(O)strypta hojar = Olagligheten på våra vägar

Känner ni till olagligheter på våra vägar


  • Antal röstningar
    0

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Mellanklasskort: Minst 375cc vid uppkörning.
Mellanklasshoj: Max 25kw, effekt/vikt förhållande på max 0,16kw/kg tjänstevikt. För 25kw måste hojen väga minst 155kg (enligt trafikskoleboken för mc).
Kortet uppdateras automatiskt till tungt efter 2 år med mc-kort (vet ej om man kan köra lätt i två år), eller dagen man fyller 21år.

Vart har du hittat denna info?
 

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Alingsås/Lund
Hoj
Hornet -07
Mellanklasskort: Minst 375cc vid uppkörning.
Mellanklasshoj: Max 25kw, effekt/vikt förhållande på max 0,16kw/kg tjänstevikt. För 25kw måste hojen väga minst 155kg (enligt trafikskoleboken för mc).
Kortet uppdateras automatiskt till tungt efter 2 år med mc-kort (vet ej om man kan köra lätt i två år), eller dagen man fyller 21år.

Lätt körkort övergår aldrig till något annat, spelar ingen roll hur länge du har det.

Mellankortet blir tungt kort efter 2 år, inte den dagen du fyller 21.
Du kan ta mellankortet när du är 18 och få tungt när du är 20. Vill du ta tungt kort på en gång, utan tidigare körkort, får du vänta tills du är 21.
Exempel: Tar jag mellankort när jag är 20, får jag tungt kort när jag är 22.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Är du säker på att den är på 25kW då?

yepp det vet jag för att freddy papunens meck gör inte tabbar där + att farbror blå har gått igenom min hoj när jag kraschade för att se att det inte var olovlig körning.. Och när jag var tvungen att registrera om den till 25kw så kollade dem på besiktningen och då reagerade dem på att et var så ordentligt gjort och mycket mer än vad som behövdes bara för att den skulle gå så bra som möjligt så det är jag 100 på :) Adde e ju kungen när det gäller att fixa sånt där så det blir kanon :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Flera tonåriga mellanklassade medlemmar här på forumet har ju kört ihjäl sig ostrypta hojar, så jag vet inte vad som är mest livsfarligt.

Ligger självklart nått i det du säger.

Problemet med strypbrickor vad jag märkt är att eftersom det är mycket volym mellan föggarna och brickan så tar det nån sekund eller två från att man släpper gasen från fullt till att hojjen tömt utrymmet emellan och faktiskt slutar pina på, vilket inte är så roligt, även om det inte är så mycket effekt. Personligen hamnar jag hellre i trubbel för att jag tövlar och gasar för mycket än att bråkande maskineri sätter mig i trubbel utan att jag kan göra nått åt det. Sedan måste jag ha tomgången på runt 3k för att den överhuvud taget skall gå (utan brickor varvade den 7.5k på tomgång med samma inställning:eek:).

Sedan är det ju mäkta iriterande att den inte går igång utan större möda, släpper man gasen plötsligt med kall motor dör den direkt osv. :huvet
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Är strypningen rätt gjord så går hojen bra. Det räcker inte med strypbrickor, man ska ha trottelstopp också så att det blir balans i insuget. Har själv monterat MC-kompaniets strypning på en FZR 600 och den gick utmärkt (För att vara 25kW) Däremot håller jag med att kan vara lika farligt att köra strypt som ostrypt. Du är ute med kompisarna, de drar om en långtradare och du hänger på, men din hoj "tvärnitar" vid 140-150 och du håller på att fronta med den mötande bilen medan dina kompisar kommit om för länge sedan. OK, kör efter förutsättningarna, men det är inte lätt när dina kompisar drar iväg på sina ostrypta hojar. Du gör allt för att hänga med och utsätter dig förmodligen för en större risk än om du kört ostrypt. Nån som håller med?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är strypningen rätt gjord så går hojen bra. Det räcker inte med strypbrickor, man ska ha trottelstopp också så att det blir balans i insuget. Har själv monterat MC-kompaniets strypning på en FZR 600 och den gick utmärkt (För att vara 25kW) Däremot håller jag med att kan vara lika farligt att köra strypt som ostrypt. Du är ute med kompisarna, de drar om en långtradare och du hänger på, men din hoj "tvärnitar" vid 140-150 och du håller på att fronta med den mötande bilen medan dina kompisar kommit om för länge sedan. OK, kör efter förutsättningarna, men det är inte lätt när dina kompisar drar iväg på sina ostrypta hojar. Du gör allt för att hänga med och utsätter dig förmodligen för en större risk än om du kört ostrypt. Nån som håller med?

Jag. :hej

Även de jag brukar köra med nog lämpar sig mer för 25kw takt...

Min hoj blir iaf rätt hopplös att köra med strypningar, utan är den dock from som ett lamm egentligen.
 
Last edited:

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
som jag fattat det har jag inte träffat många som kör med strypningen i men jag var skeptisk från början då det är så sjukt mycket effekt man plockar bort. Jag har brickorna kvar men plockar bort dom då jag kör bana där jag är försäkrad med tävlings licens, jag behöver inte mer effekt på gata den går bra mycket fortare än hastighetsbegränsningen och är en rolig hoj trotts 25kw. Jag får en känsla av att om jag drar strypningarna kommer jag köra allt för dåraktigt på gata och man vet aldrig när man kommer klota och då vill jag vara försäkrad osv, skulle jag veta innan jag åker ut varje gång att jag inte skulle ramla skulle jag ju självklart kunna köra i shorts o flipflopp utan strypning men man vet ju fan inte vad som händer när man e ute. Jag personligen brukar dra en paralell att ta bort strypningen är ju som att alltid köra helt utan skydd låter väll idiotiskt men båda kan få fruktansvärda konsekvenser. Dock skulle jag vilja ha full effekt då man kört strypt 125 i 2 år och nu 1 år med mellanhoj känns ju iaf som att man har några mils erfarenhet och man har ju kört 1500 mil bil snart...
 

Vejron

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Landvetter
Hoj
1990, Suzuki GSXR750
Samma resonemang gäller för de med nytaget körkort och någon form av värstinghoj.

Svårt att sätta fingret på sådant... räcker med en 25kw hoj att köra ihjäl sig på. Kanske de som kör ihjäl sig på ostrypta hade gjort det på strypta också? Som sagt, svårt att avgöra.

Det blir inte värre än man gör det till. Det finns dem som cyklar ihjäl sig också.
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
jag kör utan strypningen.
Körde halva detta år med dem i och de funkade fan inte.
Den var slöare än min 125a jag hade.
Visst tar man en risk, så man får ju köra med huvet.

Bilsport MC har en speciell försäkring, "Mellanklass". Fast då måste man vara mellan 18-21 år för att teckna den :)

Kollade på det där när ja köpte min hoj. tydligen funkar inte rena sporthojar. bara för att försäkringsbolaget vet att folk plockar bort dem
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Nu är jag arton så jag e såklart inte objektiv, men samtidigt så är ingen över arton objektiv heller(de har ju redan rätten att köra 1000cc).

Jag tycker däremot att om man har rätt att göra värnplikt (bära vapen), dricka sprit och köra bil (speler ingen roll vilka HK du har under huven) vid arton års ålder, så ska man fan ha rätt till att köra 1000cc med. Jag förstår inte hur man kan ge oss "galningar" ak5or medan man nekar oss 60 extra hk på en mc.

En annan intressant sak är att bilar utgör en större risk för andra än vad en mc gör. Jag (galningen) kan däremot sätta mig helt lagligt i en bil på 600hk och två ton medan jag inte får köra en mc på 200kg och 160hk. Visst en mc kan få upp en jevla fart men vilken av dessa tror ni orsakar mest skada vid en olycka?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Tycker det borde vara någon slags riskutbildning när man tar körkort för motorcykel oavsett klass, som det är med bilkörtets halkutbildning.

Kanske även att man måste gå en SMC kurs Steg 1, det skulle nog inte vara ekonomisk hållbart, men jag tycker inte det vore en dum idé.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Lätt körkort övergår aldrig till något annat, spelar ingen roll hur länge du har det.

Mellankortet blir tungt kort efter 2 år, inte den dagen du fyller 21.
Du kan ta mellankortet när du är 18 och få tungt när du är 20. Vill du ta tungt kort på en gång, utan tidigare körkort, får du vänta tills du är 21.
Exempel: Tar jag mellankort när jag är 20, får jag tungt kort när jag är 22.

Det där sista låter ju bara dumt, så kan det väl ändå inte vara?
Tyvärr har jag lånat ut min körkortsbok bok just nu så kan inte
kolla vad som gäller.

Jag vet att man måste köra en uppkörning för tungt om man haft lätt mc tidigare. Men "jag vet inte" gällde om man får tungt direkt eller om man ändå måste ta begränsad.

Vart har du hittat denna info?
Körkortsboken ;) (det jag kommer ihåg iallafall, tog körkortet i våras).

Den här sidan länkar de till på vägverkets hemsida http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____53.aspx
Men jag hittar inget om att man måste vänta i 2år om man tar a begränsat.

Sj uppdateras mitt 2månader och 3 dagar innan jag fyller 21 :D
Hade inte råd/tid att ta körkortet när jag var 18.
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Det där sista låter ju bara dumt, så kan det väl ändå inte vara?
Tyvärr har jag lånat ut min körkortsbok bok just nu så kan inte
kolla vad som gäller.

Jag vet att man måste köra en uppkörning för tungt om man haft lätt mc tidigare. Men "jag vet inte" gällde om man får tungt direkt eller om man ändå måste ta begränsad.


Körkortsboken ;) (det jag kommer ihåg iallafall, tog körkortet i våras).

Den här sidan länkar de till på vägverkets hemsida http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____53.aspx
Men jag hittar inget om att man måste vänta i 2år om man tar a begränsat.

Sj uppdateras mitt 2månader och 3 dagar innan jag fyller 21 :D
Hade inte råd/tid att ta körkortet när jag var 18.
Då jag inte förstod helt vad du skrev så finns det förutsättningar att jag missuppfattade dig. Men tar du A-begr. när du är 20, blir det automatiskt A när du är 22, dvs 2 år efter. Men du har fortfarande möjlighet att ta A när du fyller 21, men måste då göra en uppkörning vilket du inte behöver om du skulle väntat 2 år.
 

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Alingsås/Lund
Hoj
Hornet -07
Då jag inte förstod helt vad du skrev så finns det förutsättningar att jag missuppfattade dig. Men tar du A-begr. när du är 20, blir det automatiskt A när du är 22, dvs 2 år efter. Men du har fortfarande möjlighet att ta A när du fyller 21, men måste då göra en uppkörning vilket du inte behöver om du skulle väntat 2 år.


Precis så är det. Sista delen på mitt inlägg var nog lite oklart.
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Körkortsboken ;) (det jag kommer ihåg iallafall, tog körkortet i våras).

Ok, ville bara rätta lite då, men det har dom två ovanför här redan gjort :tummenupp
Du får inte automatiskt tungt kort för att du fyller 21, utan två år efter att du tog mellankortet..
Eller så kan man göra som jag gjorde och "slösa pengar" på att köra upp en gång till när man fyller 21 för att köra lagligt.. Jag kan iaf säga att jag har grejat två uppkörningar och har kört "lagligt" hela vägen:yoparty :rolleyes:
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Anmärkningsvärt med pollresultatet och kommentarerna.
Så försök till sammanfattning av tråden.

Med olagligheterna på våra vägar, vilket är olovlig körning

- Besiktningen skiter i det.
- Polisen skiter i det
- Allmänheten verkar skita i det
- Myndigheterna verkar skita i det
- Försäkringsbolagen verkar skita i det.
- Hojkollektiven verkar skita i det, utan acceptera istället.

Korkad lag blir frågan?

Så, varför jaga trimmade moppar för polisen när det finns så mycket potential för dem att jaga annan olovlig körning? Men som sagt alla skiter i det...

Men dock, mellankörkortet och dess lagar har verkar ha effekt på våra mest laglydiga medborgare. Men va fan betyder det när de flesta ovan nämnda skiter i det:dummer
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men dock, mellankörkortet och dess lagar har verkar ha effekt på våra mest laglydiga medborgare. Men va fan betyder det när de flesta ovan nämnda skiter i det:dummer

Problemet är ju att för laglydiga medborgare gör det ingen nytta att ha lägre effekt till att börja med.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top