Oljehaveri på Yamaha R1 -02, fjärde dagen i min ägo,

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
En R1:a från -02, vad har hänt, olja längs vänstra sidan. Ägt hojen fyra dagar. Förtvivlad, ny här o försöker hitta rätt sätt att introducera mig, blev så här.
Går det att ana skälet bakom oljan.
Allt gott!


IMG_20220806_092240_01.jpg-02, vad har hänt?IMG_20220806_092240_02.jpgIMG_20220806_204641.jpg
 
Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Jag har kört sammanlagt ca 100 mil, men har ingalunda kunnat klandra säljaren, som använde hojen och övningskörde med sin tjej.
Dock informerat efter nån vecka, för sakens skull. Väntade även tills vi kommit en bit för att kunna vara sakligare om vad som skett. Samvetet kunde inte efter hundra mil längre säga annat än att den troligen gick hårdare sista timmarna än den gjort under den månad han ägde den, för han hade sin Harley på verkstan, men den var nu klar, därav såldes denna, besiktad, servad, nya däck..
Kan jag be att få ställa en fråga, be om råd, helt enkelt.
Om vi antar att jag har en lite mer forcerande stil i min körning , och åker med jämna mellanrum lite längre,. Är det lönt att satsa på en renoverad motor av original årgång, eller vad skulle alternativet kunna vara, om vi leker med tanken?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har kört sammanlagt ca 100 mil, men har ingalunda kunnat klandra säljaren, som använde hojen och övningskörde med sin tjej.
Dock informerat efter nån vecka, för sakens skull. Väntade även tills vi kommit en bit för att kunna vara sakligare om vad som skett. Samvetet kunde inte efter hundra mil längre säga annat än att den troligen gick hårdare sista timmarna än den gjort under den månad han ägde den, för han hade sin Harley på verkstan, men den var nu klar, därav såldes denna, besiktad, servad, nya däck..
Kan jag be att få ställa en fråga, be om råd, helt enkelt.
Om vi antar att jag har en lite mer forcerande stil i min körning , och åker med jämna mellanrum lite längre,. Är det lönt att satsa på en renoverad motor av original årgång, eller vad skulle alternativet kunna vara, om vi leker med tanken?
En frisk motor tål din körning .
leta upp en hel motor och plocka i blir billigare än att ha nån som skruvar åt en då timmarna går fort om det ska renoveras och nån annan skruvar , problemet är väl att tidiga r1:eek:r gått en del mil och man aldrig vet vad man får
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har kört sammanlagt ca 100 mil, men har ingalunda kunnat klandra säljaren, som använde hojen och övningskörde med sin tjej.
Dock informerat efter nån vecka, för sakens skull. Väntade även tills vi kommit en bit för att kunna vara sakligare om vad som skett. Samvetet kunde inte efter hundra mil längre säga annat än att den troligen gick hårdare sista timmarna än den gjort under den månad han ägde den, för han hade sin Harley på verkstan, men den var nu klar, därav såldes denna, besiktad, servad, nya däck..
Kan jag be att få ställa en fråga, be om råd, helt enkelt.
Om vi antar att jag har en lite mer forcerande stil i min körning , och åker med jämna mellanrum lite längre,. Är det lönt att satsa på en renoverad motor av original årgång, eller vad skulle alternativet kunna vara, om vi leker med tanken?
Jag anklagar absolut inte dej tvärtom så visar du ödmjukhet o öppenhet.

Men det finns ett antal här som verkar tro att allt är någon annans fel om något händer, det kanske är bortskämda milenials vem vet.

Det är ju så att värmecykler påverkar/stressar o vissa saker tål fler eller färre värmecykler.

70% av all värme ungefär som kolven samlar upp i förbränningarna går ut i cylinderväggarna via kolvringarna ju varmare kolv ju varmare foder o iomed ALU så sväller dessa olika beroende av hur varmt det blir, det är garanterat därför det spricker. När Yamaha släppte den R1 motorn var det en enormt mycket lättare motor än Genisis motorn som jag har.

Yamaha bantade R1 ett inte ansenlig antal tiotals kg mot yzf1000r R1 var en konstruktions mässing triumf en käftsmäll på samtliga andra sporthojs byggare.
Men dom gjorde vissa val det som händer i R6-R1 fodrena hände redan 1983 i TT600 ALU foder med nikasil dessa sprack på löpande band o 1985 var det stålfoder, TT600 1983 var en fantastisk maskin 134 kg 43 hp jag tävlade med en sådan o hängde på husqwarna 600 som hade skvätt smörjning och exploderade titt som tätt.

Men som sagt med den konstruktionen som Yamaha valde i cylindrarns så påverkar värme cyklerna materialet tillslut att det spricker. Högst troligt så beror detta på ogämn värmeexpantion pga att kylningen runt fodren är olika så fodrena har olika temperatur zoner.

Det är så man kan se skillnad på olika årsmodeller, s topplock packningar i vissa finns flödeshål mellan cylinder bank och topp på nästa årsmodell är något av hålen borta och då har tillverkaren ändrat kylvatten flödet/strömmingen för att gämna ut temperaturer i cylbankar eller topp.

Här är ett vanligt fel Inom rally på låg nivå. Flera hål kyler bättre än få. Vi borrar, borra är aldrig fel, borra är bra. Så man ändrar på den nya modellen av topppackning så den ser ut som den som pajade med resultatet, det pajar igen.

Hursomhelst så spricker fodrena pga värme cykler exakt hur detta händer vet Yamaha vi andra gissar. Men problemet försvan i generation 2 av R1 motorn o den verkar tåla vad man än ger den för stryk.

Hur vida en gen 2 motor funkar med förgasare vet jag ej men utseende är samma till crossplane motorn kom vad jag vet. Det finns dom som vet detta bättre än jag.

Och rent ekonomiskt så är det bättre att byta komplett motor bara alla slit delar alla packningar och all tid till en mek kostar mera än en ok motor från någon skrot/ vurpad hoj. Om kåpor är crachade spelar ingen roll du har på din motor.

Aldrig roligt när det händer jag vet jag har ägt ktm dom dettonerar då o då mina Yamaha har aldrig krånglat, men jag kör ju som en kärring.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Jag anklagar absolut inte dej tvärtom så visar du ödmjukhet o öppenhet.

Men det finns ett antal här som verkar tro att allt är någon annans fel om något händer, det kanske är bortskämda milenials vem vet.

Det är ju så att värmecykler påverkar/stressar o vissa saker tål fler eller färre värmecykler.

70% av all värme ungefär som kolven samlar upp i förbränningarna går ut i cylinderväggarna via kolvringarna ju varmare kolv ju varmare foder o iomed ALU så sväller dessa olika beroende av hur varmt det blir, det är garanterat därför det spricker. När Yamaha släppte den R1 motorn var det en enormt mycket lättare motor än Genisis motorn som jag har.

Yamaha bantade R1 ett inte ansenlig antal tiotals kg mot yzf1000r R1 var en konstruktions mässing triumf en käftsmäll på samtliga andra sporthojs byggare.
Men dom gjorde vissa val det som händer i R6-R1 fodrena hände redan 1983 i TT600 ALU foder med nikasil dessa sprack på löpande band o 1985 var det stålfoder, TT600 1983 var en fantastisk maskin 134 kg 43 hp jag tävlade med en sådan o hängde på husqwarna 600 som hade skvätt smörjning och exploderade titt som tätt.

Men som sagt med den konstruktionen som Yamaha valde i cylindrarns så påverkar värme cyklerna materialet tillslut att det spricker. Högst troligt så beror detta på ogämn värmeexpantion pga att kylningen runt fodren är olika så fodrena har olika temperatur zoner.

Det är så man kan se skillnad på olika årsmodeller, s topplock packningar i vissa finns flödeshål mellan cylinder bank och topp på nästa årsmodell är något av hålen borta och då har tillverkaren ändrat kylvatten flödet/strömmingen för att gämna ut temperaturer i cylbankar eller topp.

Här är ett vanligt fel Inom rally på låg nivå. Flera hål kyler bättre än få. Vi borrar, borra är aldrig fel, borra är bra. Så man ändrar på den nya modellen av topppackning så den ser ut som den som pajade med resultatet, det pajar igen.

Hursomhelst så spricker fodrena pga värme cykler exakt hur detta händer vet Yamaha vi andra gissar. Men problemet försvan i generation 2 av R1 motorn o den verkar tåla vad man än ger den för stryk.

Hur vida en gen 2 motor funkar med förgasare vet jag ej men utseende är samma till crossplane motorn kom vad jag vet. Det finns dom som vet detta bättre än jag.

Och rent ekonomiskt så är det bättre att byta komplett motor bara alla slit delar alla packningar och all tid till en mek kostar mera än en ok motor från någon skrot/ vurpad hoj. Om kåpor är crachade spelar ingen roll du har på din motor.

Aldrig roligt när det händer jag vet jag har ägt ktm dom dettonerar då o då mina Yamaha har aldrig krånglat, men jag kör ju som en kärring.
Ah, tack!
Genesis, är väl det vad jag har på min FZR 1000 -87. Den som föranlett min starka tro på att äldre maskiner . Många gånger har jag hunnit imponeras och förvånas över att den fortfarande gick.
Enligt motorbeteckningen så är generation 1 och 2, förgasare, dvs 98-99, och 00-01, sedan kom insprutning i gen 3, 2002.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det verkligen ett välkänt problem?
För det är inte direkt något jag hört pratas om innan.
Det är ju inte direkt okänt att detta fenomen finns vill jag påstå.

Men det är ju samma kanske att du inte vet att tdm 850 trx 850 o genisis 1000cc har bekymmer med oljeförbrukning och att det beror på en underlev till Yamaha misslyckades med kolvringar under ett år fenomenet brukar eskalerar efter 5000 mil ungefär.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ju inte direkt okänt att detta fenomen finns vill jag påstå.

Men det är ju samma kanske att du inte vet att tdm 850 trx 850 o genisis 1000cc har bekymmer med oljeförbrukning och att det beror på en underlev till Yamaha misslyckades med kolvringar under ett år fenomenet brukar eskalerar efter 5000 mil ungefär.
Nytt för mig att R1: orna fram till 2006 är sköra och går sönder i den omfattningen som påstås så fort man kör dem hårt.
Borde ju liksom vara lite flera haverier bland användarna då liksom, tycker man.

Vad TDM motorns oljeförbrukning har med detta att göra vet jag inte :va
Ledde denna leverantörsmiss under ett år till att alla årsmodeller har detta problem?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nytt för mig att R1: orna fram till 2006 är sköra och går sönder i den omfattningen som påstås så fort man kör dem hårt.
Borde ju liksom vara lite flera haverier bland användarna då liksom, tycker man.

Vad TDM motorns oljeförbrukning har med detta att göra vet jag inte :va
Ledde denna leverantörsmiss under ett år till att alla årsmodeller har detta problem?
Du läser som du vill förstå. Jag vet att jag ibland skriver otydligt pga min dyslexi.

Men du verkar uppfatta något jag inte anser mej ha påstått. Ingen har påstått att R1 or rasar i parti o minut. Men att cyl spricker på vissa årsmodeller av R6-R1 är ingen hemlighet på något sätt. Om det är 1% av dessa eller 5% varför inte 0,1% det vet nog ingen. Men snokar man runt på massa forum på andra språk så kan man läsa en del trådar där flertal diskuterar dessa fenomen med spruckna cylindrar.

Och som jag skrev är det nog endast Yamaha som vet ungefär vad som krävs för att cyl skall spricka. Men att det garanterat är värmecykel relaterat det kan knappast komma som en överraskning.

Hur var det nu? ALU som hettas upp över 100° under längre tid förlorar en del av sina egenskaper. O det kan vi nog säga att sportiga motorer är nära eller över 100° ganska ofta.

Nä att vissa drar Olja har inget med spruckna cylindrar att göra det är bara ett annat fel som jag trodde du kanske inte känner till.

Som att alla R1 från en viss årsmodell fick nytt framdrev o nyt drev på 1,n växel. Har för mej dom var över härdade. Värme relaterat.

Så nu slutar jag då du troligen har en dålig dag o vill kriga lite för att känna dej duktigt. Kanske äger du en R1 och är orolig efter att ha läst. Men du behöver inte vara orolig allt går sönder förr eller senare inget varar för evigt inte ens en R1.
Mvh
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Novis, obekant med RN, tillika Grandell, men ställer något trevande frågan, med mössan i handen hållen och med en försiktig optimism;
" Hur kan en motorlåda från RN beställas av Grandell, i delar, nog så vackert, till priset av och med sannolika frågor som efterdyningar av oförstånd kan tänkas väckas på vägen mot en sammansatt maskin" (par! Även servomotor t exup- kan vara intressant, eventuellt )
På svenska: Vad tar ni för kalaset och hur löser vi det smidigt?
Tack,
Om din fråga är vem Grandell är, så tror jag att han driver mc-skroten som heter spinninwheel.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du läser som du vill förstå. Jag vet att jag ibland skriver otydligt pga min dyslexi.
Det är helt ärligt ingenting jag noterar eller reflekterar över i det du skriver. Så låt inte det ligga dig till last på något sätt.

Men du verkar uppfatta något jag inte anser mej ha påstått. Ingen har påstått att R1 or rasar i parti o minut. Men att cyl spricker på vissa årsmodeller av R6-R1 är ingen hemlighet på något sätt. Om det är 1% av dessa eller 5% varför inte 0,1% det vet nog ingen. Men snokar man runt på massa forum på andra språk så kan man läsa en del trådar där flertal diskuterar dessa fenomen med spruckna cylindrar.

Och som jag skrev är det nog endast Yamaha som vet ungefär vad som krävs för att cyl skall spricka. Men att det garanterat är värmecykel relaterat det kan knappast komma som en överraskning.

Hur var det nu? ALU som hettas upp över 100° under längre tid förlorar en del av sina egenskaper. O det kan vi nog säga att sportiga motorer är nära eller över 100° ganska ofta.
Tror det är en ganska ovanlig företeelse även om den faktiskt uppenbart sker ibland. Speciellt om hojen har gått med dålig kylning/cirkulation.
Alla modeller har sina fel, ovanliga som vanliga. De första Thunderacen är ju t.ex. felborrade från fabrik och förbrukar därmed olja i klass med en LongLife VW/Audi.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En tråd om en R6a med sprucket foder och ett youtubeklipp med ännu ett sprucket foder.

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En tråd om en R6a med sprucket foder och ett youtubeklipp med ännu ett sprucket foder.

Yes. Har varit uppe för diskussion i flera trådar. Helt klart en svaghet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är helt ärligt ingenting jag noterar eller reflekterar över i det du skriver. Så låt inte det ligga dig till last på något sätt.


Tror det är en ganska ovanlig företeelse även om den faktiskt uppenbart sker ibland. Speciellt om hojen har gått med dålig kylning/cirkulation.
Alla modeller har sina fel, ovanliga som vanliga. De första Thunderacen är ju t.ex. felborrade från fabrik och förbrukar därmed olja i klass med en LongLife VW/Audi.
Ber om ursäkt om jag var nedlåtande i slutet..

Nej jag har inte ont av eller skäms av dyslexi det är tvärt om bra att skriva massor.

Sedan avbryter man inte en duskution på det sätt jag gjorde.

Anledningen som jag ser det att vissa R1-R6 har cylindrar som spricker händer inte helt plötsligt det är en lång process under lång tid med många värmecykler.

Att jag hävdar att en motor inte blir lika varm på bankörning som full patte på väg härör av olika saker.

En förbisedd sak i tankevägen är oljan. När motor och växelådsoljan pressas genom dreven under våldsamt tryck konstant byggs olje tempen upp fort.

På bana är det en raka på 1 km där samtliga växla nyttjas under säg max 10-15 sekunder sedan är det avslag som kyler ur böjen är det delgas med fullgas kanske 100 meter sedan avslag o så fortsätter det varv efter varv. Det blir inte så speciellt hett.

På gata när man ligger mil efter mil på full patte eller iallafall väldigt nära max då värmer motorolja så mycket mera o även förbränningen att man får en ogämn expantions i metallen.

Man får en het insida där kolven är o en kallare utsida mot kylvätskan. Insidan expanderar snabbare och mera än utsidan då tvingar insidan utsidan att expandera och det bildas mikro sprickor.

Var eftersom värmecyklerna ökar i antal så vidgas sprickan utifrån vatten manteln och tillslut sker det cyl spricker.

Den spricker mest där det varit som varmast.. Se ts bild sprickan är grov upptill.

Samma sak sker när ex det bildas en spricka mellan ventilsätes olika snabb termisk expansion på bägge yttersidorna av materialet.

Detta fenomen är mycket väl känt från pannor man mys eldar o så är det kallt o man eldar som fan med öppet spjäll med kruttorr björk bok eller ek ved. Pang vattnet pissar ur panna.. Insidan där eld o glöd tvingar utsidan i vattnet att expandera med våld och då spricker det.

I stål pannor har man idag 2-3 mm stål för att minska den risken för termiska sprickor.

I yamahas fall så tror jag att varefter generationerna av den på den tiden helt banbrytande R1 motorn löstes vissa bekymmer som uppdagades av yamahas konstruktörer, jag tror att dom gjorde tunnare cylinder väggar för att minska risken av termiska sprickor på senare generationer.

Detta går att verifiera om någon vill upp med dom olika block generationerna och bandsåga rakt genom cylindrar o block sefam är det bara att mäta.

Längre än så här kommer vi ej utan att rådfråga yamahas kunskaper.

Men fenomenet är väl känt vare sig det är stål ALU keramik glas värmecyklerna spräcker materialet.

Och det har inget med TS fullpatte körning vid detta tillfället att göra, det var bara den värmeexpantionen som fick sprickan som redan fanns att dela cyl väggen. Droppen som fick bägaren att rinna över.

Och det är inget dolt fel utan en helt normal reaktion på ålder och antal värmecykler.

Mvh
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
View attachment 475370View attachment 475371bekant på något vis. Är det någon som lagar sådant? I så fall hur? Att köpa en renoverad och kontrollerad motor vore alltså det ekonomiskt rimliga, tror jag, eller ?View attachment 475372
Det här blev ju en riktigt tråkig historia..
Att sprickorna är problemet är rätt klart men borde inte någon av dem gå in i en kylvätskekanal?

Om det vore så borde det bli så högt tryck att kylvätska sprutar ut och/eller att kylvätska läcker in i cylindrarna...

Har du upplevt något knas med kylsystemet?

På bilden med kolven ser det ut att vara en spricka i kolvtoppen, fast den kanske bara är ytlig?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den sista bilden som visar kolvtoppen kan ge lite indikationer kring vad som orsakat problemet…

Jag tycker att kolvtoppen ser ganska sönderhackad ut, vilket normalt antyder detonationsproblem. Alltså en väldigt snål förbränning som övergått i just detonation, vilket i sin tur orsakar en väldigt hög och lokal temperatur och dessutom tryck.

Du har redan konstaterat att EXUP’en står vidöppen, så att detta skulle bero på en avgasstrypning är osannolikt.

För snål förgasarbestyckning…? Bensin med för lågt oktantal…? Tändning…? En kombination av flera saker, t.ex fritt luftfilter och helsystem med snål originalbestyckning…?

Du bör gräva djupare i ett antal saker innan du bara drar dit en ny cylinderbank och startar upp den igen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Den sista bilden som visar kolvtoppen kan ge lite indikationer kring vad som orsakat problemet…

Jag tycker att kolvtoppen ser ganska sönderhackad ut, vilket normalt antyder detonationsproblem. Alltså en väldigt snål förbränning som övergått i just detonation, vilket i sin tur orsakar en väldigt hög och lokal temperatur och dessutom tryck.

Du har redan konstaterat att EXUP’en står vidöppen, så att detta skulle bero på en avgasstrypning är osannolikt.

För snål förgasarbestyckning…? Bensin med för lågt oktantal…? Tändning…? En kombination av flera saker, t.ex fritt luftfilter och helsystem med snål originalbestyckning…?

Du bör gräva djupare i ett antal saker innan du bara drar dit en ny cylinderbank och startar upp den igen.
Mmm, Snålgång känns inte helt otippat, det är ganska sotfritt på kolv/vändkanter eller har det rengjorts innan foto?

Om hojen snålbestyckats för effekt på ren bensin från början och sedan körts på E10 utan ombestyckning kan det såklart bli bra varmt....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har inte ts gett upp på den motorn? Kan man byta cylinderbank på en R1a? Är den inte hopbyggd med annat?
Jupp, först -04 blev det separat cylinderbank...

Om det är svårt att hitta nytt vevhus/cylinderbank, kan det vara lönsamt att svetsa och nikasila om eller är materialet redan så utmattat att det kommer spricka igen?

Har sett Moddlaren kommentera i nikasiltråd tidigare så... :)
 
Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Den sista bilden som visar kolvtoppen kan ge lite indikationer kring vad som orsakat problemet…

Jag tycker att kolvtoppen ser ganska sönderhackad ut, vilket normalt antyder detonationsproblem. Alltså en väldigt snål förbränning som övergått i just detonation, vilket i sin tur orsakar en väldigt hög och lokal temperatur och dessutom tryck.

Du har redan konstaterat att EXUP’en står vidöppen, så att detta skulle bero på en avgasstrypning är osannolikt.

För snål förgasarbestyckning…? Bensin med för lågt oktantal…? Tändning…? En kombination av flera saker, t.ex fritt luftfilter och helsystem med snål originalbestyckning…?

Du bör gräva djupare i ett antal saker innan du bara drar dit en ny cylinderbank och startar upp den igen.
My bad My bad, helskotta, ber om ursäkt , missat förtydliga att dessa bilder kom från en motor som vi fick kolla innan köp, och konstaterade att denna motor var drabbad, och då med samlad info från tidigare kommentarer, kunde vi, nä, jag, ana dess motsvarighet, och inbillade mig att renoverad motor kunde vara en tidseffektiv lösning, då jag inte kunde tänka mig att sådant lagas.
Efter ytterligare dialog med meken, har jag en hård sanning att förlika mig med. Hur skulle jag kunna förvänta mig att ett liknande scenario inte skulle ske om jag fått dit en renoverad maskin.
Felet ligger tydligen i de tidiga konstruktioner som som verkade vara något drabbade även åren efter den jag har.
Bortskämd av åratal med Fzr ,-87, hade jag "skottsäkert" som sinnebild av dessa också.
Kom in på tråden lite sent för att inse att jag förlett gott folk, inte min avsikt , ber om ursäkt.
Jag har grämt mig mest sen jag förstått att det är utopi att tro det finns hopp om maskin, om man kör lite aggressivare.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top