Problemet är att vi sitter här och diskuterar något vi inte har en aning om, hur ser statistiken ut egentligen? Lite frågor och påståenden:
1. Bara för att det är "äldre" förare som dör i år betyder ju inte att dom bara kör glidare, det finns många "äldre" som kör sporthoj, det är nästan bara dom (vi/jag) som har råd att köra sporthoj. Vad är egentligen definitionen på en "äldre" förare? Om definitionen är "över 35" så innefattar det en väldans massa sporthojsförare, om det är +50 som gäller så är det förmodligen en väldans massa glidarförare.
2. Eller är ökningen bland dom s.k "äldre" bara relaterad till återfallsknuttar?
3. Är det krock med bil som är dominant?
4. Eller är det singelolyckor?
5. Finns alkohol/droger inblandade
6. Är det många olyckor i samband med "reta snuten/stunta" eller liknande?
Om dom flesta olyckorna sker i "singelolycka med förare äldre än 35 sittande på sporthoj" kategorin så finns lösningen förmodligen på utbildningssidan, banåkning, avancerad körning kurs och så vidare.
Om olyckorna har skett med "+50 knutte på glidare som krockar med bil" så hjälper ju inte en massa bandagar, eller hur?
Jag skulle inte vilja byta med Tingvall och gänget, det måste vara skitsvårt att bestämma en linje för hur man skall komma tillrätta med problemet...trots att dom sitter med ett statistikunderlag som inte vi har tillgång till. Om Claes T själv fick bestämma skulle motorcyklar förbjudas, men det går ju inte eftersom säkerligen ett stort gäng på regering/kommun/stat/landsting/vägverk och så vidare själva tillhör kategorin "+50 med nyköpt glidare" Då är det lätt att skylla på sporthojar som boven i dramat, och om vi skall vara självkritiska så ligger tyvärr mycket av sanningen där. Vi kör i regel för fort, vi kör i regel för vårdslöst, vi kör i regel motorcyklar som vi inte behärskar till fullo.
Jag tror att en del av lösningen ligger i acceptans, vi sporthojsdårar kommer at få acceptera restriktioner (även om jag inte tror på strypning av effekt och så vidare) Däremot så kommer det att kosta flis, mycket mera flis än det gör idag och om vi skall ha en framtid så måste även vi få acceptans från Tingvall och gänget. SMC behöver folk som kan komma med i utredningar, folk som själva kör hoj och vet vad det handlar om, som kan titta på helheten med exempelvis problem av typen "Vansinnesfärd slutade i diket" där visserligen hojföraren körde som ett svin men den direkta olycksorsaken faktiskt var en lagning med oljegrus, inte att han egentligen körde för fort, och så vidare.
Jag själv tror på utbildningar, jag tror på hårdare krav på att få körkort och behålla det, jag tror på att hela trafiksituationen i sverige behöver ses över, det skall inte gå att köpa en motorcykel om man inte kan bevisa att man inom rimlighetens gräns kan framföra fordonet, det skall inte gå att få behålla körkortet om man är 67 bast och har starr, alla fordon borde ha alkolås och så vidare.
Men om detta skall kunna accepteras av bilister och motorcyklister så måste det finnas en morot också. Om man lägger ner tid och kraft på att utbilda sej för att bli bättre förare så skall man få låga försäkringspremier, det skall uppmanas till banåkning och avancerad körning eftersom det faktiskt ger säkrare förare, det måste också byggas fler banor och anläggningar för detta...och vi som kör måste hjälpa till genom att inte bete oss som svin, stunta i tätbebyggt område och själva städa bland dålig trafikattityd som det finns gott om i våra egna led.
Till saken hör att jag gärna kör fort, jag kör gärna på bakhjulet, jag tar ofta vissa risker i trafiken...men det är också så att jag även inser att jag måste ändra på det om jag överhuvudtaget skall kunna köra hoj i framtiden.
Jag måste acceptera restriktioner och kostnader.
Samhället måste acceptera en annan trafikattityd.
Vägverket, Tingvall och politiker måste acceptera våra ståndpunkter och våran vilja.
Som Swedie sa häromdagen, vi är 10000 pers på Sporthoj.com, det är en oerhörd makt vi besitter bara vi samordnar och riktar den åt rätt håll, inte motarbetar oss själva genom att köra strutstricket med huvudet i sanden...
Tänk om vi till exempel skulle bestämma oss allihop för att starta ett eget försäkringsbolag, eller om vi ALLA körde upp på Tingvalls uppfart, eller om vi ALLA spärrade av Tokholms infarter med lite civil olydnad...
...jag drömmer vidare...