Limez
Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Men Adde har gjort mer än att bara trycka i brickorna som alla andra gör.
//Pulkaskurk
Är du säker på att den är på 25kW då?
Men Adde har gjort mer än att bara trycka i brickorna som alla andra gör.
//Pulkaskurk
Mellanklasskort: Minst 375cc vid uppkörning.
Mellanklasshoj: Max 25kw, effekt/vikt förhållande på max 0,16kw/kg tjänstevikt. För 25kw måste hojen väga minst 155kg (enligt trafikskoleboken för mc).
Kortet uppdateras automatiskt till tungt efter 2 år med mc-kort (vet ej om man kan köra lätt i två år), eller dagen man fyller 21år.
Mellanklasskort: Minst 375cc vid uppkörning.
Mellanklasshoj: Max 25kw, effekt/vikt förhållande på max 0,16kw/kg tjänstevikt. För 25kw måste hojen väga minst 155kg (enligt trafikskoleboken för mc).
Kortet uppdateras automatiskt till tungt efter 2 år med mc-kort (vet ej om man kan köra lätt i två år), eller dagen man fyller 21år.
Är du säker på att den är på 25kW då?
Flera tonåriga mellanklassade medlemmar här på forumet har ju kört ihjäl sig ostrypta hojar, så jag vet inte vad som är mest livsfarligt.
Är strypningen rätt gjord så går hojen bra. Det räcker inte med strypbrickor, man ska ha trottelstopp också så att det blir balans i insuget. Har själv monterat MC-kompaniets strypning på en FZR 600 och den gick utmärkt (För att vara 25kW) Däremot håller jag med att kan vara lika farligt att köra strypt som ostrypt. Du är ute med kompisarna, de drar om en långtradare och du hänger på, men din hoj "tvärnitar" vid 140-150 och du håller på att fronta med den mötande bilen medan dina kompisar kommit om för länge sedan. OK, kör efter förutsättningarna, men det är inte lätt när dina kompisar drar iväg på sina ostrypta hojar. Du gör allt för att hänga med och utsätter dig förmodligen för en större risk än om du kört ostrypt. Nån som håller med?
Samma resonemang gäller för de med nytaget körkort och någon form av värstinghoj.
Svårt att sätta fingret på sådant... räcker med en 25kw hoj att köra ihjäl sig på. Kanske de som kör ihjäl sig på ostrypta hade gjort det på strypta också? Som sagt, svårt att avgöra.
Bilsport MC har en speciell försäkring, "Mellanklass". Fast då måste man vara mellan 18-21 år för att teckna den
Kollade på det där när ja köpte min hoj. tydligen funkar inte rena sporthojar. bara för att försäkringsbolaget vet att folk plockar bort dem
Lätt körkort övergår aldrig till något annat, spelar ingen roll hur länge du har det.
Mellankortet blir tungt kort efter 2 år, inte den dagen du fyller 21.
Du kan ta mellankortet när du är 18 och få tungt när du är 20. Vill du ta tungt kort på en gång, utan tidigare körkort, får du vänta tills du är 21.
Exempel: Tar jag mellankort när jag är 20, får jag tungt kort när jag är 22.
Körkortsboken (det jag kommer ihåg iallafall, tog körkortet i våras).Vart har du hittat denna info?
Då jag inte förstod helt vad du skrev så finns det förutsättningar att jag missuppfattade dig. Men tar du A-begr. när du är 20, blir det automatiskt A när du är 22, dvs 2 år efter. Men du har fortfarande möjlighet att ta A när du fyller 21, men måste då göra en uppkörning vilket du inte behöver om du skulle väntat 2 år.Det där sista låter ju bara dumt, så kan det väl ändå inte vara?
Tyvärr har jag lånat ut min körkortsbok bok just nu så kan inte
kolla vad som gäller.
Jag vet att man måste köra en uppkörning för tungt om man haft lätt mc tidigare. Men "jag vet inte" gällde om man får tungt direkt eller om man ändå måste ta begränsad.
Körkortsboken (det jag kommer ihåg iallafall, tog körkortet i våras).
Den här sidan länkar de till på vägverkets hemsida http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____53.aspx
Men jag hittar inget om att man måste vänta i 2år om man tar a begränsat.
Sj uppdateras mitt 2månader och 3 dagar innan jag fyller 21
Hade inte råd/tid att ta körkortet när jag var 18.
Då jag inte förstod helt vad du skrev så finns det förutsättningar att jag missuppfattade dig. Men tar du A-begr. när du är 20, blir det automatiskt A när du är 22, dvs 2 år efter. Men du har fortfarande möjlighet att ta A när du fyller 21, men måste då göra en uppkörning vilket du inte behöver om du skulle väntat 2 år.
Körkortsboken (det jag kommer ihåg iallafall, tog körkortet i våras).
dom flesta länder skrattar åt sveriges lagar...
och jag kan faktist hålla med dom..
mer lagar och byrokrati i ett land får du leta efter.
Men dock, mellankörkortet och dess lagar har verkar ha effekt på våra mest laglydiga medborgare. Men va fan betyder det när de flesta ovan nämnda skiter i det
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|