Om du vill slippa få mc-säsongen förstörd pga herrar i blåa kläder

Cro-Magnon

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
2017, Aprilia, Tuono
Bra inlägg!
Sverige blir ofta fälld i europadomstolen för brott mot de mänskliga rättigheterna och det är lätt att förstå med den här inställningen hos rättsväsendet.
Jag råkade själv ut för det här förra året:
Möter snuten på riksväg 65 men bryr mig inte så mycket om det utan fortsätter i rask takt. När jag svänger av efter ca 2km kommer han ångande i sin 850 turbo och stoppar mig! Jaha tänker jag, nu blir det en utskällning för att det kanske gick lite fort. Inte, han hade startat en tidtagning redan vid mötet, vänt bilen, tappat mig ur sikte, jagat ikapp och mätt sträckan. Resultat: snittfart=141 km/t på 90-väg! Körkortet inkallat på 4 månader. Efter 5 månader!!! blir jag erbjuden att få saken prövad hos tingsrätten.
OK, jag körde för fort men att först få straffet och sedan rättegång är i princip fel. Det kunde ju, hypotetiskt, varit en förare han startade mätningen på och en annan han stoppade på, han förlorade mig faktiskt ur sikte i kanske 30 sek. Hans utrustning kan dessutom ha varit felaktig (kalibrering, lufttryck, hjulspinn, osv).
Jag har aldrig mer officiellt med mig körkortet vid färd.
Varför jag inte smet? Det var i Mars månad och grus överallt.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
LOVE2XLR8 skrev:
Grejen är ju den att så länge du har körkortet kvar och inte har skrivit på att du mottagit information om att du inte får köra om 48h så har dom svårt att bevisa att du visste att du hade blivit av med din behörighet. Du kan ju alltid hävda att du inte förstod och det var en stressig situation. Om du har lämnat iväg ditt körkort eller skrivit på att du fått informationen om att du inte får köra, så blir det typ omöjligt för dig att bevisa att du inte visste att du inte fick köra mer.

Ok, då är jag med :tummenupp

Ska absolut praktisera detta om nåt skulle hända. Eftersom jag inte har nån bil passar det ju perfekt att ta straffet på vintern när man ändå inte kör speciellt mycket.
 

sandstream

Guest
KawaChris skrev:
Här är den korta versionen:
1. Ge dom aldrig ditt körkort
2. Skriv aldrig på nånting

1. Ha ALDRIG körkortet med dig
2. Skriv aldrig på nånting
 

LOVE2XLR8

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 600RR -05 och en rejsig Yamaha R6 -03
Dez skrev:
Ok, då är jag med :tummenupp

Ska absolut praktisera detta om nåt skulle hända. Eftersom jag inte har nån bil passar det ju perfekt att ta straffet på vintern när man ändå inte kör speciellt mycket.
Klockrent! Passar ju dig som handen i handsken det här tippset :)
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Webspy skrev:
Låt dom komma o knacka på dörren. Presentera dig själv som din bror eller syster...

Välj rätt där bara, annars blir det tvångströja ner till psyket. :D
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Sättet att "gömma sig" tills man slutligen hamnar i Tingsrätten (och blir dömd?) har ju tipsats om många gånger här, men jag har aldrig sett någon påpeka en ganska allvarlig nackdel.

Om man har en dom mot sig i Tingsrätten kan man faktiskt få svårigheter när man söker jobb.
Även om det bara gäller "en ynka fortkörning" finns det företag som inte accepterar detta.
(Höga krav på gott omdöme, skötsamhet, sekretess, pålitlighet etc.)

Har själv blivit informerad om det en gång på en anställningsintervju, och den personalansvarige tog just fortkörning som ett exempel.
(För att jag berättade att jag kör hoj?) :confused:
 

stortiger

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
norrbotten
Hoj
Yamaha Thunderace -00
Hur blir det då om man drar det till domstol.
Får man då betala hela rättedomskostnader då.
Vad kostar det
 

Raskus

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
Kina 250cc
stortiger skrev:
Hur blir det då om man drar det till domstol.
Får man då betala hela rättedomskostnader då.
Vad kostar det

Neeej, det kan man inte, det ENDA man kan få betala är konstnaden för sin egna försvarare. Väljer man att försvara sig själv slipper man givetvis den också.
 

Tompaman

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 ER + KTM 950 SE
Yoo.
Man behöver inte enl lag ha med sig körkortet vid färd.
Det räcker med giltigt leg.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Flagga skrev:
Sättet att "gömma sig" tills man slutligen hamnar i Tingsrätten (och blir dömd?) har ju tipsats om många gånger här, men jag har aldrig sett någon påpeka en ganska allvarlig nackdel.

Om man har en dom mot sig i Tingsrätten kan man faktiskt få svårigheter när man söker jobb.
Även om det bara gäller "en ynka fortkörning" finns det företag som inte accepterar detta.
(Höga krav på gott omdöme, skötsamhet, sekretess, pålitlighet etc.)

Har själv blivit informerad om det en gång på en anställningsintervju, och den personalansvarige tog just fortkörning som ett exempel.
(För att jag berättade att jag kör hoj?) :confused:

Jamen du förstår väl att du inte kan jobba på ett sånt företag, som engagerar sig i hur medarbetarna kör fordon på sin fritid??? Det här med "gott omdöme, skötsamhet" etc. gäller ju hur bra du gör ditt jobb. Har de synpunkter på vad du gör när du är ledig kan de ta sina lediga tjänster och stoppa upp dem där varken sol eller måne lyser. Tycker jag.
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Tompaman skrev:
Yoo.
Man behöver inte enl lag ha med sig körkortet vid färd.
Det räcker med giltigt leg.

Någon som vet om detta stämmer? Finns det någon källa för det här påståendet?

I så fall mycket intressant! :)
 

Klippan

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
XJR 1300
Angående Delgivningsman! Jag hade kört för fort på 50 sträcka ej över 20 km/h( i bil )
och blivit stoppad, ej erkänt , fått två brev från tingsrätten där det i princip
stod erkänn och skriv på.
Råkade slänga båda , efter ett tag så ringde Delgivningsmannen på
min mobil och ville att vi skulle träffas för han hade ett brev till mig.
Jag bad honom upplysa mig vad det var för ett viktigt brev som blev
persoligt levererat till mig, han svarade att det visste han inte vad det
kunde vara.
Då frågade jag varför han gick runt med brev utan att veta vad det
var, då frågade han mig : du vill inte träffa mig va ? Nej sa jag.
Sedan hade han varit i lägenheten och lämnat en grön lapp att
han hade sökt mig, efter det så hörde jag aldrig av dom mer, så
det blev inget med det.
Men dom kan alltså lägga mer tid än man tror på en delgivning även om det
inte gäller kortet.
 

Tompaman

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 ER + KTM 950 SE
stoffer skrev:
Någon som vet om detta stämmer? Finns det någon källa för det här påståendet?

I så fall mycket intressant! :)
100 % säkert!
Körkortet behöver inte medföras vid färd om du har giltig legitimation med dig.
 

ZuZ00k

All your GIX are belong to ME!
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Oslo, Norge
Hoj
Suzuki DR650-R
Her har du et nummerskilt til nicket ditt :D

LUV2XLR8.jpg
 

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Har blivet stoppad helt utan leg. dom slog på reg.nr och såg att jag hade behörigheterna.
Stoppades oxå för ett par dagar sedan, saknade bälte och körkort i firmabil. Polismannen frågade om jag hade behörighet för att framföra fordonet, jag gav honom då passet. erkände aldrig mitt brott, ska nu hålla mig undan från bötterna vad som än krävs (jobbbar 30 mil från bostadsort, delgivare får åka långt)
båda gångerna har jag sagt att jag förlorat kk någonstans, de säger då att man ska förlustanmäla detta.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Flagga skrev:
Sättet att "gömma sig" tills man slutligen hamnar i Tingsrätten (och blir dömd?) har ju tipsats om många gånger här, men jag har aldrig sett någon påpeka en ganska allvarlig nackdel.

Om man har en dom mot sig i Tingsrätten kan man faktiskt få svårigheter när man söker jobb.
Även om det bara gäller "en ynka fortkörning" finns det företag som inte accepterar detta.
(Höga krav på gott omdöme, skötsamhet, sekretess, pålitlighet etc.)

Har själv blivit informerad om det en gång på en anställningsintervju, och den personalansvarige tog just fortkörning som ett exempel.
(För att jag berättade att jag kör hoj?) :confused:

Det blir ju inte värre dom för att det går till tinget, än om man erkänner brottet. Ingen skillnad alltså. Bättre att gå till tinget med chans att bli friad. Och därmed isåfall även chans till jobb. (om de nu är så fåniga)
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Tompaman skrev:
100 % säkert!
Körkortet behöver inte medföras vid färd om du har giltig legitimation med dig.

Okej, jag tror dig, men vad bygger du påståendet på? Finns det nån lagtext / prejudikat eller känner du en polis?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top