Offra någons liv och få 10.000:-?

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Du måste ju erkänna att jorden är lite lätt överbefolkad ändå. Det var inte riktigt tänkt från Herrens sida att vi skulle börja utveckla massa konstiga metoder för att åsidosätta naturens egen vilja (starkast överlever) på ett sådant sätt att det helt plötsligt blev hur många människor som helst nästan.

Alla saker som mediciner, glasögon, implantat (inte silikon utan mer knäleder, höftleder osv tänker jag på nu ;)) och andra hjälpmedel av diverse slag gör så att även de som från början inte hade klarat av livet nu får en chans. Det är inte många hundra år tillbaka i tiden man behöver gå för att ett vanligt benbrott kunde sabba det för någon stackare.

Jag ser själv det råa i det här tankesättet, och nej, det är inget jag vardagligt predikar om. Men ta en titt på djursamhällena runt om i världen och se hur de fungerar så förstår man snabbt hur naturens grundtanke var.

Så... Om jag kan tjäna en hacka på att hjälpa moder Natur så är ju inte jag sämre än att jag tar chansen :hoppskrat

Nu skulle man kunna tro att alla sporthojare är starka individer med utmärkta gener som skulle ha klarat sig bra i evolutionens anda. Men ärligt talat, hur många hade överlevt sina olyckor ifall det inte hade funnits mediciner och läkare? Så jag tror jag avstår ifrån att leka GUD:s vikarie.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Kan inte hålla mig längre, detta är ju underhållande :hihi


ett mord är ett dödsfall är ett mord är ett dödsfall.....

Varken fel eller rätt.

Det som avgör (enligt mig) fel eller rätt är Motivet bakom handlingen.

Om en svältande stackare som vill rädda sin familj från döden trycker, ja då hyser jag inga agg om knappen skulle sikta på mig just då.

Däremot om någon som inte vill ha pengarna trycker med motivet att klara sig undan med mord, bara därför att..
ja då skulle jag bli sur.. och sen prompt dö likaförbannat..



Om fantasin av knapptryckningen blir verklighet:

det är ju lätt att säga på ett forum, men sanningen är ju den att människor är lustiga varelser som kan reagera väldigt konstigt i pressade situationer, ingen av dem vet vad som kommer att ske innan situationen uppträder.

T.ex En riktig macho-snubbe, hardcore a lá Rambo/vin diesel/chuck norris
ställs framför ett skarpladdat vapen som ämnar blåsa skallen av honom.

En del skulle agera, andra skulle "frysa fast" som ett rådjur i helljuset från en lastbil, en del kissar på sig, skriker eller svimmar av.

Eller så kan en riktig mes som brukar spy och svimma av att se blod helt plötsligt traska kolugnt fram till en kladdig bilolycka och hjälpa ett offer att hålla in dennes tarmar tills hjälp kommer utan att blinka.

Grejen är att ingen vet om resultatet i förväg..



Fantisera och teorisera om att göra hemska saker mot andra varelser kan alla göra.


Döda någon urskillnings- och motivlöst är dock bara en i sanning dåligt uppfostrad människa som gör.


Så, PungT
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Mina fingrar skulle dött iaf... Hade väl tryckt en gogolplex gånger ungefär!
 

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Linköping
Hoj
Gixxer1000
Sånna här frågor är jävligt kluriga och intressanta så länge man verkligen försöker att sätta sig in i situationen som målas upp. Så till alla som verkligen menat vad de skrivit;

Hur kan man värdera ett människoliv till 10.000??? Den människa man dödar har mest troligt en familj och ca 200 (?) nära vänner och bekanta som kommer sörja honom. Har ni Ja-sägare varit på en enda begravning? Han har nog både ett arbete där han blir saknad och en lördags-hobby han inte kan fortsätta med alltså: HAN HAR ETT LIV som ni kallt tar ifrån honom.

Skillnaden enligt mig på Ja- och Nej-sägare är hur man värderar ett människoliv.

Att sen gardera sig själv och sitt samvete med att inte behöva se personen och inte behöva "offra" någon i sin omgivning är ju bara till för att lätta erat eget samvete men det betyder fortfarande att ni värderar en annan människas liv till 10.000 kronor.

Att använda den så överbefolkade världen som ett argument tycker jag är sjukt. Ska vi börja massavrätta personer bara därför???

Att rättfärdiga sitt eget mördande (finns väl ingen annan term för det man gör?) med att säga att folk dör hela tiden och i och med det sättet vi lever dödar vi ändå personer är också sjukt. Bara för att någon annan mördar betyder inte att det är rätt och att du också ska göra det. Ska vi våldta kvinnor bara för att det ändå är många som blir våldtagna???

Jag skulle INTE trycka på knappen. Men fan så intressant sånt här är! :)
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Jag hade snott knappen och eldat upp den så inget low-life wt-jolo fick tag i den och började trycka.
 

MikkE

Guest
Jag hade inte tryckt om jag inte vetat vem som vart "utvald".
Skulle det bara vara knarkande kriminella/våldtäktsmän/mördare/diktatorer så hade jag nog tryckt tills jag vart nöjd.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Skit i det, jag trycker varje gång jag ser något jag vill köpa.
Första grejen jag köper är ett skåp med fingeravtrycksläsare så jag kan låsa in knappen så ingen obehörig står där o drar in massa cash på MIN knapp :)
Alla skulle lätt trycka så varför inte jag??

Tänk på dom stora makterna som iofs inte har nån knapp att trycka på, men deras handlingar motsvarar lätt minst ett knapptryck varje gång de gör ett val för att tjäna pengar.

Tryck till you drop!
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag skulle inte trycka och anser att man är störd om man skulle göra det. Mörda en massa oskyldiga människor för att man själv ska få nånting man inte ens behöver. Då är det nånting som inte står rätt till i huvudet. Är väl egentligen inte särskilt förvånad över vilka Ja-sägarna är.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Helt ärligt, hur dum kan man bli, påstå att man är troende till den kristna tron och sen gå imot allt den står för med ett "ja" svar...
vi som tror mer på evolutionen tycker ju att det är bra med utveckling av mänskligheten åt ett positivt håll... men de e klart, du kan ju komma ihåg att säga till läkarna när du planterat din hoj imot ett träd att inte ta till några moderna läkemedel, max 16-17hundra tal ( eftersom du skrev inte många hundra år bakåt )...................
jag hade sprängt bort den där knappen fort som faaaaan
Jag vet inte om det är meningen att jag ska ta åt mig av detta men då det är ett svar på mitt inlägg antar jag så får jag väl bemöta det.

Jag har väl aldrig, och nu menar jag verkligen aldrig, påstått att jag är troende och trogen kristendomen? Av enkom egoistiska själ så är jag tacksam för att jag kunde få min fotled ihopskruvad efter vurpan i februari, det erkänner jag men du greppar nog inte poängen tror jag. Om du nu anser att det är ett evolutionärt framsteg att människan breder ut sig över klotet och suger ut näringen så till den grad att vi förstör för framtida generationer, skövlar skog och utrotar djur, rubbar ekosystem med mera så var min gäst. Jag kommer inte leva när konsekvenserna kommer förhoppningsvis men det kommer dina barnsbarnsbarnsbarn. De kommer vara dig evigt tacksam för att du har lämnat det så fint efter dig så de kan njuta.

Du är antagligen en sådan som njuter av att okynneselda fossila bränslen samtidigt som du häller ut spillolja i havet i hopp om att lite måsar och annat ska stryka med. Det stör ju inte dig lixåmm :tummenupp

Nu skulle man kunna tro att alla sporthojare är starka individer med utmärkta gener som skulle ha klarat sig bra i evolutionens anda. Men ärligt talat, hur många hade överlevt sina olyckor ifall det inte hade funnits mediciner och läkare? Så jag tror jag avstår ifrån att leka GUD:s vikarie.

Ja, hur många var det som överlevde olyckor i tidernas begynnelse när Tor och Oden var våra gudar här i detta lilla landet? Vad gör lejonhannen när han har klotat på savannen och dragit på sig ett saftigt lårbensbrott?

Det är ju inte svårt att inse att det kanske är lite väl många människor på jorden som det är nu. Denna liilla himlakroppen var med största sannolikhet inte dimensionerad för några 6+ miljarder fåntrattar som gör allt för att tjäna mer pengar och få ett så drägligt liv som möjligt på andras bekostnad.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Idag körde jag 20 mil landsväg med bilen. Vägen var mestadels i fint skick och hastighetsgränsen var många gånger satt till 90 km/h. Kom att tänka på denna tråden då jag gång på gång såg hur bilisterna (som enligt många här lever i en symbios tillsammans och värderar varandras liv väldigt högt och vill minsann inte göra en fluga förnär) ivirigt och egoistiskt framförde sitt fordon. Omkörningarna var många och farliga, för att inte krocka tvingade sig många bilister in i "kön" vilket leder till onödiga inbromsningar som i sin tur leder till irritation. En irritation som inte kan placeras till en speciell individ då bilisterna inte kommer i direkt kontakt med varandra, istället så byggs ett hat upp gentemot främmande (personer som inte ingår i ens bekantskapskrets) människor i helhet. Eller så är det bara jag som har dessa funderingar då jag själv vistas i trafiken.

Ett enda litet exempel på att människan är ett egoistiskt djur mot andra djur som inte är en del av deras närhet, i form av vänner eller liknande.

Igår kväll stod jag även i kö till krogen, kände inte av mycket till samlevnad där heller utan snarare var det egot som styrde folks vilja att ta sig fram i kön, vad som hände med övriga personer verkade inte var aktuellt.

I båda fallen jag berättat om nu så höll jag en låg profil och försökte underlätta i den mån jag kunde. Resultatet blev att jag blev omkörd både i krogkön samt på vägen, någon form av uppskattning kände jag aldrig av.


Hur kommer det sig att jag vanligtvis är en omtänksam person men samtidigt gladeligen hade tryckt på knappen? Betyder detta att nej-sägarna är mer egoistiska i samhället och därmed aldrig känner sig trampade på i den mån att en ilska gentemot andra människor byggs upp?


Hur många av nej-sägarna känner att dom har upplevt detsamma någon gång i livet? Jag gillar inte människor, dom är farliga egoistiska och förstör det mesta som kommer i dess väg, just därför jag inte bryr mig om det blir några färre av dessa, speciellt inte då det gynnar min ekonomi så till den grad att det skulle förändra hela mitt liv.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ja, hur många var det som överlevde olyckor i tidernas begynnelse när Tor och Oden var våra gudar här i detta lilla landet? Vad gör lejonhannen när han har klotat på savannen och dragit på sig ett saftigt lårbensbrott?

Lejonhannen lägger sig under ett träd och inväntar liemannen, eftersom evolutionen tyvärr inte begåvat lejonen med opposable thumbs och ett stort intellekt. Vi människor däremot, har genom evolutionens försorg lärt oss att bygga både sjukhus och ambulanser, så vi överlever antagligen- helt naturligt! Visst är det fantastiskt. :yoparty
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det har aldrig fallit dig in att man kan flytta, om nu marken runtomkring skulle vara kontaminerad?

För mig är det en stor skillnad på att jobba och dö, eller att dö på grund av att någon trycker på en knapp. Arbetar jag så gör jag det för att få pengar, så att jag kan göra roliga saker fram tills jag dör. Om jag skulle dö för att någon skulle trycka på en knapp hade jag inte fram tills jag dog tjänat något på det. Det är inte bara i uranbrytarländer folk dör när de arbetar. Det händer även i Sverige.

Att bara packa sina grejor och flytta och byta jobb kanske är en enkel lösning för oss som har det relativt bra ställt och kan få ett annat jobb någon annanstans. För många i fattigare länder är detta dock inte någon lätt lösning. Tänk dig själv att gå ifrån ditt hus utan att kunna få ett öre för det för att sedan vara tvungen att skaffa ett nytt hem och bygga upp ett nytt liv någon annanstans. Det är inget som ens vi i dom rika länderna skulle göra utan vidare.

Visst händer det att folk dör eller skadas i arbetet även i Sverige men vill du verkligen jämföra arbetsvilkoren i en urangruva i ett fattigt land med arbetsmiljön och vilkoren som vi har i Sverige??? Tror du för ett ögonblick att arbetarskydd och arbetsmiljö hanteras på tillnärmelsevis samma sätt där som här? Om du verkligen tror det så skulle du nog behöva läsa på litegrann om hur arbetsmiljö hanteras i olika länder. Har du ens varit någonstans i något av dom länder i världen som räknas som fattiga och sett "riktiga" människor och hur dom lever? Deras liv är inte den lyxtillvaro som vi har här även om det skulle vara människor som inte är i närheten av att svälta.

För våran del så kanske frågan om vi skall gå till jobbet på industriföretaget om huruvida vi tycker att jobbet är roligt och lönen är tillräckligt bra. Annars kan vi säga upp oss och fixa ett nytt jobb eller i värsta fall klara oss ett tag på A-kassa eller socialbidrag.
För gruvarbetaren är det ett val mellan att gå till gruvan och andas in radioaktivt damm eller att inte ha någon mat på bordet.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Att bara packa sina grejor och flytta och byta jobb kanske är en enkel lösning för oss som har det relativt bra ställt och kan få ett annat jobb någon annanstans. För många i fattigare länder är detta dock inte någon lätt lösning. Tänk dig själv att gå ifrån ditt hus utan att kunna få ett öre för det för att sedan vara tvungen att skaffa ett nytt hem och bygga upp ett nytt liv någon annanstans. Det är inget som ens vi i dom rika länderna skulle göra utan vidare.

Visst händer det att folk dör eller skadas i arbetet även i Sverige men vill du verkligen jämföra arbetsvilkoren i en urangruva i ett fattigt land med arbetsmiljön och vilkoren som vi har i Sverige??? Tror du för ett ögonblick att arbetarskydd och arbetsmiljö hanteras på tillnärmelsevis samma sätt där som här? Om du verkligen tror det så skulle du nog behöva läsa på litegrann om hur arbetsmiljö hanteras i olika länder. Har du ens varit någonstans i något av dom länder i världen som räknas som fattiga och sett "riktiga" människor och hur dom lever? Deras liv är inte den lyxtillvaro som vi har här även om det skulle vara människor som inte är i närheten av att svälta.

För våran del så kanske frågan om vi skall gå till jobbet på industriföretaget om huruvida vi tycker att jobbet är roligt och lönen är tillräckligt bra. Annars kan vi säga upp oss och fixa ett nytt jobb eller i värsta fall klara oss ett tag på A-kassa eller socialbidrag.
För gruvarbetaren är det ett val mellan att gå till gruvan och andas in radioaktivt damm eller att inte ha någon mat på bordet.

Ju mindre du har, desto lättare är det att flytta. För att dra det till sin spets: Bor du i ett tält och allt du äger ryms i en ryggsäck, då är det inte svårt att flytta. Har du ett slott blir det genast mer komplicerat.

Jag har inte någon gång påstått att de som arbetar med uranbrytning i fattiga länder har det bra. Jag har inte heller jämfört deras arbetsmiljö med den vi har i Sverige idag. Det jag skrivit är att vi haft dålig arbetsmiljö här för länge sedan, även fattigdom, men genom att fortsätta arbeta har vi fått det bättre och kunnat ställa högre krav. För inte många år sedan arbetade folk med asbest och dog av lungcancer.

Resten av det du skriver, det där med våra val, är nog att förenkla det en del.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ju mindre du har, desto lättare är det att flytta. För att dra det till sin spets: Bor du i ett tält och allt du äger ryms i en ryggsäck, då är det inte svårt att flytta. Har du ett slott blir det genast mer komplicerat.

Jag har inte någon gång påstått att de som arbetar med uranbrytning i fattiga länder har det bra. Jag har inte heller jämfört deras arbetsmiljö med den vi har i Sverige idag. Det jag skrivit är att vi haft dålig arbetsmiljö här för länge sedan, även fattigdom, men genom att fortsätta arbeta har vi fått det bättre och kunnat ställa högre krav. För inte många år sedan arbetade folk med asbest och dog av lungcancer.

Resten av det du skriver, det där med våra val, är nog att förenkla det en del.

Men du vill fortfarande jämföra Sverige och de fattiga länderna alltså.
Vart ligger likheten. Visst vi levde under enklare förhållanden vi med. Men den stora skillnaden ligger i att när vi levde under enklare förhållanden så gjorde större delen av resten av världen också det. De länder som är fattiga idag har en massa rikare länder "ovanför" som i viss mån håller tillbaka deras utveckling. Eller menar du att vi levde under enklare förhållanden här i Sverige för att andra länder exploaterade oss???

Det verkar inte alls som att du förstår vad jag menar. Kanske för att du inte vill förstå. Det är väl antagligen så att du behöver vara mycket distansierad ifrån det faktum att vi i I-världen bidrar till en hel del fattigdom och lidande i U-länderna för att du ska tycka att det är OK.
Personligen så är jag medveten om att mitt (och dom flesta andras i I-länderna) levnadssätt bidrar till att skapa fattigdom någon annanstans men jag skulle inte ge upp mitt levnadssätt ändå. Jag gillar det sätt jag lever.

Jag lägger ner diskussionen här för jag misstänker att vi inte kommer att komma så mycket längre.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Men du vill fortfarande jämföra Sverige och de fattiga länderna alltså.
Vart ligger likheten. Visst vi levde under enklare förhållanden vi med. Men den stora skillnaden ligger i att när vi levde under enklare förhållanden så gjorde större delen av resten av världen också det. De länder som är fattiga idag har en massa rikare länder "ovanför" som i viss mån håller tillbaka deras utveckling. Eller menar du att vi levde under enklare förhållanden här i Sverige för att andra länder exploaterade oss???

Där har du en poäng. Det var nog inte många andra länder som exploaterade oss, men du kan väl inte påstå att vi hade det så mycket bättre bara för att inhemska företag gjorde det istället?

Det verkar inte alls som att du förstår vad jag menar. Kanske för att du inte vill förstå. Det är väl antagligen så att du behöver vara mycket distansierad ifrån det faktum att vi i I-världen bidrar till en hel del fattigdom och lidande i U-länderna för att du ska tycka att det är OK.
Personligen så är jag medveten om att mitt (och dom flesta andras i I-länderna) levnadssätt bidrar till att skapa fattigdom någon annanstans men jag skulle inte ge upp mitt levnadssätt ändå. Jag gillar det sätt jag lever.

Självklart vet jag att deras förhållanden i sin helhet inte är bra. Jag vet också att deras arbetsförhållanden kan liknas vid slaveri och att utländska företag, som skulle kunna vända utvecklingen till det bättre, bara ser till vinst i kronor och ören. Men vad är alternativet till att de arbetar? Att inte arbeta? Blir det bättre för dem då? Skapar det mindre fattigdom?

Att strejka ledde även här, för ca 70 år sedan, till blodsutgjutelse. Vi har gått en lång väg till det vi har idag och förhoppningsvis når även de dit en dag. Ju förr dess bättre.

Jag lägger ner diskussionen här för jag misstänker att vi inte kommer att komma så mycket längre.

Antagligen inte. :) Det enda jag kunnat utläsa av texten är att vi båda vet att de har dåliga arbetsförhållanden.

Uranbrytning bör diskuteras via PM :fakta.

Uranbrytning is the shit. :tummenupp

:)
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top