Odla egen chili

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Tjena. Nu har även jag trasslat in mig på detta. Min sambo är från Thailand, så både hon och jag älskar chili. Nu har jag beställt lite nya spännande fröer, Trinidad Moruga Scorpion, Trinidad Scorpion (Butch T) och Bhut Jolokia. Jag är väldigt nufiken på Marugan, den ska visst vara någonting i hästväg. =) Har nyligen planterat lite klenare chili, innan jag hittade på www.jalapeno.nu Där fanns det lite mer av de starkare sorterna. De tidigare sorterna är Jalastar, Hot Lemon och Cayenne Long Slim, där Hot Lemon ligger på en styrka av 5/5, vad nu det betyder. Det var det enda som stod på fröpåsen. =)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur går det med era odlingar?
Jag har äntligen börjat få frukt nu då jag satte ut mina på altanen.
Har blandat plantor av piripiri och jalapeño. Tanken är att försöka korspollinera för att ge en frukt som har den perfekta balansen av styrka och syrlighet.

IMG_20130611_143312.jpg

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Någon som har ett bra recept på någon fin chiligryta som inte är ett långkok på fyra timmar :). Fast det kanske är enda sättet?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon som har ett bra recept på någon fin chiligryta som inte är ett långkok på fyra timmar :). Fast det kanske är enda sättet?
Köp en tryckkokare så kan du få det färdigt på kortare tid... Men även med tryckkokare kommer det krävas upp mot tre timmar allt som allt, dels för att putsa och skära allt kött och övriga ingredienser men även för att efter att köttet börjat falla sönder behöver du tid för att reducera ner lite och smaka av tills den fått den där perfekte balansen av chilihetta, kryddor, mustighet och något uns syra från lime och vid behov lite sötma från honung eller varför inte coca cola de gånger man varit för frikostig med de starkasta chilisorterna.

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Hoj
Wildstar 1600 -03
Tjäna, jag har en Cayenne-planta enligt honom som jag fick den av. Har nog 8 frukter på den nu, dom är alla gröna fortfarande och frukterna är ca 10-20cm långa...men dom skall bli röda va' ? Plantan är ca 80cm hög, har haft den på en inglasad balkong sedan i början på maj.Ska bli trevligt att laga käk med egenodlad chilli :)

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Första gången jag odlar chili i år, 2 av mina 6 plantor har börjat få frukter. Olika sorter, kanske därför. Har läst att man kan göda dem med tomat gödsel är det nödvändigt ?

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Försökt med hydroponisk odling, fröna tar sig och växer i någon månad men sedan stendör de, vad beror det på? minska eller öka vattenflödet?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Första gången jag odlar chili i år, 2 av mina 6 plantor har börjat få frukter. Olika sorter, kanske därför. Har läst att man kan göda dem med tomat gödsel är det nödvändigt ?

Inte nödvändigt men med rätt näring så blir ju tillväxten på både planta och frukter bättre. Man behöver inte vara så dogmatisk, olika mycket möda ger olika resultat helt enkelt.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Får köpa en mätare, vilket PH är optimalt?

Och ja det är chili, även om det verkar populärt bland folk med alternativ livsstil att odla "örter" hydroponiskt.

Har du tillsatt näringsämnen. Och ja, så fort någon nämner hydroponiskt i hemmasammanhang så tänker jag på Rizla king size diReCkt

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
Får köpa en mätare, vilket PH är optimalt?

Och ja det är chili, även om det verkar populärt bland folk med alternativ livsstil att odla "örter" hydroponiskt.
Rekomenderat är mellan 5,5-6,5. Ett tips är även att köpa en EC mätare för att hålla koll på näringsvärdet också.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati