Odla egen chili

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
har läst att man ska skola om dom när dom är ca 4 cm höga och fått två hjärtformade blad. Nu hade ju bara 5 i hela lådan det, så jag passade på och flytta dom. Lådan står nämligen i badrummet. Där är det varmast men saknar helt ljus.

Upplever det som som om värme gäller första veckorna sen e de ljus som e viktigare när det kommer til ll mognad. Hade ett par bih Jolokia ute förra året och de gav typ 4 gröna och 5 klara frukter. Sista rycket stog de inne men utvecklades inte mer än till orange. Så ljus tror jag betyder mer än värme.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag har odlat Hot Lemon Chili och kan verkligen rekommenderar denna sort. Köpte fröerna på Plantagen och det blev riktigt lyckat. Långa gröna chili som passar perfekt till räkor och annan "havsmat". Finhackar chilin och steker den med maten, blir galet gott.

Grön ? Hallå dom blir ju gula :va

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Satte fröerna 31/1, nu har dem kommit en bit på vägen. Nästan bara min gula chili som kommit upp, 3 habanero också :)

I år satte jag som mest 2 frön i varje cell, vilket jag nu ser var onödigt då grobarheten verkade vara 100% hos min favorit(den gula chilin), så om ett tag så gallrar jag ut de svaga så det bara är en i varje.

Den gula jag övervintrat fick någon ohyra så den åkte ut i snön fort som fan, har ju en del dyrbara växter så inte värt att ta några risker. Habaneron har övervintrat fint, även blommat sporadiskt under vintern.

Bifogat

• PICT2749.jpg
    PICT2749.jpg
    218.8 KB · Visningar: 97
  • PICT2750.jpg
    PICT2750.jpg
    205.4 KB · Visningar: 92
  • PICT2751.jpg
    PICT2751.jpg
    221.3 KB · Visningar: 99
  • PICT2754.jpg
    PICT2754.jpg
    229.6 KB · Visningar: 99

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Beställde en massa fröer från Örtagården idag, ska bli kul och se vad man får hem :):tummenupp

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Fick brev idag! :tummenupp:yoparty

Bifogat

• PICT2807.jpg
    PICT2807.jpg
    225.7 KB · Visningar: 82
  • PICT2806.jpg
    PICT2806.jpg
    235.3 KB · Visningar: 95
  • PICT2805.jpg
    PICT2805.jpg
    236.8 KB · Visningar: 89
  • PICT2804.jpg
    PICT2804.jpg
    226.9 KB · Visningar: 88
  • PICT2797.jpg
    PICT2797.jpg
    229.7 KB · Visningar: 96
  • PICT2794.jpg
    PICT2794.jpg
    228.6 KB · Visningar: 97
  • PICT2800.jpg
    PICT2800.jpg
    231.4 KB · Visningar: 89

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Kan en chiliplanta vara steril?

Har en Naga-planta som går in på sin andra säsong nu. Klarade övervintringen med glans.

I fjol blommade den som tusan, men inga frukter.

Nu har den satt kanske 50 blommor hittils, jag försöker pollinera som satan men inte en enda blir frukt. De bara trillar av efter ett tag.

Köpte moderfrukten på en marknad så det är troligen någon form av korsning mellan naga och något annat.

Kan chiliplantor vara sterila eller kan det vara något annat fel?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Kan en chiliplanta vara steril?

Har en Naga-planta som går in på sin andra säsong nu. Klarade övervintringen med glans.

I fjol blommade den som tusan, men inga frukter.

Nu har den satt kanske 50 blommor hittils, jag försöker pollinera som satan men inte en enda blir frukt. De bara trillar av efter ett tag.

Köpte moderfrukten på en marknad så det är troligen någon form av korsning mellan naga och något annat.

Kan chiliplantor vara sterila eller kan det vara något annat fel?

Har jag förstått saken rätt så är polineringen till för att frukterna ska kunna torkas och dom fröna där i ska kunna bli nya plantor. Så det har inget med din frukt att göra.

Ger du växtnäring? Har du många plantor i samma balja? Nu är ju inte riktigt sässong för att ge frukt skulle jag tippa på...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Någon som vet hur chilin mår i ett öppet konorslandskap utan närhet till fönster?
Det är högt i tak så lysrören kommer vara mer än 4m bort.

Hade velat ha lite grönt på jobbet.

Last edited:

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
inget vidare skulle jag tro, ljus verkar vara drivkällan i chiliodling

Någon som vet hur chilin mår i ett öppet konorslandskap utan närhet till fönster?
Det är högt i tak så lysrören kommer vara mer än 4m bort.

Hade velat ha lite grönt på jobbet.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Jag hade en planta som skulle kasseras i höstas, ganska pinnig och jag vill ha mer "buske". Så jag gav den en chans att överleva i vardagsrummet, källare, två 100x40 fönster i takhöjd/markplan på utsidan. Dåligt ljus helt enkelt. Den stod sig fint i kanske en månad, sen började den tappa blad efter blad, efter totalt 2 månader var den död.

Så har du en planta att "offra" för några veckors grönare arbetsplats så kan du ju ge det ett försök, men då bör den vara ganska färdigväxt.

------------------------------------------------------------

Nu har äntligen mina Bih Jolokia börjat komma upp ur jorden! Dom var långsammast av alla sorterna jag sått men det är det nog värt :yoparty

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Vart på semester i ett par veckor och avslutade därmed min Bih Jolokias 4 år långa liv. Lika bra det egentligen, har haft mer än ett par nära döden upplevelser. Alltid spännande att äta maten man använt skiten i, det är starkt som fan och gott, tills man får en fruktbit/kärna för då brakar fan helvetet loss :gnissla

Har du nån uppfattning om hur stor krukan måste vara för att få frukt på Bih Jolokia?
Jag hade 3 plantor som var ungefär en meter höga i EN kruka/låda som var typ 300x100x70 och har fått hur mycket frukt som helst =)

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur har ni gjort med era övervintrade chilis? Beskära och sånt? Hur?

Hur gör ni med pollinering? Dutta med pensel? Har birds eye och thaichili.

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
i är lät jag alla dö men tidigare har jag beskurit hårt runt jul. Med hårt menar jag så gott som stamrent.
Dutta bör du göra om har plantorna inne, har du edm ute sköter insekter sånt.

Hur har ni gjort med era övervintrade chilis? Beskära och sånt? Hur?

Hur gör ni med pollinering? Dutta med pensel? Har birds eye och thaichili.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Funderar på att grejja växtbelysning för jobbet. Helst skrivbordsmodell. Borde ju funka...

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Kan inte länka lampan på kjell&co. Men sök på studiolampa så ser du vilken jag menar. Denna lampa bör fungera ypperligt iaf! :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Funderar på att grejja växtbelysning för jobbet. Helst skrivbordsmodell. Borde ju funka...

Vanlig bordslampa med E14-sockel bör ju funka och så en växtglödlampa i den? Så har vi haft i fönster och dylikt på vintrarna för Orkidéer mm.
Finns även E27 på dessa, kostar runt 50:-.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Aah, tackar tackar.

Har hittat en skrivbordslampa här på jobbet. Den har dock 2G11 sockel (18w) så lättast borde vara att hitta en liten lysrörslampa som passar. Lampan som sitter i är bara på 2700k (osram 18w/41 287).

Är dock lite orolig över att ljuset ska blända när växten blir större och lampan då behöver sitta mer än 40cm över skrivbordet.

EDIT: måste ju vara en sån här lampa jag ska ha DULUX L 18W/865 2G11 10X1 OSRA

http://catalogx.myosram.com/zb2b/b2...0firefox/3.6.15&browsermajor=5&browserminor=5

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
G11 växtlampor vet jag inte om det finns faktiskt, inget jag har sett. Men annars kan du ju köpa en billig lampa med E14-sockel på Ikea för 50:- eller dylikt. Finns ju såna där man kan spänna fast på valfritt objekt, kanske sätta fast den på den andra lampan om det kniper?

Nyheter
BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar