olyckor

Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
Jag skulle gärna vilja ha era synpunkter tankar och idéer på hur vi skall kunna få ner antalet dödade o skadade i mc-olyckor på våra Svenska vägar.

Vad tycker Ni ?
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Har faktiskt funderat på det. Ofta är man påväg att smälla med mötande bilar som får för sig att svänga vänster framför en.
Min lösning: Alla motorcyklister fäster någon form av mina i fronten på hojen
så att det känns ordentligt för bilisten :yoparty

Kommer ju förståss gå åt en hel del motorcyklister men det är väl smällar man får ta.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Försöka att få vett in i skallarna på både motorcyklister och elefanterna! (läs:bilar)

Hur? Vet inte.... Har man en gång kraschat med en bil så sitter det i bakhuvet sedan! Men synd att det ska behövas.... (en som vet)
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Carolina Riedel skrev:
Jag skulle gärna vilja ha era synpunkter tankar och idéer på hur vi skall kunna få ner antalet dödade o skadade i mc-olyckor på våra Svenska vägar.

Vad tycker Ni ?

Mer utbildning för alla, återkommande teoriprov eller liknande för att repetera trafikregler mm. eventuellt även övningskörningar också.
 

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Tyvärr så tror jag inte så mycket på det här med återkommande teori utbildning m.m.
Folk kan därimot lära känna sin hoj på SMCs bandagar/avrostningdagar. Detta tror jag nog kan rädda något liv.
Sedan kan vägverket ge fn i att lägga ut grus på vägen och laga ordentligt istället. Sanera oljespill, dieselspill mfl ordentligt.
Det kommer att minska antalet singel olyckor.

Tyvärr så kommer vi aldrig att lyckas få bort dödsfallen.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
jepp jag håller med
mer utbildning!
sen hur man kan lära folk att läsa trafiken och förutse att bilister kan köra som idioter vet jag inte.
antar att man kan lära sig att läsa av trafiken med flera års erfarenhet ute på vägarna.

jag har haft bond flyt flera gånger och varit nära att smälla,jag har inte gjort nåt större fel,utan det är bilisterna som inte ser att man kommer.
ett tips! försök alltid att ligga steget före och var beredd på det värsta när man ser andra bilar.
dom flesta MC olyckorna är väl crasher med andra bilar va eller hur ligger det till?
 
Last edited:

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
pg_ice skrev:
jepp jag håller med
mer utbildning!
sen hur man kan lära folk att läsa trafiken och förutse att bilister kan köra som idioter vet jag inte.
antar att man lära sig att läsa av trafiken med flera års erfarenhet ute på vägarna.

jag har haft bond flyt flera gånger och varit nära att smälla,jag har inte gjort nåt större fel,utan det är bilisterna som inte ser att man kommer.
ett tips! försök alltid att ligga steget före och var beredd på det värsta när man ser andra bilar.
dom flesta MC olyckorna är väl crasher med andra bilar va eller hur ligger det till?

De flesta olyckor enligt statik är singelolyckor. Annars är det bra att tänka ett steg före då är man snabbare om någon situation uppstår.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
En sak som jag tycker är väldigt skrämmande är när man ser hur äldre människor kör bil. Noll koll i speglar, åt sidorna, i rondeller.... Förnyelse av kortet kanske är lite att ta i! Men det skulle nog göra gott med ett manöverprov!!

I mitt fall körde en tant en U-sväng vänster när hon placerade sig och blinkade höger.... Detta i en 4-vägs korning utan att använda backspegeln... :tomten

Detta visar min bäste väns mc och en 83 årig gubbes bil efter det att 83 åringen kört ut rakt framför honom till en motorvägs påfart. Detta hände i laglig fart i rusningstrafik. Så hade inte mc:n tagit smällen så hade bilen jämte gjort det...

Kompisen överlevde men det knappt! Ett år senare och ett antal operationer senare så är han hyfsad människa igen...

(förövrigt min blå/vita gixxer till vänster)
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    75.5 KB · Visningar: 398
  • 2.jpg
    2.jpg
    64.7 KB · Visningar: 431
  • 3.jpg
    3.jpg
    61.8 KB · Visningar: 287
  • 4.jpg
    4.jpg
    60.6 KB · Visningar: 271
  • 5.jpg
    5.jpg
    64.2 KB · Visningar: 331

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
ca Borås
Hoj
Derbi 125
Carolina Riedel skrev:
Jag skulle gärna vilja ha era synpunkter tankar och idéer på hur vi skall kunna få ner antalet dödade o skadade i mc-olyckor på våra Svenska vägar.

Vad tycker Ni ?
1. Frivilliga förareutbildningar sponsade av generalagenter eller försäljningbranchen.
2. Få bort töntstämpeln på SMC som många gånger gör ett kanonjobb men kan mer, mycket mer.
3. Svemo kan bjuda in mc-folk och med hjälp av rr-förare visa bromsteknik och chassiinställning ,inte bankörning enbart utan bromsprov med dessa som bollplank och instruktörer. Bra för rr-sporten också!!
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
musse skrev:
1. Frivilliga förareutbildningar sponsade av generalagenter eller försäljningbranchen.
2. Få bort töntstämpeln på SMC som många gånger gör ett kanonjobb men kan mer, mycket mer.
3. Svemo kan bjuda in mc-folk och med hjälp av rr-förare visa bromsteknik och chassiinställning ,inte bankörning enbart utan bromsprov med dessa som bollplank och instruktörer. Bra för rr-sporten också!!

Varör bara begränsa sig till hojåkarna?
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
RSV_R skrev:
83 åringen kört ut rakt framför honom till en motorvägs påfart. Detta hände i laglig fart i rusningstrafik. Så hade inte mc:n tagit smällen så hade

jo det där känner jag fn till:) det är mer en regel än undantag att dom kör ut när man kommer,även att dom byter fil till omkörningsfilen när man själv är på väg att köra om.
jag lägger mig alltid i omkörningsfilen när jag ser en påfart! då har man lite space om dom skulle kasta sig ut,kan vara lite struligt att lägga sig i omkörningsfilen när det är mycket trafik iofs.
alltså sånt där ska inte hända,inte när det kryllar av bilar på en motorväg,det är skillnad om det är glest med trafik om nån kastar sig ut från påfarten.
 

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Jo gamla människor har lite nedsatt förmåga att uppfatta saker och ting, deras reaktionsförmåga är juh inte helt bra heller. Man kan ibland se på långt håll att en gamling kör bilen men en dag kommer man själv att vara i samma sits. Man får helt enkelt vara uppmärksam och tänka hur dom kör. Lyckligtvis kör de flesta bara i stadstrafik.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
sätt dit en saftblandare på alla bilar där föraren är över 60 så man ser dom hehe!
 

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
ca Borås
Hoj
Derbi 125
Ghost skrev:
Varör bara begränsa sig till hojåkarna?
För det är de som dör och far mest illa oftast. Jag har själv kört mc i 20år och har alltid utgått ifrån att alla bilförare är idioter och går aldrig att lita på men det resonomanget hjälper inte mycket vid singelolyckor.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Trafikolyckor kommer alltid o finnas. Att flera strukit med nu än andra år är kanske för att det e fler motorcyklister ute nu än andra år.

Du kan bara köra för din egen skull.

Fler bandagar klart hade nog gjort sitt.
Ändrad attityd i trafiken kanske?

Jag bestämde mig själv för att "följa reglerna" någorlunda och det gick ju bra de 3 första dagarna man hade hoj. Sen var man där igen, 160 på motorvägen förbi alla bilar i mitten, på utsidan, insidan och träna knäskrap i avfarterna :(

Fler kommer gå åt och det är förbannat tråkigt. Så är det bara.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Operera bort de körtlar som utsöndrar adrenalin på alla som tar MC-kort.
Skämt å sido, gubbar i kepps kan vi inte göra något åt, däremot våra egna attityder och vår egen tro på vår odödlighet. Om man planerar sin körning så att man åtminstone kan få stopp på sin hoj på den vägsträcka man ser (ta det lugnt i krön och skymda kurvor mao) eller innan nästa förväntade hinder (slå av på gasen och lägg handen på bromsen i obevakade korsningar och där man ser bilar va på väg in på körbanan) så kan vi nog minska ner det hela en bit.
Att slänga grus på vägen som VV verkar göra är för övrigt ingen bra lösning på att sanera spill om man inte dessutom sätter ut varningsskyltar.

gladh
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
1 SMCs bandagar/avrostningdagar skitbra att kunna väja när man måste

2 Håller med vv sköter vägnätet värdelöst men nån ändring på det lär de inte
bli

3 bäst är nog att behandla bilister som om alla vore helt inkompetenta,
det är ju inte alla men......
rätt va det är sitter där en gamling utan syn,en snoris som leker och
byter fil hela tiden, eller bara nån som gärna läser tidningen /sminkar sig
medans man kör

de spar nog mest liv tyvärr :(
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Carolina Riedel skrev:
Jag skulle gärna vilja ha era synpunkter tankar och idéer på hur vi skall kunna få ner antalet dödade o skadade i mc-olyckor på våra Svenska vägar.

Vad tycker Ni ?

SSDY.... Same Shit (but) Different Year... 20 år senare upprepar sig historien.. och ingen har lärt sig läxan... inte ens VV eller SMC, jag förstår inte varför någon är överraskad... det här var rätt väntat...

1983 var det värsta året i "modern tid" vad det gäller hojolyckor, skadade, dödade. Kom i spåren på en enorm MC-Boom, var mängder av nya hojåkare ute på vägarna, på nya värstinghojar, och var fler hojåkare än vad bilisterna mfl kunde hålla reda på. Livat värre kring donken, höll på bli MC-förbud på Sveavägen, SMC körde med kampanjer som "Grabbar med liten snopp kör med 4-1"... och det kraschade hej vilt... vi glömmer nog aldrig Expressens löpsedlar som fylldes med passbilder på förolyckade hojåkare..

I spåren av det följde hårdare regler kring KK-uppkörning, frivilliga strypningar på 100 hk, SMCs första fortbildningar i form av "Guldhjälmen", men framförallt så dog MC-boomen ut, blev relativt sett tvär-ute att köra hoj... kvar på vägarna blev vi "några få" som hade ett antal år med KK i nacken, tillsammans med nya bättre utbildade hojåkare. "Återfallsknutte" var ett ord som ännu inte var uppfunnet... Och.. vägarna var i något bättre skick, sällan man såg en "gruslagad" väg 1990... :7peta olyckskurvan vände neråt och låg stabilt på en låg nivå länge.

Nu är vi där igen... MC-Boom, återfallsknutte är uppfunnen, massor av folk med färskt körkort, vägar som är i vidrigare skick än någonsin, och hejjösses med hojar på vägarna, i kombination med att många bilister blivit gamla och senila, hinner inte med se racehojen som kommer med 0-100 på 2 sekunder... och så är vi "gamla" hojåkare kvar, nu på värre hojar än någonsin, körvana och fartfyllda... Vi har samtidigt fått ett "Tråkigt" välfärdssamhälle, där folk i sin uttråkighet söker "kickar" i form av extrem skidåkning, klättra vägg, och tex åka hoj fort... och finns det ingen bana runt hörnet, gör man det på gatan... :rolleyes:

Men.. vad göra? Tex...

1. Se till att skippa dom vidriga "gruslagningarna", orsakar många olyckor.

2. Låt alla ABCDE-körkortsinnehavare över 65 göra en "uppkörning" var 3e år, inkluderat syntest...

3. Låt alla som fått sitt A-kort "på köpet" genomgå en enklare uppkörning innan dom får behålla sin A-behörighet.

4. Bred informationskampanj till alla trafikanter kring hur svårt det är att bedömma hastighet på ett mötande 2-hjuligt fordon.

5. Nya klistermärken a la SMC på 80-talet, "Jag lånar inte ut min hoj" så slipper man besvära sig när någon frågar.. många olyckor sker på lånad hoj. Och förs.bolag kan hjälpa till genom att endast tillåta förs.tagare köra hojen.

6. Lekplatser... Se till att det finns plats att dels bakhjulsleka, med publik, samt någon form av bana i storstädernas direkta närhet, gärna lång "landsvägsliknande" men med avåknings-zoner, så man kan gasa av sig i en "naturtrogen" miljö...

7. Kanske en strypning av landsvägsreggade hojar till låt oss säga 130 hk, eller något vikt/effekt-förhållande.

8. Komma på något sätt att banka i folk att åtminstone ta det lite lugnt där det är som störst risk att råka ut för något dumt...

9. Fortsätta hjälpas åt förbättra trafikmiljön. Måste vara lättare hitta en kanal in till respektive vägållare kring såväl tillfälliga faror (typ utspilld diesel) som permanenta galenskaper som tokigt placerade stolpar, kurvor som saknar varningsskylar osv.

10. Ge tex SMC bidrag så att forbildningskurserna blir billigare!

11. Ta det lagom upphetsat.. har olyckorna verkligen ökat mer än i propotion än antal hojar i trafik, och faktumet att vi kanske är ute mer på vägarna än tidigare? Har någon analyserat siffrorna lite mer ingående, pratat med oss hojåkare?

Vad jag kom på såhär lite spontant...

/B
 
Last edited:

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nordväst om Ungern
Hoj
Kulturraket
När jag blir gammal hoppas jag att min kompis sparkar in dörren och skjuter mig;

- Henke! Är du hemma? :hördu

- Va? Vem kan det vara? :va

- Det är din kompis, du bad mig att komma hit och skjuta Dig när du blev för gammal! :fatta! Öppna nu dörren! :mad:

- Ja, ja... Jag kommer! Men jag minns inte att jag sagt något sådant... :confused:

* ÖPPNAR DÖRREN *

- Aaah, det är ju Du! Nu minns jag! Det var länge sedan! :banana

- Sorry Henke, Du är trafikfarlig numera... :fakta Dags att lämna in Volvon för gott!


:machinegu
:klappar


Sensmoral:
Jag dör hellre i sömnen, precis som min farfar, än skrikandes som passagerarna på hans buss.
:mattias

Ps. jag är full.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top