Om en vecka är vintern ett minne blott!

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Haha har själv följt prognosen och märkt att det vänder mot det varmare men jag är rädd att det vänder tillbaka lika fort. Snön måste få smälta också samt att alla kilovis av salt gärna får försvinna också
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Den meteorologiska definitionen av vår är:

• Dygnsmedeltemperaturen är stigande och ligger mellan 0 och 10 plusgrader.

• Starten på våren får inte ske före den 15 februari, vilket normalt är tiden för högvintern i sydligaste Sverige.

www.smhi.se

Det vore sannerligen skönt med vår, men handen på hjärtat är det ett bra tag kvar. Även i Skåne.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Den meteorologiska definitionen av vår är:

• Dygnsmedeltemperaturen är stigande och ligger mellan 0 och 10 plusgrader.

• Starten på våren får inte ske före den 15 februari, vilket normalt är tiden för högvintern i sydligaste Sverige.

www.smhi.se

Det vore sannerligen skönt med vår, men handen på hjärtat är det ett bra tag kvar. Även i Skåne.

Aa, februari brukar vara värst och sen ser man en vändning som denna i början på mars.
Men vintrarna har varierat stort på sistone så vi får väl se vad som händer.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Ja...jag har följt prognosen varje dag! En kort tur blir det säkert :)


Förra året var det 10-13 grader varmt i början av mars och sedan i slutet av mars var det snökaos igen :huvet
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Det står att det skall vara max 5 grader, det är ganska kallt om man skall vara ärlig. Dock är det härligt att våren börjar närma sig:)
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Haha har själv följt prognosen och märkt att det vänder mot det varmare men jag är rädd att det vänder tillbaka lika fort. Snön måste få smälta också samt att alla kilovis av salt gärna får försvinna också
Du bor i Linköping så du får vänta till maj då sopbilarna letar sig ut på gatorna.
Det står att det skall vara max 5 grader, det är ganska kallt om man skall vara ärlig. Dock är det härligt att våren börjar närma sig:)
Det samma gäller dig, typ.
Den meteorologiska definitionen av vår är:

• Dygnsmedeltemperaturen är stigande och ligger mellan 0 och 10 plusgrader.
Underbart! Prognosen jag länkade visar på en dygnstemperatur på mellan 1 och 5 plusgrader.
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Fördelen med att ge sig ut i tidig vår är ju att det blir så spännande med allt lösgrus som ligger som utpsritt i kurvor och korsningar :D
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
otimist! det har väl knappast varit någon vinter
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Då ska jag vara tvärtom. Vill inte ha vår än då går det åt helvete på jobbet.Kör timmerbil och vi kör just nu en storavverkning på ett blötområde så mycket plusgrader kommer göra det hela onödigt spännande då vägen består av en maskintrampad väg över allt det blöta.:huvet
 

Tjita1

Guest
Damn it. Accuweather pratade om 5-7 plusgrader på dagarna i andra halvan av februari, men dom har kvickt ändrat sig till runt nollan igen. Pekka! Motorcykel med eldkastare och sopmaskin på fronten, kan det vara nåt?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Då ska jag vara tvärtom. Vill inte ha vår än då går det åt helvete på jobbet.Kör timmerbil och vi kör just nu en storavverkning på ett blötområde så mycket plusgrader kommer göra det hela onödigt spännande då vägen består av en maskintrampad väg över allt det blöta.:huvet

Instämmer...kör hjulgrävare o det är fan skönt att slippa dra sig fram pga lera
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ja...jag har följt prognosen varje dag! En kort tur blir det säkert :)


Förra året var det 10-13 grader varmt i början av mars och sedan i slutet av mars var det snökaos igen :huvet

Och fyra år innan dess var det 20 grader i slutet på mars. Det är helt omöjligt att veta hur det blir. Men man ska vara glad att man inte bor i norrland åtminstone sport-smiley-12.gif
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Haha idag är det varmaste dagen i år 22 grader. Önskar att jag hade fler hojar att gränsla!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fördelen med att ge sig ut i tidig vår är ju att det blir så spännande med allt lösgrus som ligger som utpsritt i kurvor och korsningar :D

Jag tycker saltdammet är mer förrädiskt än vintergruset (som iaf syns rätt tydligt, till skillnad från fusklagningsgruset) eftersom att det är fläckvis snorhalt, och ser likadant ut hela tiden. :gnissla
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
+3 i Göteborg idag. Det mesta av snön har smält bort. Tvättade bilen i helgen, utomhus, utan handskar.

Så Krutpojken, det är kanske ingen dum idé? :D

Men det brukar ju bli ett och annat bakslag. Det är lurigt att tro att det börjar närma sig vår ännu. Kan komma kallfronter med snö mars månad ut.

Fast, har vi lite, lite tur så blir årets vinter inte värre än så här. Några januariveckor med frost och snö. Skall börja köra min scooter igen den här veckan, nu när det är barmark (fast grusigt!) på gator och vägar.

Scooter då (två hjul), inte skoter (snö-), för att vara tydlig med er norrlänningar... ;)
 
Last edited:
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top