(O)strypta hojar = Olagligheten på våra vägar

Känner ni till olagligheter på våra vägar


  • Antal röstningar
    0

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Efter diverse trådar som har funnits ang. mellankörkort och framförandet av ostrypta hojar blir det lite frågeställningar

Det bl a försäkringar, straffansvar och allt vad det innebär.(?)

För de facto är, personer med mellankort som kör ostrypt hoj, dvs hoj som har för hög effekt gör sig skyldig till olovlig körning.

Blev rätt paff när man läste bl a tråd ang. strypa en R1:a för att sen köra ostrypt på mellankort. Mellankortet som är instiftat verkar inte fylla något syfte, var intrycket.

Slänger även upp en anonym poll för få lite statistik över "vanligheten" med detta fenomen för att skapa en diskussionsgrund över olagligheten på våra vägar.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Skulle nog gissa på att drygt hälften eller till och med mer kör ostrypt.

Men sen börjar ju inte alla på en R1 heller.
 

Nicotin

Guest
det blir ju illa om en ostrypt moppe som ska vara strypt smäller med ngn och det framkommer under utredning att killen kört ostrypt på fel körkort..
för det kollar oftast el kanske alltid besiktningsmannen el polisen när hojen anlänt till verkstaden el polishuset.

folk får köra precis som dom vill men smäller gör många nykomlingar och då kan det vara bra att i alla fall ha rätt lapp för rätt hoj..:tummenupp
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions

Nu kom pollen, blev lite sen.
Skulle nog gissa på att drygt hälften eller till och med mer kör ostrypt.

Men sen börjar ju inte alla på en R1 heller.
Hur jäkla vanligt är det här fenomenet?

Har mellankort inget riktigt syfte i praktiken blir lite av frågeställningen. Får se vad pollen säger, ifall din gissning stämmer så är det lite spooky.
 

Vejron

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Landvetter
Hoj
1990, Suzuki GSXR750
Jag tror inte att detta är något som de flesta vill skylta med eller vill skapa en debatt om.
Om många skulle svara att dem körde med ostrypta hojar på mellankort så skulle en debatt skapas kring ämnet.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är ju hur trist som hellst att köra moppen på 25kw..
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jag tror inte att detta är något som de flesta vill skylta med eller vill skapa en debatt om.
Om många skulle svara att dem körde med ostrypta hojar på mellankort så skulle en debatt skapas kring ämnet.

Därav anonym poll samt inget erkännande ifall man själv kör.

Spekulation: Kanske mellankortet har mer eller mindre spelat ut sin roll.
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag har aldrig kört med strypt hoj på mitt mellan kort... Jag körde till besiktningen en gång för att regga den till 25kw då hade jag strypningen i... :)
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag tror definitivt att betydligt färre skulle köra ostrypt om effektbegränsningen låg på en mer rimlig nivå. Höj från 34 till 50-60 hk eller kanske ännu mer.
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
dom flesta länder skrattar åt sveriges lagar...

och jag kan faktist hålla med dom..
mer lagar och byrokrati i ett land får du leta efter.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Körde aldrig med strypningen i när jag hade mellankort. Kom faktiskt fram en gång att jag inte hade rätt körkort när jag blev stoppad för att ha glömt sätta på nya kontrollmärket. Klarade mig undan genom att påstå att jag inte visste att den inte var strypt. Tycker än idag det var konstigt att åklagaren la ner, även om du begår brott av vårdslöshet så kan du ju ändå dömas, men men jag klagar inte:tummenupp

Just ja, fick lite skäll för jag körde själv till uppkörningen för att uppgradera till tungt ett år efter jag tog mellankortet av provförättaren. Tycker det var skysst av han att godkänna mig ändå, undra hur många som hade gjort det?
 
Last edited:

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Jag körde med strypningen..... till reg.besiktningen, nej förresten, jag hade den inte då heller jag gjorde egna trottelstopp som var smidiga o montera/ denontera. 25kw är lite väl lite effekt, det medför att de flesta (tror jag) kör utan.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Få över 25 känner väl någon med mellankort av den enkla anledningen åldersskillnad.

Däremot blir jag lite kissnödig då jag tänker på 18-20åriga fuckon på fullblod som r1 och cbr! Säger som man brukar skämta till dom som övningskör "säg till mig innan du ger dig ut så jag kan hålla mig hemma"

Denna åsikt inkluderar mig själv då jag var i den åldern! Jag tog A behörighet efter 10år med B-kort och tyckte jag var hyggligt mogen med trafikvett och det stämde nästan...

Finns säkert mogna mellankortsinnehavare men absolut ingen av dom som har en 1000cc tillhör dom!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Få över 25 känner väl någon med mellankort av den enkla anledningen åldersskillnad.

Däremot blir jag lite kissnödig då jag tänker på 18-20åriga fuckon på fullblod som r1 och cbr! Säger som man brukar skämta till dom som övningskör "säg till mig innan du ger dig ut så jag kan hålla mig hemma"

Denna åsikt inkluderar mig själv då jag var i den åldern! Jag tog A behörighet efter 10år med B-kort och tyckte jag var hyggligt mogen med trafikvett och det stämde nästan...

Finns säkert mogna mellankortsinnehavare men absolut ingen av dom som har en 1000cc tillhör dom!
Fan vad du vet mycket om andra.

Jag hade lätt kunnat köra runt på en 1000cc.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top