Olycksrapport med bilder...

Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Eskilsson skrev:
Lätt hänt att hamna på en åker om man kör aktivt.
Tur att du klarade dig så bra som du gjorde.


Men är det bara jag som undrar varför du åkte ambulans pga ont i armen? :va


...kanske för att det va så svårt att köra hojen med bruten handled och morfin
i kroppen... :) Hej förresten ! :pannkyss
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Eskilsson skrev:
Lätt hänt att hamna på en åker om man kör aktivt.
Tur att du klarade dig så bra som du gjorde.


Men är det bara jag som undrar varför du åkte ambulans pga ont i armen? :va




Armen är (vad jag ser på bilden) bruten och opererad med Hoffmaninstrumentarium, eller :va . Mc-olyckor tar man på yttersta största allvar imom sjukvården. Vid en olycka hemmavid för ett tag sedan , krock mc-bil, vart det fyra ambulanser, två brankårer och två poliser på plats under loppet av 10 minuter. :Bugar (mitt ute i "buschen")
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Nogger skrev:
...kanske för att det va så svårt att köra hojen med bruten handled och morfin
i kroppen... :) Hej förresten ! :pannkyss


Jo det kan ju vara svårt. Men han var ju inte själv.

Har under åren brutit båda armarna, båda benen, och några revben och ett antal fingar. Och aldrig åkt ambulans. Inte för att jag e cool och biter ihop. Utan för att det oftast finns andra sätt att ta sig till sjukan. Framför allt om det "bara gör ont i handleden".

Jag har tyckt att man inte skall belasta akutpersonal, med saker man med lätthet kan klara själv, eller med hjälp av kompisarna.

En vacker dag ligger man i diket med några revben in i lungan och verkligen behöver en ambulans för att det är brådis. Men då tar det 20 min extra för Ambulansen eftersom dom är upptagna med en bruten handled.

Eller så är det så att jag har missat något och ladstinget är en vällutrustad organisation med massor av resurser, och ambulanser till alla bara man har lite ont. *ironi*

För det såg ju väldigt akut ut på bilderna :3freak
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Men det var väl inte han själv som valde vilken sorts vård han skulle få?
Dessutom kan en artär eller ven skadas vid ett armbrott & orsaka inre blödning, som kan vara ganska alvarligt...better safe than sorry.

Dessutom hade han tagit en flygtur över en åker, man ser ej på utsidan om mjälte eller lever är brusten, så jag tror nog att ambulans var ett bra val!

(vicket gnäll) :7peta
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Eskilsson skrev:
Jo det kan ju vara svårt. Men han var ju inte själv.

Har under åren brutit båda armarna, båda benen, och några revben och ett antal fingar. Och aldrig åkt ambulans. Inte för att jag e cool och biter ihop. Utan för att det oftast finns andra sätt att ta sig till sjukan. Framför allt om det "bara gör ont i handleden".

Jag har tyckt att man inte skall belasta akutpersonal, med saker man med lätthet kan klara själv, eller med hjälp av kompisarna.

En vacker dag ligger man i diket med några revben in i lungan och verkligen behöver en ambulans för att det är brådis. Men då tar det 20 min extra för Ambulansen eftersom dom är upptagna med en bruten handled.

Eller så är det så att jag har missat något och ladstinget är en vällutrustad organisation med massor av resurser, och ambulanser till alla bara man har lite ont. *ironi*

För det såg ju väldigt akut ut på bilderna :3freak
Ehh, va fan, det är ju standard att man spänner fast dom då det är vanligt att nacksmärtor kommer efter. När han ligger där så har dom ju ingen aning om vad han har för skador o han känner det inte heller. Det va de jävla dummaste jag hört...
 

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Ort
---
Hoj
---
Eskilsson skrev:
Jo det kan ju vara svårt. Men han var ju inte själv.

Har under åren brutit båda armarna, båda benen, och några revben och ett antal fingar. Och aldrig åkt ambulans. Inte för att jag e cool och biter ihop. Utan för att det oftast finns andra sätt att ta sig till sjukan. Framför allt om det "bara gör ont i handleden".

Jag har tyckt att man inte skall belasta akutpersonal, med saker man med lätthet kan klara själv, eller med hjälp av kompisarna.

En vacker dag ligger man i diket med några revben in i lungan och verkligen behöver en ambulans för att det är brådis. Men då tar det 20 min extra för Ambulansen eftersom dom är upptagna med en bruten handled.

Eller så är det så att jag har missat något och ladstinget är en vällutrustad organisation med massor av resurser, och ambulanser till alla bara man har lite ont. *ironi*

För det såg ju väldigt akut ut på bilderna :3freak


Så om jag har fattat dig rätt, så tycker du att man borde ha låtit honom vara där eller? Men du jag vet... om du åker skidor och bryter båda benen så kan du ju hasa dig ner för berget själv, bra idé va?

Davo, hoppas du känner dig något bättre! Du snart ute och gasar igen! :tummenupp
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Davo skrev:
Det undrade jag med medans jag låg på åkern.. Tror att det var Mattias som sa: ingen fara den ser ut som vanligt.... mao bucklig o skitig :) Det som jag har sett efter en snabbkoll är att gas o bromshandtag e paj samt lite trasig plast, verkar ganska lugnt. Slänger med några bilder från hämtningen av hojen.

du har inte tvättat din hoj på ett tag va??? :)

nä men du se till å gör som syrrorna säger med handleden... det gjorde inte jag å den e skit nu 22år och har en fukkad handled e inte kul
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
dsoders2 skrev:
du har inte tvättat din hoj på ett tag va??? :)

nä men du se till å gör som syrrorna säger med handleden... det gjorde inte jag å den e skit nu 22år och har en fukkad handled e inte kul
Tvätta? Hur gör man då? :) Klart man gör som dom säger... Jag har också en som e fukkad, bröt vänster handled för 5 år sen o den är inte helt kry fast jag gjorde som jag blev tillsagd....

@Eskilsson: Kul att du är så duktig o inte utnyttjar de resurser som finns så att det finns en ambulans när jag vill nöjesåka lite för mina skattepengar... Antar att du limmade ihop dina benbrott hemma i köket med karlssons klister också? För det verkar ju onödigt att belasta sjukhusen med ett simpelt benbrott när det finns folk som kanske har fått en hjärtinfarkt eller "några revben in i lungan" o verkligen behöver en läkare... :rolleyes:
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
@Eskilsson: Kul att du är så duktig o inte utnyttjar de resurser som finns så att det finns en ambulans när jag vill nöjesåka lite för mina skattepengar... Antar att du limmade ihop dina benbrott hemma i köket med karlssons klister också? För det verkar ju onödigt att belasta sjukhusen med ett simpelt benbrott när det finns folk som kanske har fått en hjärtinfarkt eller "några revben in i lungan" o verkligen behöver en läkare... :rolleyes:[/QUOTE]



:tummenupp :hihi
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Eskilsson skrev:
Jo det kan ju vara svårt. Men han var ju inte själv.

Har under åren brutit båda armarna, båda benen, och några revben och ett antal fingar. Och aldrig åkt ambulans. Inte för att jag e cool och biter ihop. Utan för att det oftast finns andra sätt att ta sig till sjukan. Framför allt om det "bara gör ont i handleden".

Jag har tyckt att man inte skall belasta akutpersonal, med saker man med lätthet kan klara själv, eller med hjälp av kompisarna.

En vacker dag ligger man i diket med några revben in i lungan och verkligen behöver en ambulans för att det är brådis. Men då tar det 20 min extra för Ambulansen eftersom dom är upptagna med en bruten handled.

Eller så är det så att jag har missat något och ladstinget är en vällutrustad organisation med massor av resurser, och ambulanser till alla bara man har lite ont. *ironi*

För det såg ju väldigt akut ut på bilderna :3freak

efter en crash tror jag det kan vara en bra idee att tilkalla ambulans.
kan ju ha hänt något mer man inte känner pga shocken
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Alltså, du menar på fullaste allvar det du skriver?
Jao, jag kunde ju ha bet ngn skjutsa mig till sjukan när jag bröt mitt lårben så att de med punkterade lungor kunde få åka ambulans...

:kocko


Krya på dig Davo, var ju inte så mycket skador ändå det där! :tungan

//Niklas

Eskilsson skrev:
Jo det kan ju vara svårt. Men han var ju inte själv.

Har under åren brutit båda armarna, båda benen, och några revben och ett antal fingar. Och aldrig åkt ambulans. Inte för att jag e cool och biter ihop. Utan för att det oftast finns andra sätt att ta sig till sjukan. Framför allt om det "bara gör ont i handleden".

Jag har tyckt att man inte skall belasta akutpersonal, med saker man med lätthet kan klara själv, eller med hjälp av kompisarna.

En vacker dag ligger man i diket med några revben in i lungan och verkligen behöver en ambulans för att det är brådis. Men då tar det 20 min extra för Ambulansen eftersom dom är upptagna med en bruten handled.

Eller så är det så att jag har missat något och ladstinget är en vällutrustad organisation med massor av resurser, och ambulanser till alla bara man har lite ont. *ironi*

För det såg ju väldigt akut ut på bilderna :3freak
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Visst är det skönt med vänner som ställer upp när man behöver det!? Och du behövde ju det den här gången!

Du såg ju relativt pigg ut på båren så förhoppningsvis kan du köra igen om inte allt för lång tid! Lätt gjort att man "låser" på något man känner obehag inför. Och vem känner inte obehag inför närkontakt med en traktor!?

Mvh!
// Niklas
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
GULDELOXERADE stödmojänger på armen... snyggt. :tummenupp

gött att du klarade dig såpass bra :)

krya på dig så ses på vägarna nästa säsong!

//droopfy


Davo skrev:
Lite fler bilder...
1. Inlastning i ambulans.
2. Armen efter sjukan.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Davo skrev:
Tvätta? Hur gör man då? :) Klart man gör som dom säger... Jag har också en som e fukkad, bröt vänster handled för 5 år sen o den är inte helt kry fast jag gjorde som jag blev tillsagd....

@Eskilsson: Kul att du är så duktig o inte utnyttjar de resurser som finns så att det finns en ambulans när jag vill nöjesåka lite för mina skattepengar... Antar att du limmade ihop dina benbrott hemma i köket med karlssons klister också? För det verkar ju onödigt att belasta sjukhusen med ett simpelt benbrott när det finns folk som kanske har fått en hjärtinfarkt eller "några revben in i lungan" o verkligen behöver en läkare... :rolleyes:


Trode folk hade varit med mer än så här. :fatta!

Det är inte kostnaden för ambulansen eller att man inte skall göra som sjukpersonalen rekomenderar. :kocko

Men har man någon gång stått i situationen att det behövs en ambulans omedelbart, och man ringer 112 och är halft panikslagen, för att det ligger någon på marken som inte får luft eller som blöder något fruktansvärt.
Och dom svarar att dom skickar en ambulans så fort dom kan och att det kommer ta 20-30 min. (Brukar betyda att den ambulansen som skall finnas i området, är upptagen och dom ber en annan ambulans från ett annat distrikt åka). (Har uppfattat det som att alla ambulanser har varsitt område som dom svarar på larm ifrån, där dom skall cirkulera i väntan på anrop, för att snabbt kunna komma till olyksplatsen).
Så kan man bli ganska putt på folk som använder ambulans för mindre allvarliga skador som faktiskt inte är livshotande eller avgörande för framtida hälsa.
Men om grabbarna bedömde att olyckan var livshotande och allvarlig och därför tog fram kameran för att dokumentera det hela, och att seger-tecknet var ett sista farväl till vänner och bekanta. Så har jag full förståelse för att ambulans tillkallades. Och ber därför om ursäkt för mitt inlägg om onödigt nyttjande av akuttjänsten och hävdar motsatsen.

För att sen annalusera det hela lite mera och reta gallfeber på flera på forumet, så undrar jag varför hjälmen inte är på?

Hade den bestämda uppfattningen att man inte tog av hjälmen annat än om det krävdes för att få luft. Framför allt om man tror att man har fler skador än bara en handled.

Man kan ju förvärra både nacke och skalle genom att ta av hjälmen.

Eller så kanske Davo va ganska säker på att det inte va allvarligare skador än bara handleden.
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Hoppas du kör med Eskilsson på ryggen, så slipper jag stanna och hjälpa dig om jag ser dig där ute i nöd eller med problem.

Eskilsson skrev:
Men om grabbarna bedömde att olyckan var livshotande och allvarlig och därför tog fram kameran för att dokumentera det hela, och att seger-tecknet var ett sista farväl till vänner och bekanta. Så har jag full förståelse för att ambulans tillkallades. Och ber därför om ursäkt för mitt inlägg om onödigt nyttjande av akuttjänsten och hävdar motsatsen.
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Solan skrev:
Davo! Skönt att det gick "bra" ändå! Det hade sett mycket värre ut om du suttit i grillen på traktorn.
Hoppas du fick ett skönt rus på morfinet!


Bara att hålla med!Såg ut som låst bakhjul av spåret att dömma=går garanterat rakt fram.Tur att du klarade dig iallafall.I söndags va jag ute med polarna,och märker hur det hela övergår till ren racing och marginalerna krymper och dyker det plötsligt upp en traktor då,ja då är det är lätt hänt.
Krya på dig! :fyllisar
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Noyah skrev:
Hoppas du kör med Eskilsson på ryggen, så slipper jag stanna och hjälpa dig om jag ser dig där ute i nöd eller med problem.


Om din hjälp består av att ta av mig hjälmen och fotografera mig. Så e det lika bra att du inte stannar. :kocko
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top