(O)strypta hojar = Olagligheten på våra vägar

Känner ni till olagligheter på våra vägar


  • Antal röstningar
    0

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
En del gör det, en del inte med mellankort.

Är lagen felaktig med kraven för "mellankörkort" för motorcyklar är frågan istället?

Vad tycker ni om det?
Njäe, tycker man kunde fått köra fp-hoj direkt när man är 18.

Dock tycker jag att innan man får köra tung så borde man köra något lite sämre 1-2 år först.
 

Mr Zid

SFSMC
Gick med
7 Oct 2008
Ort
08
Hoj
Gixer Tysen K6
Du får bara köra hojar med max 25kw och 0,16kw/kg i vikt/effektförhållande.
Efter 2 år övergår det körkortet till "tungt kort" automatiskt.

aha är det samma regler för 18åringar som tar lappen och 30åringar som tar MC kort ?
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
kan erkänna att jag alltid har kört ostrypt.

Men sen är det skillnad på folk och folk också!
jag menar sätta sig på en 1000cc med nytt kk o noll körvana är ganska dumt(idiotiskt)! att börja sin mc karriär med motard är väldigt bra om man nu hade tänkt o köra ostrypt då man lär sig så oerhört mycket och det går inte alla gånger lika fort som på en sporthoj

nu när jag skulle 25 kw regbesiktiga min senaste hoj r6 -06 så hade jag inte ens strypningen i hojjen utan det gick bra endå...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fan vad du vet mycket om andra.

Jag hade lätt kunnat köra runt på en 1000cc.

Undrar om du förstår att du just bekräftade mitt inlägg?

Utgick mestadels från dom flesta killar man träffat och det är inte jättevanligt att man umgås med dom som är 5 år yngre eller äldre!

Därför kan många bara rösta på ett sätt pga att man exkluderas ganska naturligt från dom som har mellankort!

Men om jag vet lite så kan ju du som vet mer berätta hur logiskt det är att jag som är 30 och kör sporthoj åker med /känner någon med mellankort?
 

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Permanentlånar ysf750
dom flesta länder skrattar åt sveriges lagar...

och jag kan faktist hålla med dom..
mer lagar och byrokrati i ett land får du leta efter.

Jag har ingen aning men är detta ett svenskt påhitt? Det känns liksom lite tyskt och därmed EU. Nån som vet?

En liten rolig inflikning är att en ostryt aprilia rs 125 klassas som tung motorcykel och får inte köras på mellankort då vikt/effekt förhållandet överskrids. 22kw/130kg (tjänstevikt)= 0.169. Alltså mer en tillåtna 0.16:D
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Undrar om du förstår att du just bekräftade mitt inlägg?

Utgick mestadels från dom flesta killar man träffat och det är inte jättevanligt att man umgås med dom som är 5 år yngre eller äldre!

Därför kan många bara rösta på ett sätt pga att man exkluderas ganska naturligt från dom som har mellankort!

Men om jag vet lite så kan ju du som vet mer berätta hur logiskt det är att jag som är 30 och kör sporthoj åker med /känner någon med mellankort?
Jo, jag vet.

Mitt inlägg syftade på sista stycket i ditt.

Det jag mena var att jag är "mogen" och hade kunnat ha en tung hoj. Men om jag hade köpt en hade jag, enligt dig, blivit som en grön banan, omogen.

Håller jag inte med om. Anledningen till att jag inte har en 1000cc är att jag inte har något emot att vänta.. Fast det kanske gör mig mogen? :va
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Tycker att det med mellanklass kort istället för att kunna ta tung direkt är totalt idiotiskt (fick själv göra det -99 och vad hände efter uppkörnningen - jo strypningen togs bort så klart) - bara för att dem vill få ner antalet motorcyklister då det kanske stoppar många att - ja kan jag inte få tung direkt så skiter jag i det. Klarar man uppkörningen på tung hoj då man är 18 år varför ska man då inte få det:va Det är ju samma hoj man kör men mindre effekt bara - lika bra att lära sig köra tung så fort som möjligt så man får mer erfarenhet för det blir annars precis som trådskaparen säger - en massa strul vid eventuella olyckor eftersom nästan alla ändå tar bort strypningen. Man är myndig när man fyller 18 år och då tycker jag inte det är fel att få ta tung om man klarar körproven samtidigt som man lär sig hantera mer effekt i ett tidigare stadium. Finns det sen dem som tycker det är bra att "skola in sig" på mellanklass i 2 år så kan dem ju ta mellanklass men dem som vill ha tung ska fan i mig få ta det med - så det så:tungan
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Har själv aldrig behövt köra med begränsning men 25kw låter ju löjligt. Hade aldrig pallat med att fisa fram på en sådan, moppen man hade då man var 12 var ju fan vassare. 50 häst på en sporthoj vore väl åtminstone något mer rimligt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Många verkar nämna 1000cc och R1:eek:r med strypning som mellanhojjar..


Är väl fortfarande 750cc max på mellan? Eller har jag missat nåt? :va
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jo, jag vet.

Mitt inlägg syftade på sista stycket i ditt.

Det jag mena var att jag är "mogen" och hade kunnat ha en tung hoj. Men om jag hade köpt en hade jag, enligt dig, blivit som en grön banan, omogen.

Håller jag inte med om. Anledningen till att jag inte har en 1000cc är att jag inte har något emot att vänta.. Fast det kanske gör mig mogen? :va

Det var exakt det som jag syftade på! Man köper en sporthoj med ett syfte dvs GASA och det spelar ingen roll om man är försiktig för det kommer gå fort!

Du har inte gjort det =bra
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag körde strypt i 1,5 säsonger, sedan bytte jag upp mej och den nya var bara strypt på pappret (35vilda KW i verkligheten).

Håller med om att 25Kw är lite för lite, de flesta hojar går kass när de är så nedstrypta.

Varför inte en begränsning vid 500cc istället?
Ingen besiktningsbyråkrati, lätt för polisen att kolla, inga missförstånd.
Dessutom hade marknaden/utbudet för/av mindre hojar ökat vilket säkert hade gjort att färre kört monstermaskiner.
 

jajemen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBX 550 F
Jag själv tog mitt hojkort sommaren när jag var 20 och jag fyllde 21 4 månader efter jag fick kortet. Känns jävligt drygt att jag då bara ska få köra med 25kw för att jag fyller senare på året? Liksom jag hade ju knappast hanterat en fulleffekt hoj bättre bara för att jag fyllt 4 månader tidigare! :huvet

Men så kan man ju säga om allt, tex varför fick inte jag köra moppe på sommaren, det var ju bara 4 månader tills jag fyllde år?

Så regler är regler, men jag valde att ta bort min strypning efter några månader :tungan
 

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Permanentlånar ysf750
Många verkar nämna 1000cc och R1:eek:r med strypning som mellanhojjar..


Är väl fortfarande 750cc max på mellan? Eller har jag missat nåt? :va

Nope... Undrar om du blandar ihop det med att det behövs en mc större än 750cc för uppkörning för tung mc.

Fördelen med att ha haft A begränsad är att jag har datum på alla tre mc-behörigheter på baksidan av körkortet.

Har man inte det kan man ju inte fylla hela listan...
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag har ingen aning men är detta ett svenskt påhitt? Det känns liksom lite tyskt och därmed EU. Nån som vet?

En liten rolig inflikning är att en ostryt aprilia rs 125 klassas som tung motorcykel och får inte köras på mellankort då vikt/effekt förhållandet överskrids. 22kw/130kg (tjänstevikt)= 0.169. Alltså mer en tillåtna 0.16:D


Jag skulle inte ens köra min gamla qvarna 125cc på mellankortet även ifall den hade vägt 200 pannor. Men så åkte jag ju fast för olovlig körning på den också:tungan
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top