L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Himalayan 450 är det ni söker.
View attachment 504359
Planekonomisk motorrad. Schwalbe åt folket. Såklart.
Kondensator räknas som elektronik! https://sv.wikipedia.org/wiki/ElektronikMagnettändning !
I princip en liten generator med två lindningar en grovlindning, få varv, kortsluten utom då brytaren öppnar och bryter strömmen. Och en lindning med många varv tunn tråd som kopplas till tändstiften. Så var det på min R60 på 1960-talet.
Magneten satt på kamaxeln högt under frontkåpan.
6 volt generatorn (på vevaxeln lågt under frontkåpan) matade enbart batteriet och belysningen. Jag plockade bort batteriet och ersatte batteriet med en kondensator. Ordnade bakåtflyttade fotpinnar och fick offra kicken. För länkaget var ivägen för kicken. Så det var bara springa igång den, springa 5 -10 meter hoppa upp med rumpan på limpsadeln, båda benen på vänster sida, släppa kopplingen och så var den igång.
Kul att läsa och nu fick du igång "gubbsen" på detta fora Nattinatt!Ponera att miljökrav gjorde att alla mc-tillverkare i hela välden fick tillverka en enda modell, då reservdelshantering och reparationer avsevärt skulle förenklas.
Vilken enda modell (märke, kubik, typ) skulle vara optimal för allt?
Såg nån dokumentär om den. Vilken kackerlacka till hoj! Den är ju Top Gears Toyota Hilux motsvarighet på två hjul. Bland annat kördes den med begagnad, ofiltrerad frityrolja i motorn utan knussel.Honda Super cub är väl den mesta sålda så den passar antagligen flest.
View attachment 504384
Då blir det behålla batteriet ! Kostar några kilo. Eller sätta några AAA laddbara.Kondensator räknas som elektronik! https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronik
"Om endast EN tråd på forumet skulle passa som omröstningstråd, vilken skulle du då valt?"
Bikes & Babes! (Moraltanter undanbedes!)
Tycker det är lite ont om dessa bilder här! Så med risk för att bli kallad mansgris så börjar jag med att posta en tråd med Babes tillsammans med hojar! (För er tjejer så får ni juh gärna posta bilder med karlar då om ni vill, allt i jämställdhetens tecken ;) ) Fyll gärna på med era egna...www.sporthoj.com
Kanske min gamla gruvmotorcykel med Kubota diesel skulle vara den som passar alla, gäddhuvudet är ju dock en option som en del skulle välja bort
View attachment 504380View attachment 504381
Cake använde tydligen samma CAD-program som Gruvtolvans trehjulings konstruktör!Ah! Materialvalen, finishen, linjespelet, de sofistikerade fjädringskomponenterna.
Det finns "efterfordon" men tydligen också efter-apokalypsfordon!
Går på matolja om inget annat finns till hands, och ställer sig helt frågande till EMP-problematiken andra brottas med.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|