olyckor

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Villee skrev:
Det finns ju den där nollvisionen men så ser man att MC cyklisterna ökar i dödstalen och ändå fortsätter man sätta upp den ena mittvajern efter den andre. Finns det någon statistik på MC-olyckor kring dessa vajer? De ser iaf. inte roliga ut att flyga in i.

Därför att nollvisionen gäller hela trafikkaoset på våra vägar, och om mitträckena räddar en väldans massa bilisters liv, och kostar några motorcyklisters liv, så blir det vajerräcken, man måste krossa ägg för att göra en omelett...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Villee skrev:
Bra bra, men som det finns tidigare trådar så har jag för mig att folket kom fram till att om sporthoj.com bildade försäkringsbolag skulle det gå bankrutt innan första säsongen ens börjat.

Förmodligen, men man kan ju drömma om det... :banana
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
DanTheMan71 skrev:
Obligatorisk bankörning när man tar körkortet skulle rädda många liv.

Där håller jag med fullständigt...det skall vara lika obligatoriskt som halkbana vid bilkortstagande...synd bara för oss som bor i norrbotten med 50 mil till närmsta bana :(
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Man kanske kan ge fan i att köra som en idiot, jag fick lift med morsan i går efterrmiddag, hon kör i 100 och säger titta bakåt, jag hinner inte vända på skallen förens det susar till i bilen och man känner vinddraget av en R 1:a som inte kör mer än 50 cm från bilen och jag skulle kunna sätta min skalle på att det inte gick under 200 km :kocko vad händer om man tappar kontrollen i den farten??? en till i statestiken.
Att gammlingar borde kollas nogrannare är också en sak som borde göras, förra hösten hade jag parkerat min BMW på stortorget i örebro och stog och väntade på en polare, det backar då ut en skoda oktavi från framförvarande bilrad och rakt in i fronten på min bil, bara en knuff och jag ser att det inte blir något på min bil, bilen åker då fram och backar igen nu med högre fart in i fronten igen, jag går då fram och under tiden så kör bilen fram igen och backar nu in i min front igen med högre fart och fastnar hängandes på min kofångare, jag springer fram och börjar knacka på på bakrutan och ut kliver en tant som säger åt mej " vad gör du varför slår du på min bil" ja vad tror du ?? du har backat på min bil 3 ggr nej säger hon då, jag bad att få se hennes kör kort och hon visade det, hon va född 1916, lång text visst men bra
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är så dj-la lite som beror på bristande förmåga att hantera hojen,
Döremot attityd, och självinsikt !!!
Om man bara inser att man inte är odödlig och ofelbar så lever man garanterat längre.
Återfallare på glidarhojar hamnar nog i situationer när tex en bil kör ut som de borde klara om de hade tränat men smäller därför att hojen är tung och föraren oskicklig.
Sporthojarna med yngre mer alerta skickliga förare hamnar nog mer ofta i situationer som inte går att klara för den mest erfarne och skickliga föraren och tyvärr så beror detta då på föraren som har trott sig vara odödlig och är helt bergsäker på att hatt-gubben får inte köra ut där, han borde ju fatta att jag kommer i 200 kmh.........

Kör försiktigt och tro inte att skinnställ och ryggskydd klarar allt, tänk mer och var lite ödmjuka.
Det är kul att köra hoj och jag tänker fortsätta länge än....
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Jag säger som andra i denna tråd
Mer provapå dagar åt folket
Både för bil och mc. Jag har själv kört en hel del på 402 meters bana och konbana med bil och även lagligt på en sjö vintertid. På sjön är det en lokal rally klubb som plogar en 2,5 km lång bana för allmänheten och för sin egna träning. Och jag lovar att det är Jä****t kul att leka av sig. Jag tror på detta eftersom jag märker att (jag) kör faktiskt en hel del lungnare när man får leka av sig lite.
Och sen arrangeras det ju en hel del ban´körning för mc också efter vad jag har förstått. Själv står jag mitt upp i kortagningen nu men hoppas på ett kort innom två månader och jag kommer inte att tveka att sticka ut på en bana för att både träna och leka.
Sen att det kostar en slant är ju nått man få ta för det är ju som sagt så jä**a roligt
 
Last edited:

Hazel

Ge mig en SP-1a
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
CeBeÄrr 600
Är väl lite sent ute kanske men det som slår mig är att man som mc-förare är väldigt riskmedveten före/efter man har varit ute och kört men när man väl sitter där på sin många gånger överpotenta (iallafall för svenska vägar med normal trafik) hoj så är man helt odödlig. För bra hojar = falsk trygghet? :4skrika
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Gör som jag. Köp en hoj som har en skrikig färg och använd helljus och signalhorn.
Så slipper ni orangea klistermärken på speglarna...
 

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
Busapilot skrev:
Ge bilisten en chans, ingen utgår ifrån att det ska komma en projektil i 140 blås i skymd kurva eller över höga backkrön, som det kan vara på mindre vägar!

Se till att kunna få stopp på hojen inom överblickbar sträcka!

Håller med fullständigt. I en sådan situation är det inte bara pensionärer som är "blinda". Det kan lika gärna vara en själv som sitter där i bilen.

Jag råkade ut för det en gång, men som tur var hade jag rutan nere så jag hörde att det var en radfyra på gång och väntade med att köra ut.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Jag är en utav dessa nytagna körkort som dyker upp rätt ofta i tråden o jag kör ofta som en vilde, oetiskt, ja kanske men så är det...

Var på Gotland (lelle träffen) o åkte på ringen, körde kanske inte lugnare efter det men defenetivt säkrare o bättre..

Ja, jag åker ofta på bakhjulet, ja ibland på ställen det kanske inte är jätte lämpligt men när jag skulle lära mig så höll jag mig iaf borta från trafiken..

För att lära sig bli lika duktig om inte bättre än stunt team och RR förare så måste man ju börja någonstans och det första man tänker är ju kanske inte direkt bandräpare a´80papp utan det blir gathoj sen de första stapplande stegen i trafiken.. tyvärr, förmodligen beroro detta på på tok för lite banor och avlysta sträcker..
 

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Ort
kba
Hoj
mellan hojar
det finns arslen både bland bilförare och mcförare och jag råkar ut för bägge men att beskylla bilförare för allt ont som någonsin hänt eller komma hända i världen är ju bara befängt, tänk för helvete er (oss) för när är ute och kör.

för ett par timmar sedan så körde jag i min bil hem från lite grill-vid-sjö när ett jäkla platraketspucko skulle göra omkörning på en liten kort raka mellan två böjjar och självklart hade han (antar att det inte var en kvinna) inte tänkt så långt som att det kunde komma någon från andra hållet :kocko , så jag fick bromsa och svänga undan för att slippa få bilen med min familj i kluven.

i lördas så stöp en jeppe på näsan med sin retta , enligt säkra källor efter ett par öl :kocko, helikopter till akuten.

skyll inte så jävla mycket på bilarna.

a1 1996
a 1997
b 2003

så nej jag är inte jävig.
 

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Österlen
Hoj
CBR900RR
jag orkar inte läsa alla inlägg men för att svara på frågan så är min version lite flummig; jag litar på min intution. Senast för 2 dagar sedan räddade den mig igen. Jag vet inte om det är något alla känner av, tror nog det, men det gäller att lyssna på den. Eller är det ingen annan som "känner" på sig att något dåligt väntar efter kurvan, eller att bilen som ser ut till att vänta med att svänga ut nog inte gör det lik förbannat osv?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
När det gäller körkort för bil så är det väldigt dåligt med information om hur motorcyklar beter sig i trafiken. Om nyblivna körkortstagare kunde få inpräntat i skallen att motorcyklar ÄR vanliga i trafiken, att de är svåra att se och att föraren får ont om man kör på dem, skulle troligen minska antalet olyckor på lång sikt.
Med det lilla tillägget att: "De kör som svin! Utgå alltid från att motorcyklisten, den sort som kör en plastinklädd sak, kör långt över sin förmåga och i minst dubbla hastighetsgränsen. Minst! För de kör verkligen som svin!" Då gör vi dem uppmärksamma på det som är verkligt relevant och som utgör den enskilt, särklassigt största säkerhetsrisken - både för oss själva och alla andra.

Vi kör fort och därför stryker vi med. Inget att göra åt. Simple as that!
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Lasson skrev:
jag orkar inte läsa alla inlägg men för att svara på frågan så är min version lite flummig; jag litar på min intution. Senast för 2 dagar sedan räddade den mig igen. Jag vet inte om det är något alla känner av, tror nog det, men det gäller att lyssna på den. Eller är det ingen annan som "känner" på sig att något dåligt väntar efter kurvan, eller att bilen som ser ut till att vänta med att svänga ut nog inte gör det lik förbannat osv?

Jorå, man kan läsa av vad folk gör. Typ byter fil utan att blinka etc... det är ett måste för att överleva! Har hjälpt mig flera ggr.
 

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
McB skrev:
När det gäller körkort för bil så är det väldigt dåligt med information om hur motorcyklar beter sig i trafiken. Om nyblivna körkortstagare kunde få inpräntat i skallen att motorcyklar ÄR vanliga i trafiken, att de är svåra att se och att föraren får ont om man kör på dem, skulle troligen minska antalet olyckor på lång sikt.

En annan viktig grej som få bilister känner till är att en motorcykel som kör och blinkar kommer nödvändigtvis inte att svänga. Inte helt ovanligt att glömma slå ifrån den.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Chefen för trafikpolisen i norrort (Tokholm) har sin idé om hur minska dödsolyckorna, förbud mot värstinghojar, och kanske ett besök på bårhuset innan man får A-kort... :3freak Se bifogad artikel från Metro Sthlm torsdag 26 aug 2004

/B
 

Bifogat

  • polisforslag.jpg
    polisforslag.jpg
    138.9 KB · Visningar: 144

Gabor

Guest
benkar skrev:
Chefen för trafikpolisen i norrort (Tokholm) har sin idé om hur minska dödsolyckorna, förbud mot värstinghojar, och kanske ett besök på bårhuset innan man får A-kort... :3freak Se bifogad artikel från Metro Sthlm torsdag 26 aug 2004

/B

Det där är lite intressant. Läste häromdagen att av de 45 av dödsolyckorna som varit var mer parten återfallsknuttar med sk "custom" ,glidare eller vad de ska kallas. Dessa förare är oftast mycket sämre klädda än SH förare. Däremot är mer parten mc olyckor sporthojs relaterat...men vi klär oss för "drabbing" och är mer förberedda på att det kan hända. Har i många år tyckt att det ska var obligatoriskt med en avrostnings kurs för alla mc förare på våren. Dock sägs det vara omöjligt att genom föra....vill man inte ,så går det inte...det är själv klart.
I dagens data värld så är det enkelt att lägga in det i körkortsregistret, enkel avrostning på våren med lite broms- och kurvtagnings övningar och ett litet enkelt teoriprov med mc relaterade frågor. Peta in i datasystemet., voila du är godkänd...lätt att kolla när som helst om det händer något...
Nu kommer säkert några att tycka att "ännu mer övervakning" ja och...hellre det att man kan köra hoj än att det genom våra politiker inrättar ett förbud...
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
tassen skrev:
Det där är lite intressant. Läste häromdagen att av de 45 av dödsolyckorna som varit var mer parten återfallsknuttar med sk "custom" ,glidare eller vad de ska kallas. Dessa förare är oftast mycket sämre klädda än SH förare. Däremot är mer parten mc olyckor sporthojs relaterat...men vi klär oss för "drabbing" och är mer förberedda på att det kan hända. Har i många år tyckt att det ska var obligatoriskt med en avrostnings kurs för alla mc förare på våren. Dock sägs det vara omöjligt att genom föra....vill man inte ,så går det inte...det är själv klart.
I dagens data värld så är det enkelt att lägga in det i körkortsregistret, enkel avrostning på våren med lite broms- och kurvtagnings övningar och ett litet enkelt teoriprov med mc relaterade frågor. Peta in i datasystemet., voila du är godkänd...lätt att kolla när som helst om det händer något...
Nu kommer säkert några att tycka att "ännu mer övervakning" ja och...hellre det att man kan köra hoj än att det genom våra politiker inrättar ett förbud...

Enligt en artikel i SVD i går (ons 25 aug 2004) så är 1/3 av dom MC-dödade över 45 år, vilket tydligen är en drastisk förändring jämfört med tidigare år. Ex så var majoriteten av MC-dödade i Sthlms län förra året 30-40-åringar på Sporthoj. Mycket kan vara tillfälligheter från år till år.

Det här med +45-döden debatteras en smula här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=55979

/B
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Så länge det finns idioter och fordon kommer det dö folk i trafiken.
Inte mycket att göra åt. :7peta
 

Xzite

Insane in the brain
Gick med
3 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
R1 -03
Det enda man egentligen kan påverka är ens egen körning, som min lärare alltid sa. Ligger faktiskt mycket i det... :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top