Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är nackdelen med att köra med bara ett spjällhus och en spridare jämfört med dubbla spjällhus och två spridare? Är det att man får bättre strömming genom två mindre spjällhus mot ett stort?



Är förkyld och jag gör inte så mycket utan ligger i soffan, vad jag upptäcker är att det verkar svårt att hitta spridare på runt 200 cc/min. Merparten av det jag hittar verkar vara Kina spridare. CBR600RR spridare verkar det finnas gott om man det verkar mesr bara vara Kina kopior annars skulle nog såna vara ett alternativ.

Denna Bosch spridare verkar väl hyfsat nära och måttligt dyr om det nu inte är sen kinakopia, nån som vet mer om trodo vad det är för butik.


Med spridarna i insuget sprutar man på en varm ventil så bränslet förångas och kyler ventilen, eller så väljer man att spruta när ventilen står öppen och då kyls bränsleluftblandningen av att förånga bränslet under kompressionstakten och kompressionsarbetet minskar.
Så ser de olika teorierna ut, men i praktiken verkar ingen ha kunnat visa på någon skillnad i praktiken vad jag vet.

Att spruta in bränslet tidigare i insuget leder till kondensation av bränslet på väggarna i insug och insugsrör vilket är anledningen till att man använder sig av accpump för att bättra på trottelresponsen.

Spjällen nära insuget gynnar i alla fall trottelresponsen och brukar ge mer effekt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Samma svar här de är inte stor skillnad på spridares placering i mått från ventiler innom 5-15cm hit eller dit. Många turbokitt till skoter o hoj kör med org spridare på sin normala plats och extra spridare långt bak i luftburken som hoppar igång vid ett vist turbotryck. Men försök sätta dem i spjällhusens org borrhål för de är enklast.
Ang Nissan micra så ser de ut som en 4 cylindrig motor om den är från 04-07? 150cc spridare vid 3 bars bränsletryck. Micran ger 80hk delat på ev 4 cyllar så två st klarar lätt 40hk med andra ord. De går mest troligt pressa ur 50hk med ur de spridarna så de är en väldigt bra spridare för ditt bygge. Fördel med spridare som ligger på gränsen till att klara tänkt effekt är att de funkar bra på tomg och låglast. Många turbosnubbar sätter dit för stora spridare och får ett helvete att få till låglast områdena de bara surar och dummar sig. Men dubbelkolla att den kommer från 4 cylindrig motor eller köp modellanpassade spridare till nissan mictra från 04-07 för de har 4 cyllat
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Utan att begripa mig så känns det ju "logiskt" att ha spridarna och spjäll så nära toppen som möjligt då detta borde ge bättre gassvar, fast å andra sidan funkade ju de jättelånga insuget på Chrysler 300G.

Har sett att man i vissa fall kör med dubbla spridare som sitter före spjällhuset undra om jag inte också sett detta på till sugmotor då jag gillade efter spridare att fyra spridare sitter i de fyra spjällhusen och sen sitter fyra spridare i luftburken. Det lär väl funka med spridare före spjällhusen då dessa aktiveras på höga varv då man har hög strömmningshastighet på luften in i motorn, eller tänker jag galet?

Nissan Micra spridarna är väl på 150g/min vilket väl borde ge runt 200 cc/min om jag räknat rätt att densiteten på bensinen är runt 0.75.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De stod 150cc flöde vid 3 bar längre ner i besk av Nissan spridarna på den länk du visade. Börja med 3,5-3,8 bar som är mest vanligt på bil/skoter/ hojar och om spridarna bottar vid ca 50hk så ställer du bara upp trycket mer o mer. Du kan köra 5 bar i värsta falll. De gäller att bränslepumpen klarar upp till 6 bar för om du laddar 1 bar och har 5 bars brt innan turbon laddar så blir verkliga trycket som pumpen får kämpa med 6 bar. Nu tror jag att max 4 bar kommer räcka till 1 bars turbotryck med de spridarna förmodligen duger 3,5 bar i grund bränsletryck.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bernoulli säger att massflödet är proportionellt mot roten av tryckskillnaden.

dvs dubblar man bränsletrycket så dubblar man inte massflödet utan man ökar flödet med roten av 2, alltså ca 40%.

Men då ska man ju hålla i minnet att insugstrycket också blir högre när man har en turbo så om turbon laddar 0.8 bar behöver man alltså ett bränsletryck på 3.8bar för att ha 3 bars tryckdifferens över spridaren. Alltså den tryckdifferens som skulle ge 150cc/min
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hittade datablad pö Bosch spridare och 14 mm i diamanter på "infästningen" verkar vara vanligt så om spridarna i första läget skulle ge för lite soppa får man väl ta smällen då och byta spridare.

Har I alla fall orkat ut i garaget och kollat lite på spjällhusen, dock blir det nog svårt att få in 14 mm spridare vilket Micra spridarna verkat vara. Är för lite gods för att borra ur till 14 mm men möjligen kan man kanske svarva till nya säten och tigga fast dom men jag är nog lur på att det lika gärna kan gå åt skogen vid svetsningen.

Helst hade jag ju fått tag på 200 cc spridare som är 11 mm där dom tätar mot spjällhuset, alternativt kan ju några andra 30 mm spjällhus vara ett alternativ.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Hittade datablad pö Bosch spridare och 14 mm i diamanter på "infästningen" verkar vara vanligt så om spridarna i första läget skulle ge för lite soppa får man väl ta smällen då och byta spridare.

Har I alla fall orkat ut i garaget och kollat lite på spjällhusen, dock blir det nog svårt att få in 14 mm spridare vilket Micra spridarna verkat vara. Är för lite gods för att borra ur till 14 mm men möjligen kan man kanske svarva till nya säten och tigga fast dom men jag är nog lur på att det lika gärna kan gå åt skogen vid svetsningen.

Helst hade jag ju fått tag på 200 cc spridare som är 11 mm där dom tätar mot spjällhuset, alternativt kan ju några andra 30 mm spjällhus vara ett alternativ.
Vet inte om det hjälper dig men har ett starkt minne av att Honda (bilar) brukade ha 11mm spridare. De bör finnas i ett gäng olika flöden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om det hjälper dig men har ett starkt minne av att Honda (bilar) brukade ha 11mm spridare. De bör finnas i ett gäng olika flöden.

Alla tips är ju bra, finns garanterat spridare som passar I spjällhusen det svåra är ju att veta vad. Idag är det ju oftast bara ett artikel nummer som är enda info om delarna.

Verkar finnas större spridare till Honda Gorm och dessa ska passa I lina spjällhus. Vet inte om PCX 150 är en Honda modell eller om det är spridare men dessa spridare näms till Gorm och ska vara på 150 cc. Ska kolla vidare vad som finns till Gorm, kanske kan man hitta nåt lämpligt den vägen.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Alla tips är ju bra, finns garanterat spridare som passar I spjällhusen det svåra är ju att veta vad. Idag är det ju oftast bara ett artikel nummer som är enda info om delarna.

Verkar finnas större spridare till Honda Gorm och dessa ska passa I lina spjällhus. Vet inte om PCX 150 är en Honda modell eller om det är spridare men dessa spridare näms till Gorm och ska vara på 150 cc. Ska kolla vidare vad som finns till Gorm, kanske kan man hitta nåt lämpligt den vägen.
Du har en poäng. Inte minst finns det folk som envisas med turbo på Gorm. De bör ha en lösning. :öl
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du har en poäng. Inte minst finns det folk som envisas med turbo på Gorm. De bör ha en lösning. :öl

Det är väl nästan på samma nivå som mina projekt, för helt ärligt så är det ju inget klokt projekt jag håller på.med.

Verkar finnas nån Koso spridare till Gorm men den verkar skitdyr.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Det är väl nästan på samma nivå som mina projekt, för helt ärligt så är det ju inget klokt projekt jag håller på.med.

Verkar finnas nån Koso spridare till Gorm men den verkar skitdyr.
Första lagen om turbotrimning: Det kostar mer än man tror, även om man tar första lagen i beaktande. Särskilt när de svagaste länkarna självdestruerar iofs men...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Första lagen om turbotrimning: Det kostar mer än man tror, även om man tar första lagen i beaktande. Särskilt när de svagaste länkarna självdestruerar iofs men...

Min erfarenhet är att det tar tre gånger så lång tid och kostar tre gånger så mycket man tror, gäller i alla fall på kompressorbygget. Kan vara något optimistiskt räknat kan vara fyra gånger så lång tid och kosta fyra gånger så mycket som tänkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hittade datablad pö Bosch spridare och 14 mm i diamanter på "infästningen" verkar vara vanligt så om spridarna i första läget skulle ge för lite soppa får man väl ta smällen då och byta spridare.

Har I alla fall orkat ut i garaget och kollat lite på spjällhusen, dock blir det nog svårt att få in 14 mm spridare vilket Micra spridarna verkat vara. Är för lite gods för att borra ur till 14 mm men möjligen kan man kanske svarva till nya säten och tigga fast dom men jag är nog lur på att det lika gärna kan gå åt skogen vid svetsningen.

Helst hade jag ju fått tag på 200 cc spridare som är 11 mm där dom tätar mot spjällhuset, alternativt kan ju några andra 30 mm spjällhus vara ett alternativ.

Mina bilspridare på 13mm är nog gjorda för ett sånt där 14mm hål.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mina bilspridare på 13mm är nog gjorda för ett sånt där 14mm hål.

Vid förkylningsgooglandet verkar det som att väldigt många spridare är 14 mm i diameter och detta är troligtvis på packningen så jag skulle tro att de monteras i ett 13 mm hål så en åldrad spridare med lite hård packning kan nog säkert vara runt 13 mm.

Många av Bosch spridarna verkar heta EV14 och sen nåt nummer, misstänker starkt att detta EV14 kan vara benämningen på diametern av spridaren av men jag kan ju vara helt ute och cykla.

Dock svårt att hitta info om spridare för 11 mm hål, är lite jobbigt att googla på Honda spridare då det både kommer bil och hoj spridare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Försök hitt mått på någ hojspridare typ 100hk hoj och kubiken spelar nog ingen stor roll för spridarna måste klara flöda för 100hk. Ja 4 cylindrig såklart.
De fanns ju insprutar adaptrar så man kan köra 14mm in i 11mm hål, de hade jag ingen koll på. Jag råkade hitta när jag sökte på 11mm spridare. Ja din finns uppsjöar med adaprar.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Försök hitt mått på någ hojspridare typ 100hk hoj och kubiken spelar nog ingen stor roll för spridarna måste klara flöda för 100hk. Ja 4 cylindrig såklart.
De fanns ju insprutar adaptrar så man kan köra 14mm in i 11mm hål, de hade jag ingen koll på. Jag råkade hitta när jag sökte på 11mm spridare. Ja din finns uppsjöar med adaprar.


Intressanta men dyra, men det står ju en svarv i garaget så att göra egna adapter borde ju gå fint. Tänkte att det skulle vara dåligt att spetsen på spridaren inte ligger i kanten av spjällhuset utan kommer en bit in men detta kanske inte spelar nån roll. Bosch spridare till Micra tillsammans med adaptrar är kanske ett alternativ, 11 mm till 14 mm adaptrar ökar ju på möjligheten till väl av spridare.

Hur är det med antal hål i spridarna, har gör mig att Ni dra spridarna har fyra hål medan vissa 200 cc spridare verkar ha 10-12 hål. Känns ju ut som att fler hål ger bättre finfördelning av bränslet. Är antal hål nåt att bry sig om?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Är antal hål nåt att bry sig om?
Med reservation för att jag varken är flödesmekanist eller ens jobbar med någon sorts hårdvara. Jag läste om det där i vintras och kom fram till att det verkar mest påverka avgasinnehållet. Särskilt partiklar på dieselmotorer.

Så nä.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Googlade på adaptrar men är dessa tänkta att användas mellan spridare och fuelrail? De bilderna jag hittat så verkar adaptrarna sitta mellan spridare och fuelrail.

Frågan är som sagt om det här nån större betydelse om man flyttar spetsen på spridaren ca 10 mm in istället för att den ligger i kanten på spjällhuset?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Googlade på adaptrar men är dessa tänkta att användas mellan spridare och fuelrail? De bilderna jag hittat så verkar adaptrarna sitta mellan spridare och fuelrail.

Frågan är som sagt om det här nån större betydelse om man flyttar spetsen på spridaren ca 10 mm in istället för att den ligger i kanten på spjällhuset?

Bensinspridare sprutar i ganska axiel riktning så det bör gå bra men det finns ju den här designen också.

s-l1600.jpg
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top