Om du vill slippa få mc-säsongen förstörd pga herrar i blåa kläder

Viglo

Z-900 prolink
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Lindome
Hoj
z900
stoffer skrev:
Okej, jag tror dig, men vad bygger du påståendet på? Finns det nån lagtext / prejudikat eller känner du en polis?
Jag blev stoppad av Farbror blå för 2 veckor sedan. Det var en nykterhetskontroll men jag råkade säga "Fan jag som inte har körkortet med mig".
Det är inte straffbart längre ,sa farbrorn då.
Men han kollade nog min identitet genom reg.nr för han ställde frågor typ adress ,namn på mina barn.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
det är lätt hänt det där,,,,,, att bli av med lappen är ett hårt straff,
fin hoj du har förresten,,,,,, lätt att det går undan med vet jag,,.
mvh:Köping

Cro-Magnon skrev:
Bra inlägg!
Sverige blir ofta fälld i europadomstolen för brott mot de mänskliga rättigheterna och det är lätt att förstå med den här inställningen hos rättsväsendet.
Jag råkade själv ut för det här förra året:
Möter snuten på riksväg 65 men bryr mig inte så mycket om det utan fortsätter i rask takt. När jag svänger av efter ca 2km kommer han ångande i sin 850 turbo och stoppar mig! Jaha tänker jag, nu blir det en utskällning för att det kanske gick lite fort. Inte, han hade startat en tidtagning redan vid mötet, vänt bilen, tappat mig ur sikte, jagat ikapp och mätt sträckan. Resultat: snittfart=141 km/t på 90-väg! Körkortet inkallat på 4 månader. Efter 5 månader!!! blir jag erbjuden att få saken prövad hos tingsrätten.
OK, jag körde för fort men att först få straffet och sedan rättegång är i princip fel. Det kunde ju, hypotetiskt, varit en förare han startade mätningen på och en annan han stoppade på, han förlorade mig faktiskt ur sikte i kanske 30 sek. Hans utrustning kan dessutom ha varit felaktig (kalibrering, lufttryck, hjulspinn, osv).
Jag har aldrig mer officiellt med mig körkortet vid färd.
Varför jag inte smet? Det var i Mars månad och grus överallt.
 

Tompaman

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 ER + KTM 950 SE
stoffer skrev:
Okej, jag tror dig, men vad bygger du påståendet på? Finns det nån lagtext / prejudikat eller känner du en polis?

Jag jobbar som trafiklärare och kan det mesta som har med trafik att göra.
Det står i körkortsboken att, om man inte har körkort med sig räcker det med att uppvisa giltig legitimation.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tompaman skrev:
Jag jobbar som trafiklärare och kan det mesta som har med trafik att göra.
Det står i körkortsboken att, om man inte har körkort med sig räcker det med att uppvisa giltig legitimation.

Jag tappade min plånbok i vintras och ringde polisen och frågade vad som hände om man blev stoppad utan medhavande av körkort. "böter direkt" sa polismannen till mig, observera då att passkort inte är giltig som legitimation. Förlustanmälan måste därför göras = viktigt!.
 

nielskorven

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
uppsala
Hoj
snart
När räknas det då som att körkortet blivit indraget? Vid fortkörnignstillfället, medgivandet eller domen?
Kan ju vara användbart för oss som fortfarande har prövotid att skjuta upp det lite för att slippa ta om kortet.
 

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Hoj
Såld
Jag har en fundering.... den här delgivningsmannen som jagar en - vad händer om han besöker min arbetsplats? Ska man säga att man är en kusin som hoppart in i stället eller? Det går nog bra när han frågar bossen var jag är....
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
R1 racer skrev:
Är det inte lite dags o ge DJM en piska Mattias? eller en liten antydan till banning,lite små skit inlägg här o var som inte är av större värde.


Jo, det var lite ironi! Puss och kram.
 

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Lite olika hojar..
KawaChris skrev:
Tror inte polisen får tvångsvisitera om man säger att man inte har kortet med sig, eller??

Precis så är det. Däremot får de genomsöka ditt fordon vid en trafikkontroll. Sensmoral; ha inte ditt körkort i cutsen;)
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Onewheeler skrev:
Precis så är det. Däremot får de genomsöka ditt fordon vid en trafikkontroll. Sensmoral; ha inte ditt körkort i cutsen;)


är du säker på det?
Är nämligen ganska säker på att dom måste ha husrannsakan för att ens få stoppa in handen innanför din nervevade fönsterruta :va
 

LOVE2XLR8

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 600RR -05 och en rejsig Yamaha R6 -03
ZuZ00k skrev:
Her har du et nummerskilt til nicket ditt :D

LUV2XLR8.jpg

Snygg... :D Var hittade du den?
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Klippan skrev:
Angående Delgivningsman! Jag hade kört för fort på 50 sträcka ej över 20 km/h( i bil )
och blivit stoppad, ej erkänt , fått två brev från tingsrätten där det i princip
stod erkänn och skriv på.
Råkade slänga båda , efter ett tag så ringde Delgivningsmannen på
min mobil och ville att vi skulle träffas för han hade ett brev till mig.
Jag bad honom upplysa mig vad det var för ett viktigt brev som blev
persoligt levererat till mig, han svarade att det visste han inte vad det
kunde vara.
Då frågade jag varför han gick runt med brev utan att veta vad det
var, då frågade han mig : du vill inte träffa mig va ? Nej sa jag.
Sedan hade han varit i lägenheten och lämnat en grön lapp att
han hade sökt mig, efter det så hörde jag aldrig av dom mer, så
det blev inget med det.
Men dom kan alltså lägga mer tid än man tror på en delgivning även om det
inte gäller kortet.
Okey, är mycket intresserad av fortsättningen där.
Jag är i precis det där läget nu, har kastat 2 erkänn genom att betala brev. Samt 1 delgivningsbrev. Nu fick jag igår hem ett brev att jag skall inställa mig i tingsrätten den 14 december, ärendet rör att jag körde med för liten regplåt 400kr i böter. Helt djävla patetiskt men konstapeln som stoppade mig var så djävla trångsynt så det var helt otroligt. Därav mitt krånglande.

De vill naturligtvis att man skickar tillbaka ett delgivningskvitto. Vad händer om jag inte gör det? Man får ju inte frånvara en rättegång om man inte har väldigt bra ursäkter. Kan kosta dig 2000kr i böter upplyser de en vänligen om i brevet. Så om jag inte skickar in delgivningen kan de då anse att jag är frånvarande på rättengången eller vad händer egentligen?
Är ju inte en chans i helvete att jag kommer åka till tingsrätten den 14 december iaf.

//Fredda
 

Klippan

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
XJR 1300
Har du blivit delgiven så tror jag att det är kört för
då har dom ju fått tag på dig!
Har du löst ut delgivningen själv? För vad jag vet brukar
dom lämna över den personligen, då kan man aldrig neka att
man fått den.
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Klippan skrev:
Har du blivit delgiven så tror jag att det är kört för
då har dom ju fått tag på dig!
Har du löst ut delgivningen själv? För vad jag vet brukar
dom lämna över den personligen, då kan man aldrig neka att
man fått den.

Nej nej, det kom bara i ett kuvert på posten. Medföljde gjorde ett delgivningskvitto som de vill att man skickar tillbaks. Jag kan scanna grejerna ikväll så det blir lite mer handfast vad vi pratar om. Men ingen har sökt upp mig personligen. Heller inte kvitterat ut något brev utan bara fått vanlig snigelpost.

//Fredda
 

Klippan

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
XJR 1300
Släng den!
Och om någon frågar så skyll på posten och säg att du aldrig fått
något brev. Posten i detta land är ju definitivt inget att lita på!
Nu kan du nog börja titta vem som ringer på dörren och telefon.
Öppna inte för någon du inte känner det kan vara delgivningsman.
Lycka till.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Angående att hålla sig undan delgivningsmannen...

Det var en historia i Teknikens Värld (AMS kanske?) för några år sedan där en av reportrarna hade kommit till att det var dags för delgivning. En dag dök delgivningsmannen upp på tidningens redaktion och frågade personen i fråga om han visste var han själv befann sig. I handen hade han ett foto som var ungefär tio år gammalt och reportern gick inte att känna igen på det pga helskägg mm. Reporterna sa då att "jo, han är nog borta i fikarummet" eller nåt sånt. Delgivningsmannen gick i den riktning reportern pekade medans reportern gick sakta därifrån för att sedan ta långa benet före och sen inte visa sig på kontoret på ett par timmar. Han klarade sig...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Förklara för delgivningsmannen att det är kriminellt att falskt intyga att du mottagit handlingen om den inte faktiskt är överlämnad. Han/hon måste alltså överlämna handlingen innan du signar. När handlingen är överlämnad, kan du ju tacka och stänga dörren. I praktiken vill inte delgivningsmannen bli av med handlingen utan att få din signatur, så han ger upp. (och det är ju inte ens ditt fel)
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Lartes skrev:
är du säker på det?
Är nämligen ganska säker på att dom måste ha husrannsakan för att ens få stoppa in handen innanför din nervevade fönsterruta :va

Tyvärr så gäller det bara i amerikanska polisserier!

Den svenska polisen behöver inte bekymra sig om sådana petitesser. Är inte 100% på den exakta formuleringen, men ungefär såhär: Det räcker med "skälig misstanke om brott" för att den enskilde polismannen, på stående fot, kan betämma sig för att genomsöka ditt fordon eller hem. Hur svårt är det för polismannen att överdriva (ev ljuga om) vissa detaljer, för att i efterhand rättfärdiga en tveksam (ev olaglig) genomsökning av ditt fordon (eller bostad).

/
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
#Olsson# skrev:
Förklara för delgivningsmannen att det är kriminellt att falskt intyga att du mottagit handlingen om den inte faktiskt är överlämnad. Han/hon måste alltså överlämna handlingen innan du signar. När handlingen är överlämnad, kan du ju tacka och stänga dörren. I praktiken vill inte delgivningsmannen bli av med handlingen utan att få din signatur, så han ger upp. (och det är ju inte ens ditt fel)
Fy fan vad bra, men måste jag alltså skriva på även när jag träffar delgiviningsmannen?
Annars är det ju hur kanon som helst. Men det gäller att vara hyfsat iskall om man helt sonika skall ta lappen ifrån honom sedan riva den och låtsas som att han inte exiterar när han säkerligen hänger kvar och är skitförbannad ett tag.
Men ingen som faktiskt har dragit ut på det längre än såhär eller?
Känns lite som att jag blir testperson om inte annat.

//Fredda
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top