Odla egen chili

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
ph_impacts_chart.jpg

6.5 verkar optimalt ifall man ska tro på de med alternativ livsstil som odlar i jord ;)
Jord brukar dock buffra pH ändå så är väl inte så jättenoga...

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Jag vill fortfarande ha tips på vad ni gör m er chili. Grytor? Såser? Pålägg?

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Hoj
Hayabusa -00
Torkar och maler och har det som krydda på det mesta.
En burk mald bhut jolokia räcker rätt länge...

Snart även dax att stoppa lite nya vildsvinkryddkorvar.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Folk med alternativ frisyr och skägg brukar gilla att komplettera sina religiösa sakrament med chili

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag köper thaichili i thaibutiker och har liggandes i frysen på jobbet. Tar fram en till varje matlåda och äter till efterrätt. Älskar hettan. :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Själva växten i sig är ju en trevlig sak att sätta ut i rabatten bland övriga växter så man måste ju inte gilla att äta den för att odla den.
Vi har en normalstor villatomt som säkerligen har ett 100-tal olika växter lite här och där och bland de 30-tal tomatplantorna på verandan så brukar det stå chiliplantor också, mest för att de är fina för ska sanningen fram så skulle det räcka med EN planta för att täcka upp vårt användande av torkad chili under ett år...

I år är vi dock utan, brorsan som brukar få sköta försådden misslyckades då han ställde ut dem för tidigt och kylan tog död på dem allihop :(
Synd, för vi brukar få drygt en meter höga plantor av honom.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Någon som har habanero plantor?
Jag har en liten buske som säkert har fått flera hundra blommor denna sommar men endast 2 har blivit frukter. Dem har varit utomhus större delen av sommaren och jag har säkert polinerat (petat med en tops i dom) ett 50-tal.

Vafan vill dom inte för?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Någon som har habanero plantor?
Jag har en liten buske som säkert har fått flera hundra blommor denna sommar men endast 2 har blivit frukter. Dem har varit utomhus större delen av sommaren och jag har säkert polinerat (petat med en tops i dom) ett 50-tal.

Vafan vill dom inte för?

Från samma planta?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Idag planterade jag min chiliskott i massor egna krukor härhemma. Det kändes i hjärtat när en av dom gick sönder. :(
Nu är det bara att vänta o se om de tar sig lika bra var för sig som de gjorde tillsammans.
Satte även en ingefära i en kruka för ett par veckor sedan som jag var lite besviken på till jag såg att den växer som ogräs, men under jord. :D
Helt plötsligt verkar man ha fått både gröna fingrar och bagarsinne på bara ett par veckor.

Återkommer med bilder sen om detta lyckas. :kär

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Har snöat in mig lite på riktigt manliga såser. Tänkte koka ihop en ny sås som får min käre vän att ramla av stolen. Vi brukar äta riktigt starkt tillsammans (över 1 milj scoville). Har fixat rent Capsaicin 98% (14.250 000 milj scoville).

Finns det någon här inne som sitter och ruvar på ett riktigt gott recept där man kan tillföra typ 2 gram rent capsaicin i för att hotta upp den lite till. (Capsaicin är helt smaklöst så jag vill ju ha smaken från riktigt chili i också). :tummenupp

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Någon här som testat Harakiri-korven i huvudstaden? :) Är det värt 17 mil enkel för att pröva?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Antagligen. Han sa att problemet var inte korven i sig, utan att de sprättade upp den och hällde på nån kokande chilisås som var varm som attan. Att man brände sig var tydligen värre än chilin. :dummer

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Antagligen. Han sa att problemet var inte korven i sig, utan att de sprättade upp den och hällde på nån kokande chilisås som var varm som attan. Att man brände sig var tydligen värre än chilin. :dummer

Ja, så har jag också fattat det, att det är såsen som är kryddig. :) Man har väl 5 minuter på sig, och man får inte dricka, eller spilla för mycket av såsen, då blir man diskad. Det jävliga är ju att chili känns bra mycket hetare om man äter varm mat. Jag äter mest thai-chili, (har inte det korrekta namnet) men den jag har är lite starkare än Piri-Piri fast större, och jag äter en chilifrukt efter varje matlåda på jobbet. Då är det rätt lugnt, men skulle jag äta den före lådan, och om maten var varm, så skulle det vara värre. :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati