Om du vill slippa få mc-säsongen förstörd pga herrar i blåa kläder

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
En liten funderare.. om man har 1 månad kvar på sin prövotid och lyckas skuta upp fallet 1 månad.. klarar man sig då med indraget körkort ett tag då eller behöver man ta om lappen?. :va
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
philsson skrev:
En liten funderare.. om man har 1 månad kvar på sin prövotid och lyckas skuta upp fallet 1 månad.. klarar man sig då med indraget körkort ett tag då eller behöver man ta om lappen?. :va
Nej, "brottet" hände ju under prövotiden.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
I början av denna tråd säger han att polisen inte har resucer [ vet ej stavningen] a men dom kom hem till min far med det där pappret... han har åkt dit i tingsrätten men klarat sig nån gång i brist på bevis också...

Tycker för övrigt alla säger olika!!
 

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Yamaha R1
LOVE2XLR8 skrev:
Det tror inte jag heller men däremot vet jag en kille som hävdade att han hade stått sitt straff och inte kört något, för det var ju precis vad polisen hade sagt åt honom att han inte fick göra efter 24 timmar. Men det funkar ju inte så bra om man blir stoppad under tiden :tungan

När jag förlorade kortet fick jag inte ens köra från platsen,, förstod inte riktigt varför.. :va
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Det kan finnas fler anledningar till att INTE skriva på, jag känner mig smulan dum såhär i efterhand.
Gjorde inget jättekonstigt, i höstas var jag ute och körde bil, efter ett tag kom jag ikapp ett antal bilar med en husbil i täten....var en förvisso ganska kort sträcka men jag kunde hinna köra om så jag laddade ganska bra, och det här med avstånd är ju svårt för folk så luckor fanns ju givetvis inte.

Synd bara att polisen stod med laserpistolen i skogen, 132km/h på 90väg.

Jag kunde inte se något konstigt i det hela och tiden var varken bättre eller sämre än någon annan så efter moget övervägande skrev jag på.

Men i efterhand så kommer massor med frågor upp som, varför fick jag inte se laserpistolen - får den rapporterande polisen stå i skogsdungen och skriva böter utan att själv ha bevittnat förseelsen. Vad jag fick det till så kan polisen neka dig till att få se mätvärdet men då ska det vara samma polis som skriver rapporten - eller iaf. ha sett dig, i det här fallet var det hans kollega som skrev pappret via kommunikationsradio. Så varken jag eller Polisen som skrev att jag kört för fort har faktiskt sett något bevis på om jag kört för fort......Okej jag kanske körde 132km/h men de ska kunna bevisa det också - och för det finns det regler.
Det finns ingen anledning att vara "snäll", man ska vara artig men skriv inte på tänk igenom hemma i lugn och ro, det är väldigt mycket svårare efteråt att rätta till något - och vad har man för nytta av att veta att man kanske fått kortet återkallat i onödan. Poliser kan också göra fel.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Enkie skrev:
Det kan finnas fler anledningar till att INTE skriva på, jag känner mig smulan dum såhär i efterhand.
Gjorde inget jättekonstigt, i höstas var jag ute och körde bil, efter ett tag kom jag ikapp ett antal bilar med en husbil i täten....var en förvisso ganska kort sträcka men jag kunde hinna köra om så jag laddade ganska bra, och det här med avstånd är ju svårt för folk så luckor fanns ju givetvis inte.

Synd bara att polisen stod med laserpistolen i skogen, 132km/h på 90väg.

Jag kunde inte se något konstigt i det hela och tiden var varken bättre eller sämre än någon annan så efter moget övervägande skrev jag på.

Men i efterhand så kommer massor med frågor upp som, varför fick jag inte se laserpistolen - får den rapporterande polisen stå i skogsdungen och skriva böter utan att själv ha bevittnat förseelsen. Vad jag fick det till så kan polisen neka dig till att få se mätvärdet men då ska det vara samma polis som skriver rapporten - eller iaf. ha sett dig, i det här fallet var det hans kollega som skrev pappret via kommunikationsradio. Så varken jag eller Polisen som skrev att jag kört för fort har faktiskt sett något bevis på om jag kört för fort......Okej jag kanske körde 132km/h men de ska kunna bevisa det också - och för det finns det regler.
Det finns ingen anledning att vara "snäll", man ska vara artig men skriv inte på tänk igenom hemma i lugn och ro, det är väldigt mycket svårare efteråt att rätta till något - och vad har man för nytta av att veta att man kanske fått kortet återkallat i onödan. Poliser kan också göra fel.

Polismannen som gjorde mätningen är den enda som bevittnat mätresultatet. Även om den som skrev ut böterna stått bredvid den som gjorde mätningen så har han faktiskt inte sett vad instrumentet registrerat för hastighet.

Det du beskrivit är en normal laserkontroll och inget ovanligt. Beviset i det fall du hade nekat är den polismannens vittnesmål som utfört mätningen.
Självklart kan poliser göra fel, men inget av det du beskrivit verkar fel i det här fallet.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Enkie skrev:
Okej jag kanske körde 132km/h men de ska kunna bevisa det också

Det va bra att du skrev på.

Varför vara jobbig och hålla på å krångla eg. Bara att skriva på, betala och bespara polisen massa onödigt arbete samt våra skattepengar.

Så länge man har gjort fel.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
RoLLER skrev:
Det va bra att du skrev på.

Varför vara jobbig och hålla på å krångla eg. Bara att skriva på, betala och bespara polisen massa onödigt arbete samt våra skattepengar.

Så länge man har gjort fel.
Ja det spar på våra skattepengar... elerr så drrar mannöpp den på slangen å visar fingret, dåm har itne en tjans att hinna med.

/Sven me trimmad Draco :yoparty
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
CHROLO skrev:
Lag (1988:15)
2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).

4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).

Som synes ingår fängelse i straffskalan. Det innebär att man kan göra husrannsakan i bilen.

Lite intressant det här ämnet, låt säga att jag har hittat ett alldeles ypperligt ställe att gömma laserstöraren på (ej synlig om man inte demonterar vissa detaljer) så har polisen alltså ingen rätt att genomsöka fordonet?

Och angående en annan sak.
En kompis till mig blev stannad och dömd för att han haft en störare monterad, den var synlig så det var väl inte mer med det. Men när polisen ifråga "monterade" bort den så mer eller mindre slet han loss den och skadade grillen.
Det här låter för mig som ren skadegörelse och jag personligen hade blivit helt vansinnig, men han vågade dock inte göra någonting när dom skrämt upp han på platsen. Inte lätt när man har nytaget körkort på prov :huvet
Borde inte han ha rätt till ersättning för grillen och borde han inte även kunna anmäla polismannen som skadade bilen?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
wheelieman skrev:
Borde inte han ha rätt till ersättning för grillen och borde han inte även kunna anmäla polismannen som skadade bilen?

Det tycker jag låter mycket rimligt.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
wheelieman skrev:
Lite intressant det här ämnet, låt säga att jag har hittat ett alldeles ypperligt ställe att gömma laserstöraren på (ej synlig om man inte demonterar vissa detaljer) så har polisen alltså ingen rätt att genomsöka fordonet?

Och angående en annan sak.
En kompis till mig blev stannad och dömd för att han haft en störare monterad, den var synlig så det var väl inte mer med det. Men när polisen ifråga "monterade" bort den så mer eller mindre slet han loss den och skadade grillen.
Det här låter för mig som ren skadegörelse och jag personligen hade blivit helt vansinnig, men han vågade dock inte göra någonting när dom skrämt upp han på platsen. Inte lätt när man har nytaget körkort på prov :huvet
Borde inte han ha rätt till ersättning för grillen och borde han inte även kunna anmäla polismannen som skadade bilen?


Det måste finnas skälig misstanke för att husrannsakan ska få göras.

Vill han ha ersättning för de skador en polisman i tjänsteutövning har åstadkommit så görs det skriftligen till polisledningen där det hela inträffat. Det är endast i de fal när polismannen gjort fel som man kan ha rätt till ersättning.
En anmälan mot polismannen kan göras vid närmaste polisstation, eller per telefon.
 

Coola Ola

Guest
CHROLO skrev:
Det måste finnas skälig misstanke för att husrannsakan ska få göras.

Vill han ha ersättning för de skador en polisman i tjänsteutövning har åstadkommit så görs det skriftligen till polisledningen där det hela inträffat. Det är endast i de fal när polismannen gjort fel som man kan ha rätt till ersättning.
En anmälan mot polismannen kan göras vid närmaste polisstation, eller per telefon.

Vad räknas som skälig misstanke i det här fallet då? Räcker det med att lasermätaren faktiskt blivit störd?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
MostWanted skrev:
bra info...! men det ja inte förstår kan målet läggas ned närsomhelst pga bristande resurs elle va det hette..

Ja så trodde jag också att det funkade för struntsaker, men tyvärr är det inte så...

Jag hoppade av lumpen i höstas och bad dem dra åt *** ungefär. Blev man ju skydlig till "brott mot totalförsvarsplikten". Jaja, skitsak samma tänkte jag. Inte kommer de orka dra det här ända upp till tingsrätten.

Men nu ½ år senare sitter jag här med fotboja...
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
känns som att nån med full koll på läget borde skriva vad som händer. om man blir delgiven enbart pga att polisen säger att du torskat KK eller om de måste ske skriftligen etc....
 

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Pörtom
Hoj
sextresex ninnnnja
Varför kupa undan :va :va Stå för vad du gjort, e ju ingen som tvingat dig att göra ett trafikbrott :confused: Har altid nekat att skriva under böteslappen men det är ingen lag på att man måste skriva under. Men det räcker som sagt att polisens kollegor bevittnar att du tagit emot boten för att det skall motsvara din underskrift.

Senast stod det: Namn Efternamn Vägrar att skriva under böteslappen. Härmed intygar "polis1", "polis2" att ....... ....... emottagit böteslappen. och givetvis namnförtydliganden.

Tror inte att en polis bara hittar på att man kört ett visst antal KM/H över det tillåtna. Men det är ju bara en tanke.
E väl bara ett jobb med j......t dåligt rykte. Synd för utan polis skulle jag inte vilja vara. Kan ju tänkas att man varit knark kung och omåttligt rik om det inte fans poliser :rofl :rofl
 

Maja

Gillar kossor.
Gick med
17 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Fajtör-kavva i delar. Igen.
Ville bara säga att jag tycker att det är kul att det är en igel (MC-snut) som är här och skriver. Mucho heder. Det är nåt lite lustigt med MC-snutar. I alla fall de som jag har haft att göra med. Liten story:

Jag skulle svänga vänster i höstas och låg efter en stor tradare i väntefilen. När han väl körde så hade det redan blivit ljusrött. typ. Så det var väl mer än tveksamt om jag verkligen hade grönt. Till saken hör att jag tämligen omgående förstås drog om tradaren och lättade iväg ganska snabbt. Såg i backspegeln att en mc kom efter mig. "Ska inte ifatt mig i alla fall", tänkte jag och drog.
yoparty.gif
Sen efter sådär en kilometer fick jag lugna ner mig en massa bilar i en massa kurvor. Skulle ändå svänga snart. Men då kom ju den andra cykeln ikapp mig. En okulärbesiktning gav då vid handen att det var pappa blå.
banghead.gif
Japp! Tur att det var höst, för den lappen var ju borta på ett tag. Trodde jag iaf. Men det visade sig att han trodde att jag skulle dra.
rolleyes.gif
Som om han hade hunnit ifatt då... Klart han hade. Jag skulle aldrig försöka dra en mc-snut. Men efter en massa "kluriga" frågor och en ingående titt på hojen så kom han nog fram till att jag inte alls hade försökt smita. Eller tekniskt sett så hade jag ju det, men jag såg ju inte att det var en snut... Tydligen så hade han fått bromsa för mig där jag låg bakom tradaren och var övertygad om att jag hade sett honom. Inte jag inte - jag försökte se vilken fil tradaren skulle välja.

I alla fall så hade jag tydligen kört 97 eller nåt sånt på 70-väg (Trodde det var mycket mer... måste ha varit ett snitt, jag låg ju en stund bakom nåra bilar) Men till min stora häpnad så blev det bara ett "ta det försiktigt i fortsättningen" och "jag hoppas att det inte var rött när du körde".
banana.gif
banana.gif
banana.gif


Men jag undrar lite smått varför??? I rimlighetens namn så borde jag ju ha fått rejäla böter, både för körning mot ljusrött samt farten. Men icke.

Jag har hört liknande grejer om mc-snutar, så det verkar som om mc-snutar ofta har lite mer överseende med andra mc än med exempelvis bilar. Jaja inte vet jag. CHROLO kanske har nån teori?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top