Olycksrapport med bilder...

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
jag känner bara better safe then sorry (när det gäller ambulans)
men hoppas verkligen inte att jag hade ihjäl någon annan människa när jag åkte ambulans.

kunde ju faktiskt ha kör själv hem.... men att ambulans personalen sa till mig att det var bra att jag inte gjorde det för att jag hade tuppat av smärta när det börjat guppa på vägen och jag hade kunnat kört ihjäl en barnfamilj istället!!!!!!!(det var axeln den gången)

sitta bak på en mc å tuppa e inte häller att rekomendera.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Eskilsson behöver ingen hjälp, han är Mr Matcho 2005 och tar sig till sjukan på egen hand med brutna ben haha.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Keep up the good work, du lär få mycket kärlek här inne... :pannkyss

Läser du händelseförloppet och kollar på bilden så kan du få fram att det va en ganska redig smäll.
Om det skulle varit du som låg där så skulle jag nog ringt en ambulans även om du sa att du vill gå på händerna till sjukhuset.

Om dom väljer att fotografera och försöka hålla uppe stämningen medans dom väntar så är väll det bara bra?

För att svara på din fråga och avsluta den här diskussionen...
Eskilsson skrev:
Men är det bara jag som undrar varför du åkte ambulans pga ont i armen? :va
Ja det är bara du.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Eskilsson skrev:
Om din hjälp består av att ta av mig hjälmen och fotografera mig. Så e det lika bra att du inte stannar. :kocko


Det är väl faktiskt inte så att det är den som ringer 112 som avgör om en ambulans skall skickas eller inte?!

Du verkar 1 gång ha råkat ut för att ambulansen tog tid till dig, men jag tror inte att du verkligen vet varför....

//Niklas
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
campar skrev:
Det är väl faktiskt inte så att det är den som ringer 112 som avgör om en ambulans skall skickas eller inte?!

Du verkar 1 gång ha råkat ut för att ambulansen tog tid till dig, men jag tror inte att du verkligen vet varför....

//Niklas


Jag såg din olycka på Kinnekulle och det såg ganska otäckt ut. Har för mig att du åkte ambulans till sjukhuset. Och tycker det är superbra att dom resureserna fanns på banan och givetvis skulle du få hjälp av ambulansen.

Men om du tar och pratar med någon som jobbar inom ambulanssjukvården och frågar hur ofta dom åker på uttryckningar som visar sig vara rent strunt, och dom därför blir onödigt sena till en annan utryckning. Så kanske du får en bättre bild av hur begränsade deras resurser är.

Jag upplever det som om många som gjort inlägg är otroligt själviska, där folk verkar tycka att dom har rätt att använda ambulansen till minsta lilla grej. utan att först göra ett eget ansvarstagande.

Men skyll er själva om ni verkligen behöver ambulans någon gång, tex på Ekerö som är ett stort område, och väntetiden för ambulansen kan bli gättelång pga att ambulansen är upptagen.

Och inget gnäll om det visar det sig då att den var upptagen med en stukad handled eller tandvärk.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
MC olyckor innebär högenergi skador vilket gör att det ALLTID är motiverat att skicka en ambulans.
Prioriteringen är #1.
Som ni såg på bilderna fixeras halsrygg och kroppen som om det vore en allvarlig skada precis som man sätter dropp för att förebygga .
En handledsfraktur med nervpåverkan behöver fixering för att inte förvärra skadan.

Ur min synvinkel ser jag inga tveksamheter. :)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Davo skrev:
Eftersom jag tydligen är helt talanglös på att köra hoj så provade jag på att leka bonde i söndags... Kom in i en högersväng som nöp mer än jag räknat med och fick samtidigt möte av en traktor och eftersom jag är kille (vi är ju kända för våran simultanförmåga) så fastnade min hjärna på traktorn o jag glömde att svänga.... Bara att räta upp sikta på en åker, tyvärr var det ett dike i vägen också, fick en liten flygtur och kände ganska omgående efter landningen att höger arm var paj. Blev forslad med ambulans till Södertälje sjukhus där de konstaterade att höger handled var av, blev en liten operation då en nerv hade kommit i kläm. Slog mig otroligt nog ingen annanstans är inte ens öm förutom i armen/handen.
Vill passa på att tacka mina färdkamrater RoLLER, Mattias, Stockel o Solan som efter olyckan åkte o hämtade hojen o parkerade den i mitt garage.

1. Livet som bonde rockar..
2. Snart dags för morfin..
3. Ventilerad handske..
4. Kurvan från motsatt håll vi kom ifrån.
5. Plöjde en bit innan det tog stopp.
6. Välpaketerad arm.

Var det nån skjuss i moffen?
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Schysst att du fick morfin, själv fick jag en panodil när jag hade 2 brutna revben :3freak
Jag har ett komplett gashandtag med reglage till en R6:a, vet inte om det passar på din.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Eskilsson skrev:

Du verkar vara född med klumpfot.
Jag förstår vad du menar men i det här fallet är det ingen tvekan om att ambulans var välkommet. Om du tycker annat så kanske det skulle vara läge att knipa lite om det och starta en ny tråd eller nått. För på det här viset får du inga vänner eller sympati för dina åsikter.
Dessutom är inte problemet att nån annan använder ambulansen, det finns för få sånna och alldeles för dålig tillgång på ambulanshelikoptrar.

Förresten Davo, hur många år sen var det du ställde in en fungerande hoj på hösten?
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Eskilsson skrev:
För att sen annalusera det hela lite mera och reta gallfeber på flera på forumet, så undrar jag varför hjälmen inte är på?
Hur vet du att jag hade hjälm?

Eskilsson skrev:
Hade den bestämda uppfattningen att man inte tog av hjälmen annat än om det krävdes för att få luft. Framför allt om man tror att man har fler skador än bara en handled.
Om du tittar ordentligt på bilderna så är nacken är fixerad med en krage, vad vet du om vem som tog av mig hjälmen?

Eskilsson skrev:
Man kan ju förvärra både nacke och skalle genom att ta av hjälmen.
Eller så kanske Davo va ganska säker på att det inte va allvarligare skador än bara handleden.
Som sagt nacken är fixerad med en krage.. Nej jag var inte säker på att jag inte hade allvarligare skador än handleden men det var den som gjorde mest ont eftersom att en nerv låg i kläm.. Kan lova att det gjorde betydligt ondare än när jag krossade min andra handled.. Konstigt nog så var inte ens läkarna på sjukhuset säkra på att det bara var handleden som var trasig eftersom dom körde mig i en skiktröntgen eller vad det nu hette. Nä jag är glad att mina vänner ringde 112 istället för att ringa taxi o jag skulle garanterat ringa 112 om jag såg någon klota även om det var du. Sen funkar det ju inte så att man skickar en ambulans om nån har tandvärk som du vill påskina utan larmoperatören på SOS gör en prioritering baserad på infon han får ifrån den som ringer, o bedömmer de på SOS att man behöver skicka en ambulans för tandvärk är det ju operatören som gör misstaget o inte han som ringer o säger att han tandvärk... Nä så länge man inte är säker är det bättre att ringa SOS o låta en utbildad kvalificerad person välja om det ska skickas en ambulans eller om man kan ta en taxi...

Victor skrev:
Förresten Davo, hur många år sen var det du ställde in en fungerande hoj på hösten?
Hösten -03, så svaret på din fråga borde bli 2år....
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Nu kan jag inte hålla käften i egenskap av sjuksköterska och efter att ha varit med vid några krascher i sommar!

Klart som F..N att man ska åka ambulans när man kraschat med hojen!!!
Ingen vanlig lekman kan avgöra vilka skador som personen i fråga har fått där han ligger. Visst man kan se om en arm eller ett ben är av, men man kan ändå ha inre skador och blödningar som kan förvärras snabbt om man försöker flytta personen själv. Dessutom finns det många som kan ha fått en smäll i huvudet utan att verka påverkade i början, men som sen plötsligt kan få ett subduralhematom som snabbt kan vara livshotande.
Även benbrott kan vara livshotande, se på Johannes här på forumet som låg på IVA i flera dagar pga. benmärg och blodkoagel hade farit iväg till lungorna...
Det finns en anledning till att MC-olyckor alltid är högprioriterade inom ambulansen!

Tack för ordet och glöm inte att köpa en förstaförbandskudde att ha i cutsen :tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det är mitt fel!

Eskilsson skrev:
Jag upplever det som om många som gjort inlägg är otroligt själviska, där folk verkar tycka att dom har rätt att använda ambulansen till minsta lilla grej. utan att först göra ett eget ansvarstagande.

Det är mitt fel :( Hemskt ansvarslöst av mig att ringa en ambulans efter den här högfartsolyckan på mc.

Jag såg i ögonvrån hur Davo tumlade runt ca. 50 ut på en åker. Stannade min Mc så fort jag kunde och rusade fram till Davo. Frågade hur han mådde för att se om han ens var vid medvetande (samtidigt som jag trevar efter telefonen för att ringa 112). Han klagade över smärtor i armen samt kraftigt illamående. När han pratade blev jag glad över att ha fått kontakt med honom. Han var vid liv!

Jag har ganska ringa medicinkunskaper så jag kunde inte bedöma om han hade allvarligare nack eller ryggskador. Jag hade även svårt att bedöma om han hade skador på inre organ.

Jag ringde således 112, förklarade vad som hade hänt och vart vi var. Sa även till damen i telefonen vad Davo hade sagt till mig.

Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att nån skulle tycka jag var självisk som ringde en ambulans när min kompis hade kraschat på en mc. ALDRIG!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Angånde debatten om att ringa efter ambulans så bör man alltid tillkalla ambulans om man misstänker allvarliga skador,tex vid flygturer över styret kan mycket gå åt helvete.

Men jag vill inte kasta sten i glashus,körde själv åt helvete på en grusväg i lördags och bröt knät.

Dock i låg fart och kunde ta mig upp själv,insåg dock efter ett tag att något var riktigt trasigt när chocken satte in,gjorde personligen bedömningen att jag inte hade några livshotande skador och skulle komma snabbare till vård om jag åkte in själv.

Allt är relativt vill jag bara säga.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Trist höra/läsa, men ändå skönt att det inte blev värre än vad det är!

/B
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Eskilsson skrev:
Jag upplever det som om många som gjort inlägg är otroligt själviska, där folk verkar tycka att dom har rätt att använda ambulansen till minsta lilla grej. utan att först göra ett eget ansvarstagande.

:va och vi som är ute och kör är ofta högutbildade doktorer som kan avgöra hur allvarlig en skada är? :gnissla

Förra sommaren var vi ett gäng som gasade ner mot Öland och Svinträffen på fina krokvägar. Några mil inåt landet från Oskarshamn räknat så var det en hoj som körde ner i diket, IOFS ingen hög fart, knappt några skador på hojen, men tjejen som satt bakpå klagade på lite ryggont, kunde dock ställa sig upp (trots att vi försökte förhindra henne) Efter lite snabbt konfererande beslöt vi oss ringa efter ambulans som sedan anlände efter ganska lång tid.

Visade sig sedan "Bara" vara en muskelsträckning, men kunde ju ha varit värre. Inga klagomål från ambulanspersonal/läkare om att vi "ringt i onödan" eller så.

Är väl i samband med tex MC-olyckor bättre ta det säkra före det osäkra? Är kanske det som skiljer mellan att någon rattar rullstol resten av livet, eller kan hoppa upp på hojen någon månad senare? Vad som kanske känns som en sträckning kan ju vara skadad nack-kota eller liknade. Tror ingen ringer efter ambulans i onödan.

/B
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Trist... skickar ett "krya på dig" och skall man se någon sorts god grej med det hela så är det iaf mitten september och inte början av maj vilket borde betyda att du fick en chans att åka av dig lite innan det hände för nu blir det troligen ingen mer hojåka för dig i år.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
benkar skrev:
:va och vi som är ute och kör är ofta högutbildade doktorer som kan avgöra hur allvarlig en skada är? :gnissla
Helst med en portabel röntgenapparat i kutsen.

benkar skrev:
Är väl i samband med tex MC-olyckor bättre ta det säkra före det osäkra? Är kanske det som skiljer mellan att någon rattar rullstol resten av livet, eller kan hoppa upp på hojen någon månad senare? Vad som kanske känns som en sträckning kan ju vara skadad nack-kota eller liknade. Tror ingen ringer efter ambulans i onödan.

/B

Det hela får mig att tänka på Gamle Svarten och hans krasch på Gotland i somras. Nu var jag inte på plats och vet alla detaljer, mer än att han reste sig upp med en kota sprucken på 3 ställen. :(
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Roller !! du har agerat helt korrekt, skit i vad andra tycker...
vid sådana olyckor kan ingen säga att det är onödigt , där är det punkt i diskussionen.

Den enda som kan säga annat är röntgen på sjukhuset. Det är en höghastighetsolycka och därmed kan man förvänta sig att vilka skador som helst kan finnas.
Den skadade ska i detta fallet ligga still på marken och invänta ambulans.
se till att han andas som han ska och skapa lugn och ro. En bruten ryggkota är inte alls långt borta i såna här olyckor.

Nu var det en bruten handled, men det vet vi nu med facit i handen..
Men ni ser ju själva på bilderna, Spineboard för att fixera ryggen. Det gör man av säkerhetsskäl... vi känner ofta att det kanske inte är nån skada i ryggen. Men om man utgår ifrån energin man har varit med om så lägger vi hellre den skadade en gång för mycket på brädan och spänner fast än en gång för lite..

bra jobbat till er som var inblandade :tummenupp
 

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Jag lider med dig. En bruten handled är rena helvetet.
Förlåt killar om jag låter okvinnlig nu, men jag kunde knappt torka mig i röven själv på typ 3 veckor. That sucks!!! :arsele
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top