olyckor

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Silwer skrev:
japp och jag har hört sådana personer prata om hur förbannat deras Triumph bullet gick på 60-talet och dagens hojar det är ju bara plast o sån skit.
Sen ska pappa visa hur man kör.

"dö vet 150 mellan klädlinorna på bulleten me svarvade kolvar o 5 graders förtändning på vevplattan, äh.de där plasthojarna de låter ingenting annat var det på min tid"

Kul, men jag tror nog att det inte bara är jag som även kallar folk som haft uppehåll i 10- 20 år för återfallsknuttar. Dom åkte alltså antika GSX1100 och likn. mellan klädlinorna. :hihi

Edit:Jag stavar för jävla illa
 
Last edited:

Gabor

Guest
ÅÅterfallare...

bara så där ....var på Rörken för några veckor sedan och tillsammans med en trafiklärare"mc" hade vi lite avrostning på en annan dag än ordinarie tid....
En av de äldre snubbarna hade en stor touring hoj....körde som fan på rakorna...helt lifsfarlig i inbromsningarna, helt fel spårval i kurvorna......även med tanke på att det skulle vara trafikanpassat...
Attitydsproblemet uppstod när vi snällt tipsade honom om de små finslipningarna vi tyckte han skulle träna på....
han hade kört hoj förr, han hade kört massor i europa, han hade osv....
Vad fan gör man med en sån....50 år plus......
Vi tog det snällt och försiktigt igen....
Det blev inte mycket bättre i alla fall....
Ska man ta ur nycklarna ur låset och :fatta! i huvet på såna ?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
heggeli skrev:
Kul, men jag tror nog att det inte bara är jag som även kallar folk som haft uppehåll i 10- 20 år för återfalsknuttar. Dom åkte alltså antika GSX1100 och likn. mellan klädlinorna. :hihi
haha, jag hoppas du inte berättar sådana historier för andra iaf:lol
 

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Ort
La Suede
Hoj
Hornet
Japp! ryck nycklarna, surra honom med spännband på tanken & sänk honom i närmaste vattendrag! :D
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
SMoto skrev:
Dom som är farligast enligt mig är bilisterna som inte ser en och de gammla som aldig kört hoj men tycker det är coolt och köper flång nya glidare. Jag har åk med några sådana och aldrig mer...dom är fan livsfarliga i trafiken.

Jo... folk som "åker" på vägen, oavsett bilister eller hojar, och luktar på koskit, pratar telefon, poppar stereo, är IOFS lagliga, men frågan är mycket uppmärksamhet dom lägger på körningen och omgivningen, dvs som du säger, trafikfarligt, på sitt sätt..

När man kör mer aktivt så är sinnena på spänn, har nog haft mina allvarligaste tillbud när jag "lullat" fram vid någon lugnrunda eller övningskörning, tänkt på allt annan än hojåka, och nästan glömt svänga, pga av tristess... :rolleyes: gäller hitta en gyllene medelväg, aktiv inspirerande körning, men ändå med bra marginal..

/B
 

jinxed

Jinxed
Gick med
21 May 2004
Ort
Nässjö
Hoj
TL1000R
fan, läste att dödsfallen hos mc-åkare redan är uppe i det dubbla mot förra året.
Skillnaden är att det är de äldre förarna som blivit drabbade, undrar om det beror på att de åker glidare. De har ju inte lika mycket skydd på sig som oss andra.

Man borde förbjuda VV å göra skitlagningar på vägarna!!!
I mina trakter bestämde de sig för att lägga ut sand på vägen för att fylla igen alla hål, vem var idioten som kom på den idén.
 

VT1100

Kört custom men är utan hoj nu
Gick med
29 May 2003
Ort
Forshaga Värmland
Hoj
Hojlös sedan 080613
jinxed skrev:
fan, läste att dödsfallen hos mc-åkare redan är uppe i det dubbla mot förra året.
Skillnaden är att det är de äldre förarna som blivit drabbade, undrar om det beror på att de åker glidare. De har ju inte lika mycket skydd på sig som oss andra.

Vad är det för skydd som vi med glidare inte har då om jag får fråga ?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En relativt enkel åtgärd:
Bygg om alla 2-filiga motorvägar till 3-filiga.

Även om dom där vajerräckena strimlar hojåkare så ere bra mycket säkrare än 2-filigt utan räcken. Ni vet väl själv hur det är när man kör bil, man kommer ifatt nån tjomme å han tänker "nä ja kör lagligt så ja ska fan inte ut i väggrenen å släppa förbi!".
Naturligtvis vill man förbi, och många tar första bästa tillfälle men se där kom ju mötande bil...
Fick se resultatet av en sådan olycka i höjd med Gnarp, 2 bilar som frontat i dryga 110 vid en omkörning. Bara kladd av allihopa...

Och själv tycker jag det är trevligare att köra om även med MC när man slipper gå ut i mötande fil.

Edit: Kom på att VV såklart borde göra 3-filigt med såna där sköna, släta betongklossar som filavskiljare istället för vajerräcken.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Var också med på SMC:s Sviestadskörning igår. Skitkul, jag lärde mig en hel del trots att jag kört rätt länge (och har fortfarande massvis kvar att lära, det blir garanterat flera bandagar!!!). Bra initiativ, man lär sig hantera sin hoj, och man får rasa av sig.

Tror man behöver ha någon form av incitament för att få dit de hojåkare som tillhör största riskgrupperna (och det kan vara såväl återfallsknuttar, bojsänkeförare och 22-åriga sporthojare). För ett par år sen fick man rabatt hos försäkringsbolag om man hade "säkerhetsställ", kan inte SMC få igenom nåt liknande, dvs efter bevis om genomgången SMC-kurs så får man rabatt på försäkringen alternativt att försäkringsbolagen sponsrar kurserna. (utan att ta bort det som är lattjo, dvs banåkat)

Kursen igår var som sagt skitkul och nyttig, men ska man få ner olyckorna tror jag man inte bara ska öva sig att hitta spårval, bromspunkter osv på Sviestad. Vill inte på nåt sätt ta bort bankörningsdelen, men möjligtvis lägga till lite "trista" moment, typ undanväjningsmanövrar, som man ska klara.

Utöver kurser och utbildning krävs också attitydförändring, men här blir det svårt eftersom själva grejen med hoj är ju känslan av frihet. Många här inne är väl medvetna om riskerna, ochtar dem på "rätt" ställen, men det finns också en mentalitet av hur ballt det är att dra snuten, att köra slingerbulten under en viss tid, slanga på Sveavägen osv. Kan man inte plocka fram erkänt duktiga hojåkare från RR, stuntteams etc, och låta dessa visa lite konster och säga några väl valda ord under SMC:s kurser? Inte för mycket pekpinnar och moralkakor, då funkar det inte heller. (Jag har i alla fall börjat tänka lite när man hör RR förare som säger att de knappt törs åka på allmän väg längre...)

Svår balansgång, det är kul med hoj, och det ska vara kul, fast lagom...
/Hasse
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Jag tänker inte säga vad "alla" ska göra MEN jag råkade ut för en ganska våldsam olycka i tisdags o överlevde mkt troligen pga av RÄTT skyddsutrustning (o tur förstås) Hade jag ex inte haft på mig mitt ryggskydd så kan ni gissa hur min rygg hade sett ut efter att min hoj landa på ryggen/nacken... Jag hade garanterat varit DÖD nu!!!!! Jag hade mkt bra hjälm, skinnställ, ryggskydd o handskar o lite sämre (inte dom bästa alltså) skor... O jag klara mig med ett avslitet ledband i foten o rejält blåslagen!!!!
Kanske ngt att tänka på ni som åker i jens lr allväderskläder o annat dyl SKIT!!! TÄNK PÅ VAD SOM KAN HÄNDA!!!! Jag tappade kontrollen på en enkel manöver, kanske så körde jag på ngt lr ngt hände med hojen. Men tappa kontrollen gjorde jag o jag överlevde o det e jag tacksam för
Olyckor kan hända mkt lättare än ni tror o det behöver inte vara ngns fel, det kan hända ändå!!!


.../Yoshi
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Steg ett i en landsomfattande kampanj för att få ner olyckorna borde ju tråkigt nog vara att man som MC-förare slog ner på hastigheten.

-Gruslagningar är ofarliga om man kör långsamt.
-Bilister hinner se oss om vi kör långsammare, -Vi hinner bromsa om de kör ut.
-Man slår sig mindre om man far av vägen i låg fart.

Men detta är ju inte så roligt kanske, inte ens jag lever som jag lär.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Problemet är att vi sitter här och diskuterar något vi inte har en aning om, hur ser statistiken ut egentligen? Lite frågor och påståenden:

1. Bara för att det är "äldre" förare som dör i år betyder ju inte att dom bara kör glidare, det finns många "äldre" som kör sporthoj, det är nästan bara dom (vi/jag) som har råd att köra sporthoj. Vad är egentligen definitionen på en "äldre" förare? Om definitionen är "över 35" så innefattar det en väldans massa sporthojsförare, om det är +50 som gäller så är det förmodligen en väldans massa glidarförare.

2. Eller är ökningen bland dom s.k "äldre" bara relaterad till återfallsknuttar?

3. Är det krock med bil som är dominant?

4. Eller är det singelolyckor?

5. Finns alkohol/droger inblandade

6. Är det många olyckor i samband med "reta snuten/stunta" eller liknande?

Om dom flesta olyckorna sker i "singelolycka med förare äldre än 35 sittande på sporthoj" kategorin så finns lösningen förmodligen på utbildningssidan, banåkning, avancerad körning kurs och så vidare.

Om olyckorna har skett med "+50 knutte på glidare som krockar med bil" så hjälper ju inte en massa bandagar, eller hur?

Jag skulle inte vilja byta med Tingvall och gänget, det måste vara skitsvårt att bestämma en linje för hur man skall komma tillrätta med problemet...trots att dom sitter med ett statistikunderlag som inte vi har tillgång till. Om Claes T själv fick bestämma skulle motorcyklar förbjudas, men det går ju inte eftersom säkerligen ett stort gäng på regering/kommun/stat/landsting/vägverk och så vidare själva tillhör kategorin "+50 med nyköpt glidare" Då är det lätt att skylla på sporthojar som boven i dramat, och om vi skall vara självkritiska så ligger tyvärr mycket av sanningen där. Vi kör i regel för fort, vi kör i regel för vårdslöst, vi kör i regel motorcyklar som vi inte behärskar till fullo.

Jag tror att en del av lösningen ligger i acceptans, vi sporthojsdårar kommer at få acceptera restriktioner (även om jag inte tror på strypning av effekt och så vidare) Däremot så kommer det att kosta flis, mycket mera flis än det gör idag och om vi skall ha en framtid så måste även vi få acceptans från Tingvall och gänget. SMC behöver folk som kan komma med i utredningar, folk som själva kör hoj och vet vad det handlar om, som kan titta på helheten med exempelvis problem av typen "Vansinnesfärd slutade i diket" där visserligen hojföraren körde som ett svin men den direkta olycksorsaken faktiskt var en lagning med oljegrus, inte att han egentligen körde för fort, och så vidare.

Jag själv tror på utbildningar, jag tror på hårdare krav på att få körkort och behålla det, jag tror på att hela trafiksituationen i sverige behöver ses över, det skall inte gå att köpa en motorcykel om man inte kan bevisa att man inom rimlighetens gräns kan framföra fordonet, det skall inte gå att få behålla körkortet om man är 67 bast och har starr, alla fordon borde ha alkolås och så vidare.

Men om detta skall kunna accepteras av bilister och motorcyklister så måste det finnas en morot också. Om man lägger ner tid och kraft på att utbilda sej för att bli bättre förare så skall man få låga försäkringspremier, det skall uppmanas till banåkning och avancerad körning eftersom det faktiskt ger säkrare förare, det måste också byggas fler banor och anläggningar för detta...och vi som kör måste hjälpa till genom att inte bete oss som svin, stunta i tätbebyggt område och själva städa bland dålig trafikattityd som det finns gott om i våra egna led.

Till saken hör att jag gärna kör fort, jag kör gärna på bakhjulet, jag tar ofta vissa risker i trafiken...men det är också så att jag även inser att jag måste ändra på det om jag överhuvudtaget skall kunna köra hoj i framtiden.

Jag måste acceptera restriktioner och kostnader.
Samhället måste acceptera en annan trafikattityd.
Vägverket, Tingvall och politiker måste acceptera våra ståndpunkter och våran vilja.

Som Swedie sa häromdagen, vi är 10000 pers på Sporthoj.com, det är en oerhörd makt vi besitter bara vi samordnar och riktar den åt rätt håll, inte motarbetar oss själva genom att köra strutstricket med huvudet i sanden...

Tänk om vi till exempel skulle bestämma oss allihop för att starta ett eget försäkringsbolag, eller om vi ALLA körde upp på Tingvalls uppfart, eller om vi ALLA spärrade av Tokholms infarter med lite civil olydnad...

...jag drömmer vidare... :tomten
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Det finns ju den där nollvisionen men så ser man att MC cyklisterna ökar i dödstalen och ändå fortsätter man sätta upp den ena mittvajern efter den andre. Finns det någon statistik på MC-olyckor kring dessa vajer? De ser iaf. inte roliga ut att flyga in i.

Annars är det väl fler övningsbanor med tillgänglighet och låga priser som kan göra succe. +möjlighet att tävla på bana vid massa olika nivåer med gathoj så att även de som inte vill ägna sitt liv åt RR kan uträtta sina kickbehov där.
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Niklasinorr skrev:
Tänk om vi till exempel skulle bestämma oss allihop för att starta ett eget försäkringsbolag, eller om vi ALLA körde upp på Tingvalls uppfart, eller om vi ALLA spärrade av Tokholms infarter med lite civil olydnad...

...jag drömmer vidare... :tomten


Bra bra, men som det finns tidigare trådar så har jag för mig att folket kom fram till att om sporthoj.com bildade försäkringsbolag skulle det gå bankrutt innan första säsongen ens börjat.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
CorbenDallas skrev:

Därför att (nu kastar jag en brandfackla här) dom här människorna som köper en hoj igen, 30 år senare, är inte genuint intresserade av motorcyklar, dom köper inte alla tidningar dom ser, dom sitter inte och tittar på en avklädd RCV211 i timmar, dom läser inte på nätet om dom senaste radialbromarna o.s.v...dom köper hoj för att återuppliva något dom hade för länge sedan, i sin "vilda" ungdom med fyllefester och gasande i folkparken, det är en nostalgitripp som egentligen inte har så mycket med hojande att göra. Dom skiter i att tekniken med väghållning, däck och motorer har gått framåt med stormsteg, helst vill dom köpa en BSA från -59 som inte läcker olja och behöver meckas med utan kan ställas i garaget efter söndagsturen med tanten. Det motsvarar då en Wildstar eller någor liknande, en snabb hoj är lika med kubik i deras värld.

Om man är intresserad av att köra hoj så köper man en sporthoj, precis som om man är intresserad av att köra bil så köper man en sportbil, en sport- nånting är ju byggd för att köras, inte åkas eller hur?

Är man inte intresserad av att köra så finns det ju ingen anledning till att åka bana eller hur? Jag åker varje år på avrostning, trots att jag kör hoj på vintern och bana på sommaren och då egentligen inte skulle behöva en avsrostning, men jag kör avrostning för att det är kul att bromsa, köra konbana eller liknande. På en avrostning kommer ju mängder med customåkare men hittils varje år så har jag sett få av dom som tycker det är kul att pressa bromsarna till det yttersta, dom gör det bara för att få stå och snacka om sina hojar med likasinnande, inte köra konbana...
Jag vet att jag generaliserar och det finns säkert massor av customåkare som tycker jag är en idiot nu men jag joppas verkligen att dom killarna och tjejerna rannsakar sej själva om varför dom egentligen köpte en hoj igen...

Nästa gång ni träffar en customåkare, försök prata hojkörning med denne någon, försök få dom intresserade av att åka bana...:hihi

Visst, med lagstiftning och sänkta premier så kanske dom skulle komma till banan, men inte för att dom vill utan för att dom måste...
...och det är en j-vla skillnad.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top