Olycka vid bulten 080527

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Jag tyckte själv det lät väääldigt dumt när du fick mig att inse vem det var som hade gjort inlägget.

Jag kom ihåg att det var en skitfin TLR eller något liknande, men jag tyckte det var bilder på en gixxer och kunde inte fatta vad den hade med den här tråden att göra. :3freak Så bra hojkännedom har jag...

Igen, förlåt Ouro om du tyckte jag var snorkig. Det hade jag själv antagligen tyckt. :(

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
Suzuki Tl1000R
Reagerade direkt på att du blev förhörd tre gånger av polisen trots att du fått smärtstillande morfin, man kan ju undra hur trovärdigt ditt vittnemål kommer att bli om det blir rättegång Har du någon minnesbild om att han nekat amulansmännen att åka iväg med dig?

ca 19.45. första ambulansen anländer, de tar en snabb titt på oss båda och konstaterar att den andre är värst skadad och han ska få hjälp först. minuten senare kommer den andra ambulansen. hela sex poliser är vänliga nog att hälsa på också.
efter en snabb check av nacke rygg på mig får jag hälp av ambulans personalen på en bår. de kränger av mig vänsterkängan och jag har en reva längsgående i ytterkanten av foten, troligen av hans mc. tryckförband på och i med lite morfin.

ca20.10 blir förhörd av polisen 3 ggr innan det bär av mot sjukhuset. (vet inte om snuten var lite bakom flötet eller om han ville se om min story ändrades). brandkåren är på plats och röjer undan.

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
ja det är bara att hoppas att du repar dig snabbt så du får möjlighet att ut å gasa lite innan snön faller...

Dessa olyckor får en alltid att tänka till men tyvärr försvinner nog dessa tankar på de flesta så fort de gränslar plastraketen, om det nu är fallet så måste man fortfarande tänka med insidan och inte med högerhanden.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Huga.

Kan det vara samma person som jag mötte? Tiden stämmer ungefär.

Jag körde med solen i ryggen och mötte en hoj som låg slickad intill mittlinjen och körde inne helv.... fort.
Nån som tänkte skryta om tiden på sin "bombar-repa på Bulten" här på Sporthoj kanske?

Hur tänker en sådan person (retorisk fråga)?

Tanken dök faktiskt upp direkt att den personens nummer hos liemannen lär ganska snart komma upp.

Extremt egoistiskt beteende (som vissa vill kalla "jag lever som jag vill", "it's better to burn than to fade away" osv osv).

Ja men gör det i så fall på egen hand tack.

Jag tänker mer leva efter mottot "live fast, die old" så hinner man köra mer hoj (och skidor).

Jag säger så här, vissa har ingen andra chans till att inse hur man ska köra och kan ångra sig med livet i behåll och ingen annans liv på halsen. Eller för den sakens skull svåra livslånga skador som förlamning. Om det nu var samma person eller inte spelar mindre roll. Så jag hoppas att ALLA tänker efter FÖRE och det gäller själv klart även MIG. Nu gick det tydligen jävligt bra efter omständigheterna. Ja Ketchup eller krossade Tomater är väl det man räknar med om man får höra om en sådan olycka. Krya på er grabbar. Men du som Körde Ducatin IDIOT SÄGER JAG BARA.:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :confused: :va :mad: men krya på dig.

Last edited:

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Fia: tack för att du tar mig i försvar :)

Nicke: luugnt

Chibbe: det första förhöret (tror jag) var precis före jag fick det första morfindosen, möjligt att det var precis efter också, sen den andra medans jag rullades in i ambulansen, sen det tredje medans jag låg i ambulansen och väntade på att få åka.

det jag störde mig på i de 2 senare förhören var att han sa saker tvärt om mot vad jag hade vittnat och sa "så var det va?", tex, "så du kommer alltså därifrån och kör om en bil?" och pekar på hållet duccen kom ifrån.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Fia: tack för att du tar mig i försvar :)

Nicke: luugnt

Chibbe: det första förhöret (tror jag) var precis före jag fick det första morfindosen, möjligt att det var precis efter också, sen den andra medans jag rullades in i ambulansen, sen det tredje medans jag låg i ambulansen och väntade på att få åka.

det jag störde mig på i de 2 senare förhören var att han sa saker tvärt om mot vad jag hade vittnat och sa "så var det va?", tex, "så du kommer alltså därifrån och kör om en bil?" och pekar på hållet duccen kom ifrån.

Kan ju vara så att de tror mer på dig när du är lite groggy och inte kan ljuga på samma sätt för hjärnan hänger inte med. Så om du säger fel och du rättar dom så tror de mer på det.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Reagerade direkt på att du blev förhörd tre gånger av polisen trots att du fått smärtstillande morfin, man kan ju undra hur trovärdigt ditt vittnemål kommer att bli om det blir rättegång Har du någon minnesbild om att han nekat amulansmännen att åka iväg med dig?

ca 19.45. första ambulansen anländer, de tar en snabb titt på oss båda och konstaterar att den andre är värst skadad och han ska få hjälp först. minuten senare kommer den andra ambulansen. hela sex poliser är vänliga nog att hälsa på också.
efter en snabb check av nacke rygg på mig får jag hälp av ambulans personalen på en bår. de kränger av mig vänsterkängan och jag har en reva längsgående i ytterkanten av foten, troligen av hans mc. tryckförband på och i med lite morfin.

ca20.10 blir förhörd av polisen 3 ggr innan det bär av mot sjukhuset. (vet inte om snuten var lite bakom flötet eller om han ville se om min story ändrades). brandkåren är på plats och röjer undan.

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det..

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1) straffrättslig process där trådskaparen är målsägande, i vilket fall han inte får vittna (RB 36:1). Han får höras, men inte under straffansvar.
2) straffrättslig process där trådskaparen är tilltalad, i vilket fall han inte kan höras under straffansvar och dessutom har rätt att inte säga flasklock (RB 37:1, 46:6 2 st).
3) straffrättslig process där trådskaparen är kallad som vittne, i vilket fall det han sade under förundersökningen inte är bindande på något sätt. Visserligen kan det ifrågasättas varför han skulle säga olika saker, men morfinet skulle isf förklara det (bevisomedelbarhetens princip, vilken framgår av RB 35:8 och 35:14, stipulerar att han personligen kommer att höras under rättegång; hans vittnesmål kommer inte att läsas upp).

Ett möjligt fjärde alternativ är en skadeståndstalan, antingen som enskilt anspråk i samband med den straffrättsliga processen (tveksamt, vårdslöshet i trafiken är inte målsägandebrott, möjligtvis kan yrkas vållande till kroppsskada) eller som en helt fristående tvist. I dessa fall kan det totala bevisvärdet sänkas om motstridiga versioner skulle föreligga (de tre förhören kontra vad han kan komma att säga i rätten), men med tanke på alla andra vittnen som var närvarande (och deras högre bevisvärde från början) är det en diskussion av akademiskt intresse.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
sådärja, nu har man piggnat till efter gårdagens åktur och 12 timmars sömn på smärtstillande.
ingen aning om den andra killen är sh medlem men ni kan ju få min version av olyckan iaf.
--- klipp --
tjipp

Ouch!

Trist att höra om olykan.
Men skönt att höra att du klarade dig hyftast bra.
Vi får ju hoppas den andre killen klarade sig bra han också.

Trist med Tillern också. :(

Blir det en ny twin eller ska du köpa en sådan där rad 4a i stället?

BTW. coola paint bilder! :yoparty

:hej

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Ouch!

Trist att höra om olykan.
Men skönt att höra att du klarade dig hyftast bra.
Vi får ju hoppas den andre killen klarade sig bra han också.

Trist med Tillern också. :(

Blir det en ny twin eller ska du köpa en sådan där rad 4a i stället?

BTW. coola paint bilder! :yoparty

:hej

inte tänkt så mycke på det än, handlar mycket om hur ekonomin ser ut när det är dags för nyköp, för ny hoj ska det bli iaf

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
Suzuki Tl1000R
Tvivlar inte en sekund på att du är "mäster" när det gäller paragrafer, vilket jag absolut inte är, men läs om polismannens enträgenhet när det gäller att ställa frågor till Ouro trots att killen är underbehandling så blir han förhörd TRE gånger, vad skulle du själv tycka om en halvtimmes interjuv i lokalblaskan efter en sådan smäll ?
Lev väl....:squid

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det..

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1) straffrättslig process där trådskaparen är målsägande, i vilket fall han inte får vittna (RB 36:1). Han får höras, men inte under straffansvar.
2) straffrättslig process där trådskaparen är tilltalad, i vilket fall han inte kan höras under straffansvar och dessutom har rätt att inte säga flasklock (RB 37:1, 46:6 2 st).
3) straffrättslig process där trådskaparen är kallad som vittne, i vilket fall det han sade under förundersökningen inte är bindande på något sätt. Visserligen kan det ifrågasättas varför han skulle säga olika saker, men morfinet skulle isf förklara det (bevisomedelbarhetens princip, vilken framgår av RB 35:8 och 35:14, stipulerar att han personligen kommer att höras under rättegång; hans vittnesmål kommer inte att läsas upp).

Ett möjligt fjärde alternativ är en skadeståndstalan, antingen som enskilt anspråk i samband med den straffrättsliga processen (tveksamt, vårdslöshet i trafiken är inte målsägandebrott, möjligtvis kan yrkas vållande till kroppsskada) eller som en helt fristående tvist. I dessa fall kan det totala bevisvärdet sänkas om motstridiga versioner skulle föreligga (de tre förhören kontra vad han kan komma att säga i rätten), men med tanke på alla andra vittnen som var närvarande (och deras högre bevisvärde från början) är det en diskussion av akademiskt intresse.

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Så himla gött att höra att du mår bra (förutom skadorna). Det var nyttigt att läsa igenom din berättelse med bifogade bilder.

Skönt att höra att du också ska fortsätta åka hoj! :tummenupp

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Men du som Körde Ducatin IDIOT SÄGER JAG BARA.:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :confused: :va :mad: men krya på dig.

Var du där, eller känner du killen på duccen också och hört hans version? Jag har inte pratat med honom ännu, men jag har hört att han mår lite tjyvens efter det inträffade.

Själv är jag jävligt glad att ni båda klarade er bra med tanke på omständigheterna. Krya på er båda två!! Se till att bli friska fort och hoppa upp i sadeln igen. :yoparty :tummenupp

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Var du där, eller känner du killen på duccen också och hört hans version? Jag har inte pratat med honom ännu, men jag har hört att han mår lite tjyvens efter det inträffade.

Själv är jag jävligt glad att ni båda klarade er bra med tanke på omständigheterna. Krya på er båda två!! Se till att bli friska fort och hoppa upp i sadeln igen. :yoparty :tummenupp

Nej jag var inte där, men behöver man vara det för att inse hur det gått till. Om han kommer och kör i sin fil så som han har ritat upp på just det väg avsnittet. Så SKA han inte få NÅGOT möte i sin fil. Han möter två bilar och dom är ok, men plötsligt även en röding som ligger mitt i hans körfil. VEM HAR GJORT FEL och vem är den skydlige. Visst han mår säker tjyvens och det ska han vara glad för. Han kunde annars ha varit en i statestiken också. Men vem vet, det kanska var trollfen som placerade Ducatin i omkörningsfilen vad vet jag.....jag var ju inte där! Om du ser så önskade jag också att dom kryar på sig. Jag har själv haft en JÄVLA tur att man har kunnat köra på ett sådant sätt som man bör i kurvor. Jag har nästan fått exakt samma upplevelse fast då gick det vägen. Jag skar kurvan så pass som man ska göra, så mitt i kurvan låg jag nära dikes kanten med kraftigt nerlägg. Trot eller ej mitt i kurvan möter jag en hoj som ligger i omkörning. Jag tänkte just bara. Tänk om det hade varit en söndags åkare som kom tuffande istället för mig. Då hade han /hon legat just mitt i vägen I KURVAN och hade alltså smällt.
En Mc polare har råkat ut för samma sak när han låg i S kurvan om man kommer från Vårsta mot Bulten precis innan man kommer ut med lilla bondgården till vänster och man svänger av till Hö mot Färjelägret mot Skanssundet. Där mötte han ett gäng bilar precis innan kurvan och i Kurvan möter han 2 mc som ligger och kör om flera bilar bla en Husvagn. Det var med nöd och näppa han klarade sig då backspeglarna slog i varandra. Han fattade inte hur han klarade av att manövrera hojen så pass att dom just missade varandra. DEt gick så Jäla fort så en broms rand i byxan var inte långt ifrån. Tog ett tag innan han kunde köra vidare. Nu mer kör han inte hoj pga av riskerna även från ANDRA idioter. Man blir så förbannad att det finns sådana personer som kör på det sättet. Så jag behöver inte vara på plats för att dömma ut sådana Mc förare. Kliv av hojen och lev vidare utan att ha skadat andra.

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Nej jag var inte där, men behöver man vara det för att inse hur det gått till. Om han kommer och kör i sin fil så som han har ritat upp på just det väg avsnittet. Så SKA han inte få NÅGOT möte i sin fil. Han möter två bilar och dom är ok, men plötsligt även en röding som ligger mitt i hans körfil. VEM HAR GJORT FEL och vem är den skydlige. Visst han mår säker tjyvens och det ska han vara glad för. Han kunde annars ha varit en i statestiken också. Men vem vet, det kanska var trollfen som placerade Ducatin i omkörningsfilen vad vet jag.....jag var ju inte där! Om du ser så önskade jag också att dom kryar på sig. Jag har själv haft en JÄVLA tur att man har kunnat köra på ett sådant sätt som man bör i kurvor. Jag har nästan fått exakt samma upplevelse fast då gick det vägen. Jag skar kurvan så pass som man ska göra, så mitt i kurvan låg jag nära dikes kanten med kraftigt nerlägg. Trot eller ej mitt i kurvan möter jag en hoj som ligger i omkörning. Jag tänkte just bara. Tänk om det hade varit en söndags åkare som kom tuffande istället för mig. Då hade han /hon legat just mitt i vägen I KURVAN och hade alltså smällt.
En Mc polare har råkat ut för samma sak när han låg i S kurvan om man kommer från Vårsta mot Bulten precis innan man kommer ut med lilla bondgården till vänster och man svänger av till Hö mot Färjelägret mot Skanssundet. Där mötte han ett gäng bilar precis innan kurvan och i Kurvan möter han 2 mc som ligger och kör om flera bilar bla en Husvagn. Det var med nöd och näppa han klarade sig då backspeglarna slog i varandra. Han fattade inte hur han klarade av att manövrera hojen så pass att dom just missade varandra. DEt gick så Jäla fort så en broms rand i byxan var inte långt ifrån. Tog ett tag innan han kunde köra vidare. Nu mer kör han inte hoj pga av riskerna även från ANDRA idioter. Man blir så förbannad att det finns sådana personer som kör på det sättet. Så jag behöver inte vara på plats för att dömma ut sådana Mc förare. Kliv av hojen och lev vidare utan att ha skadat andra.

jag vet hur det känns att möta en hoj på fel sida!!! det hände i dag på gammla vägen mellan läggesta och turinge! mötte en gixer med fullt nerlägg i mitt körfällt:mad: han/hon ska nog va glad att jag åkte hoj och inte lastbil!!!! vi åker väl för fort de flesta av oss men det finns väl gränser!
Hoppas jag slipper va med om detta igen för jag vill va med en stund till!!

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Nej jag var inte där, men behöver man vara det för att inse hur det gått till...
--- text----
.. Man blir så förbannad att det finns sådana personer som kör på det sättet. Så jag behöver inte vara på plats för att dömma ut sådana Mc förare. Kliv av hojen och lev vidare utan att ha skadat andra.

Jag tänker inte uttala mej alls om det inträffade med respekt för dom båda, men jag tycker det är tråkigt att se uttalanden om hur puckade folk är hit och dit fast man i ärlighetens namn kanske kunnat gjort något liknande själv. Det krävs bara ett misstag eller felbedömmning så är man i bästa fall dumhuvudet själv. Är det som ni skriver ren idioti från hans sida kan jag lova att han är väl medveten om det och att han inte behöver sporthojs vredesmod och spydighter vältrande över sej för att förstå det.

För min egen del har jag gjort omkörningar som jag kanske inte borde. Det tillhör inte vardagen, men vem fan felbedömmer inte en situation någon gång? Jag är då inte perfekt i det avseendet.

Jaja, tycker bara tongångarna blir i överkant hårda på ett sånt här forum, det är mina 5c...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
igentligen är det skitsamma vems "fel" det är, det är bara en försäkringsfråga

olyckan i sig var just en olycka, inte fan satsar man på att klota.
skärp er nu förfan.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Mycket skönt att höra att ni båda klarat er något sånär iaf. Hoppas vi får höra att det gått bra för den andra föraren.

Trist att råka ut för nåt sånt här, men man kan antingen vara förbannad på att nån betett sig som en idiot, eller så är man glad över att inte smällen blev värre eller att det var nån bil som körde om.

Krya på dig.

Hoj kommer du alltid få tag på senare. :tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende