Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Vad är nackdelen med att köra med bara ett spjällhus och en spridare jämfört med dubbla spjällhus och två spridare? Är det att man får bättre strömming genom två mindre spjällhus mot ett stort?
Är förkyld och jag gör inte så mycket utan ligger i soffan, vad jag upptäcker är att det verkar svårt att hitta spridare på runt 200 cc/min. Merparten av det jag hittar verkar vara Kina spridare. CBR600RR spridare verkar det finnas gott om man det verkar mesr bara vara Kina kopior annars skulle nog såna vara ett alternativ.
Denna Bosch spridare verkar väl hyfsat nära och måttligt dyr om det nu inte är sen kinakopia, nån som vet mer om trodo vad det är för butik.
Med spridarna i insuget sprutar man på en varm ventil så bränslet förångas och kyler ventilen, eller så väljer man att spruta när ventilen står öppen och då kyls bränsleluftblandningen av att förånga bränslet under kompressionstakten och kompressionsarbetet minskar.
Så ser de olika teorierna ut, men i praktiken verkar ingen ha kunnat visa på någon skillnad i praktiken vad jag vet.
Att spruta in bränslet tidigare i insuget leder till kondensation av bränslet på väggarna i insug och insugsrör vilket är anledningen till att man använder sig av accpump för att bättra på trottelresponsen.
Spjällen nära insuget gynnar i alla fall trottelresponsen och brukar ge mer effekt.