Odla egen chili

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
För att man ska få frukt så är det en generation TIDIGARE som ska polleniseras.

Nu är jag ingen trädgårdsmästare, men visst måste dom så klart pollineras för att bära frukt. Vid inomhus odling kan dom behöva lite hjälp med detta, men utomhus sköter det sig oftas av sig själv.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
min lilla odling, dock så växer habaneron i metalburken längst bort jättedåligt... vattnar rikligt och står i söderläge..

Bifogat

• bild(2).JPG
    bild(2).JPG
    130.6 KB · Visningar: 108

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
min lilla odling, dock så växer habaneron i metalburken längst bort jättedåligt... vattnar rikligt och står i söderläge..

Vattnar för mycket? Känn på jorden innan vattningen. Är den jämnsur så spill ut jorden och lirka loss plantan, plantera därefter i ny, torr jord. Vattna försiktigare.

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
Har lyckats odla fram lite chilifrukter i växthuset under sommaren som nu börjar bli mogna. Vad kan man göra med medelstark och mild chili? Hackade en frukt i köttfärssåsen med gott resultat. Finns det bra tips på grillsåser med chili i t ex?

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
Jag har gjort lite olika saker med mina chillisar. Jalapeño har jag skivat, kokat i lag och lagt in-vart satans så gott.
Gjort chilipulver av lite olika chilisorter med lite paprika, blev ett trevligt pulver med bra bett. Frukterna till chilipulvret torkade jag i ugnen och körde sedan i mixer.
Skörd som kommit lite sporadist har jag trätt på snöre och hängt bredvid spisen för torkning och nu river jag bara av en frukt och slänger i grytan då det passar.

Grillsåser har jag inte provat på ännu.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Marinera grönsaker som zucchini i olja vilken du mortlar ner chilin i. Blanda med lite salt och någon valfri ört.

Yrselsvamp

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
-99 Yamaha R1
IMG_7345.jpgTja allihopa!
Jag har läst hela tråden och och blev skittaggad så jag har precis börjat med att odla själv. Har köpt 1 st miniväxthus, 2 st drivhus, 2 st lågenergilampor, 1 st lysrörsarmatur och 2 st lysrör. Kör både med briketter och med såjord i avkapad plastmugg.
Odlar från en gul chili (vet inte vilken) som jag fick från en arbetskamrat och en vanlig thaichili från thaiaffären och en lång röd chili från grönsaksdisken på City Gross. Jag var lite orolig att det inte skulle bli något med den gula chilin därför att jag sådde fröna direkt ifrån frukten utan att torka fröna. Men den första och enda som har kommit upp är från den gula. Postar en bild på min odlingshörna. Håller ca 28 grader i växthuset. Är det någon som vet hur ofta man ska vattna innan det har kommit upp något?

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Hur går det? Min rödchili växer som ogräs, största plantan är nog en meter nu. Habaneron växer långsammare

Bifogat

• bild(4).JPG
    bild(4).JPG
    97.8 KB · Visningar: 183
  • bild(5).JPG
    bild(5).JPG
    122.2 KB · Visningar: 196

Snowman89

Guest
Vad gör ni med er chili så den överlever vintern?
Jag har 3st plantor som jag skulle vilja ha kvar tills nästa vår, men jag vet inte riktigt vad jag bör göra med dem för att få dem att överleva vintern.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Vad gör ni med er chili så den överlever vintern?
Jag har 3st plantor som jag skulle vilja ha kvar tills nästa vår, men jag vet inte riktigt vad jag bör göra med dem för att få dem att överleva vintern.

Ställ dom inne, vattna sparsamt. Ta även bort alla blad och smågrenar. Spara bara ett Y av stammen.

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Nytt år, ny chili. I år ska jag testa Trinidad moruga scorpion. Någon som provat odla alt. äta?
Någon som har nåt kul på g?

The_Gorilla

Monstret i gadroben
Gick med
13 Jan 2011
Hoj
Yamaha gubbräcer (FZ1)
Jag fortsätter på fjolårets trend med vanliga chili från ica. De kan man ta och äta direkt från plantan utan att avlida :brinnerup. Sen får det bli en sort med lite malle i som ska användas i köttfärssåsen.

/T

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
Mina från förra året frodas, blommar och ger frukt ännu. Tidigare har de enna dött framåt höstkanten.
Alltså blir det ingen nysådd i år, provar att hålla liv i de jag redan har.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Någon som har tips en kul chilisort?

Samt en bra webbutik.

Tror jag fick dåliga frön sist så nu vill jag vara säker på att det inte är frönas fel :tungan

/Mark

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...