Olovlig körning

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Lite väl OT? Vi pratar om att köra utan kort, ingen har sagt ngt om att köra oförsäkrat? Trafikförsäkringen täcker alla personskador och motparten (bil, husvägg, lyktstolpe eller vad du nu kör på), även om föraren saknar körkort... Ber om ursäkt om ni syftar på att man kvaddar sin egna hoj (även om man har vagnskadeförsäkring så gäller denna inte om man inte har kortet) och dessutom så kan man ju få böter för själva brottet då, men knappast så stora så man får betala av dom resten av livet...?

existensminimum?????? försäkringen gäller ju iallafall....:tummenupp

mvh.T

Ja försäkringen gäller men du blir ändå återbetalningsskyldig till försäkringsbolaget! :fakta
Dom tänker ju inte direkt skänka åtskilliga 100 000tals kronor till någon utan körkort som gjort fel.
Försäkringsbolag försöker alltid att göra av med så lite pengar som möjligt/slippa undan ansvar och betalningar
 

bernersjo

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Ort
Alingsås
Hoj
På jakt
Ja försäkringen gäller men du blir ändå återbetalningsskyldig till försäkringsbolaget! :fakta
Dom tänker ju inte direkt skänka åtskilliga 100 000tals kronor till någon utan körkort som gjort fel.
Försäkringsbolag försöker alltid att göra av med så lite pengar som möjligt/slippa undan ansvar och betalningar

Som sagt, detta är helt OT... Men du har fel! Har du en trafikförsäkring så gäller den precis på samma sätt oavsett om du har körkort eller ej. Ett försäkringsbolag får inte neka någon en trafikförsäkring (däremot kan dom ta vilken premie dom vill). Jag tror du tänker på TFF, trafikförsäkringsföreningen. Dom tar nämligen kostnaderna om du SAKNAR en trafikförsäkring. Då kan också TFF i vissa fall kräva tillbaka pengarna utav dig. Det är skillnad på en trafikförsäkring och TFF.

Självklart vill försäkringsbolagen betala ut så lite som möjligt, detsamma gäller väl alla bolag/personer egentligen. Men har du en försäkring så får du använda den, så enkelt är det! Dock kan du få förhöjd självrisk, kanske 5tkr istället för 1tkr.. Fortfarande inte i närheten utav taket på en trafikförsäkring som ligger på 300 miljoner kronor.

Men som sagt, detta var OT, vi kan ta de i en annan tråd!
 

Jonas__Fransson

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Skänninge
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 2008
[YOUTUBE-ID][/YOUTUBE-ID]

Stod ni bara still så har du väl egentligen inte gjort något fel?
De måste väl ha bevis på att man gjort något fel?
Att sitta på en hoj, om så fullt MC-klädd och hojen igång är väl inget olagligt? :D

Så hon ville nog mest ha nummret för den där dejten. :hihi

hehe ja man kan ju hoppas :) hojen var inte igång men jag tror inte man får sitta på den när nyckeln sitter i tändningslåset iofs,, fast de kolla hon inte, hon kolla inte heller om den var påställd, hon fråga bara om allt var som det ska sen börja hon fråga om jag brukade köra något på bana osv.. så vi får se hur det kommer gå :)

Jo men det är fortfarande skit coooolt att kunna säga till kompisarna att JAG KÖR MINSANN UTAN KORT!

för det första är jag inte 18 år & jag tycker inte att det är skit cooolt som du säger, om du tyckte det när du var 18 år så får det stå för dig,
men däremot så är det roligt att ta en liten sväng när man kan köra iväntan på uppkörning,,,

vad säger att du är mkt bättre när du lägger iväg upp mot 200-250 på din hoj? det är fan ännu farligare, dom lärde säkert dig på körskolan hur du ska hantera hojen då när vindpustar osv kommer.. hur du smidigt kommer förbi en utkörande bil,, hur kan du ens säga att vi är idioter som bara testar hojen lite grann iväntan på kortet..
det är ju inte så att man ligger på varvstopp på varje växel,, visst de finns väll dom som gör det också..
 
Last edited:

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
för det första är jag inte 18 år & jag tycker inte att det är skit cooolt som du säger, om du tyckte det när du var 18 år så får det stå för dig,
men däremot så är det roligt att ta en liten sväng när man kan köra iväntan på uppkörning,,,

vad säger att du är mkt bättre när du lägger iväg upp mot 200-250 på din hoj? det är fan ännu farligare, dom lärde säkert dig på körskolan hur du ska hantera hojen då när vindpustar osv kommer.. hur du smidigt kommer förbi en utkörande bil,, hur kan du ens säga att vi är idioter som bara testar hojen lite grann iväntan på kortet..
det är ju inte så att man ligger på varvstopp på varje växel,, visst de finns väll dom som gör det också..

Jag skiter fullständigt i vad du tycker om mig, jag har ju trots allt mitt kort något som du verkligen inte har!! Förstår din avundsjuka!

Sen kan jag säga dig att 5 års erfarenhet på hoj är mer än två ärovarv runt kvarteret.

HOPPAS VERKLIGEN ATT DU ÅKER DIT!! Tycker uppriktigt illa om personer som kör utan kort, och framförallt de som är dumma nog med att "skryta" om det här på sporthoj!!
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Gäller både körkort och att vara gravid. Jag är bara lite/nästan gravid är svårt att vara :D

Jag kan nog nästan lova dig att du inte KAN bli gravid, så du behöver inte fundera mer på det. :D

-

För övrigt ogillar jag personer som kör utan körkort. Är man så jävla lat/kass/otålig på att klara sin uppkörning har man fan inget på fordonet att göra. Punkt.
 

Jonas__Fransson

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Skänninge
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 2008
Jag skiter fullständigt i vad du tycker om mig, jag har ju trots allt mitt kort något som du verkligen inte har!! Förstår din avundsjuka!

Sen kan jag säga dig att 5 års erfarenhet på hoj är mer än två ärovarv runt kvarteret.

HOPPAS VERKLIGEN ATT DU ÅKER DIT!! Tycker uppriktigt illa om personer som kör utan kort, och framförallt de som är dumma nog med att "skryta" om det här på sporthoj!!

haha tycker bara du inte ska börja gapa för att man ställer en fråga....
vet mkt väl att jag inte ska köra när jag inte har kort, det får man inte, men blev lite sugen & åkte en liten sväng.. iofs så spelar inte det någon roll, gjort är gjort..

men du har ingen aning om hur mkt jag kört eller vilken erfarenhet jag har om jag kör på bana eller ej..
& vad har jag skrytit om ? jag ställde en fråga.. ja hoppas på det du så hoppas jag att du kör i när du drar på för det är lika olagligt de...
 
Last edited:

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
haha tycker bara du inte ska börja gapa för att man ställer en fråga....
vet mkt väl att jag inte ska köra när jag inte har kort, det får man inte, men blev lite sugen & åkte en liten sväng.. iofs så spelar inte det någon roll, gjort är gjort..

men du har ingen aning om hur mkt jag kört eller vilken erfarenhet jag har om jag kör på bana eller ej..
& vad har jag skrytit om ? jag ställde en fråga.. ja hoppas på det du så hoppas jag att du kör i när du drar på för det är lika olagligt de...

Onödigt att bli sur över din egen dumdristighet! Skillnaden mellan dig och mig är att jag har mitt på det torra, jag sover inte oroligt om nätterna för att polisen har stannat mig och jag kört utan körkort. Nej tvärtom, jag har ju mitt körkort något som du verkligen inte har!

Kul för dig att du önskar livet av folk, där visar du verkligen din mognad. Sen vad gälla om du kört på bana eller ej är rätt oviktigt i detta sammanhang då detta inte har något och göra med ditt körkort. Men vill du att jag ska säga vad jag tror om det också?

Jo så här tror jag, sent förra säsongen beslöt du dig för att ta MC kort utan någon som helst bankörning i blodet innan. Du som många här på sporthoj reggar (sent i december förra året) dig på forumet för att bli en i gemenskapen. Du läser på dig massa skit här om hur fett det är att köra fort och olagligt, och sen provar du att göra likadant. Dock har du oturen (skrattar inombords) att bli tagen, och istället för att stå sitt kast och vara uppriktig så ljuger du för polisen. Detta än en gång visar vad patetisk du är.
Sen ska vi inte tala om ditt gnäll här i tråden.

Jaja, det var mina tankar om dig. Hoppas för ditt eget bästa att de inte stämmer…
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Idioti att åka utan kort. Om du nu är så sugen på att åka så skaffa en handledare som ställer upp och kör med dig. Jag har lärt båda mina barn och dottern´s kille att köra hoj och varit handledare åt dom. Alla tre klarade kortet på första försöket. Dom körde inget själva utan tjatade på mig om att ut och åka. Det är minst lika roligt att åka med handledaren, om inte roligare . Du har ju sällskap. Grabben och jag var ute på kvällsaktiviteter också. Inte bara "vanlig" övningskörning. Bättre att jag var med än att han körde olovandes.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Jag skiter fullständigt i vad du tycker om mig, jag har ju trots allt mitt kort något som du verkligen inte har!! Förstår din avundsjuka!

Sen kan jag säga dig att 5 års erfarenhet på hoj är mer än två ärovarv runt kvarteret.

Och du tror att bara för att man har ett körkort så berättigar det en till att brassa på i över 200km/h på allmän väg?

Jisses, du hade verkligen inte heller mycket innanför pannbenet :huvet
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Och du tror att bara för att man har ett körkort så berättigar det en till att brassa på i över 200km/h på allmän väg?

Jisses, du hade verkligen inte heller mycket innanför pannbenet :huvet

Lilla vän, varifrån har du fått att jag brassar runt på allmän väg i över 200km/h?

Det är bara något Jonas__Fransson har fått för sig för att kunna försvara sig mot mina argument. Jag har valt att inte kommentera detta pga det inte rör saken med att köra utan kort.

Så snälla, läs lite i tråden innan du får för dig att citera någons inlägg!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för svar. Dock är jag 18 inte 15. Inte fan håller ja på med att larva runt och skryta. Kan ju vara att jag har nyköpt hoj som bara står och samlar damm, kan inte hålla mig för att få köra med den. Hade snarare tänkt köra lite i kvarteret men vill kolla upp straffen innan jag drar ut och gör något förjävligt vilket jag senare kommer ångra. :huvet

Det kan hända att du klarar dig undan med böter men eftersom du har ett A1 så är risken ganska stor att dom bedömer det som att vara grovt och då drar dom lappen och du blir av med alla behörigheter. Så jag skulle vänta om jag vore dig. Nu har ju jag också varit 18 en gång i tiden och jag gjorde just det du pratar om fast med bilen. Jag hade gråtit blod om jag blivit stoppad och fått indraget tillstånd. Idag skulle jag aldrig komma på tanken att göra samma sak. Körkortet är för mycket värt för det.
 

Jonas__Fransson

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Skänninge
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 2008
Onödigt att bli sur över din egen dumdristighet! Skillnaden mellan dig och mig är att jag har mitt på det torra, jag sover inte oroligt om nätterna för att polisen har stannat mig och jag kört utan körkort. Nej tvärtom, jag har ju mitt körkort något som du verkligen inte har!

Kul för dig att du önskar livet av folk, där visar du verkligen din mognad. Sen vad gälla om du kört på bana eller ej är rätt oviktigt i detta sammanhang då detta inte har något och göra med ditt körkort. Men vill du att jag ska säga vad jag tror om det också?

Jo så här tror jag, sent förra säsongen beslöt du dig för att ta MC kort utan någon som helst bankörning i blodet innan. Du som många här på sporthoj reggar (sent i december förra året) dig på forumet för att bli en i gemenskapen. Du läser på dig massa skit här om hur fett det är att köra fort och olagligt, och sen provar du att göra likadant. Dock har du oturen (skrattar inombords) att bli tagen, och istället för att stå sitt kast och vara uppriktig så ljuger du för polisen. Detta än en gång visar vad patetisk du är.
Sen ska vi inte tala om ditt gnäll här i tråden.

Jaja, det var mina tankar om dig. Hoppas för ditt eget bästa att de inte stämmer…

hahaha kan inte mer än att skratta.. vadå önskar livet av folk? du hoppades ja åkte dit & ja hoppades på att du skulle köra i.. en jävla skillnad.. kul att du berätta lite mer om dig själv,, kunde inte låta bli att skratta.. gör det dig glad så har ja varit med i många år men valde att göra en ny som följde min nya mail.. men de har du ändå inte med att göra...

men nog pratat om det där,, kommer ingenstans där iaf...
 

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Lilla vän, varifrån har du fått att jag brassar runt på allmän väg i över 200km/h?

Det är bara något Jonas__Fransson har fått för sig för att kunna försvara sig mot mina argument. Jag har valt att inte kommentera detta pga det inte rör saken med att köra utan kort.

Så snälla, läs lite i tråden innan du får för dig att citera någons inlägg!

Låt oss ha vår diskussion ifred, vi vet du har MC-kort och är överlägsen oss andra utan MC-kort i både 200 km/h och i grannkvarteret.

Jag vet det är fel att köra, det är dåligt ja. men vem fan hade inte tagit sin nyköpta hoj på en kort sträcka i kvarteret om man nu inte hart kortet i handen? Du som är så jävla bra hade säkert inte gjort det, men 90% av resten skulle ha gjort det.
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
gör det dig glad så har ja varit med i många år men valde att göra en ny som följde min nya mail.. men de har du ändå inte med att göra...

men nog pratat om det där,, kommer ingenstans där iaf...



Låt oss ha vår diskussion ifred, vi vet du har MC-kort och är överlägsen oss andra utan MC-kort i både 200 km/h och i grannkvarteret.

Jag vet det är fel att köra, det är dåligt ja. men vem fan hade inte tagit sin nyköpta hoj på en kort sträcka i kvarteret om man nu inte hart kortet i handen? Du som är så jävla bra hade säkert inte gjort det, men 90% av resten skulle ha gjort det.



Jag orkar inte diskutera detta med er här inne som tycker det är OK att köra utan kort.
Jag har sagt vad jag tycker och det står jag för!!
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Onödigt att bli sur över din egen dumdristighet! Skillnaden mellan dig och mig är att jag har mitt på det torra, jag sover inte oroligt om nätterna för att polisen har stannat mig och jag kört utan körkort.

Tycker faktiskt det låter lite som att det är du som skryter lite över att du har nått som inte han har. Att göra nånting dumt eller att ställa en fråga om nånting dumt har väl alla gjort. Jag har också kört utan kort. Dock inga sträckor utan bara runt kvarteret för att lära mig känna min nya hoj.

Min fråga är om du aldrig har kört för fort? För jag har otroligt svårt att tro att du aldrig varvat ut den brutala sporthoj du tycks ha. Visst jag håller med om att köra utan kort är dumdristigt trots att jag själv gjort det. Jag tycker också det är lika korkat att bryta mot hastigheterna, trots att jag själv gjort det också. Det mer mig ändå inte rätten att skriva en hel novell om hur korkad du är för att ha kört för fort.

Nu menar jag inte att du är korkad och detta är inget personligt påhopp mot dig men man kanske borde tänka ett steg längre innan man hackar ner på andra. Är alla så himla mycket bättre själva?

Att inlägg efter inlägg klanka ner på hur nån dum nån annan är och samtidigt hävda hur jävla bra man själv är för att man redan råkat ta sitt körkort tycker jag inte uppvisar nån särskild social mognad.

Bara min åsikt, och om du börjar käfta emot mig nu om hur fel jag har, styrker du bara mina teorier...
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Tycker faktiskt det låter lite som att det är du som skryter lite över att du har nått som inte han har. Att göra nånting dumt eller att ställa en fråga om nånting dumt har väl alla gjort. Jag har också kört utan kort. Dock inga sträckor utan bara runt kvarteret för att lära mig känna min nya hoj.

Min fråga är om du aldrig har kört för fort? För jag har otroligt svårt att tro att du aldrig varvat ut den brutala sporthoj du tycks ha. Visst jag håller med om att köra utan kort är dumdristigt trots att jag själv gjort det. Jag tycker också det är lika korkat att bryta mot hastigheterna, trots att jag själv gjort det också. Det mer mig ändå inte rätten att skriva en hel novell om hur korkad du är för att ha kört för fort.

Nu menar jag inte att du är korkad och detta är inget personligt påhopp mot dig men man kanske borde tänka ett steg längre innan man hackar ner på andra. Är alla så himla mycket bättre själva?

Att inlägg efter inlägg klanka ner på hur nån dum nån annan är och samtidigt hävda hur jävla bra man själv är för att man redan råkat ta sitt körkort tycker jag inte uppvisar nån särskild social mognad.

Bara min åsikt, och om du börjar käfta emot mig nu om hur fel jag har, styrker du bara mina teorier...

Nu är det så här, jag tycker inte att köra fort på almän väg hör till denna diskussion då detta gäller att köra med eller utan körkort.

Men om nu alla vill veta (vet faktiskt inte varifrån det kommer att jag gillar köra 200+ på allmän väg) så jag, jag har också kört för fort och nej jag har aldrig kollat maxfarten på min hoj. Känns inte som det hör hemma på allmän väg.

Sen att du säger att jag "skryter", hoppar på och gör personangrepp mot dessa två stackare här i tråden som kör utan körkort varav en blev tagen på bar gärning.
Allting började med att jag skrev vad jag tyckte om dessa personer som kör utan kort (kolla en till två sidor bak så får du se), sen av någon konstig anledning började det snackas massa skit om "alla lagbrott" jag gjort på min hoj. Detta utan att veta vem jag är.

Jag håller med dig att detta börjar likna lite dagisnivå och att jag har en tendens till att säga; det var inte jag som började. Därför tänker jag dra mig ur denna diskussion och tillåta er göra precis hur ni vill. Ni är ju trots allt vuxna människor som förhoppningsvis kan ta korrekta beslut i era liv.

Over and out…
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Nä som sagt, köra utan körkort och köra i extrema hastigheter hör inte hemma på allmän väg och om man åker dit får man skylla sig själv.

Vad du har gjort eller inte gjort vet jag ingenting om och det berör mig inte särskillt mycket heller. :p

Jag anser bara att trådar där det bara divideras om att den ena vet bättre än den andra, där man påstår hur fel alla andra gör när man själv säkert gjort samma sak nån gång, inte riktigt hör hemma på ett så pass utvecklat forum som sporthoj. Diskussioner är bra till viss mån men att tjafsa emot varandra i, som du säger, dagisnivå tillför inget annat än att man börjar tycka illa om personen på andra sidan linjen utan att ha en aníng om hur denne egentligen är.

Men det verkar ju vara oerhört svårt för folk att bara släppa en diskussion och bara ta det för vad det är..

End of discussion :banana
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Alla "haha, men lilla du......"-kommentarer har inte här att göra tycker jag. Medför bara till sämre samhörighet på formet.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top