Om du vill slippa få mc-säsongen förstörd pga herrar i blåa kläder

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Fortsätt driva detta om du kan! Vill verkligen veta hur långt det kan gå.
Många som råkat ut för liknande händelser där polisen ljuger för att få ett erkänande genom lösa hotelser o dylikt bl.a jag själv.

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
Lartes skrev:
är du säker på det?
Är nämligen ganska säker på att dom måste ha husrannsakan för att ens få stoppa in handen innanför din nervevade fönsterruta :va

Som jag skrev i tidigare så har de rätt att genomsöka ditt fordon i en TRAFIKKONTROLL. Inte annars. Dina kläder har de inte rätt att gå igenom så länge du har dem på dig. Bra för er som kör med laservarnare i bilen att tänka på.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Fredda66 skrev:
Fy fan vad bra, men måste jag alltså skriva på även när jag träffar delgiviningsmannen?

Ja, han/hon behöver en påskrift. Men det är ju kanske inte "ditt bord".

Fredda66 skrev:
Men ingen som faktiskt har dragit ut på det längre än såhär eller?
Känns lite som att jag blir testperson om inte annat.

Äsch, vilken nybörjarfråga :D

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Cujo skrev:
Tyvärr så gäller det bara i amerikanska polisserier!
/

I usa får de titta in i bilen från utsidan ( Iaf där jag bodde) men inget annat. snackade med en polisman i usa som berättade att han hade blivigt åtalad för att han hade lyft på "fotmattan", där låg det en påse kokain. Men polismannen blev åtalad :va

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
willy skrev:
I usa får de titta in i bilen från utsidan ( Iaf där jag bodde) men inget annat. snackade med en polisman i usa som berättade att han hade blivigt åtalad för att han hade lyft på "fotmattan", där låg det en påse kokain. Men polismannen blev åtalad :va

Ja, vi kanske skulle övergå till att ha en nattväktarstat och privata poliser som vaktar inhägnade villakvarter. Helst bör man ha en vakt med sig om man ska ut och rasta bågen. Man kan ju bli ihjälslagen och rånad i annat fall.

Fattar inte att ni orkar gnälla över 400 spänn. Det är ju inte värt mödan. Bara risken att hamna i några register är tillräckligt för att få mig att langa upp 400 kr. Att regskylten är för stor och ful tycker jag personligen inte spelar någon som helst roll. Man åker ju båge för att det är kul. Och när moralpiskan ändå viner (för det här kommer jag nog inte undan utan mothugg) så kan jag säga att det är ett himla slös med skattemedel. Vill jag köra fort så kör jag där det inte är någon annan.

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
goodspeed skrev:
Att regskylten är för stor och ful tycker jag personligen inte spelar någon som helst roll. Man åker ju båge för att det är kul. Och när moralpiskan ändå viner (för det här kommer jag nog inte undan utan mothugg) så kan jag säga att det är ett himla slös med skattemedel. Vill jag köra fort så kör jag där det inte är någon annan.

KING! Sanna ord. I flera trådar här på sporthoj ondgör sig vansinnigt många över de höga skatterna mm mm mm. Sen i likadana trådar som den här snackas det om att varenda liten fortkörning ska dras till rättegång, trots att man vet med sig själv att man verkligen åkt för fort. Hur illa rimmar inte det? Åker man dit, stå upp för det och ta straffet. Gnälla för böter, indraget kk och rättegång..kostnaderna för samhället skulle bli enorma om EXAKT alla gjorde som ni förespråkar här. miljarder varje år. I nästa tråd gnäller folk om rättväsendets bristande resurser. Tro det om 1 miljon bilister skulle mana till rättegång varje gång han/hon utsattes för ett polisärende.

Som tur är finns det åtminstone människor med förnuft. Själv gnäller jag på skatterna, men vet också med mig att jag bekostar staten ett absolut minmum. Ska man dra varenda liten grej till rättegång och sin yttersta gräns anser jag att man helt förbrukat sin rätt att klaga bla. på de höga skatterna.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Dez skrev:
Får man verkligen fortsätta köra efter de 24/48 timmarna om man har kortet kvar?

Vad är det för skillnad på att ha och inte ha kortet kvar om man inte skrivit på?

Nej... Det spelar ingen roll om du lämnar lappen eller inte... De (polisen) skickar fortfarande in papperen till länsstyrelsen om att din behörighet är spärrad. Så blir du stannad efteråt av någon anledning och de kollar upp din behörighet, så blir det klassat som olovlig körning. Allt enligt pappa polis.

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
FZ6S -05
Verkar va mycket att hålla reda på, och om rätten efter ett halvår fastställer indragningen kan det ju ha hunnit bli säsong igen... :rolleyes: Nog enklare att köra någorlunda lagligt eller ta straffet när det kommer. Vet man med sig att man kört år h-e för fort ska man ju ha väldig tur om man kan få det att falla på någon skitsak. Ta det som en man, åk hem till morsan och gråt en skvätt.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
bike skrev:
Så du menar att man gör något brottsligt om man nekar dom att genomsöka bilen invändigt vid Trafikkontroll genom att låsa alla dörrar el liknande?

Självklart kan dom få tillstånd för en husransakan över radion ifrån vakthavande befäl, men på vilka grunder då??

Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument

1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.
Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik.
Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1998:1622).

2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).

3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).

4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).

Som synes ingår fängelse i straffskalan. Det innebär att man kan göra husrannsakan i bilen.

Last edited:

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Webspy skrev:
Om du inte erkänner så blir du inte av med körkortet förens ditt fall har prövats i tingsrätten och dom fallit.

Länsrätten prövar körkortsmålet i och med att det är ett civilrättsligt ärende. Tingsrätten prövar brottmålet. Instanserna gör detta oberoende av varandra. Om föraren vägrar skriva på delgivningen om körkortsåterkallelsen vid vägkanten, så kan polisen intyga att delgivning skett. Någon underskrift är inte nödvändig.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
CHROLO skrev:
Det gör du oavsett om du betalar eller inte.........

Ja, precis som inlägget jag svarade på, så hårddrog jag det lite. Blir man inte fälld, så betalar man inte och man slipper hamna i straffregistret. Betalar man så har man ju blivit straffad och då hamnar man ju definitivt där. Eller?

btw: Kul att du är här och postar. Det vore kul om du kastar dig in lite oftare bara. Mycket givande!! :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
KawaChris skrev:
Här är den korta versionen:
1. Ge dom aldrig ditt körkort
2. Skriv aldrig på nånting

Jaha! Klarar man sig då? Va bra!

Polisen: Jaha, här gick det 140 på 70 väg. Kan jag få se ditt körkort?
RoLLER: Nähä du, det får du inte alls det!
Polisen: Nähä, vill du skriva på här då?
RoLLER: Nää, det tänker jag inte alls det göra! 10000 gånger mer än vad du kan säga. Stjärnstopp!
Polisen: Jaha dåså. Då går det bra att köra vidare.
RoLLER: Tack.

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
CHROLO skrev:
Länsrätten prövar körkortsmålet i och med att det är ett civilrättsligt ärende. Tingsrätten prövar brottmålet. Instanserna gör detta oberoende av varandra. Om föraren vägrar skriva på delgivningen om körkortsåterkallelsen vid vägkanten, så kan polisen intyga att delgivning skett. Någon underskrift är inte nödvändig.

Så dom tar altså ifrån mig körkortet även fast jag inte har blivit dömd för något än? :va

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Stolten skrev:
Så dom tar altså ifrån mig körkortet även fast jag inte har blivit dömd för något än? :va

Jag skjöt en jobbig djävel igår. Sen kom snuten och tog min pistol.

Va i helvete göru frågade jag snutdjäveln. Jag e fan inte dömd än....

Innocent until proven guilty skrek jag när dom drog in mig i piketen!!!!!

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
bike skrev:
Så du menar att man gör något brottsligt om man nekar dom att genomsöka bilen invändigt vid Trafikkontroll genom att låsa alla dörrar el liknande?

Självklart kan dom få tillstånd för en husransakan över radion ifrån vakthavande befäl, men på vilka grunder då??

Exakt varför de får gå igenom din bil vid en trafikkontroll vet jag inte. Gissningsvis är det för att de kan behöva det för att kontrollera den ur eventuell trafiksäkerhetssynpunkt. De får ju tex. provköra den, vilket hade varit svårt utan att gå in i bilen.
Således borde det vara straffbart att låsa ute dem, men detta vet jag inte heller säkert.
Jag läste för några år sedan om en lirare som fastnat i en nykterhetskontroll. Han låste bilen och hällde i sig en sjua vodka. Det tog någon timme innan polisen tillkallat låssmed som öppnade bilen. När de tog blodprov på liraren så var det givetvis positivt. Däremot kunde åklagaren inte styrka i rätten att han var alkoholpåverkad när han körde bilen. Därav så friades han. Om han åtalades även för att ha låst poliserna ute framgick inte av artikeln.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln