Olycksrapport med bilder...

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Nitrogen skrev:
Jag lider med dig. En bruten handled är rena helvetet.
Förlåt killar om jag låter okvinnlig nu, men jag kunde knappt torka mig i röven själv på typ 3 veckor. That sucks!!! :arsele
Det är fan svårare att borsta tänderna med fel hand... :huvet
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Davo skrev:
Det är fan svårare att borsta tänderna med fel hand... :huvet


Se det såhär då: DU SLIPPER BORSTA DOM PÅ LÄÄÄÄÄÄÄNGE :yoparty
Mycket mer rock´N roll än så blir det fan inte.

För att citera en vän jag hade i yngre år: "Jaaaa!! Nu är det påsklov,då slipper man borsta tänderna på 1 vecka"
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Eskilsson skrev:
Hade den bestämda uppfattningen att man inte tog av hjälmen annat än om det krävdes för att få luft. Framför allt om man tror att man har fler skador än bara en handled.

Man kan ju förvärra både nacke och skalle genom att ta av hjälmen.
.

Det är inte ovanligt att mycket allvarliga skadade gör detta pga chocktillstånd då de inte inser/känner hur ont de har, det sista man vill är att känna sig instängd i en trång hjälm. Inte heller ovanligt att folk går omkring på vägen i ren chock (tar kort och gör det ena tokiga efter det andra) och därför är det viktigt att man "samlar flocken" och tar hand om varandra för att sedan prata igenom för att eve bearbeta/reflektera över vad som har hänt.


OT men jag kommer ihåg när jag fick kramper (motsvarade en hjärtinfark) pga en äggstockcysta (vilket jag inte visste om då) som vred sig, visade sig vara stor som en kokosnöt, när jag åkte bakpå . Det var 30+ mitt i sommaren och de (sambon och folk som hade komit fram för att de hörde mig skrika o vrida mig av smärta) ville att jag skulle dricka och ej ligga ute i solen, däckade på en parkeringsplats.Jag protesterade vilt i den mån jag kunde och sa "jag gör som jag vill" och samarbetade inte alls. Väl inne i ambulansen drog jag i alla roliga slangar o berättade för ambulansmännen hur snygga de var.

Fick sedan veta av läkare att det var helt naturligt sätt att reagera , kroppen "drogar sig själv" och man är helt enkelt inte sig själv, ngt som ambulansvårdarna är vana och tränade inför och utan ett snabbt omhändetagande utav sjukvårdspersonal så hade jag troligen förlorat båda äggstockarna.

Är så innerligt tacksam för att de var på plats för "lite :rolleyes: ont i magen" Ett "fint" kejsarsnitt fick jag på köpet :brinnerup

Till dig som skadades, krya på dig :krama
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Eskilsson skrev:
Men om du tar och pratar med någon som jobbar inom ambulanssjukvården och frågar hur ofta dom åker på uttryckningar som visar sig vara rent strunt, och dom därför blir onödigt sena till en annan utryckning. Så kanske du får en bättre bild av hur begränsade deras resurser är.

Jag upplever det som om många som gjort inlägg är otroligt själviska, där folk verkar tycka att dom har rätt att använda ambulansen till minsta lilla grej. utan att först göra ett eget ansvarstagande.

Men skyll er själva om ni verkligen behöver ambulans någon gång, tex på Ekerö som är ett stort område, och väntetiden för ambulansen kan bli gättelång pga att ambulansen är upptagen.

Lyssna på 2ono, vid trafikolyckor med personskador skickas ALLTID ambulans även om det ibland tar längre tid än vad som sig bör.

Jag tror att du tänker på de fall som oftask sker hemmifrån när någon har stukat foten eller man gör en felbedömning när det gäller förslossning (kanske första barnet) och man tror att NU kommer det.

Jag förstår dock vad du menar men det gäller att skila på äpplen och päron varför vi vanliga dödliga enklast kan överlåta till larmtjänst att avgöra vilka resurser som skall skickas och med vilken prioritet.

Är ni dock med om en mc-olycka med personskador skall ni ALDRIG tveka ring 112 och låt DEM avgöra efter en så saklig beskrivning som möjligt! Om de bara får korrekta uppgifter är det lättare för dem att avgöra prioritering på resp. fall. Viktigt i ett sådant läge är att man försöker, i så stor utsträckning som möjligt, behålla lugnet och vara samlad när man ringer (man kan försöka i alla fall).

Mvh!
// Niklas
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Davo skrev:
Eftersom jag tydligen är helt talanglös på att köra hoj så provade jag på att leka bonde i söndags... Kom in i en högersväng som nöp mer än jag räknat med och fick samtidigt möte av en traktor och eftersom jag är kille (vi är ju kända för våran simultanförmåga) så fastnade min hjärna på traktorn o jag glömde att svänga.... Bara att räta upp sikta på en åker, tyvärr var det ett dike i vägen också, fick en liten flygtur och kände ganska omgående efter landningen att höger arm var paj. Blev forslad med ambulans till Södertälje sjukhus där de konstaterade att höger handled var av, blev en liten operation då en nerv hade kommit i kläm. Slog mig otroligt nog ingen annanstans är inte ens öm förutom i armen/handen.
Vill passa på att tacka mina färdkamrater RoLLER, Mattias, Stockel o Solan som efter olyckan åkte o hämtade hojen o parkerade den i mitt garage.

1. Livet som bonde rockar..
2. Snart dags för morfin..
3. Ventilerad handske..
4. Kurvan från motsatt håll vi kom ifrån.
5. Plöjde en bit innan det tog stopp.
6. Välpaketerad arm.


Bra att det gick hyffsat utan större skador på dig!! Hrmm kurvan nöp :va För mig ser det närmast ut som en raksträcka..det var nog lite för hög fart som satte käppar i hjulet så det blev jordfräs istället för lite skönt kurvlut..
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Fan va tråkigt att läsa Davo.
Krya på dig!
Tur att du hade med dig förståndigt folk (trodde aldrig jag skulle säga så om RoLLER :tungan) som hjälpte dig på ett föredömligt sätt.

Jag fattar inte varför folk skall in och mästra i trådar om olyckor. Det borde vara anledning till banning!
INSE att olyckan är en krissituation för alla inblandade, även kompisarna, och det kan lätt bli fel eftersom den drabbade ofta bryr sig mer om motorcykeln än sig själv, jag vet jag har själv gjort samma sak och det var RoLLERs fel det också.
 
Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Tja killen... Fick en klump i halsen när jag såg bilderna, så läste jag vad som hade hänt, tur att det gick så bra som det gick.. tur i oturen.... Alltid otäckt när folk åker omkull, vare sig man bara har träffat dom 1 gång eller inte, om jag inte minns så hejja vi på varran på Judas... :va

Krya på dig och kom på nya ider på hur fightern ska se ut till nästa år...
Lite bilder på min hoj, om du missade den tråden... "Faajtaaa " :yoparty
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Eskilsson, du blir mer & mer patetisk i varje inlägg, så du ska nog sluta kommentera nu.....
Ingen fattar ju hur fan du resonerar!
Om jag rasar på hojen & lårbenet sticker ut genom huden, hur ska jag göra tycker du? trycka in det igen med en klick klsiter & ringa en polare & be om skjuts? :va
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Om du kände illamående och kanske huvudvärk som du nu skriver kan det tyda på en hjärnskakning och kanske hjärnblödning.
Och det var helt korekt att ringa ambulans.
Men i texten när du startar tråden ser det mer ut som att du ramlat i leran efter att skumpat till i diket. (Ett händelseförlopp som liknar det som händer 20 ggr om dagen på en crossbana). Du skriver även att du inte slog dig någon annan stanns än att det gjorde ont i handleden.

Och basserat på det du skrev så tyckte jag att det var lite overkill med en ambulans. Men efter din förklaring om hur du mådde så förstår jag ditt och dina polares handling.

Det var därför jag frågade. :kocko Eftersom det inte stod i trådtexten.

Men till er andra som uttalat er, som jag utgår ifrån hade samma information som jag hade. Så finns det bara en sak att säga.

:tuttar :whip
- Fjollor
- Sätter mamma på kalleankaplåster och blåser på era skrubsår också?

Det var mitt sista inlägg i tråden :tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
DAVO!
Jag vet varför du utelämnade bärgningsbilden du utelämnade.

TITTA VILKET FINT DIF-emblem!!!

DIF.jpg
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Eskilsson skrev:
Men till er andra som uttalat er, som jag utgår ifrån hade samma information som jag hade. Så finns det bara en sak att säga.

:tuttar :whip
- Fjollor
- Sätter mamma på kalleankaplåster och blåser på era skrubsår också?

Det var mitt sista inlägg i tråden :tummenupp

Självklart, kalleankaplåster och veckans tvätt fixas av min snälla mamma. För att inte snacka om middagen varje dag! :tummenupp

Nä, skämt o sido! En bedömning av vad som krävs gör jag från gång till gång och vid vissa tillfällen har vi tillkallat ambulans medan det finns tillfällen när så inte har krävts!

Att kalla folk man inte känner för diverse mer eller mindre nedsättande ord är inget sätt man skaffar sig vänner på. Men det visste du väl redan innan!? :7peta


// Niklas
 

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR
RoLLER skrev:
DAVO!
Jag vet varför du utelämnade bärgningsbilden du utelämnade.

TITTA VILKET FINT DIF-emblem!!!

DIF.jpg

2 snabba reflektioner.

1. Tankskyddet ser ialf helt ut.
2. Att sätta samman dif och fint i samma mening skär sig.
(Utom den ovantående i punkt2)

Reb0
 
Last edited:

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
RoLLER skrev:
DAVO!
Jag vet varför du utelämnade bärgningsbilden du utelämnade.

TITTA VILKET FINT DIF-emblem!!!
RoLLER, du kunde ha hjälpt Davo att fixa hojen.
Ett par DIF-emblem så är hojen i toppskick igen! :tummenupp
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
RoLLER skrev:
DAVO!
Jag vet varför du utelämnade bärgningsbilden du utelämnade.

TITTA VILKET FINT DIF-emblem!!!
Vafan det där ser ju ut som den där kepan jag brukar torka av mina skor på i båten?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Sweedo skrev:
RoLLER, du kunde ha hjälpt Davo att fixa hojen.
Ett par DIF-emblem så är hojen i toppskick igen! :tummenupp

HAhaHahhahA! Varför passade jag inte på att stripe'a upp hojen med DIF emblem! Det hade varit årets practical joke! :D :lol

Davo skrev:
Vafan det där ser ju ut som den där kepan jag brukar torka av mina skor på i båten?

Händer det EN GÅNG TILL.... Så blire en dagsedel Davo! :mad:

P.s Jag plockar dig lätt när du bara har en arm! D.s :banana :rock
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top