Officiella kommunistdagen

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är intressant med den där dagen, det som på senare år blivit mest intressant är våldsamheterna som det uppmuntras till. Vilken del av Stockholm skall slås sönder i år, någon som vet? Vilka partier ställer upp med nämndemän i år, Vänsterpartiet bara?

Du kan sova lugnt i år Malmö ser däremot ut att bli intressant i år om de kommer till skott.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du kan sova lugnt i år Malmö ser däremot ut att bli intressant i år om de kommer till skott.

Varför blir det ingen "Gatufest" (Terrorfest) i Stockholm?
Jag är alldeles övertygad om att det kommer bli någon typ av fest, kanske inte som 2003 men säkert med lite stolkastning på polis och annan hederlig vänsterverksamhet.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jo.

Och så tog man upp den folkmordiska och blodiga hyllningsdagen.

Vad betyder "folkmordisk" och på vilket sätt är 1:a Maj "folkmordisk"?

Sen kom ju sossarna i regerinsställning (med Branting och grabbarna) och har väl mer eller mindre hållit den sedan den dagen.
Men det är ju som vi säger: historia...

1 Maj blev väl helgdag på 30-talet? Dvs efter Brantings tid.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Varför blir det ingen "Gatufest" (Terrorfest) i Stockholm?
Jag är alldeles övertygad om att det kommer bli någon typ av fest, kanske inte som 2003 men säkert med lite stolkastning på polis och annan hederlig vänsterverksamhet.

Tror det var lite dåligt på rekryteringsfronten men något kul hittar de säkert på.

Dr.Bike

Guest

Ursäkta mina svepande formuleringar, men de åsyftar sjungandet av internationalen, och med den - i förlängningen hyllandet av den kommunistiska statskuppen osv osv, ja jag vet, det var en lång tankekedja, som inte kopplades särskilt bra eller logiskt till min text.
Men så var det iaf. Även om det nu inte har med 1.maj att göra som datum betraktat, så står ändå dn dagen för allt det där.
Arbetarnas "befrielse" kom ju ur den ryska revolutionen, som tjänade som bränsle och näring till detta i hela europa. Sen att olika länder har olika dagar är för mig ointressant ur just DET perspektivet.
Men ja, jag drog alla över en kam ja.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror det var lite dåligt på rekryteringsfronten men något kul hittar de säkert på.

Jag kan då rapportera att är det något det finns gott om underlag till så är det till liknande aktiviteter, mängden mänskligt avfall bara ökar och ökar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Men ja, jag drog alla över en kam ja.

Vilket inte är speciellt meningsfullt, att koppla samman den svenska socialdemokratin och arbetarrörelsen med Sovjetkommunismen är ju som att koppla samman Reinfeldts moderater med Francos falangister, eller socalliberaler med Pinochets "liberaler".

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX

1 Maj blev väl helgdag på 30-talet? Dvs efter Brantings tid.
Vad har Maj med detta att göra? Vad har hon gjort? Eller menade du maj?

:rofl Så rätt egentligen. Men varför i helvete har vi då kvar julafton!? Det om nåt borde avskaffas, vi ska inte uppmuntra kristendomen och speciellt inte ÅR 2007!
Men för övrigt så är det bara en ledig dag för mig och många andra då man tycker synd om alla jävlar som springer med plakat.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=65703 :fakta

Jag ser väl snarare första maj som historisk än politisk iofs. Idag har den tappat nästan all koppling till det politiska och de många vet förmodligen inte ens varför det är en helgdag. Det kan ju vara en trevlig åminnelse av när arbetare världen över demonstrerade för såna triviala saker som allmän rösträtt o dyl. Om den ska vara en helgdag? Tja, det finns flera kristna helgdagar som nästan helt tappat sin betydelse i det avseendet. Jag bryr mig faktiskt inte så länge jag får vara ledig.
Men du tycker alltså att det är okej att gå i led på stan och sjunga en gammal sovjetisk nationalhymn? Är det lika okej att tåga under en svastikaförsedd flagga och sjunga Deutchland, Deutchland über alles med den gamla texten?

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Nja, så märkligt är det inte. För en 70-80 år sedan (har lite dålig koll på historia) var det helt ok. Men nu skriver vi 2007 och 1 maj är bara en gnällspiksprotestdag.
tanken är väl att det är arbetarens dag om jag inte minns fel sen om du vill protestera mot kommunister eller vad som helst så spelar det nog mindre roll...skriv nåt roligt eller störande och ut och protestera bara....:tummenupp

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
tanken är väl att det är arbetarens dag om jag inte minns fel sen om du vill protestera mot kommunister eller vad som helst så spelar det nog mindre roll...skriv nåt roligt eller störande och ut och protestera bara....:tummenupp
Arbetaren? Vad fan är det? Betyder det att den som inte är LO-ansluten inte arbetar?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Men du tycker alltså att det är okej att gå i led på stan och sjunga en gammal sovjetisk nationalhymn? Är det lika okej att tåga under en svastikaförsedd flagga och sjunga Deutchland, Deutchland über alles med den gamla texten?

Ja och ja. Deutschland heter det dessutom din språkmarodör:D

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Arbetaren? Vad fan är det? Betyder det att den som inte är LO-ansluten inte arbetar?
det betyder väl de flesta av fotfolket som jobbar för brödfödan...ja ja den här dagen stör inte mig speciellt,men visst ta bort den då men skönt med en ledig dag för de flesta själv jobbar jag eftermiddag...

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jag jobbar denna omtalade dag. Det blir 12 timmar med fint ob.:tummenupp
Sedan kan ni övriga sitta i sandlådan och kasta sand på varandra, oavsett vad ni har för färg på galonbyxorna. :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nej det betyder det inte, du ska kanske läsa fler böcker än SAOL? Marx och Engels rekommenderas som en start.

Eller så ägnar han sin fritid åt viktigare saker än det. Tex planera hur hans plakat ska se ut till 1 maj eller dela ut fackligt material utanför Konsum-butiken.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Är det bara jag som är förbannat less på allt tjat om "arbetarna"???
Ja, det är bara du och en farbror som heter Enok, men han är så gammal så han räknas knappt. Alla andra i hela världen tycker det är hemskt intressant.

PS. Till och med i USA så är arbetardagen en ledig dag, även om det inte är den 1 maj: http://en.wikipedia.org/wiki/Labour_day

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag är en tjänsteman för att använda bolsjeviktermer, men såvitt jag vet arbetar jag också "för brödfödan".

Uttrycket "arbetare" är bland det fjantigaste jag vet.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC