notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Kollade på gearingcommander och man verkar få ungefär samma utväxling med 15/42 som är standard som med 16/45 så det är kanske läge att byta bakdrev till 45 kuggar och sen ha ändra framdrev, om jag inte minns helt galet ska det även finnas 17 kuggar framdrev till KLR. Frågan är ju om man måste byta kedja eller om den klarar av tre kuggartill bak och en kugg fram? I första läget är väl ett byte till 14 kuggar fram enklast att göra och räcker inte det får det bli 45 kuggar bak.
45 bak och labba med framdrev låter vettigt. 14, 15, 16 räcker för att täcka.
Det finns mycket riktigt 17 att köpa fram till KLR, men vill minnas att man behöver fräsa undan material i kåpan för att få frigång. Känns ovärt.
Jag håller med Nothing i det mesta även om jag inte är fullt lika kategorisk...
Det beror enormt mycket på hoj vilken typ av däck som passar. Det beror ännu mer på föraren vilka däck som passar.
På min 690 (som möjligtvis påminner om KLR:en men inte mer än så så satt det Metz Enduro 3 som original. Funkar kanon på asfalt men hade en ganska jobbig flytande rörelse på grus, fick inget förtroende alls. Asfalt kanon, grus värdelöst.
Jag testade då med MT 21 som jag måste säga fungerar riktigt bra på en 690, både för grus och lättare offroad. Håller bra och bra fäste. Vet dock av erfarenhet att det inte fungerar på tyngre hojar typ 990.
I våras så tänkte jag att nu går jag all-in så det då åkte ett Starcross 5 på fram och ett Bridgestone nånting på bak, rena crossdäck alltså. Starcross 5 i Medium faktiskt... och här är jag helt överens med Nothingrider, ett sjuuuuukt bra fäste på egentligen alla underlag utom asfalt. Hojen är som pånyttfödd, alla tveksamheter är som bortblåsta och jag kan i princip göra precis vad jag vill med hojen oavsett grus eller ren terräng. Däcken håller också relativt bra, mycket bättre än jag trodde plus att de inte kostar nånting. Fram- och bakdäck för 1100-1200 spänn är ju ingenting. Rekommenderas starkt!!!
Kategorisk.
Ibland måste man stryka med de breda penslarna för att få reaktioner.
Självklart är det ohyggligt viktigt att man själv trivs med däcken, och ser till att känna mer själv än man lyssnar på andra.
Starcross 5 i Medium borde sett ut så här:
...eller hur?
Lite öppnare mönster, bättre än Hard på mjukt grus, sämre på asfalt. Det går aldrig att få extra allt, man måste välja bort något för att få mer av det andra.
Tack för ett mycket informativt och tänkvärt inlägg, bra att ha med sig. En anledning till att folk inte byter till bättre däck är nog att om man kör med något som funkar ok så vill de inte riskera att köpa på sig något som möjligen är sämre. Alla har väl inte heller ditt engagemang i frågan?
Apropå din erfarenhet av TKC70, vad var det du inte gillade med det däcket och vilken sort hoj körde du dem på? Det har ju fått bra resultat i flera tester, kanske lite dålig livslängd ev?
Nä, jag har alltid varit däcksintresserad. Det finns inte en enda produkt eller tillbehör som man kan hänga på en hoj som gör så stor skillnad på uppträdandet som däcken.
Man kan ödelägga en hoj med gamla plattslitna däck, eller med fel sorts nya.
Och, man kan spara sig själv ett inbyte när man plötsligt hittat rätt sulor, och hojen känns ny igen.
Ett bedrövligt skitdäck som alltför ofta hamnar på customhojar är Metzeler 880 Marathon.
Folk lägger på det för att det håller länge. Och det gör det!
Skrämmande länge, på hojar som bara rullar några 100 mil per år.
10 år senare kan hojen annonseras ut med tillägget "däcken håller många säsonger till".
Visst, mönster finns det, men eftersom däcket var riktigt äckligt i väta redan som nytt, hurdant är det då efter 10 år...?
Jag har kört med ett sådan på den gamle snut LTn, och det var riktigt riktigt obehagligt i väta.
Ideliga småsläpp redan under moderata nedlägg. "Tjipp" så var det ett nytt spår därbak.
När man lärt sig att ge fan i att korrigera så slappnade man av lite, men det instinktiva att slå av lite, resa upp och byta spår bara förlängde plågan. Riktigt lugnt blev det dock aldrig.
Bidragande orsak var så klart valet av däck på framhjulet Michelin PR 4. Ett genuint bra våtdäck.
Det blir självklart en obalans i hojen när greppskillnaden mellan fram och bak är så galaktisk.
Visst, jag fick ut mer än 2000 mil ut ME 880 Marathon, men om man hatar typ hälften av dessa milen, är besparingen då värt något...?
Tillbaka till din fråga:
TKC 70 var en besvikelse, och därtill även ett andrahandsval. Jag hade bokat Anakee III hos en gummiverkstad nere i Bayern, men dom flaggade redan innan avfärd med att dom hade fått åtskilligt restnoterat från Michelin centralt vid de senaste leveranserna. Dom höll ett par andra kombinationer vikta för mig som jag kunde välja mellan om inte Michelin levererade det beställda.
Tourance i olika varianter har jag kört utan att imponeras. TKC 70 var nytt - på med det.
Hojen var en sprillans ny CRF 1000, och originaldäcken åkte av efter 180 mil.
"Vad skall vi göra med dessa däcken, dom är ju nästan nya?"
Släng dem.
"Passt". Det var inte ett höjt ögonbryn ens.
TKC 70 är som alla däck jävligt diffusa när man överhettar dem - och det gjorde jag direCkt när jag kom upp i bergen. Det är en mjuk gummiblandning, och hög andel kiseldioxid dessutom, men jisses vad dåligt dom hanterade hettan. Jag körde mitt i 2017-års värmebölja som gavs namnet "Lucifer" och yttertemperaturen sträckte sig mot 40 grader bitvis.
Men, jag har kört Anakee III under liknande förhållanden, det var helt oberört.
Hur mycket av min aversion mot TKC70 som består av att det gick varmt tidigt vet jag inte.
Jag upplevde det fortsatt som oprecist även i svala gryningstimmar, och med lite småsläpp bak ut mot gränsen.
Snälla och rara släpp, men inget jag behövde just där och då.
Slitagebilden var dessutom riktigt trist - blev snabbt platt bak på resan hem, och framdäcket visade tidigt sågtandsslitage.
Det som var bra var faktiskt våtgreppet. Överraskande när man är missnöjd i övrigt. Det höll i överraskande bra i åskskurarna.
Alltsomallt så är Anakee III ännu så länge ett absolut favoritdäck i segmentet.
Det gör otroligt bra ifrån sig på asfalt, slits mycket snyggt och behåller sina egenskaper ända in på slutet, är rocksteady i väta och funkar faktiskt på grus.
Kass på gräs och i lera, dock.
Tyvärr verkar det inte vara ett speciellt populärt däck, folk verkar döma ut det genom att se på det spejsiga mönstret och säga att det inte funkar på grus. Nähä? Ut och prova, säger jag.
Här är en bra bild på hur detta med dual compound funkar.
Hårdare gummiblandning i mitten, och mjukare på sidorna. Tittar man noga så ser man att däcket är mer slitet på sidorna än på mitten.
Det finns ett vinande hos Anakee III som en del kan störa sig på, men i min värld är det ett kalasdäck.