Olycksrapport med bilder...

Ducati for life

Guest
Eskilsson skrev:
Jag såg din olycka på Kinnekulle och det såg ganska otäckt ut. Har för mig att du åkte ambulans till sjukhuset. Och tycker det är superbra att dom resureserna fanns på banan och givetvis skulle du få hjälp av ambulansen.

bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla...och mera... bla bla bla bla bla bla bla bla bla...
asså ditt resonomang e ju det mest korkade jag någonsin läst här på sporthoj - och det säger fan inte lite. :kocko Det är väl klart som fan att om man är osäker på hur "offret" mår att man ska tillkalla ambulans för vidaretransport till sjukhus för observation. Det finns ju MASSOR med inre skador som kan hända vid en mc olycka (alla olyckor för den delen) och ska du då vara den som lever med "Oj nu avled min polare bara för att jag valde att inte ringa ambulans". Jag kan onekligen tänka mig att du kanske kan göra det - men inte jag! Jag skulle utan tvekan ringa ambulasn vid minsta osäkerhet. Jag hoppas verkligen att du inte kommer vara den som kommer till nästa allvarliga olycka som sker.

Men jag ska ha i åtanke, det du skriver, den dagen (må det ALDRIG HÄNDA) du behöver hjälp ute i diket... " Äh sluta gnäll, upp o hoppa, de e bara som du inbillar dig"... usch nu slutar jag skriva innan jag kokar över och hela helgen är förstörd pga av din brist på medmännsklighet...
 

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
CBR954
Verkligen skönt att det slutade som det gjorde trots allt... såg inget vidare ut bakifrån, först en tokbromsning och en sen rätt ut i åkern. Sen hann jag inte se något mer, kurvan nöp något fruktansvärt och mitt i den står en traktor... jobbigt!!!. Hade jag inte varit beredd hade nog jag också åkt av. Kunde hänt den bäste. Ska vara en Mattias för att klara det då.

Tydligen åker folk av som flugor just där, enligt bonden händer det minst en gång om året. Polisen som kom till platsen hade också kört av där och då jobbar han ändå i området.

Var det bara gashandtaget och bromsen som pajade? Isåfall kan du ju fortsätta rat-stilen, skit i att tvätta den och det kommer vara den hårdaste R1 i stan. :tummenupp

Sen det där med att ringa ambulans... om någon har gjort kullerbyttor i 40 meter, har ont i armen och huvudet... :confused:
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Eskilsson skrev:
Men om du tar och pratar med någon som jobbar inom ambulanssjukvården och frågar hur ofta dom åker på uttryckningar som visar sig vara rent strunt, och dom därför blir onödigt sena till en annan utryckning. Så kanske du får en bättre bild av hur begränsade deras resurser är.

Jag upplever det som om många som gjort inlägg är otroligt själviska, där folk verkar tycka att dom har rätt att använda ambulansen till minsta lilla grej. utan att först göra ett eget ansvarstagande.:

Jag arbetar inom sjukvården och tro det eller ej men ALLA MC-OLYCKOR TAS PÅ YTTERSTA STÖRSTA ALLVAR OCH AMBULANS SKICKAS ALLTID!!! Det är upp till dem som tar emot 112-samtalet att göra en rätt bedömning om ambulans, polis, brandkår ska skickas och sedan får väl ambulanspersonalen personligen tycka vad de vill om det är rätt eller fel. Man delar in i prioritet 1 och 2 beroende på hur allvarligt man ser på det som har hänt, troligtvis var detta en prioritet 2-situation.

Arbetar du själv inom sjukvården :confused:

/Lena, utbildad inom trauma-krishantering på Sahlgrenska.

(Om du sedan ska kalla folk fjollor så kan du ju specificera vilka du menar :3freak )

Ang kinnekulle så betalar man 1000 kr i timmen för att de ska vara på plats så du behöver inte oroa dig för att de tas av de "vanliga" resurserna.
 
Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Man vet aldrig förräns EFTERÅT om det va onödigt eller ej.... dvs efter en röntgen.. sån har vi inte i ambulansen, inte än allafall...
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Eskilsson skrev:
Men skyll er själva om ni verkligen behöver ambulans någon gång, tex på Ekerö som är ett stort område, och väntetiden för ambulansen kan bli gättelång pga att ambulansen är upptagen.

Ekerö? Lilla vän, lilla vän... Du har aldrig varit i Härjedalens kommun va? 3 ambulanser på 11405 kvadratkilometer. Tur att det är duktig personal som kan använda gaspedalen om det behövs.

"Ambulansen var god dröj"
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Lurch skrev:
Ekerö? Lilla vän, lilla vän... Du har aldrig varit i Härjedalens kommun va? 3 ambulanser på 11405 kvadratkilometer. Tur att det är duktig personal som kan använda gaspedalen om det behövs.

"Ambulansen var god dröj"

Ekerö - Det verkar finnas en koloni med bil-idioter där - olyckor sker hela tiden och alla kör som svin...
Ligger man i 100 på 70 väg så blir bilarna som slipstreamar, bakom en, irriterade...

Ambulanser i sthlm vet oxå hur man trycker på pedalen... är man inte dålig innan man stiger in i ambulansen så är man det när man bärs ur den...
 

Tina TT

Europé & rumsren
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Lund
Hoj
Triumph T-bird Sport
Davo skrev:
Det är fan svårare att borsta tänderna med fel hand... :huvet


Ja - gissa om jag vet det!!
Men först - skönt att höra att Du har det bra och det fanns vettigt folk som kunde hjälpa Dig där det hände! Så hade jag också det...

Borsta tänderna med vänster skulle alla prova på!
Man måste alltså tänka efter hela tiden för att få till det:
Sätt borsten där - ja, check!
Dra i den ditåt... nej - hitåt, nej, åt vänster...åh, höger då för fan... Puh! Check!
Andra hållet nu... nä!! F*N!!

...långt senare...

Fram och tillbaka nu. Ja! Check!
Flytta borsten till ett par andra tänder.... :gnissla

Eftersom jag hade båda tassarna i paket, så var det väldigt komplicerat med allting... duscha, klä på sig, hälla upp mjölk.... rubbet!!

Jag kommer ihåg allting när jag klotade den gången... att kunniga, sjukhusanställda, utbildade vänner som råkade vara med - fick av mig hjälmen på rätt sätt - la ett tryckförband på min brutna handled, eftersom det pissade blod... en benpipa stack ut och man kunde inte veta vad den punkterat för kärl. Att jag bad om hjälp med att få av jackan också, eftersom jag insåg att man skulle klippa upp den i ambulansen... Att jag bad elwe kolla upp min hoj... att jag inte kände ngt!!
Vad är det för substans man har som så effektivt tar bort smärta?? Kände inte ett jota och fick ju morfin sen.
:kryckor

Davo! Krya!!!
 

Bifogat

  • 01.jpg
    01.jpg
    104.9 KB · Visningar: 106
  • 02.jpg
    02.jpg
    73.6 KB · Visningar: 148
  • 03.jpg
    03.jpg
    87.5 KB · Visningar: 126

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tina TT skrev:
Ja - gissa om jag vet det!!

Ajajajja! Inga roliga bilder :(

Tina TT skrev:
Borsta tänderna med vänster skulle alla prova på!
Man måste alltså tänka efter hela tiden för att få till det:
Sätt borsten där - ja, check!
Dra i den ditåt... nej - hitåt, nej, åt vänster...åh, höger då för fan... Puh! Check!
Andra hållet nu... nä!! F*N!!

...långt senare...

Fram och tillbaka nu. Ja! Check!
Flytta borsten till ett par andra tänder.... :gnissla

Borsta tänderna i all ära. Men jag vill fortfarande veta det där som Hannez var inne på tidigare i tråden. Testosteronet slutar inte att produceras för att man brutit handleden.

Jag vet inte vaaaaaad jag skulle göra om jag bröt en handled.... eftersom jag måste köra med dubbel-hands-fattning.
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Tina TT skrev:
Borsta tänderna med vänster skulle alla prova på!
Man måste alltså tänka efter hela tiden för att få till det:
Sätt borsten där - ja, check!
Dra i den ditåt... nej - hitåt, nej, åt vänster...åh, höger då för fan... Puh! Check!
Andra hållet nu... nä!! F*N!!

...långt senare...

Fram och tillbaka nu. Ja! Check!
Flytta borsten till ett par andra tänder....
Aj kan inte vara kul med båda händer i paket.. Fick en eltandborste igår så nu är det problemet löst..

SkinnRuLLAREN skrev:
Jag vet inte vaaaaaad jag skulle göra om jag bröt en handled.... eftersom jag måste köra med dubbel-hands-fattning.
Skaffa nån som gör det åt en kanske?
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
RoLLER skrev:
Det är mitt fel :( Hemskt ansvarslöst av mig att ringa en ambulans efter den här högfartsolyckan på mc.

Jag såg i ögonvrån hur Davo tumlade runt ca. 50 ut på en åker. Stannade min Mc så fort jag kunde och rusade fram till Davo. Frågade hur han mådde för att se om han ens var vid medvetande (samtidigt som jag trevar efter telefonen för att ringa 112). Han klagade över smärtor i armen samt kraftigt illamående. När han pratade blev jag glad över att ha fått kontakt med honom. Han var vid liv!

Jag har ganska ringa medicinkunskaper så jag kunde inte bedöma om han hade allvarligare nack eller ryggskador. Jag hade även svårt att bedöma om han hade skador på inre organ.

Jag ringde således 112, förklarade vad som hade hänt och vart vi var. Sa även till damen i telefonen vad Davo hade sagt till mig.

Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att nån skulle tycka jag var självisk som ringde en ambulans när min kompis hade kraschat på en mc. ALDRIG!
Du gjorde 100% rätt! simple as that RoLLER! :tummenupp
 

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
Nitrogen skrev:
En bruten handled är rena helvetet.
Förlåt killar om jag låter okvinnlig nu, men jag kunde knappt torka mig i röven själv på typ 3 veckor. That sucks!!! :arsele

Det här känner jag igen. Fast nu tycker jag att jag blivit extremt duktig med vänstern. :hihi
Angående tandborstning så hände det att man missade munnen någon gång, men annars gick det fint.

Morfin fungerar väl väldigt bra för de flesta. Men oj så väldigt väldigt glad jag blev när jag äntligen slapp morfin och ketogan och allt sånt. Huvva, jag hallucinerade hela tiden.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag tycker att Eskilsson har en poäng i att det generellt sett i samhället beställs lite för mycket ambulanser hit och dit. Det tycker jag också är fel.

Men i detta fallet handlade det trots allt om en högfartsolycka, och precis som den medicinska expertisen här inne har skrivit så är det då alltid läge för ambulans. Eskilsson har med alla korten på bordet hållit med om att det var berättigat i det här fallet.

Alltså är vi alla överens!

Jag personligen skulle aldrig köpa en R1:a. De verkar ju mest krascha hela tiden!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top