Och sen då, Stefan?

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad har politikerna gjort för fel egentligen? 87% av sveriges röstberättigade befolkning gav ju tummen upp till den här utvecklingen i senaste valet så politikerna ska väl snarare än en kula i ryggen ha en klapp på axeln för väl utfört arbete.

Jag har hört flera som börjat ångra sitt val ursäkta sig med att "ingen kunde väl veta att utvecklingen skulle bli så här" och "att flyktingströmmen skulle bli sååååååå stor visste INGEN" men är dom kapabla att dra ett blyertsstreck med linjal på ett papper så begrep dom precis vad som skulle hända förr eller lite senare och valde trots det att rösta fram dagens situtation.
Något som är ännu mer provocerande är de som fortfarande säger att "man vet inte hur många som kommer komma" eller "det förstår ju vem som helst att 500,000 är omöjligt".

Hörde det senast igår, makalöst.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hörde på radion att prognosen är att befolkningen ökar till 11 miljoner på ett par år.
Tur att dom inte kommer överens såpass att dom kan bilda ett utrotaallasvennarparti.
Och med tanke på att alla kommer ta miljonlån för bostäder och fordon går sverige en lysande ekonomisk tillväxt till mötes. Eller?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har inte märkt ett skit av nån flyktingvåg eller att vi lånar stålars

samma lön å skatt som för några månader sen
samma hyra
samma matpriser
samma ölpriser
samma bensinpriser
ungarna har samma undervisning och lärare
har fan inte märkt ett jävla skit i privatekonomin eller att det är trångt och jäkligt på våra gator och torg (gillar inte folk så det kan bli ett problem om jag ska behöva trängas)

Ärligt .... märker fan inte mycket när vi byter regeringar å sånt....iofs sista åren med borgare så vart det lite mera i plånboken , tack för det.
Whats the fuzz ??

däremot har det blivit kallt,grått blött och eländigt .... jävla flyktingar !!!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Har inte märkt ett skit av nån flyktingvåg eller att vi lånar stålars

samma lön å skatt som för några månader sen
samma hyra
samma matpriser
samma ölpriser
samma bensinpriser
ungarna har samma undervisning och lärare
har fan inte märkt ett jävla skit i privatekonomin eller att det är trångt och jäkligt på våra gator och torg (gillar inte folk så det kan bli ett problem om jag ska behöva trängas)

Ärligt .... märker fan inte mycket när vi byter regeringar å sånt....iofs sista åren med borgare så vart det lite mera i plånboken , tack för det.
Whats the fuzz ??

däremot har det blivit kallt,grått blött och eländigt .... jävla flyktingar !!!

Kan säga att det är snarlikt för min personliga del.
Men, din och min personliga erfarenhet säger inte mycket om Sverige eller världsläget.

Arabiska våren märkte vi inte heller av direkt, eller att Ryssland gick in i Ukraina, eller att USA byte president från Bush till Obama och snart till någon ny... Inte ens att påven dog och vitt rök tillslut bolmade...
Däremot är det ju för jävligt att de håller på att gräva upp hela Jönköping för att uppgradera V/A-systemet, det håller du med om va? :tungan ;) men men, det är ju klart 2035...

Jag bor i centrala Jönköping, du bor i Norrort. Hade vi bott i Malmö, Husby eller Falköping hade vi nog haft lite annan erfarenhet om flyktingpolitikens mer direkta följder än bara indirekta.

Det är väl både politikens fördel och nackdel, förändringar är små och tar lång tid, med undantag för flyktingströmmen, den har för svensk del fått mer fart och moment än en exponentiell kurva...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad har politikerna gjort för fel egentligen? 87% av sveriges röstberättigade befolkning gav ju tummen upp till den här utvecklingen i senaste valet så politikerna ska väl snarare än en kula i ryggen ha en klapp på axeln för väl utfört arbete.

Jag har hört flera som börjat ångra sitt val ursäkta sig med att "ingen kunde väl veta att utvecklingen skulle bli så här" och "att flyktingströmmen skulle bli sååååååå stor visste INGEN" men är dom kapabla att dra ett blyertsstreck med linjal på ett papper så begrep dom precis vad som skulle hända förr eller lite senare och valde trots det att rösta fram dagens situtation.

Visa mig den extrapoleringen som för ett år sedan kunde ha förutsett detta.

Ditt påstående är mer än naivt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Däremot är det ju för jävligt att de håller på att gräva upp hela Jönköping för att uppgradera V/A-systemet, det håller du med om va? :tungan ;) men men, det är ju klart 2035...

Det håller jag inte med om alls, här uppe i Östersund har jag inte påverkats alls av någon VA-uppgradering i Jönköping så det måste vara ett icke-problem.

Du slår huvudet på spiken där med ditt inlägg Werzion, här uppe i inlandet är många väldigt oförstående till den senaste tidens katastrofrapporter om läget i Malmö bl.a. och att vi vanliga hederliga skattebetalare ska drabbas personligen måste vara illasinnade rykten från nazister. -"Om det inte vore för invandringen kommer ju landet gå under för det har politikerna sagt, dessutom har det stått i tidningen!"

Det vore i och för sig rätt befriande att basera sin världsuppfattning på vad man ser genom köksfönstret, så länge fågelbordet står kvar och postbilen kommer i tid är allt frid och fröjd.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Visa mig den extrapoleringen som för ett år sedan kunde ha förutsett detta.

Ditt påstående är mer än naivt.

Hur menar du? Det är klart att någon exakt siffra inte kunnat ges men när man röstar fram partier som strävar efter en i praktiken fri invandring från tredje världen och sänder starka signaler till omvärlden om detta (PUT till hela Syrien t.ex.) så kan det vi ser nu väl inte komma som nån chock?

Att som Lövén m.fl. stå framför kameran och spela förvånade ungefär som att dom vaknat upp och haft en centimeter vatten över hela köksgolvet är fanimej skamligt, dom har sett det här komma länge nu och gör inte ett skit för att hindra det.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Norrort är en mångkulturell förort till Stockholm (dock inte lika mångkulturell som botkyrka eller västerort)

Och står nog fast vid att dom flesta av oss inte märker ett spår av vad som händer i omvärlden eller om det är Reinfeldt eller Löfven som styr skutan

Fast det kan ju vara så att jag egentligen inte bryr mig om Arabiska vårar eller att Putin köttar loss och återuppbygger Soviet .... det har ju faktiskt inte drabbat mig eller min omgivning (ännu)

Stretar på i mitt lilla liv , försöker ha en så behaglig resa inför döden som jag kan och oroar mig inte så värst mycket :tummenupp

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Säger eller tycker inte att du gör fel, verkligen inte!
Har själv den kluvenheten i mig. Jag personligen har inte påverkats av dagens flyktingströmmar - samtidigt stör jag mig enormt på hur oansvarigt våra politiker är och hur illa de faktiskt behandlar andra människor, samtidigt som de enbart jagar godhetspoäng för sitt egna självgodhet och ego, utan tankar på konsekvenser.

Den sämsta egenskapen en politiker i 7-klövern idag kan ha verkar vara att vilja ta ansvar för Sverige's medborgare, och den bästa egenskapen är att ge bort alla andras pengar och uppbyggda välfärd till de både krigsdrabbade flyktingar :tummenupp och (kanske framförallt) ekonomiska flyktingar :va
Det ger så mycket godhetspoäng att man t.o.m. är beredd att roffa pengar från de allra mest utsatta i världens, att ta ifrån biståndspengar som går till miljoner och åter miljoner människor som försöker överleva på mindre än 26 kr om dagen...

Men visst fan hade jag nog varit snäppet gladare rent generellt om jag kunde släppa tanken och ignorera hur politiker och media r*vkn*llar detta land :D :huvet

Andra världskriget påverkade nog inte så många svenskar heller, och de som påverkades mest av kriget var nog de som tjänade grova pengar på att sälja järnmalm till båda sidor :näsblod

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Allt hade varit så mycket lättare att acceptera om man varit och planerat att förbi barnlös, som det är nu får jag en klump i magen varenda gång jag tänker på vad jäntorna kommer få växa upp i för slags samhälle...:(

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det vore i och för sig rätt befriande att basera sin världsuppfattning på vad man ser genom köksfönstret, så länge fågelbordet står kvar och postbilen kommer i tid är allt frid och fröjd.
De flesta här är rätt unga och märker inget av förändringarna..Ännu.
För nåt decennium bodde jag i närheten av ett berikat område..
Enligt en enkät i mitt område hade 60% mer än en gång undvikit att gå ut på kvällen av säkerhetsskäl..
Jag har nyligen betalt 22 000 till tandläkaren, en asylant kan få samma jobb för en 50-lapp..
Mina resterande cancerundersökn är indragna, "resursskäl" (=brist på pengar), nåja, jag lever ju ändå fortfarande...
Fråga 90-åringarna som i dagarna i vardenuvar som blir utsparkade från sitt äldreboende, det ska bli asylantboende..
Fråga hur det står till på de orter som fördubblat sitt invånarantal pga asylsökande?
Tandläkarkön på dessa orter är enl media 2år+ pga av att asylsökande prioriteras..
Kan fortsätta om du vill...
Mest intressant blir det om två år när statsstödet till kommunerna dras in, då förväntas asyl/PUTare ha jobb..Hur och var?
De omtalade två kronorna i kommunalskattehöjing lär nog inte räcka då..

Tog jag i för mycket nu? raderagärna isf....

Edit med trådrubriken i åtanke, Steffe börja regera, gör nåt, bara gör NÅGOT!
Tror att de flesta här håller med mig om att som nu, dag-til-dag-politik INTE är det optimala...
Tänk på tiden som fackboss, tänk på dina medlemmar, nu är det samma sak, fast för hela Sverige. Agera därefter.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
De flesta här är rätt unga och märker inget av förändringarna..Ännu.
För nåt decennium bodde jag i närheten av ett berikat område..
Enligt en enkät i mitt område hade 60% mer än en gång undvikit att gå ut på kvällen av säkerhetsskäl..
Jag har nyligen betalt 22 000 till tandläkaren, en asylant kan få samma jobb för en 50-lapp..
Mina resterande cancerundersökn är indragna, "resursskäl" (=brist på pengar), nåja, jag lever ju ändå fortfarande...
Fråga 90-åringarna som i dagarna i vardenuvar som blir utsparkade från sitt äldreboende, det ska bli asylantboende..
Fråga hur det står till på de orter som fördubblat sitt invånarantal pga asylsökande?
Tandläkarkön på dessa orter är enl media 2år+ pga av att asylsökande prioriteras..
Kan fortsätta om du vill...
Mest intressant blir det om två år när statsstödet till kommunerna dras in, då förväntas asyl/PUTare ha jobb..Hur och var?
De omtalade två kronorna i kommunalskattehöjing lär nog inte räcka då..

Tog jag i för mycket nu? raderagärna isf....

Du glömde LSS.

När det blir tomt i börsen för de mest utsatta betala mest.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag menar att jag vill se dig rita det där strecket som redan förra året visade att det idag skulle komma 10000 flyktingar/vecka.

EDIT:
Sen kan jag hålla med dig om att det tagit väldigt lång tid för vår nuvarande regering att förstå var vi står idag. Och vart dagens trend pekar verkar de fortfarande inte vilja förstå vidden av.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag menar att jag vill se dig rita det där strecket som redan förra året visade att det idag skulle komma 10000 flyktingar/vecka.

Ok, fel ordval av mig. By bad.

Men bortsett från det, tycker du att dagens nivå på invandringen förvånar när vi för ett år sedan förde den välkomnande signalpolitik vi gjorde samtidigt som ett tjugotal miljoner om inte fler var på flykt från oroshärdar?

Vi bjöd in hela världen på kalas och nu kommer dom, så vad gnäller vi på egentligen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, fel ordval av mig. By bad.

Men bortsett från det, tycker du att dagens nivå på invandringen förvånar när vi för ett år sedan förde den välkomnande signalpolitik vi gjorde samtidigt som ett tjugotal miljoner om inte fler var på flykt från oroshärdar?

Vi bjöd in hela världen på kalas och nu kommer dom, så vad gnäller vi på egentligen?

Uppdaterade lite medans du skrev.

Behövs inte så mycket nya regler egentligen det skulle räcka ganska långt om befintliga överenskommelser som Dublinkonventionen hölls. Och nu när det visar sig att den inte hålls så borde vi sätta upp stenhårda gränskontroller.

Sen ska vi ju inte tro att det skulle räcka för att vi ska slippa all form av ansvar men det skulle göra saken till ett EU-problem istället för som nu ett problem för Sverige och Tyskland.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.dn.se/nyheter/sverige/klart-for-taltlager-i-lund/

"Kommunen ger klartecken för tältläger i Revinge, Lund. 76 tält ska uppföras för att hantera upp till 304 flyktingar."

"Bygglovet är tidsbegränsat till den sista maj, men kan förlängas om det skulle behövas."

304 flyktingar. Förra veckan kom det mer än 10 000 flyktingar.

10.000 delat på sju dagar = 1428,57142857 flyktingar per dygn
1428,57142857 delat på 24 timmar = 59,5238095238 (registrerade flyktingar per timma)
304 flyktingar delat på 59,5238095238 = 5,1072 timmar.

Dessa 304 platser täcker alltså upp strax över fem timmar av Sverige's flyktingpolitik.
Ofrivilligt tältande i Sverige och under vinterhalvåret... Är det här verkligen så mycket att slå sig för bröstet med? Och vad händer efter sista maj? Antagligen förlängs det hela. Och vad hinner hända innan sista maj?...

:crash

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, jag har inte blivit gruppvåldtagen
Nej, jag har inte blivit rånad
Nej jag har inte blivit misshandlad
Nej jag har inte fått mobilen stulen
Nej, jag har inte fått bilen uppeldad eller stulen

Men sånt drabbar allt fler även här uppe i Umeå, av någon konstig anledning, även om inte jag märker av det.

Men nej, jag har inte märkt av flyktingströmmen heller, annat än att myndighet efter myndighet och politiker efter politiker går ut i media och säger att det är kris nu, och folk boende i vissa sämre områden berättar att det nu bor två familjer i varje lägenhet.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom