Odla egen chili

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
G11 växtlampor vet jag inte om det finns faktiskt, inget jag har sett. Men annars kan du ju köpa en billig lampa med E14-sockel på Ikea för 50:- eller dylikt. Finns ju såna där man kan spänna fast på valfritt objekt, kanske sätta fast den på den andra lampan om det kniper?

Men nu hittade jag en G11 med färgtemp. på 6500k. Det måste väl vara toppensnåppen på alla sätt o vis?!

Är 6500k kanske inte så kul att ha på skrivbordet...:va

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Men nu hittade jag en G11 med färgtemp. på 6500k. Det måste väl vara toppensnåppen på alla sätt o vis?!

Är 6500k kanske inte så kul att ha på skrivbordet...:va

6500 K är väl dagsljus så ljusmässigt kan det funka men f-n vet om ljuset räcker för tillväxt. Plantan överlever nog men googlar man på odlingstips av den mer ljusskygga typen dvs sådan som bedrivs i rivningskåkar o dyl så är ju 1000 w inte ovanligt.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
6500 K är väl dagsljus så ljusmässigt kan det funka men f-n vet om ljuset räcker för tillväxt. Plantan överlever nog men googlar man på odlingstips av den mer ljusskygga typen dvs sådan som bedrivs i rivningskåkar o dyl så är ju 1000 w inte ovanligt.

Skulle nog säga att det beror helt på. En lampa på, t.ex. studiolampa från kjelle på 23W hjälper nog gott till under den mörka tiden direkt ovanhängande på en mindre planta. Men om det behövs nu är snarare tvektsamt.

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Riktigt grymt att ha övervintrade plantor. En av mina plantor på jobbet sätter frukt i mängder redan. 10-talet gröna redan och fullt med blommor.

Min Naga blommar som vanligt gärnet men i helvete att det blir frukt. Har säkert haft 50 blommor på den som trillat av, har 25 blommor och knoppar på den nu men det blir inget... Hade ju en teori om att den är steril... Det är ju någon form av hybrid, inte en "renrasig" naga.

Trist, det är den plantan jag helst skulle vilja få fram frukt av.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har sparat några plantor från förra året på balkongen. Borde inte dom börja visa lite liv snart? När vet man att dom är döda?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Passa på och köp drivhus på LIDL imorn!

Det verkar nästan vara att ju starkare chilin är, desto långsammare växer plantan. Paprikan är ett träd i jämnförelse med Bhut Jolokian....

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Min ungerska chili har redan stora frukter som börjar gå över till rött... Grymt! Tidighetsrekord för mig. Mycket knoppar, blommor och kart också.

Habaneron blommar lite försiktigt...

Nagan blommar som besatt, men inga frukter. Minst 100 blommor som trillat av nu.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
De äldsta plantorna börjar bli lite vingliga nu, kanske dags att plantera om dem? De som står i den stora lådan får stå ett tag till, dock är jag rädd att rötterna kanske växer ihop när de inte har egna "celler" :va

Bifogat

• PICT2883.jpg
    PICT2883.jpg
    247.1 KB · Visningar: 78
  • PICT2884.jpg
    PICT2884.jpg
    237.8 KB · Visningar: 78
  • PICT2887.jpg
    PICT2887.jpg
    253.1 KB · Visningar: 84

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Jävlar var långsamt min Jolokia växer. Den kanske är ca 5cm hög (växer dock bredare) medans paprikan är 20cm...

Ju starkare desto långsammare tillväxt? :fakta

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
De äldsta plantorna börjar bli lite vingliga nu, kanske dags att plantera om dem? De som står i den stora lådan får stå ett tag till, dock är jag rädd att rötterna kanske växer ihop när de inte har egna "celler" :va

Pillra upp dem med en sked eller liknande och nyp av rötterna lite försiktigt om de trilskas. Absolut ingen fara, du kan korta ner dem så mkt som 2/3 utan vidare.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Pillra upp dem med en sked eller liknande och nyp av rötterna lite försiktigt om de trilskas. Absolut ingen fara, du kan korta ner dem så mkt som 2/3 utan vidare.

Ok, tack!

När är det dags att plantera om tro?

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Mina chilisar är nu 4 cm höga. Men de verkar inte må bra. Bladen är bleka å kryllar ihop sig. Vad är fel? De står i plastväxthus för 50 spänn.

/Magnus

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Mina chilisar är nu 4 cm höga. Men de verkar inte må bra. Bladen är bleka å kryllar ihop sig. Vad är fel? De står i plastväxthus för 50 spänn.

/Magnus

För lite ljus alt för mycket vatten brukar vara standardproblem. Lätt att vattna ihjäl en chili.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati