Obekvämaste hojen?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Zx6rr -03. Lånade en häromåret, satt som en märla. Kändes som om händerna var i nivå med främre hjulaxeln.

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Yamaha 1700 Warrior
Jobbade på Mc firma för länge sen detta var en ny modell då :D
Så vi tog tåget till Sthlm och åka hem till Eskilstuna cirka 10mil, när vi kommer till Södertälje hade jag så jäkla ont i svanskotan,
Lyckades till slut att få upp fötterna på bakre fotpinnarna inte heller bekvämt men mycket bättre

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Skönt o veta att man är inte ensam om att tycka SSen är hård ?? har inte haft min påställd de senaste åren för att den bara studsar på vägarna omkring mig och är på tok för feg för att köra när hela hojen studsar i sidled i kurvorna :p men fyfan vilken trevlig motor det är. Inte bekvämast, men jämfört med zx9 så är den hyfsad ??

Ja motorn är ju helt underbar och startas dessutom inte med tummen utan "på riktigt" med foten! :tummenupp
Men köra på släta vägar, mjuka upp fjädringen eller, hemska tanke, köra lite lugnare skulle man också kunna göra... Svårt när hojen säger "Men gasa, varva" hela tiden...

Annars slänger jag in Triumph 675 Daytona. Alltid lika oskönt att känna att vitala, livsuppehållande kroppsdelar efter en stund lossnar, allt medan man krampar hysteriskt i fosterställning ...

Passar mig som handsken. Dessutom får man ljudet! :tummenupp

Båda dessa är som länsfåtöljer jämfört med 916,
dom är ju till och med körbara i stadstrafik, helt annan körställning samt motorkaraktär:tummenupp

Länsfåtölj påminner om den enda HD jag kört och det gav ingen mersmak. :(

Vill man vila och bara låta tiden gå kan en länsfåtölj kännas skön. En kort stund, men längre tid är inte bra för min rygg och ädlare delar. :(
Framåtlutad på en pinnstol ger inte samma besvär. :tummenupp

När 955 kom, och då hette T595, sa Triumph att det var någonting emellan 916 och FireBlade.

Nu förstår jag, och det stämmer, den är ju varken okörbar och könlös! :D

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Länsfåtölj påminner om den enda HD jag kört och det gav ingen mersmak. :(

Vill man vila och bara låta tiden gå kan en länsfåtölj kännas skön. En kort stund, men längre tid är inte bra för min rygg och ädlare delar. :(
Framåtlutad på en pinnstol ger inte samma besvär. :tummenupp

Länsfåtölj va förstås en relativ jämförelse, och jag håller med till 100% angående körställning racer/custom, det är utbredd tro att det senare skall vara bekvämt, men det är mest från dom som själva inte kör eller kör korta sträckor i låg fart.

Framåtlutat pinnstol alla dagar om ryggen själv får välja:tummenupp

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Problemet med alla sporthojar är ju att man lätt blir hängande på armarna när man tourar med dom, jobbar man ryggen istället går det hyfsat tycker jag, i alla fall 20-30 mil... sen är ryggen slut:gnissla

(Åker 916 som flera här tycker är som en planka i röven eller hur det var:yoparty)

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
- ZX9:an har väl skön körställning enligt vad jag har hört? I alla fall jämfört med ZX7:an..

Usch, då vill jag inte köra zx7. Kompisens zx9r (årsmodell sent 90-tal) kändes så fruktansvärt liten, man fick liksom vika ihop sig. Och då är inte jag speciellt stor.

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
RC30 Närmare fosterställning får man leta efter :D:D:D:D

Alla är vi skapta olika :) Jag har avverkat lite drygt 7000 mil med min RC30 och tycker den passar mig som handsken, däremot klarar jag inte av s.k. äventyrshojar - mina händer somnar efter några minuter... Alldeles för upprätt körställning och högt styre. Nä, ge mig en hoj med körställning à la fosterställning alla dagar i veckan :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Utan konkurrens en HD Breakout 2015. Klev av efter 5 km då jag inte stod ut längre med att ha höger ben utvikt, ont i öronen och resten fortfarande vibrerande efter fem minuters rast.

Insåg snabbt varför den typen av hoj sällan körs mer än några mil per år.

Buy quality, cry once

- Ja va fan är det med HD o dessa vibrationer? Stärker det varumärket med domningar i händer och underarmar?
Jag provkörde en Sportster 1200 av nyare modell för något år sedan o reagerade på vilken skrammelhög det var redan efter 3 km´s körning.

Utan att trolla och utan att vara märkesfrälst så måste jag inflika att mina erfarenheter skiljer sig markant. Kör HD softail 88" TC och mina erfarenheter är att den är bekvämare och vibrerar mindre samt att händerna domnar i mindre utsträckning än hojar med mer upprätt körställning. Körde tidigare Bandit 1200, där var det verkligen påtagligt att händerna domnade bort eftersom man satt och lutade sig mot händer/armar. Men på HD:n känner jag inte av det alls, jag kan sitta tillbakalutad och bara åka med. Visserligen har jag bytt till ett styre som tillåter den körställning jag vill ha, men oavsett så tror jag att det handlar mer om huruvida man greppar krampaktigt i handtagen eller lutar sig mot dem kontra att bara hålla i dem mjukt. På banditen fick man ju i princip hålla uppe kroppen som en evig armhävning, men på HD:n sitter jag upprätt och avslappnad med benen i bekväm vinkel och behöver bara hålla lätt om handtagen med fingrarna och åka med för att det ska gå bra. Och då upplever jag inga domningar och inga obekväma vibrationer...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Körde tidigare Bandit 1200, där var det verkligen påtagligt att händerna domnade bort eftersom man satt och lutade sig mot händer/armar.

Det löste jag med två adaptrar, en för +30mm upp och en annan för +30mm upp och +30mm bakåt + 17 kuggars framdrev så att den gör iaf 135 km/h innan man öht känner någon form av vibrationer från motorn på 5'an. Iofs toppar den då 132 km/h på ettans växel, men funkar att köra med.

http://privat.bahnhof.se/wb191982/20170824_210241-320x.jpg

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Enl HDs hemsida så tycks denna modell bäst passa djur: HD 2018 Breakout stöper om konceptet långt, slimmat, asfaltsslukande muskelpaket i en modern tappning. Det är dags att du börjar köra som en alfavarg bland får.

Haha, dom skriver så!!

På riktigt alltså, jag trodde du skojade:D

Bifogat

• E3EBE871-46E9-4CC7-8DBA-5FE9D138BD8E.jpg
    E3EBE871-46E9-4CC7-8DBA-5FE9D138BD8E.jpg
    96.9 KB · Visningar: 171

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har lyckligtvis inte hamnat på något riktigt obekvämt.
Bland bekanta så gäller dock att "custom" med ofjädrat bakhjul och benen långt fram är förödande för ryggen.
Det går ju inte enkelt att stå på fotstegen och lätta röven från sitsen vid passage av gupp.
Som jag fick höra: "Vi kör inte längre än härifrån (Fisksätra) till Norrtälje på utflykterna, ryggen pallar inte mer."

Last edited:

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Du skulle testat en 1000SS istället. Den har Öhlins dämpare och är riktigt najs att köra !

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag fick provköra en Ducati 999 när de kom, på trasiga vägar runt Gelleråsen. Stenhård fjädring, hård kantig sadel, läbbigt smal och låga Clipon. Jag var både arg och rädd samtidigt

glömtbortnick

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2018
Hoj
Gammal Suzuki
Vmax gamla modellen. Som att sitta på en sån där hopp plint man hade i skolan samt stenhård sadel

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år