olyckor

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Börja resan med att kolla på olyckorna - Jag har lagt upp här SMC & VV´s studier av MC dödsolyckor.

Du finnar säkert flera grejor som vill förvåna dig! Men, kan vi ha fakta i debatten.
Bemärk att Grus olyckor inte finns som separat typ. Jag har varit i kontakt med VV, F-säkringsbolag för att få siffror på grus olyckorna men enligt information har inga avlidit! (Siffror finns inte på dom tragiske personskador som måste finnas...)

Spontant, ser jag banåkningar på store banor, gokartbanor, flygrakar etc., som viktigt. Här bör sporthojs folket (SMC!) väre på plats och jobba med riskmedvetenhet - så vi kan lära oss att gassa av på banorna (lekplatserna). Vore sporthojer er på väg till banan i trafik ett transportmedel - på banan är det ett idrottsredskab..

Själv kör jag bana 2x i veckan, så jag får min adrenelin utt där (mestendels).

Det ska väre VVs ansvar att olika banor finns och vi med hojer kan köre där till vettiga prisar...

Det var lidt spontant här på kvällskvisten efter en bra dag på Svista med "SMC Östergotland" till 500 kr. Och jow, gissar att alla klass 7 deltagarna har svett adrenelin under dagen!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Galne Dansken skrev:
Bemärk att Grus olyckor inte finns som separat typ. Jag har varit i kontakt med VV, F-säkringsbolag för att få siffror på grus olyckorna men enligt information har inga avlidit! (Siffror finns inte på dom tragiske personskador som måste finnas...)

Kan tänka mig att "problemet" är att det i en skaderapport tex står att "MCn körde av vägen" eller av "oförklarlig anledning kom över i mötande körfält". Men att det inte kommer med något om vad som skedde strax innan... att tex föraren tappde kontrollen över sin MC pga oljefläck, tjälskott, grus... Tror att vägarnas skick i alltför många fall är skäl till att olyckan skedde, men att det inte kommer fram i statistiken..

Ex... på kvällsrunda nu i onsdags, så var jag på väg in en grussträng, såg den.. oppps, gjorde en undanmanöver, och var rätt nära fronta med en mötande bil, men det gick vägen, efter ytterligare en undanmanöver... Hade det "skitit sig", så hade det säkert i skaderapport stått "MC-galningen körde av oförklarlig anledning rakt in i fronten på bilen"....

/B
 
Last edited:

Coola Ola

Guest
benkar skrev:
Kan tänka mig att "problemet" är att det i en skaderapport tex står att "MCn körde av vägen" eller av "oförklarlig anledning kom över i mötande körfält". Men att det inte kommer med något om vad som skedde strax innan... att tex föraren tappde kontrollen över sin MC pga oljefläck, tjälskott, grus... Tror att vägarnas skick i alltför många fall är skäl till att olyckan skedde, men att det inte kommer fram i statistiken..

/B

Samtidigt så är det ju väldigt få olyckor som skulle inträffat om den drabbade faktiskt hållt hastighetsgränsen. Hur ofta kör du själv i 70 eller under på en 70-väg? (jag gör det i princip aldrig) Jag tror dock att hade jag hållt mig runt 70-80 på rakorna och bromsat ner till 40-50 beroende på kurva så hade jag kunnat köra ett helt liv utan att nånsin ha problem med oljefläckar eller gruslagningar. Men hur kul är det?
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Har läst inlägget flera gånger men hittar ingen som ger tips om att vi motorcyklister måste synas bättre.

Till exempel med hjälp av flourocerande klistermärken, färgglada skinnställ & hjälmar, västar osv.

Tror att många olykor där andra fordon (läs bilar) är inblandade skulle bli mindre.

Bara en tanke....Hur ofta är det någon råkat ut för att man ej blivit sedd när man varit ute med trafikskolan & övningskört ?


Det kanske är tuffare att ha kolsvart utrustning, istället för ett ställ som syns på flera hundra meters håll.
Eller det kanske inte passar med flouroserande tejp på bakspeglarna på en Fireblade eller R1 osv....


Men hur tufft är det att ligga i gipsvagga, sitta i rullstol eller ännu värre....vara död ?!
 
Last edited:

Gabor

Guest
överleva.....

...jag kör konstant med DUBBLA HELJUS på på dagtid......
Folk blinkar mm, skiter jag i, jag syns.....
Ja, jag har KÖRT hoj i 30 år i år och överlevt.... :lol

Blev stoppad av länsman i höstas för det......"""" oj, måste ha kommit åt knappen förklaring""""" :va

MAN KAN INTE BLI BÖTFÄLLD FÖR ATT MAN SYNS...... :tummenupp
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Olyckor kommer aldrig försvinna om inte trafiken. Nollvisionen är en illusion för politiker och som alla vet är politik inget som fungerar i praktiken. "Hållavarandraomryggen" är politiker bra på, införa idiotiska regler och lagar är de ännu bättre på.

Det som det egentligen handlar om, tror jag, är att det går åt mycket pengar till skadade, de kostar staten för mycket helt enkelt.
Så, ändra formerna för hur trafikanter ska hanteras... sätt dom utanför välfärdssamhället och låt de teckna egna försäkringar (US style...)

Drastiskt? jupp det är det.. idiotiskt? visst, men inte värre än vad tokiga politiker kokar ihop...

//håkan
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det finns en del bra förslag här och som vanligt anser jag att Benkar har många bra synpunkter och förslag.

Jag kan själv inte sätta fingret på vad som måste göras. Kanske är det att varje person måste själv komma till den insikten i livet och att den mognaden kanske inte kommer innan 30, 40 år osv eller kanske kan den komma vid 20 år. Så olika på personer.

Men mycket är det attityden som måste ändras i så fall hos förare. För så länge det är ballt att leka katt och råtta med polisen, impa på fjortisar med stunt eller race, eller impa inom egna kretsen och man själv ligger runt 25 år eller uppåt så är det en omognad och attityd som ligger där.

Det har blivit lite coolt att impa med sina skador utåt (se bara i olika mc forum hur man lägger ut stolt vad man har varit med om).

Det finns dom som har insett och mognat till från lekt på gatan och verkligen gör något vettigt av sitt kunnande av att hantara sin hoj. En del har seriöst börjat med bana och andra med stuntteam.
Inte för att man ska sluta köra hoj och ha den friheten man har på hojen ute i trafiken, för det är skönt att dra på och njuta av friheten, få en adrenalinkick. Men med måtta kanske.

Självklart har vi problemet med bilförarna med. Det kommer man inte från. Men den biten går jag inte in på nu.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
som sagt det här med möten och övningar, jag tror inte det lockar dem som vekligen skulle behöva ha dem.

Det blir i stället möten och övningar för en redan övertygad skara.

Vi är ju så förbannat många nu så att antalet döda stiger är inte förvånande, många är ju nybörjare på hojåkning med.

Jag är tveksam till att banåkning skulle ge nån ökad säkerhet (mer än när det körs på banan då förstås).
Jag tror många kör fortare på gatan när de genom banåkningen lärt sig gränserna bättre.
 
Last edited:

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Helljus på under dagtid, givetvis!

Ge bilisten en chans, ingen utgår ifrån att det ska komma en projektil i 140 blås i skymd kurva eller över höga backkrön, som det kan vara på mindre vägar!


Se till att kunna få stopp på hojen inom överblickbar sträcka!


Utgå ifrån att bilisterna inte ser dig och gör dom väl det försöker dom köra på dig!

Ögonkontakt i obevakade korsningar!

Kör endast nykter, om du inte är i form av någon anledning, bara håll igen, alla sinnen måste vara med!

ABC*E, med A-kort taget-73, har ej ännu smällt så att det lett till något försäkringsärende, än mindre sjukhusvistelse, men jag ska säga i ärlighetens namn att jag haft en jävla tur många gånger!
 

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Noll
Ett förslag helt gripet ur luften och inte speciellt väl genomtänkt... men det kanske kan vara något att spinna vidare på:

Som Silwer sa, deltagare möten och övningar är oftast redan övertygade om vikten av utbildning. Det behövs något sätt att komma åt alla andra.

Sammarbete med försäkringsbolagen har redan kommit upp. En idé kan vara "rabatt" på premien om man regelbundet går kurser (tex avrostning och någonting liknande SMCs Broms & Kurvkurs) varje år. Kanske inte rabatt utan snarare en rejäl ökning om man INTE går kurserna. "Överskottet" som kommer in från de som inte går kurserna kan gå till att hålla fler/billigare kurser på fler platser.

Det kanske tom går att göra något liknande med hojaffärer. Lägg på 10k på priset och få tillbaka dem om man går vissa kurser.

Visst, svårt som fanken att samordna men går det att genomföra borde det kunna ge ganska bra resultat.

[Edit] Grisfingrar ....
 
Last edited:

Mattias650

Örebroare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
2017 Kawasaki Z900
Avrostningar och bandagar är naturligtvis väldigt bra.
Kan man hantera sin hoj så kan man undvika en del tråkigheter.

Förhoppningsvis så får en del hojåkare "leka-av-sig" på bana under kontrollerade former. Tyvärr kommer det nog även innebära att en del åkare tror att de kan köra på samma sätt ute i trafiken...

Visst sker en hel del olyckor p.g.a. av saker som vi inte kan styra över men så länge många hojåkare ser allmänna vägar som sin privata lekplats så kommer olyckorna fortsätta.
 

gsx750f_johan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Landskrona Skåne
Hoj
gsx750f
Okej här är mitt förslag sorry om det har varit uppe innan.

Jag tror att det behövs nya körkortsklasser för mc

18-21 ”lätt /mellan” kort man får max köra hojar med ca 50 hk …. Strypning av max 80 hk samt strypning ska ta mer än fem minuter att plocka bort. Går över till ”mellan/mellan” efter två år eller om man kör upp efter man är 21.

21- ”mellan/mellan” max 100 hk., strypning ej tillåten allt från 0 till hundra hk får man köra men inte högre…. Det är den högsta behörigheten man kan ta direkt.

”mellan/mellan” i två år = Möjlighet att få obegränsat körkort. Här kommer uppkörning mer att fokusera på hantering av hojen + personlig mognad …. Kanske inte ”uppkörning” i vanlig form hos vägverket utan kanske mer en dag som man visar att man klarar av att köra det värsta (som finns inom motorcykelvärlden)på uppkörning ska det ingå att man kör på bana.

Hårdare straff om man kör på en hoj man inte har behörighet för. Typ av med alla behörigheterna i 6 månader samt möjligheter att beslagta motorcyklar som är inblandad i upprepade smittningar från polisen.

Visst Vissa kommer att skita i reglerna och köra en då utan körkort men detta skulle nog stoppa de flesta nybörjarna på en för stark hoj.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
tassen skrev:
Blev stoppad av länsman i höstas för det......"""" oj, måste ha kommit åt knappen förklaring""""" :va

MAN KAN INTE BLI BÖTFÄLLD FÖR ATT MAN SYNS...... :tummenupp

Jag har fått rekommendation av en polis att köra med helljus dagtid. Om någon enstaka blir irriterad kan jag stå ut med, det är ändå JAG som skadas om de INTE ser mig. Dessutom kör jag alltid med en gul reflexväst på i trafiken. Det ser inte så häftigt ut kanske, men jag syns bättre - speciellt när det är mörkt.

Jag var nära att fronta med en vänstersvängande bil en mörk och regnig mars-kväll för ett par år sedan. Bilisten hade inte sett mig, sade han (uppreade det flera gånger, smått chockad) och det trots att jag då hade halvljus i hans ögonhöjd. Men med en reflexväst som lyser upp som en julgran, hade han haft bättre möjlighet att reagera. Den gången för ett och ett halvt år sedan när jag smällde in i en bil som körde ut från stopp-plikt och hamnade på sjukhus i två veckor (och fortfarande inte är helt återställd), var det skymning och gatlyktorna började tändas. Mitt då färgglada skinnställ och halvljuset räckte inte för att tanten i bilen skulle uppfatta mig. Femtiosträcka och jag höll faktiskt hastighetsgränsen, men vad hjälpte det. Jag övervägde även ett tag att skaffa blixtljus och montera istället för blinkers och kunna slå på det vid korsningar och andra farliga situationer, för att folk ska haja till. Inte tillåtet, men om det kan rädda mitt liv, så kan jag leva med den vetskapen...
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bara en liten tankeställare: år 2000 var 3% av avlidna på MC över 35 år. År 2004 ( redan ) är 50% över 35 år, återfalls knuttar som tror dom kan köra för att det finns A på körkortet. För att få ner statistiken enkelt och snabbt, är att alla som fick A på köpet blir av med det efter nyår 2005. Hur det ska gå till vet jag inte. Men olyckorna hade sjunkit drastiskt.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Zilversurfer skrev:
Bara en liten tankeställare: år 2000 var 3% av avlidna på MC över 35 år. År 2004 ( redan ) är 50% över 35 år, återfalls knuttar som tror dom kan köra för att det finns A på körkortet. För att få ner statistiken enkelt och snabbt, är att alla som fick A på köpet blir av med det efter nyår 2005. Hur det ska gå till vet jag inte. Men olyckorna hade sjunkit drastiskt.
Jag vill inte bli av med mitt flingpaketskörkort :gråta
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Silwer skrev:
fast tillägg till ovan, folk med AB kort är minst 45år idag.

Jo, förvisso men det "nya" problemet är återfallsknuttar enligt VV. Reportage i Nyheterna TV4. Där även en HD klubb (vet ej namn) ansåg att detta var ett stort problem.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top