PippiT
Professionell mobbare
Är det någon som har koll på polleneringen och om plantorna måsta ha samma "ras" som man pollar mellan. Om det funkar att polla från blommor på samma planta osv osv.
Hej. Någon här som har koll på växtbelysning? Har planer på att använda vintergaraget till plantage på sommaren. Men, där är ju beckmörkt, med vanliga lysrörsatmaturer. Vet ni vad som funkar? Tack på förhand.
För tips om cannabisodling finns det nog andra forum med mer värdefulla tips.
För vanliga grödor är det ju att gå över ån för att hämta vatten att trycka in dom i ett garage när sol och värme råder utomhus. Dyrt, tidskrävande och ger sannolikt sämre kvalité.
Hej. Någon här som har koll på växtbelysning? Har planer på att använda vintergaraget till plantage på sommaren. Men, där är ju beckmörkt, med vanliga lysrörsatmaturer. Vet ni vad som funkar? Tack på förhand.
Skicka ett pm med dina funderingar så ska jag fixa fram några länkar.
Undvik att köpa sådant i Sverige då det är svindyrt här, mycket billigare i england eller ebay.
Tack, skriver ett sen när jag är vid datorn. Men det är bara lite basic, typ avstånd, varmvit eller kallvit. Vet inte vad chili behöver för något.
Avståndet beror på hur stark lampa du är på jakt efter vilket i sin tur bestäms av hur stor yta du har tänkt använda.
Man vill helst inte gå lägre än 400W till en kvadratmeter men optimalt är en 600W.
Har du planerat mindre yta än så kommer det räcka med 250W.
Till växtfasen så vill du ha ett blåare sken, oftast i trakterna 5000-6500K beroende på lampa och tillverkare.
Till blomfasen är ett rödare sken att föredra, de flesta lampor är 2700K men finns ner till 2200-2500K för växter som kräver det.
Just vad som gäller för chili vågar jag inte svara på men jag hade nog köpt en så kallad "dual spec" lampa.
Skenet är en mix av blått och rött och dessa funkar utmärkt hela vägen från sådd till skörd.
Tänk på att det tillkommer en del fixande så som att skärma av ytan du vill använda till odling, ordna med ventilation så du kan kontrollera miljön och allt vad det heter.
Fundera igenom allt bara så att du har en plan sen kan vi enkelt hitta vad som passar och var det är billigast
Ja, på sommaren så föredrar man ju att odla i solen men det är guld värt att kunna så redan på vintern så man kan sätta ut stora härdade plantor redan på vårkanten när de andra knappt köpt fröer ens
Sen är det en riktigt trevlig hobby under vintern när vädret inte tillåter dig att odla ute, man blir kung hos polarna när man kan tugga jordgubbar och chili året om
Suveränt svar, till skillnad från andra. Tusen tack.
Jisses, jag som trodde att det bara var att hänga upp några nya lampor ovanför arbetsbänken. Men jag ska analysera ditt svar, och överväga det hela lite nogrannare. =) Tack för svaret, ännu en gång.
Urladdningslampor kan man säga ger bättre ljus generellt. Det räcker med ett par 70w från plantagen eller weibulls.
Allt det där om olika ljuskvalité i olika tillväxtfaser hittar man nästan bara hos hemhampodlare. Kolla hur det ser ur i ett kommersiellt växthus så förstår du.
Menar du typ högtrycksnatrium och metallhalogen?
Ja, precis.
http://www.wexthuset.com/vaxtbelysning/vaxthuslampor/vaxtbelysning-for-vaxter-utan-dagsljus-p1
Visst är det bättre om man har precis rätt våglängder på ljuset men man skall ju orka att hålla på också. Du kommer ha fullt upp med att blanda näring och vattna så att behöva blanda in ytterligare en faktor är mest överkurs, speciellt som det fungerar bra ändå.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|