(O)strypta hojar = Olagligheten på våra vägar

Känner ni till olagligheter på våra vägar


  • Antal röstningar
    0

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns ingen begränsning på cc för mellankort

Okej, då kommer följdfrågan:

Går det att köpa en R1:a i Deutchland, ta in den, sätta i strypsats för att sen få den "ursprungsregistrerad" i schweden på 25kw och på så sett få en billig försäkring?:)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
En annan betydligt bättre metod (om man har precis ett nytaget körkort) är att köra på 25 kw iallafall 1-2 månader då man fått lite känsla för motstyrning osv... åtminstone.
 

shisha

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
Förstår inte allt snack om att regga hojen som strypt och få billigare försäkring. När jag skulle försäkra min hörde jag med flera olika försäkringsbolag och alla sa samma sak, att de går på ursprungseffekten och struntar i om hojen är strypt eller ej. Någon som kan förklara?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är lagen som har fel, inte jag.

Att hojjen blir fullkommligt livsfarlig med strypningarna i är imo ett bra argument.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är lagen som har fel, inte jag.

Att hojjen blir fullkommligt livsfarlig med strypningarna i är imo ett bra argument.

Flera tonåriga mellanklassade medlemmar här på forumet har ju kört ihjäl sig ostrypta hojar, så jag vet inte vad som är mest livsfarligt.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Flera tonåriga mellanklassade medlemmar här på forumet har ju kört ihjäl sig ostrypta hojar, så jag vet inte vad som är mest livsfarligt.

Samma resonemang gäller för de med nytaget körkort och någon form av värstinghoj.

Svårt att sätta fingret på sådant... räcker med en 25kw hoj att köra ihjäl sig på. Kanske de som kör ihjäl sig på ostrypta hade gjort det på strypta också? Som sagt, svårt att avgöra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Samma resonemang gäller för de med nytaget körkort och någon form av värstinghoj.

Jo jag vet, det finns flera såna i minneslunden också.



Svårt att sätta fingret på sådant... räcker med en 25kw hoj att köra ihjäl sig på. Kanske de som kör ihjäl sig på ostrypta hade gjort det på strypta också? Som sagt, svårt att avgöra.

Jag säger bara att det statistiskt sett sannolikt är mer livsfarligt med en ostrypt R6 på en 18 åring än en strypt. Det skiljer ju ca 100 hk. Sen tvekar jag inte en sekund på att det säkert finns exempel på de som kört ihjäl sig på en strypt hoj.
 
Last edited:

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Alingsås/Lund
Hoj
Hornet -07
Förstår inte allt snack om att regga hojen som strypt och få billigare försäkring. När jag skulle försäkra min hörde jag med flera olika försäkringsbolag och alla sa samma sak, att de går på ursprungseffekten och struntar i om hojen är strypt eller ej. Någon som kan förklara?

+1

Har exakt samma erfarenhet. Alla FB går på urpsrungseffekt, även om man har reggat hojen som strypt.

Varför kan man väl spekulera i. Det är oftast trafikdelen på en försäkring som kostar pengar. Om du kommer och krashar din hoj i 100kmh, som en strypt/ostrypt båda är kapabla av, så blir det lika stora skador oavsett om den är strypt eller inte=kostar ditt FB precis lika mycket oavsett effekt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Okej, då kommer följdfrågan:

Går det att köpa en R1:a i Deutchland, ta in den, sätta i strypsats för att sen få den "ursprungsregistrerad" i schweden på 25kw och på så sett få en billig försäkring?:)

Dom flesta bolag verkar upptäcka att det är en modell som är "farlig" och ge dig fullpris direkt, Länsförsäkringar upptäckte det inte på den automatiska offert som ges på hemsidan men väl när dom skickar hem pappren till dig.

Gällde min 600cc tysk-imp som tydligen hade fel i ursprungseffekten vilket jag inte ens märkte då jag inte har mellankort och utgick från att bolagen plockade korrekt effekt automagiskt, det är ju vad man har hört...

Jag tror definitivt att betydligt färre skulle köra ostrypt om effektbegränsningen låg på en mer rimlig nivå. Höj från 34 till 50-60 hk eller kanske ännu mer.

Bättre är väl att sätta en gräns på ursprungseffekten. Är ursprungseffekten säg 50-60 hk så fungerar en 25kW strypning troligtvis betydligt bättre...
 
Last edited:

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Jag tog mitt mellankort 2006, 28 år gammal. Pga att jag ville börja på en 600 och köra upp privat=enda lösningen blev en mellanklassad (eller hyra tung vid uppkörning).
Reglerna att inte kunna köra upp på en ostrypt 600 å få tungt kort är ju bestämt av nåt politiker-skrivbordsbög som själv saknar körkort å åker buss till jobbet varje dag, men det hör väl till nån annan diskussion)

Hojjen jag hittade iallafall, en XJ600N fick jag inte ens med strypbrickorna till...
Året efter köpte jag en KTM 660 -05. 21kw på pappret, ostrypt från fabrik.

Nu har mitt kort gått över till tungt å jag har skaffat mig en ostrypt sporthoj, Kawa zx6r :)
Blev ingen literhoj för jag tror fasen inte jag är mogen för det än med bara de två gamla hojjarna i baggaget. Å jag tror jag kommer ha tillräckligt kul på denna 600an.
 

Memmsan

Katten ^^
Gick med
12 May 2004
Ort
I studentgettot [Lkpg] med Majsan o Skinhead
Hoj
Thundercat -98
Förstår inte allt snack om att regga hojen som strypt och få billigare försäkring. När jag skulle försäkra min hörde jag med flera olika försäkringsbolag och alla sa samma sak, att de går på ursprungseffekten och struntar i om hojen är strypt eller ej. Någon som kan förklara?


Bilsport MC har en speciell försäkring, "Mellanklass". Fast då måste man vara mellan 18-21 år för att teckna den :)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Och ändringar i regelverket kommer sk EU-förslag som skall införas senast 2012-15. Dels höjs åldern för uppkörning för full behörighet till 24 år. Sen kommer höjning av effekt till 35kw(ungefär) för mellanklasshojar. Sedan finns det förslag på uppkörning för full behörighet oavsett om man har mellanklasskort, samt begränsing av cylindervolym för mellanklasshoj. Gå in och leta på t.ex SMC's hemsida så finns en del skrivet där om ämnet.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag kör inte med strypningen i.
Men vist håller jag med om att en 18 åring inte borde sitta på en sporthoj med full effekt igentligen.
Är 19 nu, så man ska väll vara glad att man klarade första sesongen med bara mindra incidenter.
Om man kollar statestiken så hade man ju odsen emot sej.

Seriöst 25 kw? en ostrypt 125cc går bra mycket bättre än en strypt sporthoj.

Och varför finns det ingen begränsning på bilar?
Är ju inte helt ovanligt att ungdomar kör ihjäl sej i bilar heller.

Borde det inte finnas en motsvarande gräns där också?

Sen vetifan om man kommer vara så mycket klokare när man är 21 än 18.

Kan även tillägga att det finns fler bolag än bilsport ovh mc som försäkra på 25kw :)
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Känns som att jag e den enda som kör med strypningen i, men det finns nog en anledning till att vi ska ha det också, i regel så har ju vi hormonstinna tonåringar kanske inte riktigt fulll koll på vad vi pysslar med även om vi själva tror det, synd att folk plockar bort det bara men kan väl erkänna att om jag vetat hur man plockar bort skiten så hade jag också gjort det. Men jag tycker de går rätt okej att köra strypt ändå drevar man nr så blir det okej och med orginal drevning så gör iaf min 210 mätarfart med lite hemlängtan, medvind, nedförsbacke, skitnödig osv. Men snart får jag köra utan stypningen i trallala :)
Tror faktiskt att antalet dödsolyckor/allvarliga olyckor hade minskat om fler som ska ha styrpningar i faktiskt kört med dem i också.

// Pulkaskurk
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jag kör inte med strypningen i.
Men vist håller jag med om att en 18 åring inte borde sitta på en sporthoj med full effekt igentligen.
Är 19 nu, så man ska väll vara glad att man klarade första sesongen med bara mindra incidenter.
Om man kollar statestiken så hade man ju odsen emot sej.
jadajadajadajada

Du har inte statestiken emot dig, DU ÆR STATESTIKEN! :fakta
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Seriöst 25 kw? en ostrypt 125cc går bra mycket bättre än en strypt sporthoj.


Då tycker jag att du ska prova min strypta hoj för den går fan bra, det är bara folk som inte kan göra det ordentligt! Jag lämnade min hoj till Papunens och jävlar vad den går fint utom i uppförsbacken på Midlanda, men klart där hinner man ju inte ta ngn fart uppför å blir då lite trött. Men Adde har gjort mer än att bara trycka i brickorna som alla andra gör.

//Pulkaskurk
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Förstår inte allt snack om att regga hojen som strypt och få billigare försäkring. När jag skulle försäkra min hörde jag med flera olika försäkringsbolag och alla sa samma sak, att de går på ursprungseffekten och struntar i om hojen är strypt eller ej. Någon som kan förklara?

Japp, vissa bolag går bara på ursprungseffekten, med anledning av att det ändå inte är många som har strypningen i, även om den är reggad som 25kw.

Vissa andra bolag går dock helt på vilken kw hojen har... Ring runt o jämför.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Aldrig kört med strypningen i o gör det inte nu heller.
Även klotat o inge krångel med försäkringsbolaget.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag har nyligen köpt 25kw hoj, kollade på två olika, ena var strypt med nå skit i insuget eller vad det nu var och gick enligt ägaren så jävligt med strypningen att han kört utan. Jag ringde och kollade med några försäkringsbolag för att undersöka om jag kunde försäkra den med ursprungseffekt och således slippa krångel vid eventuell crash. Men enligt dem (även de där det står att det bara ger höjd självrisk på hemsidan) så gäller inte försäkringen vid olovlig körning.

Jag köpte därför alt 2 som är strypt till ganska precis 25kw genom att flytta en liten låsbricka på trottelnålen ("trottelstopp"). Jag tycker den går helt ok att köra, hade däremot tänkt kolla på om det finns några onödiga delar att plocka bort för att spara vikt. Samt göra en budget uppdatering av chassit, höja bak och "spänna" fjädrarna i framgaffeln.

Planerar åtminstone just nu att köra strypt den säsong + vår jag måste köra mellan.

Mellanklasskort: Minst 375cc vid uppkörning.
Mellanklasshoj: Max 25kw, effekt/vikt förhållande på max 0,16kw/kg tjänstevikt. För 25kw måste hojen väga minst 155kg (enligt trafikskoleboken för mc).
Kortet uppdateras automatiskt till tungt efter 2 år med mc-kort (vet ej om man kan köra lätt i två år), eller dagen man fyller 21år.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top