Om du vill slippa få mc-säsongen förstörd pga herrar i blåa kläder

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Att bli av med körkortet är en disiplinåtgärd, böterna är straffet.
Drar du det till rättegång så processar du om böterna, körkortet blir du av med vare sig du ger det till polisen eller ej.

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
Mell skrev:
Drar du det till rättegång så processar du om böterna, körkortet blir du av med vare sig du ger det till polisen eller ej.

Förutom det faktum att om du blir frikänd i tingsrätten så föreligger det knappast något skäl för en diciplinåtgärd och då har inte länsstyrelsen något fog för att dra in ditt körkort.

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
O my god, jag undrar varför de vill förbjuda sporthojar :va Mycket har jag läst här på forumet men den här tråden tar första priset i att inte veta vad lagen säger angående körkortsindragning och delgivning.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Honung skrev:
O my god, jag undrar varför de vill förbjuda sporthojar :va Mycket har jag läst här på forumet men den här tråden tar första priset i att inte veta vad lagen säger angående körkortsindragning och delgivning.

Jaa.... Det e ju helt vansinnigt. Det är faktiskt enligt lag varje medborgares skyldighet att kunna lagen. Jag förstår inte att alla inte kan den då.

Jag hade lite svårt för att lära mig Lagen om placering och uppläggning av timmer. Men nu sitter den oxå.

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Mell skrev:

Öhh... vaddå, har man kortet kvar så kan de ju inte ta det. Då har man ju "körkort" :rofl

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
RoLLER skrev:
Jaa.... Det e ju helt vansinnigt. Det är faktiskt enligt lag varje medborgares skyldighet att kunna lagen. Jag förstår inte att alla inte kan den då.

Jag hade lite svårt för att lära mig Lagen om placering och uppläggning av timmer. Men nu sitter den oxå.

Nu har jag aldrig sagt att man inte kan eller får diskutera saker men när man kommer med rena påståenden som är felaktiga är det rätt tröttsamt, förlåt dålig dag på jobbet :(

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
RoLLER skrev:

:banana

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Honung skrev:
Nu har jag aldrig sagt att man inte kan eller får diskutera saker men när man kommer med rena påståenden som är felaktiga är det rätt tröttsamt, förlåt dålig dag på jobbet :(

Är inte någon expert på trafiklagarna, men delgivningslagen är jag bättre på och det krävs ingen underskrift för att anses som delgiven där emot är det i bevisningssyfte mer hållbart om man säger så.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Honung skrev:

Jag förstår dig och håller med. Det e bara kul att vara lite ironisk.....

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
RoLLER skrev:
Jag förstår dig och håller med. Det e bara kul att vara lite ironisk.....

Det är lugnt, här kommer en tillbaka. Varför har jag inte lärt mig att slanga efter att plöjt igenom rollers slangskola :D :felämne jag vet.

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
RoLLER skrev:
Jag skjöt en jobbig djävel igår. Sen kom snuten och tog min pistol.

Va i helvete göru frågade jag snutdjäveln. Jag e fan inte dömd än....

Innocent until proven guilty skrek jag när dom drog in mig i piketen!!!!!

Haha, du är bra rolig du... Fan vad jag garvade när jag läste det...
:D :D :D

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
måste man alltså ha med sig giltig legitimation? jag har inget annat leg än körkortet.. och kan polisen helt lagligt beslagta legget? utan någon utredning borde de ju inte få det, tänkte mest på att man kanske kan visa körkortet i ren identifieringssyfte och inte låta dem ta det?

bike

AVSTÄNGD
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Motard
scud skrev:
måste man alltså ha med sig giltig legitimation? jag har inget annat leg än körkortet.. och kan polisen helt lagligt beslagta legget? utan någon utredning borde de ju inte få det, tänkte mest på att man kanske kan visa körkortet i ren identifieringssyfte och inte låta dem ta det?

Det finns inget legitimations krav i Sverige.
Men körkortslagen säger att man måste ha med sig körkortet vid färd.
Annars kan du få 300:- i böter.
Men för att kunna skriva ut böterna så måste dom kunna identifiera dig....

Vanligtvis brukar dom köra en relationsfråga på ditt påstådda personnr, och ber dig svara på deras frågor ang vad dina barn heter, din mamma osv..

Last edited:

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
bike skrev:
Det finns inget legitimations krav i Sverige.
Men körkortslagen säger att man måste ha med sig körkortet vid färd.
Annars kan du få 300:- i böter.
Men för att kunna skriva ut böterna så måste dom kunna identifiera dig....

Vanligtvis brukar dom köra en relationsfråga på ditt påstådda personnr, och ber dig svara på deras frågor ang vad dina barn heter, din mamma osv..

Men det där svarade ju inte på min fråga.. frågan var ju om polisen helt juridiskt korrekt kan beslagta ett körkort på plats, och därmed agera domstol helt själva (såsom författaren av denna "artikel" skrev).. Eftersom man i sverige har rätt att få sitt brott rättsligtprövat borde polisen inte ha laglig rätt att göra som de gör. Därför borde de bara få ta körkortet om de frågar, men säger jag nej borde dom inte få göra det, eller är jag ute å cyklar? (Ni behöver inte svara om ni inte vet, tro kan jag göra själv).

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
scud skrev:
Men det där svarade ju inte på min fråga.. frågan var ju om polisen helt juridiskt korrekt kan beslagta ett körkort på plats, och därmed agera domstol helt själva (såsom författaren av denna "artikel" skrev).. Eftersom man i sverige har rätt att få sitt brott rättsligtprövat borde polisen inte ha laglig rätt att göra som de gör. Därför borde de bara få ta körkortet om de frågar, men säger jag nej borde dom inte få göra det, eller är jag ute å cyklar? (Ni behöver inte svara om ni inte vet, tro kan jag göra själv).

Polisen omhändertar körkortet i avvaktan på beslut från länsstyrelsen. Det anses vara en civilrättslig åtgärd. Beslag görs bara i brottmål.

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
#Olsson# skrev:
Ja, precis som inlägget jag svarade på, så hårddrog jag det lite. Blir man inte fälld, så betalar man inte och man slipper hamna i straffregistret. Betalar man så har man ju blivit straffad och då hamnar man ju definitivt där. Eller?

btw: Kul att du är här och postar. Det vore kul om du kastar dig in lite oftare bara. Mycket givande!! :tummenupp

Du har rätt. I straffregistret hamnar du om du skriver på ordningsboten eller blir dömd i rätten för det brott du misstänks.

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
bike skrev:
Självklart men då måste det finnas misstanke att sådan utrustning finns i fordonet.
Man kan inte som standard hävda att man letar efter sådant i alla fordon man stoppar och få igenom en husrannsakan.

Nä, men prylarna är ju inte osynliga ens utifrån bilen. Om misstanke väcks att en sådan mackapär finns i bilen så får polisen på platsen ett beslut om husrannsakan i bilen. Häpp!

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
CHROLO skrev:
Polisen omhändertar körkortet i avvaktan på beslut från länsstyrelsen. Det anses vara en civilrättslig åtgärd. Beslag görs bara i brottmål.

Så det finns en SH-polis! :D (jaja, jag läste din signatur)..
Får väl lita på det du säger, sjukt är det. Men det finns så mycket annat som är minst lika skumt..

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Idag var stämningsman o sökte mig på arbetet efter telefonsamtal. Tror ni hon hittade mig!?

Hon sa till min arbetsledare att: ..om hon så skulle kasta brevet på mig......

det kan man visst göra, men tror då att man måste vara två. Hon hade förklarat att de var två stycken, men att den andra stod kvar vid vakten.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln