En frisk motor tål din körning .Jag har kört sammanlagt ca 100 mil, men har ingalunda kunnat klandra säljaren, som använde hojen och övningskörde med sin tjej.
Dock informerat efter nån vecka, för sakens skull. Väntade även tills vi kommit en bit för att kunna vara sakligare om vad som skett. Samvetet kunde inte efter hundra mil längre säga annat än att den troligen gick hårdare sista timmarna än den gjort under den månad han ägde den, för han hade sin Harley på verkstan, men den var nu klar, därav såldes denna, besiktad, servad, nya däck..
Kan jag be att få ställa en fråga, be om råd, helt enkelt.
Om vi antar att jag har en lite mer forcerande stil i min körning , och åker med jämna mellanrum lite längre,. Är det lönt att satsa på en renoverad motor av original årgång, eller vad skulle alternativet kunna vara, om vi leker med tanken?
Jag anklagar absolut inte dej tvärtom så visar du ödmjukhet o öppenhet.Jag har kört sammanlagt ca 100 mil, men har ingalunda kunnat klandra säljaren, som använde hojen och övningskörde med sin tjej.
Dock informerat efter nån vecka, för sakens skull. Väntade även tills vi kommit en bit för att kunna vara sakligare om vad som skett. Samvetet kunde inte efter hundra mil längre säga annat än att den troligen gick hårdare sista timmarna än den gjort under den månad han ägde den, för han hade sin Harley på verkstan, men den var nu klar, därav såldes denna, besiktad, servad, nya däck..
Kan jag be att få ställa en fråga, be om råd, helt enkelt.
Om vi antar att jag har en lite mer forcerande stil i min körning , och åker med jämna mellanrum lite längre,. Är det lönt att satsa på en renoverad motor av original årgång, eller vad skulle alternativet kunna vara, om vi leker med tanken?
Ah, tack!Jag anklagar absolut inte dej tvärtom så visar du ödmjukhet o öppenhet.
Men det finns ett antal här som verkar tro att allt är någon annans fel om något händer, det kanske är bortskämda milenials vem vet.
Det är ju så att värmecykler påverkar/stressar o vissa saker tål fler eller färre värmecykler.
70% av all värme ungefär som kolven samlar upp i förbränningarna går ut i cylinderväggarna via kolvringarna ju varmare kolv ju varmare foder o iomed ALU så sväller dessa olika beroende av hur varmt det blir, det är garanterat därför det spricker. När Yamaha släppte den R1 motorn var det en enormt mycket lättare motor än Genisis motorn som jag har.
Yamaha bantade R1 ett inte ansenlig antal tiotals kg mot yzf1000r R1 var en konstruktions mässing triumf en käftsmäll på samtliga andra sporthojs byggare.
Men dom gjorde vissa val det som händer i R6-R1 fodrena hände redan 1983 i TT600 ALU foder med nikasil dessa sprack på löpande band o 1985 var det stålfoder, TT600 1983 var en fantastisk maskin 134 kg 43 hp jag tävlade med en sådan o hängde på husqwarna 600 som hade skvätt smörjning och exploderade titt som tätt.
Men som sagt med den konstruktionen som Yamaha valde i cylindrarns så påverkar värme cyklerna materialet tillslut att det spricker. Högst troligt så beror detta på ogämn värmeexpantion pga att kylningen runt fodren är olika så fodrena har olika temperatur zoner.
Det är så man kan se skillnad på olika årsmodeller, s topplock packningar i vissa finns flödeshål mellan cylinder bank och topp på nästa årsmodell är något av hålen borta och då har tillverkaren ändrat kylvatten flödet/strömmingen för att gämna ut temperaturer i cylbankar eller topp.
Här är ett vanligt fel Inom rally på låg nivå. Flera hål kyler bättre än få. Vi borrar, borra är aldrig fel, borra är bra. Så man ändrar på den nya modellen av topppackning så den ser ut som den som pajade med resultatet, det pajar igen.
Hursomhelst så spricker fodrena pga värme cykler exakt hur detta händer vet Yamaha vi andra gissar. Men problemet försvan i generation 2 av R1 motorn o den verkar tåla vad man än ger den för stryk.
Hur vida en gen 2 motor funkar med förgasare vet jag ej men utseende är samma till crossplane motorn kom vad jag vet. Det finns dom som vet detta bättre än jag.
Och rent ekonomiskt så är det bättre att byta komplett motor bara alla slit delar alla packningar och all tid till en mek kostar mera än en ok motor från någon skrot/ vurpad hoj. Om kåpor är crachade spelar ingen roll du har på din motor.
Aldrig roligt när det händer jag vet jag har ägt ktm dom dettonerar då o då mina Yamaha har aldrig krånglat, men jag kör ju som en kärring.
Är det verkligen ett välkänt problem?20 år Gammla motorer är sköra Yamaha r1 R6 1998-2006 har ett erkänt problem med att cylindrar spricker när man kör dom hårt.
Det är ju inte direkt okänt att detta fenomen finns vill jag påstå.Är det verkligen ett välkänt problem?
För det är inte direkt något jag hört pratas om innan.
Nytt för mig att R1: orna fram till 2006 är sköra och går sönder i den omfattningen som påstås så fort man kör dem hårt.Det är ju inte direkt okänt att detta fenomen finns vill jag påstå.
Men det är ju samma kanske att du inte vet att tdm 850 trx 850 o genisis 1000cc har bekymmer med oljeförbrukning och att det beror på en underlev till Yamaha misslyckades med kolvringar under ett år fenomenet brukar eskalerar efter 5000 mil ungefär.
Du läser som du vill förstå. Jag vet att jag ibland skriver otydligt pga min dyslexi.Nytt för mig att R1: orna fram till 2006 är sköra och går sönder i den omfattningen som påstås så fort man kör dem hårt.
Borde ju liksom vara lite flera haverier bland användarna då liksom, tycker man.
Vad TDM motorns oljeförbrukning har med detta att göra vet jag inte
Ledde denna leverantörsmiss under ett år till att alla årsmodeller har detta problem?
Om din fråga är vem Grandell är, så tror jag att han driver mc-skroten som heter spinninwheel.Novis, obekant med RN, tillika Grandell, men ställer något trevande frågan, med mössan i handen hållen och med en försiktig optimism;
" Hur kan en motorlåda från RN beställas av Grandell, i delar, nog så vackert, till priset av och med sannolika frågor som efterdyningar av oförstånd kan tänkas väckas på vägen mot en sammansatt maskin" (par! Även servomotor t exup- kan vara intressant, eventuellt )
På svenska: Vad tar ni för kalaset och hur löser vi det smidigt?
Tack,
Det är helt ärligt ingenting jag noterar eller reflekterar över i det du skriver. Så låt inte det ligga dig till last på något sätt.Du läser som du vill förstå. Jag vet att jag ibland skriver otydligt pga min dyslexi.
Tror det är en ganska ovanlig företeelse även om den faktiskt uppenbart sker ibland. Speciellt om hojen har gått med dålig kylning/cirkulation.Men du verkar uppfatta något jag inte anser mej ha påstått. Ingen har påstått att R1 or rasar i parti o minut. Men att cyl spricker på vissa årsmodeller av R6-R1 är ingen hemlighet på något sätt. Om det är 1% av dessa eller 5% varför inte 0,1% det vet nog ingen. Men snokar man runt på massa forum på andra språk så kan man läsa en del trådar där flertal diskuterar dessa fenomen med spruckna cylindrar.
Och som jag skrev är det nog endast Yamaha som vet ungefär vad som krävs för att cyl skall spricka. Men att det garanterat är värmecykel relaterat det kan knappast komma som en överraskning.
Hur var det nu? ALU som hettas upp över 100° under längre tid förlorar en del av sina egenskaper. O det kan vi nog säga att sportiga motorer är nära eller över 100° ganska ofta.
Yes. Har varit uppe för diskussion i flera trådar. Helt klart en svaghet.En tråd om en R6a med sprucket foder och ett youtubeklipp med ännu ett sprucket foder.
R6 -01 går på 3 cylindrar
Är det självklart för alla utom mig vad felet är? Dåligt komp på Ettans menar du? Eller varför det är dåligt? Bränd ventil, sprucken topp, sprucken kolv eller sprucken cylinder gissar jag på baserat på min moppeerfarenhet. Hade varit roligt att prova på att fixa förutsättningslöst ifall priset...www.sporthoj.com
Ber om ursäkt om jag var nedlåtande i slutet..Det är helt ärligt ingenting jag noterar eller reflekterar över i det du skriver. Så låt inte det ligga dig till last på något sätt.
Tror det är en ganska ovanlig företeelse även om den faktiskt uppenbart sker ibland. Speciellt om hojen har gått med dålig kylning/cirkulation.
Alla modeller har sina fel, ovanliga som vanliga. De första Thunderacen är ju t.ex. felborrade från fabrik och förbrukar därmed olja i klass med en LongLife VW/Audi.
Det här blev ju en riktigt tråkig historia..View attachment 475370View attachment 475371bekant på något vis. Är det någon som lagar sådant? I så fall hur? Att köpa en renoverad och kontrollerad motor vore alltså det ekonomiskt rimliga, tror jag, eller ?View attachment 475372
Mmm, Snålgång känns inte helt otippat, det är ganska sotfritt på kolv/vändkanter eller har det rengjorts innan foto?Den sista bilden som visar kolvtoppen kan ge lite indikationer kring vad som orsakat problemet…
Jag tycker att kolvtoppen ser ganska sönderhackad ut, vilket normalt antyder detonationsproblem. Alltså en väldigt snål förbränning som övergått i just detonation, vilket i sin tur orsakar en väldigt hög och lokal temperatur och dessutom tryck.
Du har redan konstaterat att EXUP’en står vidöppen, så att detta skulle bero på en avgasstrypning är osannolikt.
För snål förgasarbestyckning…? Bensin med för lågt oktantal…? Tändning…? En kombination av flera saker, t.ex fritt luftfilter och helsystem med snål originalbestyckning…?
Du bör gräva djupare i ett antal saker innan du bara drar dit en ny cylinderbank och startar upp den igen.
Jupp, först -04 blev det separat cylinderbank...Har inte ts gett upp på den motorn? Kan man byta cylinderbank på en R1a? Är den inte hopbyggd med annat?
My bad My bad, helskotta, ber om ursäkt , missat förtydliga att dessa bilder kom från en motor som vi fick kolla innan köp, och konstaterade att denna motor var drabbad, och då med samlad info från tidigare kommentarer, kunde vi, nä, jag, ana dess motsvarighet, och inbillade mig att renoverad motor kunde vara en tidseffektiv lösning, då jag inte kunde tänka mig att sådant lagas.Den sista bilden som visar kolvtoppen kan ge lite indikationer kring vad som orsakat problemet…
Jag tycker att kolvtoppen ser ganska sönderhackad ut, vilket normalt antyder detonationsproblem. Alltså en väldigt snål förbränning som övergått i just detonation, vilket i sin tur orsakar en väldigt hög och lokal temperatur och dessutom tryck.
Du har redan konstaterat att EXUP’en står vidöppen, så att detta skulle bero på en avgasstrypning är osannolikt.
För snål förgasarbestyckning…? Bensin med för lågt oktantal…? Tändning…? En kombination av flera saker, t.ex fritt luftfilter och helsystem med snål originalbestyckning…?
Du bör gräva djupare i ett antal saker innan du bara drar dit en ny cylinderbank och startar upp den igen.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |