]Mina plantor växer som satan nu, tack vare fönster i mekrummet mot sydöst.
Fullt med blomknoppar, men inga pollinerare än och ändå för kallt att ställa ut.
Nu får våren gärna komma på allvar så man börjar få frukt!
View attachment 402521
Wow.
Men har du flera skott i samma kruka? Jag har bara ett i varje nämligen. :kliahuvet
Mina erfarenheter säger att det ät lämpligast att ha just ett skott per kruka. Jag laddade fullt en gång, och det ville sig inte lika bra som singelskott. Fast det var å andra sidan första gången jag försökte, så jag var väl ingen van odlare.
Det är inte jag heller då jag inte haft några växter hemma på åratal pga katt. Nu har jag fyllt upp överallt och gick lite overboard med chilin.
Man kan aldrig gå för mycket overboard med chili.
Ja det är såklart bäst med en enskild planta i gigantisk kruka så rötterna har mycket substrat och är fria från konkurrens.Wow.
Men har du flera skott i samma kruka? Jag har bara ett i varje nämligen. :kliahuvet
Ja det är såklart bäst med en enskild planta i gigantisk kruka så rötterna har mycket substrat och är fria från konkurrens.
Däremot var denna lösningen mest praktisk för mej. Stora krukor är dyra, jag är snål, och hinken var gratis.
Sen är det enkelt att plocka in och ut en enda hink istället för flera krukor. Chili är ju lite känsligare för kyla än mycket annat jag odlar.
Och till sist så kan detta maximera chanserna till korspollinering mellan de olika sorterna.
Med tanke på hur mycket frukt jag fick förra sommaren så funkar det utmärkt!
Gäller bara att använda mycket näring och vatten, de dricker kopiösa mängder.
Som nybörjare på området har jag surfat runt på det världsomspännande nätet internet och det finns ju en djungel (bokstavligt talat) att läsa in sig på. Men när jag läste den här tråden kände jag att det vore mycket roligare att fortsätta på ett arv istället för att beställa hem något från internet och köra på.
Finns det någon som kan tänka sig att sälja av/skänka bort ett skott som jag försöker förvalta framöver? Jag garanterar verkligen inte någon framgång men jag ska i alla fall göra mitt bästa och har ett par soliga fönster som är kandidater för att grynna tillväxten
I övrigt, kul tråd att följa när den uppdateras!
Men det är ju så lätt att köpa en chilifrukt i grönsaksdisken och ta ett par frön och trycka ner i jord. Latmask.
Exakt! Lättare och förmodligen mindre förenat med livsfara än att besöka random SH-person som mycket väl kan ha Fritzl-anlag och har entreplan till chilliodling men källaren till något helt annat så att säga.
Men jag tänkte på att det kunde vara kul att föra något arv vidare om det var någon som hade fått fram något göttigt.
Gör väl dock mer i linje med vad du föreslår då .. får se om jag lyckas och kan presentera mina fina resultat här och snart erbjuda er en bit av min chillistam
Man ska inte plantera i för stor kruka från början. Rötterna förgrenar sig inte förrän de träffar krukkanten och det blir en vinglig rackare. Börja smått och plantera istället om 1-2 gånger.
Man ska inte plantera i för stor kruka från början. Rötterna förgrenar sig inte förrän de träffar krukkanten och det blir en vinglig rackare. Börja smått och plantera istället om 1-2 gånger.
Vid omplantering kan ni med fördel nypa av 1/3 av rotlängden för att få dem att grena sig bättre.
Ooooh my Mister GreenFingers.
BrownFingers egentligen. Håller man på med växter är fingrarna mer bruna än gröna.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|