olyckor

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Silwer skrev:
Det har du inte alls, det är den gamla typen av körkort, dvs när de tog Bilkörkort fick de A behörigheten på köpet, det försvann 1976.

Jag har VISST A- och B-körkort :fatta! :fatta! :fatta!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Carolina Riedel skrev:
Vad tycker Ni ?

På något sätt behöver vi få oss motorcyklister att sluta skylla på Vägverket, bilister eller elefanter för att istället inse att det till stor del är vår egen attityd och förmåga det hänger på. Om vi kan lära oss hantera situationer eller köra på ett sådant sätt att situationerna inte uppstår har vi vunnit mycket. Naturligtvis kommer ändå saker alltid att hända som vi inte kan påverka, helt enkelt för att andra människor är inblandade.

Exempel:
Vägverket lägger gärna ut grus med snabelbilen, alla mc-förare har väl märkt det och alla gnäller på Vägverket. Visst, det är idiotiskt, men eftersom alla vet om det, varför tar man inte istället hänsyn till det i sin körning?
Om man kör utanför spåret på banan och får skit på däcken, ska man då skylla på banhållaren eller skulle man kanske kört långsammare innan? Man kan ju inte stoppa racet för att sopa banan varannat varv....

Mer vinner vi om vi kan göra något åt Vägverkets attityd "vi kan inte utbilda 4 miljoner bilister" så de istället tänker "men vi kan börja med de som tar nytt körkort"...
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Zilversurfer skrev:
Bara en liten tankeställare: år 2000 var 3% av avlidna på MC över 35 år. År 2004 ( redan ) är 50% över 35 år, återfalls knuttar som tror dom kan köra för att det finns A på körkortet.

Kanske lite OT men:

Nu måste vi skilja på äpplen och päron, det är en stor skillnad på återfallsknuttar och äldre gubbar / gummor som aldrig har kört hoj tidigare.

Det är ju viktigt att använda rätt benämning om problemgruppen så att man kan göra en riktig analys på vad som är problemet.
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Carolina Riedel skrev:
Jag skulle gärna vilja ha era synpunkter tankar och idéer på hur vi skall kunna få ner antalet dödade o skadade i mc-olyckor på våra Svenska vägar.

Vad tycker Ni ?

Tillåt alla motorcyklister att oavsett försäkringsbolag (trafiken alltså, sin båge får man riskera själv) få delta på bandagar till ett hyfsat pris. Lägg in några "fasta" moment såsom bromsning och undanmanöver från lite högre farter än dem som var på uppkörningen samt en timmes bankörning så att alla sporthojsägare får snyta ur systemet lite. Man köper inte en sporthoj för att köra som om man hade en cruiser, det är bara att inse. Det hade nog lett till att man inte har samma behov att töja gränserna på vanliga vägar samt att om man hamnar i en paniksituation instinktivt gör rätt saker.....
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Är det inte så att trots alla olyckor som sker idag så
är statistiken för oss motorcyklister väldigt bra.

Vi har de senaste åren i stort sett fördubblat antalet motrcyklister på vägarna.

Olyckorna har inte ökat i samma tackt som vi växt i antal vilket visar att vi i självaverket har minskat olyckorna.

Detta beror nog till stor del på att de flesta nya MC som säljs numera är Glidare ..........

Men vem faan vill köra glidare ....

Det är ju trots allt vi med plastraketer som står för den största delen av alla olyckor.
Jag tror precis som så många andra att det är broms och kurvtagnings kurser
som behövs ....... Vi behöver bli bättre på att hantera våra instrument......

Inbromsningar samt väjningar för BILAR skall sitta i ryggraden ........ Man ska inte behöva tänka i dessa situationer för då är det kört .......... allt skall gå på rutin.
 

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Okej, förutom att vi MC-förare håller hastighetsgränsen och är alltid vaksamma i trafiken så att inga singelolyckor inträffar så tror jag nog att det hjälper lite iaf om man ändrar om lagar och dyligt, vet att det inte är så lätt men men det menar jag att man kan göra något väldigt enkelt.
En sak som jag har funderar på rätt länge är ju detta med körkortsutbildningarna. Om man bara ändrar om lite i körkortsboken för de som tar B-körkort och lägger mer vikt på MC-förare i trafiken och gör folk uppmärksamma på att vi är oskyddade samt lite kort teori om själva MC:n. Tex att en MC kan stanna mycket snabbare än en bil etc, vet att det är självklart men det tänker oftast inte folk på, särsikt om det är 18-åringar som tar körkort och inte är intresserade av Motorcyklar överhuvudtaget.
Jag har ju själv alltid varit det och det har ju gjort att jag har varit uppmärksamm i trafiken men som ni märker själva, folk tittar inte ens på en när man kör MC. De har väldigt dåligt koll på att kolla i speglar o så vidare.

Så om man hade koncentrerat sig lite mer på motorcyklar i teorin på körskolan och lägger vikt på det så tror jag nog att man tänker annorlunda i trafiken. Varför en massa om Vilt o liknade men inte om risken med att köra MC?? Obegripligt för mig, men det beror nog också mycket på att Motorcykelkörning inte uppskattas i Sverige.. :brinnerup
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
TooL skrev:
Det är ju trots allt vi med plastraketer som står för den största delen av alla olyckor.
Jag tror precis som så många andra att det är broms och kurvtagnings kurser
som behövs ....... Vi behöver bli bättre på att hantera våra instrument......

Inbromsningar samt väjningar för BILAR skall sitta i ryggraden ........ Man ska inte behöva tänka i dessa situationer för då är det kört .......... allt skall gå på rutin.

Håller med till fullo, kunde gott vara endel av den obligatoriska utbildningen
att gå broms o kurv kurs i smc regi (garagesvängen i all ära) ,det kanske skulle hjälpa mot den idiotiska attityd som verkar sprida sig med tokkörning på allmän väg.

Visst finns gamlingar i statistiken, men dom tänker oftast rätt, fast
gör fel, så kurv kurs åt dom med.

Det kan sitta en morsa med 3 skrikiga ungar i bilen man kör om
alla kan inte ha 100% uppmäkrsamhet på bågar som kryssar fram
i 250 knutar bland bilarna


Till sist tack "galne dansken" för att du lotsade runt en gammal, på en rw
runt rörken i måndags, ja känner mig i alla fall säkrare :Bugar
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
snowwhite skrev:
Tex att en MC kan stanna mycket snabbare än en bil etc
BIlar o MC har ungefär samma stoppsträcka faktiskt. Det är en myt att MC är så enormt snabba på att sänka hastigheten.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
snowwhite skrev:
Tex att en MC kan stanna mycket snabbare än en bil etc, vet att det är självklart men det tänker oftast inte folk på, särsikt om det är 18-åringar som tar körkort och inte är intresserade av Motorcyklar överhuvudtaget.

Detta är inte alls säkert, i teorin ja, men har du kört hoj vet du hur svårt det är att göra en helt perfekt inbromsning utan att låsa bromsarna eller bromsa för dåligt, eller på dåligt underlag?

En bil har i allmänhet ABS och föraren behöver bara golva pedalen så stanar det så bra det i princip kan.

Visst finns hojar med ABS men de är lätträknade och finns sällan i sporthojssegmentet.
 
Last edited:

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Silwer skrev:
DEtta är inet alls säkert, i teorin ja men har du kört hoj vet du hur svårt det är att göra en helt perfekt inbromsning utan att låsa bromsarna eller bromsa för dåligt, eller på dåligt underlag?

En bil har i allmänhet ABS och föraren behöver bara golva pedalen så stanar det så bra det i princip kan.

Visst finns hojar med ABS men de är lätträknade och finns sällan i sporthojssegmentet.


Nej, du har nog rätt men poängen med inlägget var att man skulle göra om teorilektionenrna och körkortsboken så att de skulle lägga mer vilkt på hur själva MC.n fungerar.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
snowwhite skrev:
Nej, du har nog rätt men poängen med inlägget var att man skulle göra om teorilektionenrna och körkortsboken så att de skulle lägga mer vilkt på hur själva MC.n fungerar.

Vill du att vi som kör MC då ska lära oss allt om lastbilar då också? Jag hänger inte riktigt med på poängen.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
heggeli skrev:
Kanske lite OT men:

Nu måste vi skilja på äpplen och päron, det är en stor skillnad på återfallsknuttar och äldre gubbar / gummor som aldrig har kört hoj tidigare.

Det är ju viktigt att använda rätt benämning om problemgruppen så att man kan göra en riktig analys på vad som är problemet.

Om någon körde på 60 talet, och tar upp sin körning igen - kallar jag detta för återfallsknutte. Denna person är en lika dålig förare som någon som aldrig kört hoj.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Ta bort "Noll Visionen", "Farten Dödar".....

Då länge det finns trafik kommer folk dö!
Det är inte farten som dödar, utan stoppet!!! Har jag fel?

Visst är vi yngre andrenalin jagare farliga...men ofta hyfsade på körning (om man håller reglerna....
Jag tycker nog inte att vi är så farliga som folk vi framstå oss som.

Vi som kör hoj tar nog gärna en extra titt när vi sitter i bilen och ska svänga ut framför en mc för vi vet det kan gå undan....

Dom som är farligast enligt mig är bilisterna som inte ser en och de gammla som aldig kört hoj men tycker det är coolt och köper flång nya glidare. Jag har åk med några sådana och aldrig mer...dom är fan livsfarliga i trafiken.

Men jag tror nog på att ha en plats med möjlighet att öva på och organiserade övningar på......men det finns ju nästan aldrig.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Zilversurfer skrev:
Om någon körde på 60 talet, och tar upp sin körning igen - kallar jag detta för återfallsknutte. Denna person är en lika dålig förare som någon som aldrig kört hoj.
japp och jag har hört sådana personer prata om hur förbannat deras Triumph bullet gick på 60-talet och dagens hojar det är ju bara plast o sån skit.
Sen ska pappa visa hur man kör.

"dö vet 150 mellan klädlinorna på bulleten me svarvade kolvar o 5 graders förtändning på vevplattan, äh.de där plasthojarna de låter ingenting annat var det på min tid"
 

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Ort
La Suede
Hoj
Hornet
Jag kan inte få in i skallen att våra pappor, mammor, fastrar & mormor & farfar mfl....som "råkar" ha ett A på sitt körkort, får hoppa upp på en extrem sporthoj & blåsa ut i trafiken , & därmed utgöra en påtaglig fara för övriga trafikanter!

Jag hade haft mitt B kort sedan 1992 när jag nu bestämde mig för att ta MC kort (30 års kris) :tummenupp

Jag är såhär i efterhand oherhört tacksam att jag tvingades plugga teori, öva konbana & garagesvängar tills jag ruttnade....för redan efter 1 månad i trafiken på MC så har jag vid ett flertal tillfällen tvingats panikbromsa från hög fart, undanmanövrera & garagesvänga!

Problemet ligger just i att dessa "återfallsknuttar" & andra som har "rätt" att grensla en MC utan körprov, inte kan hantera 230 kg stål i en stressig situation...JAG har mycket att lära, och kör fortfarande långt under min förmåga....för jag har respekt flr MC åkande, Och vill inte skada anra eller mig själv på grund av dålig trafikvana.

Jag vet inte hur många vingliga touring & HD förare jag ser i stan varje dag, som knappt kan parkera hojjarna!

Med tanke på hur stora krav som ställs när man som 30 åring ska ta A kort efter 12 år med B kort...så är det för mig en GÅTA hur Vägverket kan låta detta fortskrida!

Fram med uppkörningar för som gamla AB korten!

Sen står säkert många ungtuppar med lite för stort ego för många olyckor också...

Till er alla....titta höger & vänster...ta det lugnt, kör försiktigt.
Över 30 dödade hittíls i år räcker.... :(
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
CorbenDallas skrev:
Vill du att vi som kör MC då ska lära oss allt om lastbilar då också? Jag hänger inte riktigt med på poängen.

När man tar MC-kort så får man inlärt ett visst riskmedvetande, att man ska se upp för vissa saker i trafiken, t.ex. brunnslock, vita streck och bilister. Detta riskmedvetande är något som vi förhoppningsvis bär med oss ut i trafiken när vi har fått körkortet.

När det gäller körkort för bil så är det väldigt dåligt med information om hur motorcyklar beter sig i trafiken. Om nyblivna körkortstagare kunde få inpräntat i skallen att motorcyklar ÄR vanliga i trafiken, att de är svåra att se och att föraren får ont om man kör på dem, skulle troligen minska antalet olyckor på lång sikt.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
mossen skrev:
Jag kan inte få in i skallen att våra pappor, mammor, fastrar & mormor & farfar mfl....som "råkar" ha ett A på sitt körkort, får hoppa upp på en extrem sporthoj & blåsa ut i trafiken , & därmed utgöra en påtaglig fara för övriga trafikanter!

Jo, lite "lustigt" med tex A-behörigheten som folk fick "på köpet" fram till -76, men tack och lov tror jag det är få av dom som klättrar upp på tex en R1... och flera som jag snackat med har i alla fall tagit uppåt 10 st. körlektioner innan dom gett sig ut på någon liten glidare. I många fall kan nog den allmänna trafikvanan väga upp den bristande kunskapen kring just MC-körning. Och... är lika illa med "riktiga" A-kort, om någon tex tagit körkort 1981, kanske någon av mina gamla polare, (då kunde man ta lätt A-kort när man var 16, så blev det tung A automatsikt... :hihi ) och sedan bara kört 125a två år, därefter bara bil, hur säker är han på en hoj idag...

Och vete gudarna hur mycket bättre dagens MC-utbildning är, hänger nog mer på personliga anlag än utbildningen, en del med nya kort imponerar helt klart, snygg och säker körning, medans andra åker rakt ut på åkern efter trettonde kurvan på en krokkväg, förbryllande..

/B
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top