Offroaddäck med prio på grus

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltid! :brinnerup

Nä, jag gjorde inte kopplingen att vi hade en LC8 i den andra vågskålen. Sorry!





Härliga vägar!

Det kommer gå fint.

Den nominella skillnaden i bredd mellan 120-bredd och 130 är bara 10 mm.

Tillverkare anger dock bredd på lite olika sätt.
C-02 kommer i sitt 130-utförande att ge ett belastat fotavtryck som är ungefär 4 cm bredare än K-60 i 120-bredd, och dessutom några procents ökad rullomkrets.

Det sista är enkelt kompenserat med 1 kugg mindre framdrev.

Den ökade bredden är det inte säkert att du ens kommer att märka, så länge du bara tuffar fram. .
Med lite hårdare attack skulle åtminstone jag sakna möjligheten att hålla lite slir på bakhjulet, speciellt om man vill snäva åt en tajt böj ytterligare. .

Men det är överkurs. Tjöööp nu, så du hinner ut och köra innan snön lägger sig. :banana

Snön ligger redan...


Buy quality, cry once
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dessa vägar är anledningen att jag köpte KLR:en då jag kom över den till vettigt pris 14 km där ifrån jag bor för att testa offroad då det finns mycket grusväg här. Finns ju otroligt mycket mer bra offroadvägar här omkring jämfört med asfaltvägar vilket det egentligen är skitdåligt med för dom är ju oftast väldigt raka med urtaskig beläggning.

Hur gör man med slang? Tänkte beställa på Dexon men jag hittar inte cross-slang till bakdäcket, får väl ringa och fråga om dom har för jag hittar ingen eller duger landsvägsslang bak? Dom verkar bara ha 100-110x90-17 och 140x80-160x60-17 då det kommer till cross-slang. Hur mycket ökar rullomkretsen, tänkte hur som helst dreva ner en kugg fram men är det läge att rent av dreva ner två kugg om det skulle finnas?

Hur mycket det blir att köra får vi se, just nu är det älgjakt och hoppas att kunna bli bra så jag kan gå nån kortare sväng med hunden. Flyttade hojarna mellan garagen och körde då KLR:en men det känns ännu inte ut riktigt bra jag är väldigt svag i vänster ben och det är precis att jag orkar vicka upp den från sidostödet. Sen ska riktigt bra knäskydd inhandlad innan det ska ut och köras.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Dessa vägar är anledningen att jag köpte KLR:en då jag kom över den till vettigt pris 14 km där ifrån jag bor för att testa offroad då det finns mycket grusväg här. Finns ju otroligt mycket mer bra offroadvägar här omkring jämfört med asfaltvägar vilket det egentligen är skitdåligt med för dom är ju oftast väldigt raka med urtaskig beläggning.

Hur gör man med slang? Tänkte beställa på Dexon men jag hittar inte cross-slang till bakdäcket, får väl ringa och fråga om dom har för jag hittar ingen eller duger landsvägsslang bak? Dom verkar bara ha 100-110x90-17 och 140x80-160x60-17 då det kommer till cross-slang. Hur mycket ökar rullomkretsen, tänkte hur som helst dreva ner en kugg fram men är det läge att rent av dreva ner två kugg om det skulle finnas?

Hur mycket det blir att köra får vi se, just nu är det älgjakt och hoppas att kunna bli bra så jag kan gå nån kortare sväng med hunden. Flyttade hojarna mellan garagen och körde då KLR:en men det känns ännu inte ut riktigt bra jag är väldigt svag i vänster ben och det är precis att jag orkar vicka upp den från sidostödet. Sen ska riktigt bra knäskydd inhandlad innan det ska ut och köras.
110/90-17" funkar utmärkt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp extra tjock slang för de blir lätt punka på standardslangar. När jag väl fattade att de fanns extra tjocka slangar slapp jag 70% av punkteringarna :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Pirelli MT16, är det ett cross- eller ett enduro/grusdäck? Det har jag iaf lagt dit på TT:n och
IT 125:an och 250:n. Detta enbart för att mönstret är snyggt och passar perfekt jämte IT 465:an som står på T644 ArmySpecial.

mc. 4 Army Special.jpgmc. 4,5 Pirelli mt16.jpg
(Nej, det är inte så här stor skillnad på mönstret irl.)

Det vore kul om däcket inte bara var snyggt, utan också var lämpligt att flytta grus med, så åsikter är välkomna. :)
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Pirelli MT16, är det ett cross- eller ett enduro/grusdäck? Det har jag iaf lagt dit på TT:n och
IT 125:an och 250:n. Detta enbart för att mönstret är snyggt och passar perfekt jämte IT 465:an som står på T644 ArmySpecial.

View attachment 450519View attachment 450520
(Nej, det är inte så här stor skillnad på mönstret irl.)

Det vore kul om däcket inte bara var snyggt, utan också var lämpligt att flytta grus med, så åsikter är välkomna. :)

Snygga däck är viktiga!

MT-16 hamnar i ett mellanglapp.
Det är inte speciellt poppis som crossdäck, men heller inte DOT-godkänt för gata. (I USA)

Men det säljer! Det hamnar på just sådana hojar som dina - fd tävlingshojar där man vill ha mer grepp i terrängen än med D606 och MT21, men ändå någon slags kontroll på gatan till och från.

Har aldrig kört det, har ingen egen uppfattning, men däcket verkar ha sin fanbase i USA mer än här i Europa.


@ Bosse

Varför vill du köra tjockslang?

Fördelarna med tjockslang kommer när kör riktigt hårt med lågt lufttryck i stenig terräng.

Planerar du ens något av det...?

Om inte, så sitter du med nackdelarna i knät:

Det är svårare att kränga däck med tjockslang. Den jävla slangen är över allt där du vill sätta järnen, speciellt nere på 17" dimensionen.

Däcket blir tyngre, och det vill du inte.

För just dig som har gruset runt knuten spelar det inte så stor roll, men andra, som matar mil på asfalt för att komma till gruset skall vara medveten om att tjockslang bygger upp rent skadliga temperaturer i bakdäck på landsväg eller redan på hårt slätt grus.

Jag skulle köra vanlig standardslang bak med din körning, och kanske ett mellanting fram som brukar kallas för "förstärkt" fram - inte värsting tjockslang.

Vidare skulle jag hålla lufttrycket bak högt.
Normalt är att lägga sig kring kilot, extremt är att släppa ner tills man börjar få punkteringar, och sedan höja hekto för hekto tills det inte slår igenom längre...

Jag rekommenderar dig att börja på 2 kg, och att inte gå ner under 1,5.

Anledningen är att lägre tryck gör att däcket svampar ut ytterligare och ger dig kanongrepp.
Jag tror du har grepp så det räcker redan på 2 kg...

Fram? Tja, sikta på 1,5 och känn hur det känns. På dom vägarna kan du nog gå ner mot 1,2 men Starcoss 5 är så snällt och förlåtande att du knappast behöver gå ner mot riskzonen att få genomslag bara för att piska fram lite mer grepp.

Utväxling: du har väl 15/43 på den från start?
Det finns säkert 13 kugg att få tag på, men att köra så litet framdrev på en stånka medför risker.
Jag skulle stanna på 14 kugg fram, och göra nästa eventuella justering på bakdrevet.

OBS! På just KLR kan du gå upp till 16-kugg fram om du tillfälligt vill kompensera för ett herrejössesdrev bak. En av alla omtänksamma möjligheter på universalgeniet KLR.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är inga som helst problem att kränga däck med tjockslang oavsett dimension.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Varför är k60 scout inte ett alternativ? Mest nyfiken fråga om någon kört på det får dom gärna berätta mer
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förstår att det är viktigt att hitta de snabbaste däcken. Har du laddat ner 112-appen? Har du mottagning på mobilen där? Ska du bränna runt ensam med ditt knä eller har du sällskap? Du kan nog ha lika kul på en uppsättning TKC80. Gaffeln sätter gränsen. Dämpning och fjädringsväg.

Jag har gafflar att sälja. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför är k60 scout inte ett alternativ? Mest nyfiken fråga om någon kört på det får dom gärna berätta mer

Har inte kört på dem själv, men de av kamraterna som provat säger "aldrig mer" och hänvisar till fullständigt usla egenskaper på asfalt, ffa våt sådan... enbart grus helt ok.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Varför är k60 scout inte ett alternativ? Mest nyfiken fråga om någon kört på det får dom gärna berätta mer

Det korta svaret är att K60 i utförande ”Scout”

OddCPwG.jpg


startar med dimension 140/80 x 17
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Okej. Det gör ju då att det inte funkar till min hoj heller. Jag har tkc80 nu i 140 80 17 som börjar vara slut. Men original ska det vara 130. Så nästa däck blir 130. K60 som heter silica är det samma som "k60"?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
K60 som heter silica är det samma som "k60"?

Silica är vinterdäck. Har inte kört just K60 i den versionen men Heidenaus silicadäck med lamellmönster är bra scooterdäck året runt.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har inte kört på dem själv, men de av kamraterna som provat säger "aldrig mer" och hänvisar till fullständigt usla egenskaper på asfalt, ffa våt sådan... enbart grus helt ok.


Det långa svaret är att K60 Scout är ett utmärkt däck.
Efter sina förutsättningar.
För sitt ändamål.

Först skall vi ha klart för oss att Scout är ett helt annat däck än K60.
Skillnaden i mönster ser man direkt, men det finns skillnader under ytan.
Redan K60 har en stabil stomme, men Scout är stummare ändå.
Det hanterar last och överlast mycket bra.
Men, de stumma sidorna är begränsade för egenskaperna på grus.

Genidraget med Scout är den obrutna mittribban.
Konstruktionen löser många av de problem som uppstår när stora adventurehojar skall resa långt rakt fram med tyskepackning, och ändå vill ha grovmönstrat i backen.
Man slipper klackrörelser, och reducerar därmed slitage både genom värmeuppbyggnad och ren mekanisk nötning.

Men, inget är gratis.
Förstår man inte däcket så kan man uppleva det som opålitligt.
Det är det inte. Däremot har det ett janusansikte man måste lära sig.

Det längsgående greppet är dåligt.
Det gör att det spinner redigt rakt fram på blöt asfalt, och låser upp direCkt på inbromsning.
Trist downside, men spelar det egentligen någon roll - med TC och ABS på moderna hojar?
Det blinkar lite gult på panelen, men vadå...?

Det är lätt att tro att det inte finns något grepp alls i däcket med sådana indikationer, men det finns hur mycket grepp som helst när man lägger ner, även i väta.

Just dessa dubbla uppträdande hos däcket kan göra det svårt att lita på det, om man inte är redo att kliva ut utanför komfortzonen och ta reda på hur det verkligen ligger till.


Inte heller på grus är det speciellt bra. Det spinner som fan rakt fram, men låter man rumpan flyta ut så får bakdäcket en ny angreppsvinkel och plötsligt hugger det till av bara helvete.
Har man hästar kvar gäller det att använda dem - snabbt, annars kantrar det gärna utåt.


Så, K60 Scout är ett utmärkt däck för den som startar sin överlastade GS i München och vill köra lite grus på väg till Nordkapp på det där menlösa tyska viset, men inte pallar att skifta däck längs vägen.

Jag föredrar däck efter användningsområde.
För mycket kompromisser i ett och samma däck blir en soppa.


Övrigt; ”Heidenau” är förövrigt det gamla VEB Reifenkombinat ”Pneumant” som lyckades överleva både Die Wende och Treuhandanstalt.
Sega gubbar, med mycket liten utvecklingsbudget.
K60 Scout är ett lyckokast, givet förutsättningarna - men inte svaret på allas önskemål.

DieselSverige hade för övrigt lite frågor till Heidenau för en del år sedan.
Det mest vettiga för honom är att köra ner och fråga på plats. Logisch! :D

Det var lite tidsresa, vill jag minnas...?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag håller med Nothing i det mesta även om jag inte är fullt lika kategorisk... :)

Det beror enormt mycket på hoj vilken typ av däck som passar. Det beror ännu mer på föraren vilka däck som passar.

På min 690 (som möjligtvis påminner om KLR:en men inte mer än så:) så satt det Metz Enduro 3 som original. Funkar kanon på asfalt men hade en ganska jobbig flytande rörelse på grus, fick inget förtroende alls. Asfalt kanon, grus värdelöst.
Jag testade då med MT 21 som jag måste säga fungerar riktigt bra på en 690, både för grus och lättare offroad. Håller bra och bra fäste. Vet dock av erfarenhet att det inte fungerar på tyngre hojar typ 990.

I våras så tänkte jag att nu går jag all-in så det då åkte ett Starcross 5 på fram och ett Bridgestone nånting på bak, rena crossdäck alltså. Starcross 5 i Medium faktiskt... och här är jag helt överens med Nothingrider, ett sjuuuuukt bra fäste på egentligen alla underlag utom asfalt. Hojen är som pånyttfödd, alla tveksamheter är som bortblåsta och jag kan i princip göra precis vad jag vill med hojen oavsett grus eller ren terräng. Däcken håller också relativt bra, mycket bättre än jag trodde plus att de inte kostar nånting. Fram- och bakdäck för 1100-1200 spänn är ju ingenting. Rekommenderas starkt!!!

Min kompis Anders kör sin 790 Adventure R på rena crossdäck, Bridgestone Gritty fram och Michelin S12 XC bak. Även han är sjukt nöjd trots att den hojen ju väger betydligt mer än både 690 och KLR. Effekten och vikten gör ju att det slits mer såklart men det skiter han i bara han har bra fäste... :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Snygga däck är viktiga!

MT-16 hamnar i ett mellanglapp.
Det är inte speciellt poppis som crossdäck, men heller inte DOT-godkänt för gata. (I USA)

Men det säljer! Det hamnar på just sådana hojar som dina - fd tävlingshojar där man vill ha mer grepp i terrängen än med D606 och MT21, men ändå någon slags kontroll på gatan till och från.

Har aldrig kört det, har ingen egen uppfattning, men däcket verkar ha sin fanbase i USA mer än här i Europa.


@ Bosse

Varför vill du köra tjockslang?

Fördelarna med tjockslang kommer när kör riktigt hårt med lågt lufttryck i stenig terräng.

Planerar du ens något av det...?

Om inte, så sitter du med nackdelarna i knät:

Det är svårare att kränga däck med tjockslang. Den jävla slangen är över allt där du vill sätta järnen, speciellt nere på 17" dimensionen.

Däcket blir tyngre, och det vill du inte.

För just dig som har gruset runt knuten spelar det inte så stor roll, men andra, som matar mil på asfalt för att komma till gruset skall vara medveten om att tjockslang bygger upp rent skadliga temperaturer i bakdäck på landsväg eller redan på hårt slätt grus.

Jag skulle köra vanlig standardslang bak med din körning, och kanske ett mellanting fram som brukar kallas för "förstärkt" fram - inte värsting tjockslang.

Vidare skulle jag hålla lufttrycket bak högt.
Normalt är att lägga sig kring kilot, extremt är att släppa ner tills man börjar få punkteringar, och sedan höja hekto för hekto tills det inte slår igenom längre...

Jag rekommenderar dig att börja på 2 kg, och att inte gå ner under 1,5.

Anledningen är att lägre tryck gör att däcket svampar ut ytterligare och ger dig kanongrepp.
Jag tror du har grepp så det räcker redan på 2 kg...

Fram? Tja, sikta på 1,5 och känn hur det känns. På dom vägarna kan du nog gå ner mot 1,2 men Starcoss 5 är så snällt och förlåtande att du knappast behöver gå ner mot riskzonen att få genomslag bara för att piska fram lite mer grepp.

Utväxling: du har väl 15/43 på den från start?
Det finns säkert 13 kugg att få tag på, men att köra så litet framdrev på en stånka medför risker.
Jag skulle stanna på 14 kugg fram, och göra nästa eventuella justering på bakdrevet.

OBS! På just KLR kan du gå upp till 16-kugg fram om du tillfälligt vill kompensera för ett herrejössesdrev bak. En av alla omtänksamma möjligheter på universalgeniet KLR.

Har väl inga planer på hårdkörning är väl för feg för sånt ;) Är ju bara att erkänna att jag är okunnig på detta område och utgick att man har crosslang till crossdäcken. Funkar vanlig standard landsvägsslang bak så tar jag väl den och crosslang fram. Har koll på att tjock slang ger mer värme på asfalt.

Kollade på gearingcommander och man verkar få ungefär samma utväxling med 15/42 som är standard som med 16/45 så det är kanske läge att byta bakdrev till 45 kuggar och sen ha ändra framdrev, om jag inte minns helt galet ska det även finnas 17 kuggar framdrev till KLR. Frågan är ju om man måste byta kedja eller om den klarar av tre kuggartill bak och en kugg fram? I första läget är väl ett byte till 14 kuggar fram enklast att göra och räcker inte det får det bli 45 kuggar bak.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
I första läget är väl ett byte till 14 kuggar fram enklast att göra och räcker inte det får det bli 45 kuggar bak.
I första läget borde du kanske provköra med nya däcken och sedan avgöra om någon omdrevning ens behövs...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I första läget borde du kanske provköra med nya däcken och sedan avgöra om någon omdrevning ens behövs...

Visst är det så, men jag har i vilket fall som helst tänkt dreva ner en kugg fram då jag tror det skulle passa mig bättre med lägre utväxling efter de vägar jag har runt omkring mig där det inte kommer att gå fort i vilket fall som helst.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En sista spark på smalbenet till er som gillar TKC 80:

Kolla på Contis egenskapsmatris för sitt "reiseendurosortiment":

lAvrfF6.png


Inget jag hittat på - detta är tillverkarens egna beskrivning:
https://www.continental-tires.com/motorcycle/tires/motorcycle-tires/off-road-enduro/tkc-80

Följ den svarta linjen, jämför med TKC 70 - som inte alls är ett speciellt bra däck, och se hur ohyggligt mycket man ändå måste avstå när man kör TKC 80. Det finns en liten, liten trekant ute till vänster där TKC 80 är bättre än TKC 70, men är det värt att avstå våtgrepp, torrgrepp, respons, feedback - allt! för lite pyttegrepp på grus?

Michelin Anakee III är milsvitt mycket bättre än TKC 70 på precis allt, och då speciellt slitagebild.
Jag håller det inte för otroligt att det exceptionellt släta Anakee III till och med är bättre än TKC 80 på grus!
På blött gräs är Anakee III dock inte helt optimalt. If you catch my drift...


YW8scQH.jpg










"Hård körstil"...? Moi?

Jag kör faktiskt snålt! Jag gillar att köra fort, fort, fort!
Då håller det inte att bredsladda och spruta grus högt och lågt. Mina däck räcker länge.


Det blir lite larvigt när man hör LC8-ryttare beklaga sig över däckskontot.
Helvitte! Det smattrar 5 meter upp i trästammarna när dom drar iväg, och dom är svåra som satan att komma förbi. Dels för att dom river upp generationers stenskärv ur vägkroppen, och dels för att dom ligger och kör på bredden så det bara är diket kvar för att komma förbi.


"Oh vilket däckslitage".
Visst, det är underbart kul att ligga på två spår och åka, men det är ineffektivt.

Roligare då att ha brasan klar när de andra kommer.


Slitage var det!

Här är ett redigt nedgånget Starcross 5 Hard:


5k9IY7W.jpg


Det lades på i Kuluntalahti, alltså i sydspetsen på kartan nedan.

By0vxlA.png


Arrangören hade tagit med sig däck för de flesta smakinriktningar...

A5ZeBPf.jpg



Sedan rullade detta däcket 5 dygn med mycket högt tempo och långa dagsetapper - totalt just under 250 mil under dessa 5 dagar, och till 98% på grus. Vi var en enda svenskpatrull bland ett 50-tal finländare fördelade på 10 - 12 andra patruller, så det gällde att hålla undan.


Men, inte nog med det! Dagen efter målgång stack vi två från Göteborg norr över igen, rundade Bottenviken och drog en Ironbutt-körning hem. 165 mil, 98% asfalt. Bilden på slitaget är tagen där vi stämplade ut körningen: bensinmacken som är den egentliga grunden där Per Björklund startade Bike Trollhättan. Historisk mark.

Samtidigt plåtade jag bakdäcket - Mitas C-02

wYIFFTL.jpg


Detta däcket har bara gått sista dagen på touren, samt Ironbuttkörningens avslutande 160 mil.
Klart körbart för flera dagars ytterligare grusbus.
Framdäcket hade visserligen fortfarande ett snällt och kommunicerande grepp kvar, men inget man skulle ge sig ut på ny körning med.

Dock inget speciellt anmärkningsvärt slitage, anser jag - med tanke på körningen.
Meen, jag kör ju så mjukt och försiktigt.

Hojen var en 25 år gammal Africa Twin RD 04.
Typ 60 häst, 225 kg tom - men gick med varierande packning hela touren.

9wfhDTs.jpg


På bilden:
Tält, liggunderlag, sovsäck, ombyte, regnställ, sandaler, hygien, verktyg, reservdelar, slangar, skruvsortiment mm.


Kul tur!
1DaKNlE.jpg


Händelsrik...




Däckonani?
Det fanns en prequel… Vi skulle ju till Finland också.

PQJNRjd.png


Sverige skulle korsas på grus och två dagar, och jag startade på en omgång Anakee III som stod och vägde mellan slut och sopslut.

oAOqKy0.jpg


Men, det var inte jag som kraschade på vägen upp.
Inte hårdast i vart fall...

Vad jag vill ha sagt är att man kan köra på vad skit som helst.
Man kan köra grus på landsvägsdäck, som sagts tidigare i tråden - inga problem.

Men, man minskar sina marginaler drastiskt!
Speciellt om man skall köra i grupp och hålla tempot uppe.

Man hyvlar ner sina egna marginaler till ett minimum, och plötslig måste man köra på den absoluta toppen av sin förmåga. I timme efter timme. Det finns inte utrymme för ett enda misstag, eller felbedömning.
Eller spårbyte mitt i böjen. Allt måste klaffa. Hela tiden. Dagen ut. Veckan lång.


Just därför är det otroligt viktigt att intressera sig för de däcken man lägger på, suga åt sig av de egenskaper däcken presenterar för dig och sålla bort sådant du inte gillar - för att kunna satsa på egenskaper man trivs med istället.


Själv har jag förmånen att få slita ner åtskilliga omgångar däck om året, för egna pengar så klart.
Både grus och landsvägsdäck, och jag kastar mig över nya kombinationer av däck som ibland funkar kalas, och ibland mindre bra tillsammans.

Ny hoj innebär nya möjligheter att få labba fram nya däcksvarianter som passar just den hojen.

Jag förvånas över ointresset kring däck, även hos många som ändå kör en hel del mil.
Det bokas samma däck som förra gången - utan att ens fundera över om det är bra däck för just den hojen - eller ens bra däck överhuvudtaget.


Märkligt!

Tack för ett mycket informativt och tänkvärt inlägg, bra att ha med sig. En anledning till att folk inte byter till bättre däck är nog att om man kör med något som funkar ok så vill de inte riskera att köpa på sig något som möjligen är sämre. Alla har väl inte heller ditt engagemang i frågan? ;)

Apropå din erfarenhet av TKC70, vad var det du inte gillade med det däcket och vilken sort hoj körde du dem på? Det har ju fått bra resultat i flera tester, kanske lite dålig livslängd ev?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top