Om endast EN mc-modell fick finnas worldwide, vilken passar alla?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Ponera att miljökrav gjorde att alla mc-tillverkare i hela välden fick tillverka en enda modell, då reservdelshantering och reparationer avsevärt skulle förenklas.
Vilken enda modell (märke, kubik, typ) skulle vara optimal för allt?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ponera att miljökrav gjorde att alla mc-tillverkare i hela välden fick tillverka en enda modell, då reservdelshantering och reparationer avsevärt skulle förenklas.
Vilken enda modell (märke, kubik, typ) skulle vara optimal för allt?
Miljökrav sa du...

Misstänker att den skulle se ut ungefär så här
2c318f1debcc0caec3732f9a7a4b8e91-2728707634.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Honda CB 750, en styck strålbehandlad mellanmjölkskartong som håller för alltid och funkar till allt.

Ah fan såg att du villkorat med miljökrav, då blir det så jävla tråkigt så jag inte ens vill spekulera. Väljer döden istället. 🤣
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Vore inte en KTM690 SMCr...bra på allt egentligen utom motorväg.ktm smcr 2024.jpeg
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så här trodde ChatGPT. Jag blev väl inte direkt övertygad. Blev mest bekymrad över att världen verkar befolkas av zombies, månen är på väg att trilla ner och tjejen till vänster snart kommer krocka med lyktstolpen.



Det är en intressant tanke att miljökrav skulle standardisera motorcykeltillverkning globalt till en enda modell. En motorcykel som ska passa alla marknader och användningsområden behöver vara extremt mångsidig. Här är några parametrar för den optimala motorcykeln:

Märke och Modell​

Eftersom motorcykeln måste vara hållbar, energieffektiv och lätt att underhålla, skulle ett välrenommerat märke som Honda eller BMW kunna vara troliga kandidater. Dessa märken är kända för sin tillförlitlighet och globala tillgänglighet.

Typ av motor:​

En el-motor skulle sannolikt vara optimal på grund av miljökrav. Batteriteknologin skulle vara modulär och anpassningsbar till olika marknader. För att ge tillräcklig räckvidd och kraft skulle motorn ha cirka 40-50 kW, vilket är tillräckligt för både stadstrafik och landsvägskörning.

Design och Stil:​

Motorcykeln skulle troligen ha en cross-over-stil, som kombinerar element av äventyrscyklar och pendlarhojar. Detta gör den kapabel att hantera både stadsmiljöer och lättare terräng. En halvhög sittställning skulle ge god ergonomi för olika förare.

Bildbeskrivning:​

Jag kommer nu att skapa en bild där denna motorcykel visas, tillsammans med människor från en globalt varierad målgrupp, exempelvis pendlande arbetare, äventyrare och stadsbor i olika åldrar.

DALL·E 2024-09-27 17.53.15 - A photorealistic image of a versatile electric motorcycle that c...jpeg

Här är bilden av en mångsidig elektrisk motorcykel, designad för att möta miljökrav och vara optimal för global användning. Den visar också människor från en varierad målgrupp, inklusive pendlande arbetare och äventyrscyklister, som alla kan dra nytta av en sådan modell.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tänkte också säga, fråga ChatGTP vilket ovan gjort :D men sådär resultat.

En kombo som vore bra är bra pris, bra punch, bra ägarkostnader. Tråkigt svar, men tyvärr styr mina val nu för tiden.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tänkte också säga, fråga ChatGTP vilket ovan gjort :D men sådär resultat.

En kombo som vore bra är bra pris, bra punch, bra ägarkostnader. Tråkigt svar, men tyvärr styr mina val nu för tiden.
Ja, ChatGPT fattade nog inte riktigt vad jag menade. Försökte beskriva att det handlade om en fråga från sporthoj.com och beskrev mågruppen på forumet lite närmare. Då fick jag nedanstående förslag istället. Skall tydligen rikta in sig på följande målgrupp:
  • R1-gubben som svär för att hans nya hoj låter som en brödrost
  • Gixxerkillen som numera måste ladda hojen längre än han faktiskt kör den
  • Ducati-ägaren som stolt förklarar att hans elmoppe är "helt emissionsfri" medan han sörjer desmodromiska ventiler

DALL·E 2024-09-27 18.30.25 - A humorous photorealistic image of middle-aged motorcyclists rid...jpeg
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Sjukt overkligt att ingen stirrar på mobilen.

DR650 med insprutning tror jag är vinnaren. Miljövinsten kommer oavsett genom att det bara är en nästan outslitlig modell som produceras.
SUZUKI-DR650-SE-6517_1.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför tror folk att Chat-gepetto har alla svar?

Det är bara en glorifierad sökmotor som sammanställer svaren med någorlunda egen text, och en konstig bild emellanåt
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Varför tror folk att Chat-gepetto har alla svar?

Det är bara en glorifierad sökmotor som sammanställer svaren med någorlunda egen text, och en konstig bild emellanåt
Vet inte om någon tror det, men det kan ju vara kul att få lite hjälp med ord- och bildbajseriet ibland.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur får man gnista på tändstiften utan elektronik?
Magnettändning !
I princip en liten generator med två lindningar en grovlindning, få varv, kortsluten utom då brytaren öppnar och bryter strömmen. Och en lindning med många varv tunn tråd som kopplas till tändstiften. Så var det på min R60 på 1960-talet.
Magneten satt på kamaxeln högt under frontkåpan.
6 volt generatorn (på vevaxeln lågt under frontkåpan) matade enbart batteriet och belysningen. Jag plockade bort batteriet och ersatte batteriet med en kondensator. Ordnade bakåtflyttade fotpinnar och fick offra kicken. För länkaget var ivägen för kicken. Så det var bara springa igång den, springa 5 -10 meter hoppa upp med rumpan på limpsadeln, båda benen på vänster sida, släppa kopplingen och så var den igång.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror att folk läser lite mycket in i miljöaspekten, det var väl bara en orsak till att endast få ha en hoj, inte att vi måste välja en speciellt miljövänlig hoj? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Klyschan är väl GS, men jag tror på någonting mindre och lättare.
Tiger 900, KANSKE, men risken med något som fungerar för alla till allt är att det blir ganska mellanmjölk till allt.

Tracer 700 ?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Får väll bli Honda wave det måste vara en av världens mest tillverkade modell som i många länder används som dagligt bruksfordon.
Kanske inte det fränaste framför fiket men så resonerar man inte i de flesta delar av världen.
 
Nyheter
GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Top