Om endast EN mc-modell fick finnas worldwide, vilken passar alla?

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Magnettändning !
I princip en liten generator med två lindningar en grovlindning, få varv, kortsluten utom då brytaren öppnar och bryter strömmen. Och en lindning med många varv tunn tråd som kopplas till tändstiften. Så var det på min R60 på 1960-talet.
Magneten satt på kamaxeln högt under frontkåpan.
6 volt generatorn (på vevaxeln lågt under frontkåpan) matade enbart batteriet och belysningen. Jag plockade bort batteriet och ersatte batteriet med en kondensator. Ordnade bakåtflyttade fotpinnar och fick offra kicken. För länkaget var ivägen för kicken. Så det var bara springa igång den, springa 5 -10 meter hoppa upp med rumpan på limpsadeln, båda benen på vänster sida, släppa kopplingen och så var den igång.
Kondensator räknas som elektronik! https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronik
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ponera att miljökrav gjorde att alla mc-tillverkare i hela välden fick tillverka en enda modell, då reservdelshantering och reparationer avsevärt skulle förenklas.
Vilken enda modell (märke, kubik, typ) skulle vara optimal för allt?
😆 Kul att läsa och nu fick du igång "gubbsen" på detta fora👍 Nattinatt!
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Går ju att tolka fråga på flera sätt.

Är det att ta fram en motorcykel som passar för så många olika behov som möjligt och därmed kunna säljas till så många människor som möjligt på flera marknader?

Eller skall man mer tänka vilken motorcykel det hade blivit ifall en tillverkare bara kunde ta fram en modell för hela världen och det inte fanns andra tillverkare?

Svaren på de frågorna kan ju bli helt olika beroende på vad som ger bäst ekonomi i produkten. I det första fallet blir det väl bara volym det handlar om, medan man i det andra fallet kan väga in marginal också. Utöver det förstås alla aspekter kopplat till produktion osv.

Är ju fullt möjligt att en tillverkare skulle strunta i att försöka tillfredsställa hela världen och istället ta fram en hoj som täcker många behov men ger en betydligt bättre marginal.

Skillnaden skulle väl kanske bli en någorlunda vettig kompromiss vs. en hoj som skulle bli så tråkig att människor bara köper den för att man måste.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Om endast EN tråd på forumet skulle passa som omröstningstråd, vilken skulle du då valt?"
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
"Om endast EN tråd på forumet skulle passa som omröstningstråd, vilken skulle du då valt?"
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Isf en ombröstningstråd.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kanske min gamla gruvmotorcykel med Kubota diesel skulle vara den som passar alla, gäddhuvudet är ju dock en option som en del skulle välja bort
View attachment 504380View attachment 504381


Ah! Materialvalen, finishen, linjespelet, de sofistikerade fjädringskomponenterna.

Det finns "efterfordon" men tydligen också efter-apokalypsfordon!
Går på matolja om inget annat finns till hands, och ställer sig helt frågande till EMP-problematiken andra brottas med.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ah! Materialvalen, finishen, linjespelet, de sofistikerade fjädringskomponenterna.

Det finns "efterfordon" men tydligen också efter-apokalypsfordon!
Går på matolja om inget annat finns till hands, och ställer sig helt frågande till EMP-problematiken andra brottas med.
Cake använde tydligen samma CAD-program som Gruvtolvans trehjulings konstruktör!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Enfield Diesel. EMP-säker, går på nästan vilken olja som helst och drar nästan inget.:fakta

Att ett fordon ska vara kul tas ingen hänsyn till när ett ska passa alla.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top