Haha precis. Säljaren luktar tattare lång väg.Ja, om säljaren inte ens vet vilken årsmodell det är eller om det är fuggar eller förgasare så finns det ju en risk att han ställde hojen på sidostödet och fyllde på olja tills det nådde max i fönstret, slängde dom båda oljedunkarna och satte ut hojen på Blocket.
TS, be någon hålla hojen rak och kolla hur mycket olja det är i, det kan ju vara så enkelt att allt som behövs är att tappa ur den, hälla tillbaka rätt mängd och tvätta av hojen.
Utan exup blir den tok svag på låga rpm o när exup öppnar finns inga restriktioner alls så det är Bullchitt.Tack alla?
Mek som river o felsöker, hittills verifierat att modellen inte är motsvarande det är som dokumenten säger. Ingen insprutning, utan förgasare. Hälften av skruvar mm är inte det som ska sitta, skruvsats köpes, om tips finns.
Vevhusventilation kanske har spottat ut oljan,.då de andas lite väl mkt .
Vad det innebär, vet inte jag.
Kolv ringar?
Dyrt?
Etc...mmmmm?️
Effektsystem sägs kräva en exup elliminator, som säljaren ska skicka . Men hur funkar det m bestyckning m annat system än original?
Snart en vecka sen jag köpte hojen.
Inget ändrar dock på hur fantastiskt nice den är att köra.
Hoppas jag håller mig inom ramarna på forumet, tips på både det, å hojen välkomnas. Tror jag vill även vill pröva bandagar, efter att ha rullat på vägarna i många år. Tack för insläpp
Utan exup blir den tok svag på låga rpm o när exup öppnar finns inga restriktioner alls så det är Bullchitt.
Eliminatorn är inget annat än ett snyggt förpackat motstånd som bara talar om för felkods visare att exup motorn sitter på plats..
Vill du testa så ber du meken bara ta bort wires till exup motorn o spänna upp den wiren som öppnar exup ventilen.
Men som sagt mycket av botten draget försvinner och den får köras som en 600 med mycket växla istället för att hålla lite rpm.
Oljenivån ser bra ut i fönstret och Motul, tydligen .Haha precis. Säljaren luktar tattare lång väg.
Jag ska vårda språket, så det inte snurrar till det. Meken sa att han upplevde vevhusavgaserna ur slangen, som vi lossat från luftburken, var för kraftiga, och sotet som han fick på fingret från avgasrör tydde på ofullständig förbränning, vilket han hoppades bättra.”Meken kollar komp. o han sa just det att sot i röret ut, att den flåsa ur vevhusslangen är missriktad verkan, den verkan hör hemma på bakhjulet.”
Hmm…vilken mek är detta?
Jag hoppas det bara är otydligt förklarat.
Sot ut i röret (avgasröret?) är väntat om det varit med mycket olja med bränsleblandningen, så OK.
Men tolkar jag det rätt om meken tycker att vevhusventilationens verkan hör hemma på bakhjulet???
Av alla ställen det kan komma oljekladd så är bakhjulet det enda ställe man absolut inte kan tillåta oljeklad…
Tillägg: Man brukar däremot leda avluftningsslangen från batteriet ner vid svingen framför bakhjulet, men det är en annan femma.
Du får gärna meddela vidare hur det går.
Om oljenivån är bra nu gör nog både mig och andra förvånade, men vi har ju inte tillräckligt med detaljer än.
Förgasar R1 o som min yzf1000r går lite fett på fullt pådrag från fabrik så det är nog som det skall vara, förgasar hojar går aldrig, nästan, så rent som en insprut ad hoj.Jag ska vårda språket, så det inte snurrar till det. Meken sa att han upplevde vevhusavgaserna ur slangen, som vi lossat från luftburken, var för kraftiga, och sotet som han fick på fingret från avgasrör tydde på ofullständig förbränning, vilket han hoppades bättra.
Bakhjulsmetaforen handlade om hästar i backen.
Meken har sin verkstad i Gnesta,
- Håller inte med..om det inte är skillnad på äldre o nyare hojar.Utan exup blir den tok svag på låga rpm o när exup öppnar finns inga restriktioner alls så det är Bullchitt.
Eliminatorn är inget annat än ett snyggt förpackat motstånd som bara talar om för felkods visare att exup motorn sitter på plats..
Vill du testa så ber du meken bara ta bort wires till exup motorn o spänna upp den wiren som öppnar exup ventilen.
Men som sagt mycket av botten draget försvinner och den får köras som en 600 med mycket växla istället för att hålla lite rpm.
Jag ska vårda språket, så det inte snurrar till det. Meken sa att han upplevde vevhusavgaserna ur slangen, som vi lossat från luftburken, var för kraftiga, och sotet som han fick på fingret från avgasrör tydde på ofullständig förbränning, vilket han hoppades bättra.”Meken kollar komp. o han sa just det att sot i röret ut, att den flåsa ur vevhusslangen är missriktad verkan, den verkan hör hemma på bakhjulet.”
Hmm…vilken mek är detta?
Jag hoppas det bara är otydligt förklarat.
Sot ut i röret (avgasröret?) är väntat om det varit med mycket olja med bränsleblandningen, så OK.
Men tolkar jag det rätt om meken tycker att vevhusventilationens verkan hör hemma på bakhjulet???
Av alla ställen det kan komma oljekladd så är bakhjulet det enda ställe man absolut inte kan tillåta oljeklad…
Tillägg: Man brukar däremot leda avluftningsslangen från batteriet ner vid svingen framför bakhjulet, men det är en annan femma.
Du får gärna meddela vidare hur det går.
Om oljenivån är bra nu gör nog både mig och andra förvånade, men vi har ju inte tillräckligt med detaljer än.
Låt se, exup- felkod påvisar att den inte öppnar, och detta "stryper " i princip utgående avgaser, det motståndet blir ett mottryck, och kan då sambandet med oljan i luftburken ses vara höjt tryck i vevhusventilation, påverkat av en stängd exup ventil.Förgasar R1 o som min yzf1000r går lite fett på fullt pådrag från fabrik så det är nog som det skall vara, förgasar hojar går aldrig, nästan, så rent som en insprut ad hoj.
exup motorn som sitter sett bakifrån på hojen.
På vänster sida under förgasarna precis vid ramen. Det går 2 wires från den svarta motorn ned till spjället på grenröret.
Vill man testa utan att exup ventilen stänger så tar man bara loss dessa 2 wires inget går sönder eller blir felkod av detta.
Spänn upp den wires som öppnar exup ventil/spjället tror det är den övre. Då kan du prova hur den är utan exup.
Om du har felkod 7000 bör det vara så enkelt att exup spjället har fastnat viket inte är ovanligt om hojen gått 5-6000 mil
Det finns en service lucka på exup burken på grenröret under motorn o då kan man ta ur o göra rent.
Om du har felkod 7000 o ändå kör som en vilde så har du inte på långa vägar upptäck hur bra hojen kan gå då exup inte öppnar vid felkod 7000 o då drar motorn tungt som fasen efter 5000 rpm.
Testa o se innan ni sätter ihop hojen med tanken att exup rör sig när ni/du varvar upp motorn exup börjar röra sig vid ca 5000 o är fullt öppen vid ca 7000.
Rör sig inte exup ta bort wires oavsett då o spän den wires så spjället är öppet då går hojen som den skall.
Låt kontakten till exup sitta i så blir det ingen felkod.
Jag får liknande intryck av er båda, även då jag kan relatera till skillnaden. Min -87 fzr 1000 hade ingen exup-, och den hade lite olika kraft beroende på varvtal o växel. Året efter tror jag exup satt på som standard.- Håller inte med..om det inte är skillnad på äldre o nyare hojar.
Jag har tagit bort hela exup-kitet på två av mina sporthojar, och upplever inget annat än bättre flås generellt. I samband med det har jag iof moddat om luftburkarna.
Innan den började drälla olja, slangade du mycket samt hur högt och hur länge?En grej till, o tack för uppmärksamhet och tid, är dessa hojar känsliga för bakhjulsåkning. Oljepump mm?
Grymt!
- Dra om den ventilationen. Du vill inte ha oljedimma och varmluft i insugen...vevhusavgaserna ur slangen, som vi lossat från luftburken..
I princip ALLA hojar med luftburk har väl ett slutet system där övertrycket från vevhuset går in i luftburken? Och det är ju normalt sett ett nollsummespel, där det enda övertrycket orsakas av överfyllnad och värmeutvidgning, om inte en kolvring ryker, och då är det betydligt mycket bättre att det kommer in i motorn än rakt ut på bakdäcket.- Dra om den ventilationen. Du vill inte ha oljedimma och varmluft i insugen.
Jag har också tagit bort exup o monterat nytt helsystem på yzf1000r thunderacen, men det är skillnad på original grenrör med öppnad exup och avstämt helsystem.- Håller inte med..om det inte är skillnad på äldre o nyare hojar.
Jag har tagit bort hela exup-kitet på två av mina sporthojar, och upplever inget annat än bättre flås generellt. I samband med det har jag iof moddat om luftburkarna.
Kan säkert skilja på olika motorer men på Fz1:an jag gick den bättre utan och detsamma gällde R1:an. Jag säger som föregående talare att den nu för tiden är där i första hand för att få ner ljudnivånJag har också tagit bort exup o monterat nytt helsystem på yzf1000r thunderacen, men det är skillnad på original grenrör med öppnad exup och avstämt helsystem.
Med uppställd exup blev hon något svagare i botten o ville rycka i lågbelastning Under 2500 rpm.
Med det nya helsystemet så försvann mycket avv ryckandet under 2500 rpm o tvekan på lägre rpm blev mindre markant.
Det som är negativt är vesäntlig högre ljud vilket gör ironiskt att buttpluggen sitter i sliponet, för vem fan orkar sitta o lyssna på det väsnet 30-40 mil i sträck, men då kommer ju buttpluggexupen in o stryper hojen efter 6500 rpm.
Så kontentan i mitt fall är att vill man ha fullt flås max hp/nm o öppet raktigenom o hörseln kvar då läre man montera en 500-600mm lång ljuddämpare liknande en basoka.
Jo r1, n har ju en generation nyare konstruktion än thunderacen så det skiljer ju vesäntliga mer i karaktär än vad det gör i hp 147 Ace o 150 r1 o det är stor skillnad i beteendet.Kan säkert skilja på olika motorer men på Fz1:an jag gick den bättre utan och detsamma gällde R1:an. Jag säger som föregående talare att den nu för tiden är där i första hand för att få ner ljudnivån
Min upplevelse på fz1an är det motsatta, dvs förlust i lägre register utan exup. Förvånande då många delar uppfattningen att den finns för ljud. MEN det kan såklart vara att man lurar sig själv - när det låter mer men knuffar på som innan.Kan säkert skilja på olika motorer men på Fz1:an jag gick den bättre utan och detsamma gällde R1:an. Jag säger som föregående talare att den nu för tiden är där i första hand för att få ner ljudnivån
Exup kom på fzr750/1000 på genisis motorn 20 ventil motorn har den karaktären att den är svag på låga rpm utan motstånd i avgassystemet, när R1 kom med ny motor 1998 så hade yamaha jobbat bort lite av den dåliga orken på låga rpm..Min upplevelse på fz1an är det motsatta, dvs förlust i lägre register utan exup. Förvånande då många delar uppfattningen att den finns för ljud. MEN det kan såklart vara att man lurar sig själv - när det låter mer men knuffar på som innan.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |