(O)strypta hojar = Olagligheten på våra vägar

Känner ni till olagligheter på våra vägar


  • Antal röstningar
    0

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Bara en frågeställning, skulle det inte vara bättre med en maxvikt istället? Snabbare hojar är ju automatiskt lite tungre. Varför inte typ 125 kg eller nått? Eller om man vill, 125 kg alt. max 400 cc. En sådan regel skulle väl antagligen minska olyckor eftersom en sådan hoj är mycket mer lätthanterlig. Har läst igenom hela minneslunden och bara från det så får jag för mig att en mer lätthanterlig hoj hade kunnat göra skillnad som hade spelat roll. Toppfart är en sak, manöverduglighet är en annan. Betydligt lättare att kontrollera också...
Mina 2 pence...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vem bryr sig.. I hur många olyckor har det kommit fram till att en person med a-begränsat körkort kör tung hoj?

Jag körde då aldrig med strypningen i och känner ingen som gjort.. Känner inte heller någon som råkat ut för nån olycka pga detta :-oO

Sista året hade jag inte ens 25kw i papprena. Ingen polis som bryr sig/vet reglerna

Ang riskutbildning etc; Vill man köra fort så gör man... Riskutbildning kommer inte göra någon skillnad.
Vem har inte varit med om en skita-i-brallorna-situation då nån bil kört ut framför etc. 2 dagar senare kör man ju lika fort för det?
Det är ju det som är grejen med sporthoj, det ska gå undan!!

Play by the rules or dont play it at all!!
Det är ett val att köra båge!!!
Hur gammal ska man vara för att få gasa med egen hand då, 25?
Sverige i ett nötskal!
18 år och myndig är för mig - göra vad f-n man vill
 
Last edited:

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Ärligt talat så är ju reglen rimlig. Man mognar lite på de 2 åren man kör strypt. Men visst det händer ju att jag drar upp min i 120 nån gång om jag ska utföra en omkörning på motorvägen.
Men då har jag också full sikt en km fram och en km bak.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ärligt talat så är ju reglen rimlig. Man mognar lite på de 2 åren man kör strypt. Men visst det händer ju att jag drar upp min i 120 nån gång om jag ska utföra en omkörning på motorvägen.
Men då har jag också full sikt en km fram och en km bak.
Det "händer" att du drar upp den i 120?

Nu känner jag inte dig, men du var ironisk? Eller? :näsblod
 

Captain_Insane

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR-750 (sold) Kawasaki ER-5 (BILLIG) Husaberg FS (lånad)
Annan fråga innom ämnet, Vad gäller om man kör ostrypt hoj med tungt kort fast den står som strypt i papprena? och är försäkrad som strypt?
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Annan fråga innom ämnet, Vad gäller om man kör ostrypt hoj med tungt kort fast den står som strypt i papprena? och är försäkrad som strypt?

Det är inte tillåtet. Då har den högre effekt än vad du betalar försäkring för. Osäker? ring ditt förs.bolag och fråga vad dem tycker om det.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
De som behöver köra begränsat skiter i det,de som är lydiga skulle klara sig utan,tycker inte det fyller sitt syfte.

Infördes ju för att minska ner antalet olyckor bland de som inte var mogna att köra värstingar direkt men om de skiter i det och endast de som är mogna följer lagen så har den inget syfte.

Henrik
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
De som behöver köra begränsat skiter i det,de som är lydiga skulle klara sig utan,tycker inte det fyller sitt syfte.

Infördes ju för att minska ner antalet olyckor bland de som inte var mogna att köra värstingar direkt men om de skiter i det och endast de som är mogna följer lagen så har den inget syfte.

Henrik
Jag är mogen, jag skiter i lagen.

Tyvärr, ditt resonemang höll inte :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag är mogen, jag skiter i lagen.

Tyvärr, ditt resonemang höll inte :)

Tja,eller så ser man det ett steg längre och inser att de mogna som skiter i lagen gör lika mycket väsen av sig i statistiken som de som följer lagen och de som inte är mogna är de som syns.

Henrik
 

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
linköping
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Jag kör strypt och tänkte göra det dom sista månaderna av mitt begränsade kort också..:)
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Anmärkningsvärt med pollresultatet och kommentarerna.
Så försök till sammanfattning av tråden.

Med olagligheterna på våra vägar, vilket är olovlig körning

- Besiktningen skiter i det.
- Polisen skiter i det
- Allmänheten verkar skita i det
- Myndigheterna verkar skita i det
- Försäkringsbolagen verkar skita i det.
- Hojkollektiven verkar skita i det, utan acceptera istället.

Korkad lag blir frågan?

Så, varför jaga trimmade moppar för polisen när det finns så mycket potential för dem att jaga annan olovlig körning? Men som sagt alla skiter i det...

Men dock, mellankörkortet och dess lagar har verkar ha effekt på våra mest laglydiga medborgare. Men va fan betyder det när de flesta ovan nämnda skiter i det:dummer

Jag ringde och kollade med några försäkringsbolag och enligt dem så gäller inte försäkringen om man kör ostrypt så jag tänker inte chansa, även om det är ganska frestande att plocka bort strypningen.

Men det skulle vara trevligt med max effekt på 50hk istället för 34.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top