Om du vill slippa få mc-säsongen förstörd pga herrar i blåa kläder

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Det var fan det värsta jag läst!
Uppenbarligen har du inte råkat ut för Sören Ramström i Uppsala. Otrevligare får man leta efter. Åtminstone de gånger jag har haft kontakt med honom.
Ursch. :zpy

//Fredda

Maja skrev:
Ville bara säga att jag tycker att det är kul att det är en igel (MC-snut) som är här och skriver. Mucho heder. Det är nåt lite lustigt med MC-snutar. I alla fall de som jag har haft att göra med. Liten story:

Jag skulle svänga vänster i höstas och låg efter en stor tradare i väntefilen. När han väl körde så hade det redan blivit ljusrött. typ. Så det var väl mer än tveksamt om jag verkligen hade grönt. Till saken hör att jag tämligen omgående förstås drog om tradaren och lättade iväg ganska snabbt. Såg i backspegeln att en mc kom efter mig. "Ska inte ifatt mig i alla fall", tänkte jag och drog.
yoparty.gif
Sen efter sådär en kilometer fick jag lugna ner mig en massa bilar i en massa kurvor. Skulle ändå svänga snart. Men då kom ju den andra cykeln ikapp mig. En okulärbesiktning gav då vid handen att det var pappa blå.
banghead.gif
Japp! Tur att det var höst, för den lappen var ju borta på ett tag. Trodde jag iaf. Men det visade sig att han trodde att jag skulle dra.
rolleyes.gif
Som om han hade hunnit ifatt då... Klart han hade. Jag skulle aldrig försöka dra en mc-snut. Men efter en massa "kluriga" frågor och en ingående titt på hojen så kom han nog fram till att jag inte alls hade försökt smita. Eller tekniskt sett så hade jag ju det, men jag såg ju inte att det var en snut... Tydligen så hade han fått bromsa för mig där jag låg bakom tradaren och var övertygad om att jag hade sett honom. Inte jag inte - jag försökte se vilken fil tradaren skulle välja.

I alla fall så hade jag tydligen kört 97 eller nåt sånt på 70-väg (Trodde det var mycket mer... måste ha varit ett snitt, jag låg ju en stund bakom nåra bilar) Men till min stora häpnad så blev det bara ett "ta det försiktigt i fortsättningen" och "jag hoppas att det inte var rött när du körde".
banana.gif
banana.gif
banana.gif


Men jag undrar lite smått varför??? I rimlighetens namn så borde jag ju ha fått rejäla böter, både för körning mot ljusrött samt farten. Men icke.

Jag har hört liknande grejer om mc-snutar, så det verkar som om mc-snutar ofta har lite mer överseende med andra mc än med exempelvis bilar. Jaja inte vet jag. CHROLO kanske har nån teori?
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
CHROLO skrev:
Det måste finnas skälig misstanke för att husrannsakan ska få göras.

Vill han ha ersättning för de skador en polisman i tjänsteutövning har åstadkommit så görs det skriftligen till polisledningen där det hela inträffat. Det är endast i de fal när polismannen gjort fel som man kan ha rätt till ersättning.
En anmälan mot polismannen kan göras vid närmaste polisstation, eller per telefon.

Oki, tackar för svaret. Nu var ju som sagt inte jag på plats, och versionen jag fick var sannorlikt lite saftigare än verkligheten.
Men skadorna på bilen såg jag dock, det var väl mest det jag reagerade över. Finns det något tillvägagångssätt för polisen när dom skall beslagta t.ex. en laserstörare, den hade nämligen gått och skruvat bort :va
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Automatiska böter hos pappa Blå

heimdal skrev:
känns som att nån med full koll på läget borde skriva vad som händer. om man blir delgiven enbart pga att polisen säger att du torskat KK eller om de måste ske skriftligen etc....
Detta är ett litet sidospår men vi kan här se vad Sverige har att vänta.
Vi har ju helt utplånat den personliga integriteten som pågår i Sverige och jag hittade detta lilla avsnitt om vad som händer i UK:

2. AUTOMATISKT POLISARBETE INKLUSIVE AUTOMATISKA BÖTER
Storbritannien inför helautomatiskt polisarbete, inklusive helautomatisk bötesutskrivning. Datoriserade vägkameror som delvis redan är på plats ska automatiskt läsa av nummerskyltarna på samtliga passerande fordon. Varje bilnummer ska sedan matchas mot försäkringsbolagens register. När ett oförsäkrat fordon påträffas skrivs automatiskt en bot på 100 pund ut – helt utan mänsklig inblanding.
Detta är en av konsekvenserna av ett lagförslag, ”Road Safety Bill”, som transportminister Alistair Darling nyligen lade fram för det brittiska parlamentet. Syftet är att komma tillrätta med de ungefär 1 miljon oförsäkrade fordon som idag trafikerar brittiska vägar. I försäkringsbranschen, som applåderar lagförslaget, uppskattar man att försäkringspremien för en bil i genomsnitt skulle kunna sänkas med 30 pund om alla bilar vore försäkrade.
Nyckeln i hela konceptet är en ny teknologi som kallas ”Automatic Number Plate Recognition”, alltså automatisk inläsning av nummerskyltar med hjälp av ”smarta” kameror. I flera år har sådan teknik testats i några brittiska polisdistrikt, där den har resulterat i en tiodubbling av polismännens produktivitet


Tekniken för avläsning finns redan och kommer att användas vid bl a tullstationer för "trängselavgifter" (s.k. biltullar).
Nästa steg är fartkameror med ANPR så att när du kommer hem efter dagens tur ligger ett inbetalningskort i mailen...
Varför vill myndigheterna ha ägaransvar tro?
Big Brother is here!

----------------------------
Den som ogillar detta inlägg kan PM-a mig så raderas det.
 
Last edited:

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Maja skrev:
Ville bara säga att jag tycker att det är kul att det är en igel (MC-snut) som är här och skriver. Mucho heder. Det är nåt lite lustigt med MC-snutar. I alla fall de som jag har haft att göra med. Liten story:

Jag skulle svänga vänster i höstas och låg efter en stor tradare i väntefilen. När han väl körde så hade det redan blivit ljusrött. typ. Så det var väl mer än tveksamt om jag verkligen hade grönt. Till saken hör att jag tämligen omgående förstås drog om tradaren och lättade iväg ganska snabbt. Såg i backspegeln att en mc kom efter mig. "Ska inte ifatt mig i alla fall", tänkte jag och drog.
yoparty.gif
Sen efter sådär en kilometer fick jag lugna ner mig en massa bilar i en massa kurvor. Skulle ändå svänga snart. Men då kom ju den andra cykeln ikapp mig. En okulärbesiktning gav då vid handen att det var pappa blå.
banghead.gif
Japp! Tur att det var höst, för den lappen var ju borta på ett tag. Trodde jag iaf. Men det visade sig att han trodde att jag skulle dra.
rolleyes.gif
Som om han hade hunnit ifatt då... Klart han hade. Jag skulle aldrig försöka dra en mc-snut. Men efter en massa "kluriga" frågor och en ingående titt på hojen så kom han nog fram till att jag inte alls hade försökt smita. Eller tekniskt sett så hade jag ju det, men jag såg ju inte att det var en snut... Tydligen så hade han fått bromsa för mig där jag låg bakom tradaren och var övertygad om att jag hade sett honom. Inte jag inte - jag försökte se vilken fil tradaren skulle välja.

I alla fall så hade jag tydligen kört 97 eller nåt sånt på 70-väg (Trodde det var mycket mer... måste ha varit ett snitt, jag låg ju en stund bakom nåra bilar) Men till min stora häpnad så blev det bara ett "ta det försiktigt i fortsättningen" och "jag hoppas att det inte var rött när du körde".
banana.gif
banana.gif
banana.gif


Men jag undrar lite smått varför??? I rimlighetens namn så borde jag ju ha fått rejäla böter, både för körning mot ljusrött samt farten. Men icke.

Jag har hört liknande grejer om mc-snutar, så det verkar som om mc-snutar ofta har lite mer överseende med andra mc än med exempelvis bilar. Jaja inte vet jag. CHROLO kanske har nån teori?

Jag har teorier om många saker. Svaret på din fråga blir en sådan. Mc poliser är vana att arbeta ensamma många gånger. Det jag tror påverkar mig som mc polis att jag är van att självständigt ta beslut om vad som är värt att rapportera eller inte. Min egen käpphäst är att farliga trafikbeteenden rapporterar jag utan att skämmas. Sådant som inte påverkar trafiksäkerheten kan jag gärna avstå från rapportera.

Hur det var i fallet du beskriver vet jag ju naturligtvis inte. Kanske såg inte kollegan rödljuskörningen så pass bra att han i tingsrätten kunde vittna på den. Kanske lyckades han inte göra någon vettig mätning på din hastighet.

Teorierna och spekulationerna kan bli många........ :)
 

Coola Ola

Guest
Kahobe skrev:
Detta är ett litet sidospår men vi kan här se vad Sverige har att vänta.
Vi har ju helt utplånat den personliga integriteten som pågår i Sverige och jag hittade detta lilla avsnitt om vad som händer i UK:

2. AUTOMATISKT POLISARBETE INKLUSIVE AUTOMATISKA BÖTER
Storbritannien inför helautomatiskt polisarbete, inklusive helautomatisk bötesutskrivning. Datoriserade vägkameror som delvis redan är på plats ska automatiskt läsa av nummerskyltarna på samtliga passerande fordon. Varje bilnummer ska sedan matchas mot försäkringsbolagens register. När ett oförsäkrat fordon påträffas skrivs automatiskt en bot på 100 pund ut – helt utan mänsklig inblanding.
Detta är en av konsekvenserna av ett lagförslag, ”Road Safety Bill”, som transportminister Alistair Darling nyligen lade fram för det brittiska parlamentet. Syftet är att komma tillrätta med de ungefär 1 miljon oförsäkrade fordon som idag trafikerar brittiska vägar. I försäkringsbranschen, som applåderar lagförslaget, uppskattar man att försäkringspremien för en bil i genomsnitt skulle kunna sänkas med 30 pund om alla bilar vore försäkrade.
Nyckeln i hela konceptet är en ny teknologi som kallas ”Automatic Number Plate Recognition”, alltså automatisk inläsning av nummerskyltar med hjälp av ”smarta” kameror. I flera år har sådan teknik testats i några brittiska polisdistrikt, där den har resulterat i en tiodubbling av polismännens produktivitet


Tekniken för avläsning finns redan och kommer att användas vid bl a tullstationer för "trängselavgifter" (s.k. biltullar).
Nästa steg är fartkameror med ANPR så att när du kommer hem efter dagens tur ligger ett inbetalningskort i mailen...
Varför vill myndigheterna ha ägaransvar tro?
Big Brother is here!

----------------------------
Den som ogillar detta inlägg kan PM-a mig så raderas det.

På vilket sätt är det fel att man ska straffas för ett lagbrott man begått? Det klagas ju ofta här på sh att polisen borde jag mördare och våldtäktsmän istället för fortkörare. På detta sätt frigörs ju massa tid för annat! Surt om man åker dit såklart (fick själv 1600 balubas mindre att gasa för häromveckan) men har man kört för fort så har man.
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
RoLLER skrev:
Det va bra att du skrev på.

Varför vara jobbig och hålla på å krångla eg. Bara att skriva på, betala och bespara polisen massa onödigt arbete samt våra skattepengar.

Så länge man har gjort fel.


For at sålange du nekar finns det en sjans (en liten en) at nogot senare kan vridas åt din fordel....inte gje dom kjørkort, inte skriv under på nåt...
 

Garm

Bewildered Mammal
Gick med
5 Feb 2005
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 1290 SuperDuke R
Hur bedömer man hur van en förare är? Ett nytaget körkort innebär inte med automatik att man är en värdelös förare (även om risken naturligtvis är större att så är fallet). Om man har mångårig vana av tävlingskörning så bör polisen kanske tillåta fortkörning i trafik? Har man stuntat i många år utan att orsaka en olycka, bör man då få fortsätta stunta utan att polisen ingriper?

Allt är en bedömningsfråga, men polisen bör nog göra sin bedömning efter omständigheter såsom hur allvarligt brottet är, hur trafiksituationen såg ut osv, snarare än vem som gjort sig skyldig till förseelsen.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Garm skrev:
Hur bedömer man hur van en förare är? Ett nytaget körkort innebär inte med automatik att man är en värdelös förare (även om risken naturligtvis är större att så är fallet). Om man har mångårig vana av tävlingskörning så bör polisen kanske tillåta fortkörning i trafik? Har man stuntat i många år utan att orsaka en olycka, bör man då få fortsätta stunta utan att polisen ingriper?

Allt är en bedömningsfråga, men polisen bör nog göra sin bedömning efter omständigheter såsom hur allvarligt brottet är, hur trafiksituationen såg ut osv, snarare än vem som gjort sig skyldig till förseelsen.

Instämmer :)
 

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
Om jag förstår det helar rätt så handlar förfarandet alltså om att UNDERLÄTTA bevisningen om att man "inte förstått att man ej fick framföra ett fordon efter 48 timmar (eller vad det var)"!! :confused: :confused:

För att man ska ha nytta av detta förutsätter jag alltså att man blivit stoppad ytterligare en gång under väntan på beslut från Tingsrätten och att man alltså löper risken att åka dit för "olovlig körning". Vet inte straffet för det senare men jag antar att det är värre än tidsbestämt indraget körkört (någon?).

Fråga 1:
Det finns alltså en risk att du INTE lyckas övertyga Tingsrätten att du ej förstått att du fått körkortet indraget. Åker du inte dit för olovlig körning då?
Fråga 2:
Finns det inte risk att Tingsrätten ej finner det troligt att du "ej förstått" trots att man följt inläggets förfarande till punkt och pricka?
Olika Tingsrätter har ju som bekant olika praxis...

Om så är fallet, måste alla som tänkt följa inläggets rekommendationer inse att ert agerande KAN leda till ett värre straff än det ursprungliga! :huvet

Mao, Don't do the crime if you can't do the time...!!!
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
kul med en mc-polis som är inne och skriver tycker jag.

en gång av många när jag blev stoppad av snuten för fortkörning så visiterade snuten mig och snokade igenom alla mina saker. jag frågade en av snutarna om det där verkligen är tillåtet enligt regelboken. håll käften idiot fick jag som svar. gjorde dom snutarna fel?

när jag blir kallad till rättegång för fortkörning, vårdslöshet i trafik och såna grejer så får jag alltid två brev på posten. i det första står det att jag har blivit delgiven. i det andra står det att jag blivit delgiven igen och något om att ett av två brev måste ha kommit fram så man anses som delgiven fastän att man inte skriver på något. skumt. eller?

och sen, hur fort går dom där snuthojarna egentligen? :D
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
bmwjohan skrev:
kul med en mc-polis som är inne och skriver tycker jag.

en gång av många när jag blev stoppad av snuten för fortkörning så visiterade snuten mig och snokade igenom alla mina saker. jag frågade en av snutarna om det där verkligen är tillåtet enligt regelboken. håll käften idiot fick jag som svar. gjorde dom snutarna fel?

när jag blir kallad till rättegång för fortkörning, vårdslöshet i trafik och såna grejer så får jag alltid två brev på posten. i det första står det att jag har blivit delgiven. i det andra står det att jag blivit delgiven igen och något om att ett av två brev måste ha kommit fram så man anses som delgiven fastän att man inte skriver på något. skumt. eller?

och sen, hur fort går dom där snuthojarna egentligen? :D

Om polisen visiterade dig så förutsätter jag att de misstänkte dig även för något annat brott utöver fortkörning. Jag gissar att de berättade för dig vad det rörde sig om. Inte så snyggt att kalla dig idiot, varför gjorde dom det?

Det du beskriver låter som s.k. förenklad delgivning. Hur ofta är du i rätten misstänkt för vårdslöshet m.m? Det tycker jag låter skumt.

"Snuthojarnas" hastighet beror på hur mycket man gasar. Funkar alltså ungefär som din.
:7peta
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
fortkörning samt vårdslöshet i trafik. dom brukar kalla mig för idiot och sånt för att dom tycker att man är en sån ifall man kör för fort.

gillar man att köra fort hamnar man ofta i trubbel...

jag menar om du klistrar dig mot tanken och håller stumt på högsta växel. hur fort går det då?

CHROLO skrev:
Om polisen visiterade dig så förutsätter jag att de misstänkte dig även för något annat brott utöver fortkörning. Jag gissar att de berättade för dig vad det rörde sig om. Inte så snyggt att kalla dig idiot, varför gjorde dom det?

Det du beskriver låter som s.k. förenklad delgivning. Hur ofta är du i rätten misstänkt för vårdslöshet m.m? Det tycker jag låter skumt.

"Snuthojarnas" hastighet beror på hur mycket man gasar. Funkar alltså ungefär som din.
:7peta
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
bmwjohan skrev:
fortkörning samt vårdslöshet i trafik. dom brukar kalla mig för idiot och sånt för att dom tycker att man är en sån ifall man kör för fort.

gillar man att köra fort hamnar man ofta i trubbel...

jag menar om du klistrar dig mot tanken och håller stumt på högsta växel. hur fort går det då?

Nu tycker jag inte att du ska leka med pappas dator längre. Han och socialtanten skulle bli så besvikna om dom visste att du är uppe så här sent. :rofl
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
CHROLO skrev:
Nu tycker jag inte att du ska leka med pappas dator längre. Han och socialtanten skulle bli så besvikna om dom visste att du är uppe så här sent. :rofl

och så länge var det kul att ha en mc-snut på forumet.

kan inte jag få med mig ett gäng från detta forum till nästa rättegång jag blir kallad till. då kan ni hävda att allt bara är på hittat så kanske jag blir friad. när jag berättar om något jag gjort på detta forum så är det ingen som tror att jag gjort det. när jag säger att jag inte gjort en sak i rätten så är det ingen som inte tror att jag har gjort det. nån som har nått knep på hur man kan vända på detta?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
bmwjohan skrev:
kan inte jag få med mig ett gäng från detta forum till nästa rättegång jag blir kallad till. då kan ni hävda att allt bara är på hittat så kanske jag blir friad.

Snälla, säg att du bara är påhittad.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top