Odla egen chili

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Hej

Jag är ny i tråden och har precis börjat odla chili. När jag beställde mina frön så fick jag en bonuspåse med vad de kallar "Mystery seed" av okänd styrka. Jag tänkte kolla om det finns några kvalificerade gissningar på vad det kan tänkas vara för chili. Som ni ser är de mörkbrunlilaaktiga och frukterna är upp till ca 6 cm långa. Jag har ännu inte skördat någon så jag vet inte styrkan.

// Wibäck

Bifogat

• IMG_6304.jpg
    IMG_6304.jpg
    87.1 KB · Visningar: 110
  • IMG_6309.jpg
    IMG_6309.jpg
    59.9 KB · Visningar: 114
  • IMG_6310.jpg
    IMG_6310.jpg
    59.4 KB · Visningar: 111

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Farsans kollega kom hem från Thailand och hade med sig lite fröer till mig! Någon som har koll på Thailändska?

Bifogat

• 100_0879.jpg
    100_0879.jpg
    239.5 KB · Visningar: 143

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har fått upop mina Bih Jolokia/Ghoastpepper till ett par riktigt stadiga buskar. Dom saknar dock helt fullständigt allt vad frukter heter. Mina andra chilis som har fått samma förutsättningar har massor med frukter.

Min teori nu är att det kanske är "obefruktade" frön som jag köpt fårn Mjoh.se. Är det någon annan som köpt från samma ställe som har samma problem eller tom,. fått en massa frukt?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har fått upop mina Bih Jolokia/Ghoastpepper till ett par riktigt stadiga buskar. Dom saknar dock helt fullständigt allt vad frukter heter. Mina andra chilis som har fått samma förutsättningar har massor med frukter.

Min teori nu är att det kanske är "obefruktade" frön som jag köpt fårn Mjoh.se. Är det någon annan som köpt från samma ställe som har samma problem eller tom,. fått en massa frukt?

Tror inte det blir frukt alls ifall de är obefruktade.
Har haft samma problem på plantorna hemma. Ena fick fina och många frukter (vanlig thai-chili), medan andra inte fick en enda frukt (enstaka blommor dock, birds-eye). Lät plantorna övervintra och körde andra året på dem iår. Då har förhållandet vänt, enstaka blommor på thai och trots polinering inte en enda frukt. Birds-eyen har gett rikligt med både blommor och frukt. Kanske fungerar olika beroende på sort, vissa vill ha längre tid som buske innan frukt kommer?
Dessa buskar ska pensioneras nu snart (1,5m höga, placerade i fönstret är för mycket enligt min bättre hälft), så ifall någon vill komma och hämta, så varsågod. 4-6 stammar totalt. Dock behåller jag krukorna så det får ordnas själv.

Last edited:

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125

Har samma problem, eller liknande iallafall.

Min Jolokiabuske är på andra året nu, stor som fasiken. Har haft sammanlagt säkert 200 blommor på den. Inte en enda frukt. Mina andra chilisorter skördar jag bra av dock.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har samma problem, eller liknande iallafall.

Min Jolokiabuske är på andra året nu, stor som fasiken. Har haft sammanlagt säkert 200 blommor på den. Inte en enda frukt. Mina andra chilisorter skördar jag bra av dock.

Var har du köpt dom, på mjoh.se?

Jävligt surt att vårda skit som man inte får skörda :(

All den tid man lagt ner får man ju aldrig tillbaka :(

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

Mina Jolokia var väldigt sena i växten. Men nu är det iaf fin buske med väääldigt mkt blommor. Det har även kommit en del chilis på den nu, men inte så dessa hunnit mogna. Jag märker skillnad från Jolokian och mina andra chilis är att Jolokian för överdrivet mkt blommor- däremot väldigt få av dessa utvecklas till en chili!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Misströsten i icke. Vissa plantor blommar blott på tvååriga skott. Testa korspollinera med en annan sort. Jepp, en liten borste och pillra på ståndarna först, sedan på pistillerna. Eller skaffa bin..

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Har planterat chili idag, fick en frukt av polarn. Iom att den var god tänkte jag wtf o plantera. Skall bli kul o se hur det går!

Lyckades pga förkylningshjärna få chili i både öga o på penis. Aj.

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Hoj
Hayabusa -00
Satte årets första omgång Jolokia för enoenhalv vecka sen och idag tittade de första upp ur jorden.
:yoparty

Hur går det för er andra chilinördar ?

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Satte årets första omgång Jolokia för enoenhalv vecka sen och idag tittade de första upp ur jorden.
:yoparty

Hur går det för er andra chilinördar ?
Sådden från 13 Jan såg ut så här för ca 3 veckor sedan.
Butch T :yoparty
Jolokia
Brazilian Starfish
Black Hungarian
Big Jim
+ övervintrad Habanero
chili.jpg

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
La en beställning på frön idag.
Är väl lite sent ute men jag sår skiten när dom kommer så får jag se vad det blir.

Vart frön för 400kr :crash
Min plan är väl så allt som kommer och så väljer jag bara ut dom största sen.
Vad tror ni om det?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...