga att de är en v-twin för där går ju bakre cylindern bet hetare än främre. På radmotorer brukar de inte va individuell mappning så skit i det sålänge de kan ndu ta den dag du vill finlira eller att stiften skiljer enormt i färg.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Köp absolut inte kinaspridare för de är så olika i spridarmängd och kvalle. Ex på hur noga de är med spridarflöden är att Polaris fabriken köper in Bosch eller annat bra märke men gör sedan en urgalring själv genom att flödestesta dem. Trots samma spridare så parar de ihop två o två som är så lika som möjligt med olika färgkoder. Köper man en polaris så kan den ha 2 olika färgkoder på spridarna röd grön gul och de är noga uppmärkt på ecu boxen och spridarkablarna. De är alltså så noga att de mappar eco boxen för röd eller grön gul spridare. Därför måste man ha koll på färgkoden på ecu när man köper nya spridare. Köper du ett känt märke typ Bosch spridare så duger de med beg som man tvättar själv med förgasarengöringsspray och 9-12v batteri som man duttöppnar dem med. Luftmassemätar rengörningsspray funkar lika bra och sprayburkarna ger bra tryck så man ser spridarbilderna såpass bra om de felar lilla minsta. Varför polaris är så noga är pga att de är en tvåtaktare så kör man en fyrtaktare så duger beg spridare med självtvättning båda vägarna. Kolla youtube spridartvättning så ser du va enkelt de är. Jag brukar även avsluta tvättningen i ultrahjudtvätt. Om du vill va extremt noga så kan du lämna in dem på flödeschek på närmsta biltrim firma de tar typ 500-800kr för 4 st spridare. Med det sagt kan du förstå hur dåliga chinaspridare lär va de kan skilja enormt mellan två stycken och de lär gå väck inom kort eller hänga sig i stängt eller öppet läge som även de dyra spridarna gör då o då. Ang separat mappning för varje cylle så är de enkelt med flyttbar lambdasond i bägge rören. Problemet är bara att de är så smala rör så om du sticker in sonde mer än 5mm så hämmas flödet så du måste iså fall gänga ett rör så du flyttar ut sonden så den max sticker in 5mm. Den mäter lika bra ändå för de är en modd man gör på tvåtaktare för att sonden inte sika dö av tvåtaktsslem. Fördel med adapterröret är också att du kan mont nära cylindern, men försök hålla minium avståndet ändå om de är möjligt. Jag skulle faktiskt inte bry mig i individuell mappning på en så lågtrimmad motor. Kör du med bara en lambdasond så sätter du den strax efter turbo men de är inte så noga med vart för den har eldriven förvärming så den kan sitta väldigt långt bak i värsta fall. De går ha dem före turbo också de spelar ingen större roll. Ang individuell mappning med eller utan turbo så är de mest förekommande på en och tvåcylindriga motorer pga att de är rel enkelt. på 4-12 cylindriga motorer orkar sällan trimmarna mappa varje cylinder. Jag kan ta min kompis som ex på hans bmw 6 cylindrar och 1150hk som laddar 2 bar han kör inte individuell mappning trots 3ggr så hög effekt som standard 250hk. Kollar vi stiften efter hård körning ser vi inga skilnader i färg. Men några få biltrimnissar som är noga kör med avgastempmätning i varje krök/cylinder för de är enklare att hålla koll på och de duger bra. De grundmappar först mmot en lambdasond och finjusterar sedan individuellt mot egt sonderna åtminstone på max effekt. Men obs man måste köpa snabba egt sonder för att de ska hinna med i temp tillräckligt fort för att man ska kunna dra slutsatser och ställa om mappen för resp cylinder. Billiga sonder typ biltema Ebay mf mätare så lossnar sonden innom några min till max 10 tim och den åker då in i turbon!! på min snöskoter har jag kört sönder ett tiotal sniksonder från ebay men den har inte turbo så de gör inget. Jag kör bara en lambdasond på min tvåcylindriga polaris och egt sonder för finjustering individuell mappning. Om jag tar min KTM 990 som ex så är den individuellt mappad men de beror mest pga att de är en v-twin för där går ju bakre cylindern bet hetare än främre. På radmotorer brukar de inte va individuell mappning så skit i det sålänge de kan ndu ta den dag du vill finlira eller att stiften skiljer enormt i färg.

Fattar ingenting! men de e lugnt :hjarta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag missförstod. Jag trodde du skulle köra med ett spjäll och en spridare.

Ja det är ju ett delikat problem, för det första så kan man utgå ifrån att dina cylindrar redan från början inte är identiska och inte ger samma effekt.
Skillnaden i effekt beror på allt från fyllnadsgrad, kompression, förbränning.
Har du två spridare som ger olika bränslemängd så kan du har turen att råka placera den som ger mest bränsle på cylindern som pumpar mest luft, men det kan också bli tvärtom.

Kinesiska spridare har sannolikt större spridning i flöde än spridare från Bosch, gissar jag direkt ur arslet. Men beggade spridare lär skilja ännu mer i flöde än nya kinesiska.

Du kan testa spridarna om du har en bra våg och en klocka. Koppla in spridarna till en bränslepump, koppla in ström och sätt en strömbrytare så du kan öppna dom.
Så är det bara att låta dom stå öppna en given tid och mäta hur mycket bränsle dom sprutar under en given tid. Jag vill minnas att det är 5 volt för att aktivera spridarna men det är länge sedan jag höll på med sånt så kolla upp det.
Beggade spridare kan vara så dåliga/igensatta att man ser med blotta ögat och inte ens behöver mäta.
Tvätta spridarna i ultraljudstvätten så löser man oftast det problemet.

Vill man justera cylindrarna individuellt så blir man ju tvungen att placera lambdasensorn före avgaserna går ihop.

För att hålla det enkelt så använd sensorn där du tänkt och köp kinaspridare, jag tror nog dom är tillräckligt bra. Vill du köra budget men lägga mer arbetstid så kan du hämta två spridare hos mig och börja testa.

Vad beror det på att sonden sjs placeras minst 30 cm från avgasventilen, är det värmen eller vad? Borde det inte vars bättre ju närmare förbränningsrummet man har sonden? Skulle det vara nån större fara att montera sonden nära toppen för att hålla koll på respektive cylinder i alla fall i början av då man startar upp motorn?

På kompressorhojen har jag testat att flytta sonden mellan bägge sidorna och jag märker inte av nån skillnad men det borde det väl bli samma AFR värde då jag bara har en förgasare. Är väl större risk för variationer om man kör med dubbla spjällhus med spridare i eller dubbla förgasare.

Kina spridarna är ju så billiga att man borde kunna köpa nån extra spridare och sen mäta upp dom på det sättet du tipsat om.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Köp absolut inte kinaspridare för de är så olika i spridarmängd och kvalle. Ex på hur noga de är med spridarflöden är att Polaris fabriken köper in Bosch eller annat bra märke men gör sedan en urgalring själv genom att flödestesta dem. Trots samma spridare så parar de ihop två o två som är så lika som möjligt med olika färgkoder. Köper man en polaris så kan den ha 2 olika färgkoder på spridarna röd grön gul och de är noga uppmärkt på ecu boxen och spridarkablarna. De är alltså så noga att de mappar eco boxen för röd eller grön gul spridare. Därför måste man ha koll på färgkoden på ecu när man köper nya spridare. Köper du ett känt märke typ Bosch spridare så duger de med beg som man tvättar själv med förgasarengöringsspray och 9-12v batteri som man duttöppnar dem med. Luftmassemätar rengörningsspray funkar lika bra och sprayburkarna ger bra tryck så man ser spridarbilderna såpass bra om de felar lilla minsta. Varför polaris är så noga är pga att de är en tvåtaktare så kör man en fyrtaktare så duger beg spridare med självtvättning båda vägarna. Kolla youtube spridartvättning så ser du va enkelt de är. Jag brukar även avsluta tvättningen i ultrahjudtvätt. Om du vill va extremt noga så kan du lämna in dem på flödeschek på närmsta biltrim firma de tar typ 500-800kr för 4 st spridare. Med det sagt kan du förstå hur dåliga chinaspridare lär va de kan skilja enormt mellan två stycken och de lär gå väck inom kort eller hänga sig i stängt eller öppet läge som även de dyra spridarna gör då o då. Ang separat mappning för varje cylle så är de enkelt med flyttbar lambdasond i bägge rören. Problemet är bara att de är så smala rör så om du sticker in sonde mer än 5mm så hämmas flödet så du måste iså fall gänga ett rör så du flyttar ut sonden så den max sticker in 5mm. Den mäter lika bra ändå för de är en modd man gör på tvåtaktare för att sonden inte sika dö av tvåtaktsslem. Fördel med adapterröret är också att du kan mont nära cylindern, men försök hålla minium avståndet ändå om de är möjligt. Jag skulle faktiskt inte bry mig i individuell mappning på en så lågtrimmad motor. Kör du med bara en lambdasond så sätter du den strax efter turbo men de är inte så noga med vart för den har eldriven förvärming så den kan sitta väldigt långt bak i värsta fall. De går ha dem före turbo också de spelar ingen större roll. Ang individuell mappning med eller utan turbo så är de mest förekommande på en och tvåcylindriga motorer pga att de är rel enkelt. på 4-12 cylindriga motorer orkar sällan trimmarna mappa varje cylinder. Jag kan ta min kompis som ex på hans bmw 6 cylindrar och 1150hk som laddar 2 bar han kör inte individuell mappning trots 3ggr så hög effekt som standard 250hk. Kollar vi stiften efter hård körning ser vi inga skilnader i färg. Men några få biltrimnissar som är noga kör med avgastempmätning i varje krök/cylinder för de är enklare att hålla koll på och de duger bra. De grundmappar först mmot en lambdasond och finjusterar sedan individuellt mot egt sonderna åtminstone på max effekt. Men obs man måste köpa snabba egt sonder för att de ska hinna med i temp tillräckligt fort för att man ska kunna dra slutsatser och ställa om mappen för resp cylinder. Billiga sonder typ biltema Ebay mf mätare så lossnar sonden innom några min till max 10 tim och den åker då in i turbon!! på min snöskoter har jag kört sönder ett tiotal sniksonder från ebay men den har inte turbo så de gör inget. Jag kör bara en lambdasond på min tvåcylindriga polaris och egt sonder för finjustering individuell mappning. Om jag tar min KTM 990 som ex så är den individuellt mappad men de beror mest pga att de är en v-twin för där går ju bakre cylindern bet hetare än främre. På radmotorer brukar de inte va individuell mappning så skit i det sålänge de kan ndu ta den dag du vill finlira eller att stiften skiljer enormt i färg.

Missade ditt inlägg, är nog ändå smartast att försöka hitta några lämpliga Borsch eller Denso spridare.

Undra om man kan förlänga M18 gängan med ett in och utvändigt gängat rör eller om man måste ha större gänga med typ M24 gänga för att gänga in röret för sonden som har M18x1.5 gängan för sonden?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad beror det på att sonden sjs placeras minst 30 cm från avgasventilen, är det värmen eller vad? Borde det inte vars bättre ju närmare förbränningsrummet man har sonden? Skulle det vara nån större fara att montera sonden nära toppen för att hålla koll på respektive cylinder i alla fall i början av då man startar upp motorn?

På kompressorhojen har jag testat att flytta sonden mellan bägge sidorna och jag märker inte av nån skillnad men det borde det väl bli samma AFR värde då jag bara har en förgasare. Är väl större risk för variationer om man kör med dubbla spjällhus med spridare i eller dubbla förgasare.

Kina spridarna är ju så billiga att man borde kunna köpa nån extra spridare och sen mäta upp dom på det sättet du tipsat om.

Den kan bli överhettad om den är för nära cylindern.
Ja, med en förgasare blir det ju samma bränsleluftförhållande i bägge cylindrarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den kan bli överhettad om den är för nära cylindern.
Ja, med en förgasare blir det ju samma bränsleluftförhållande i bägge cylindrarna.

Vad är nackdelen med att köra med bara ett spjällhus och en spridare jämfört med dubbla spjällhus och två spridare? Är det att man får bättre strömming genom två mindre spjällhus mot ett stort?



Är förkyld och jag gör inte så mycket utan ligger i soffan, vad jag upptäcker är att det verkar svårt att hitta spridare på runt 200 cc/min. Merparten av det jag hittar verkar vara Kina spridare. CBR600RR spridare verkar det finnas gott om man det verkar mesr bara vara Kina kopior annars skulle nog såna vara ett alternativ.

Denna Bosch spridare verkar väl hyfsat nära och måttligt dyr om det nu inte är sen kinakopia, nån som vet mer om trodo vad det är för butik.

 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top