Om endast EN mc-modell fick finnas worldwide, vilken passar alla?

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
En adventurehoj med 500cc kan ju aldrig vara fel :) men den får gärna ha 270-graders motor så den låter tufft också
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ponera att miljökrav gjorde att alla mc-tillverkare i hela välden fick tillverka en enda modell, då reservdelshantering och reparationer avsevärt skulle förenklas.
Vilken enda modell (märke, kubik, typ) skulle vara optimal för allt?
Finns ingen ,som några påpekat så ska det finnas spänning i hojen -hellre än att köra en tråkig hoj så låter iallafall jag bli .
Velat runt några år nu med bara en hoj i garaget men ja det på hjärtat så är det inte många nya som lockar alls i dagsläget då dom antingen känns könslösa/tråkiga eller bara mellanmjölk -det praktiska/ekonomiska osv styr inte så mycket på hojar dom ska locka/vara kul /kunna skrämmas .
är faktiskt bakåtsträvare där med all elektronik idag så föredrar jag en oldschool gixxer/r1:a efter att ha ägt och blivit skrämd av så elektronik är säkert bra och en sportis a’la rsv4:a s1000rr utan elektronik skulle vara hårig på riktigt 😬
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns ingen ,som några påpekat så ska det finnas spänning i hojen -hellre än att köra en tråkig hoj så låter iallafall jag bli .

Men det gör inte alla dom miljoner människor som kör en Honda Supercub eller liknande.

Vi lyckligt lottade människor som har hoj som leksak är i numerärt underläge.

Jag känner lite folk i Colombia (Medellin och Bogota), att äga en bil är uteslutet, dels har dom inte råd, dels finns det inga parkeringar.
Men en motorcykel med 200-250cc motor, antingen av vespa typ eller ADV typ kan dom äga, den går att rulla in på bakgården och ställa mot väggen.
Det viktiga är att det går att skjutsa, helst 2 personer, på den, och att man kan montera en packlåda.

En populär modell är AKT. som tydligen är en licenstillverkad kina hoj

eller kina importer av alla de slag, alla med små motorer.

Hastiget är inte viktigt, dom kör sällan över 100, utan normalt på landsväg kör dom runt 70, helt oberoende av vad det är skyltat, böter betalas enklast och billigast direkt i handen på polismannen vid vägkanten, och körkort köper man eller får man på köpet av handlaren som köper det åt dig,
Vill man komma billigare undan så kan man faktiskt köra upp för körkort också, det är väldigt enkla prov, men krånglig byråkrati, som givetvis kan påskyndas mot extra betalning.

Det ser liknande ut i hela Sydamerika och stora delar av Asien och Afrika också, och andra delar av världen, det är den majoriteten hojen ska passa till.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Men det gör inte alla dom miljoner människor som kör en Honda Supercub eller liknande.

Vi lyckligt lottade människor som har hoj som leksak är i numerärt underläge.

Jag känner lite folk i Colombia (Medellin och Bogota), att äga en bil är uteslutet, dels har dom inte råd, dels finns det inga parkeringar.
Men en motorcykel med 200-250cc motor, antingen av vespa typ eller ADV typ kan dom äga, den går att rulla in på bakgården och ställa mot väggen.
Det viktiga är att det går att skjutsa, helst 2 personer, på den, och att man kan montera en packlåda.

En populär modell är AKT. som tydligen är en licenstillverkad kina hoj

eller kina importer av alla de slag, alla med små motorer.

Hastiget är inte viktigt, dom kör sällan över 100, utan normalt på landsväg kör dom runt 70, helt oberoende av vad det är skyltat, böter betalas enklast och billigast direkt i handen på polismannen vid vägkanten, och körkort köper man eller får man på köpet av handlaren som köper det åt dig,
Vill man komma billigare undan så kan man faktiskt köra upp för körkort också, det är väldigt enkla prov, men krånglig byråkrati, som givetvis kan påskyndas mot extra betalning.

Det ser liknande ut i hela Sydamerika och stora delar av Asien och Afrika också, och andra delar av världen, det är den majoriteten hojen ska passa till.
Ja men är det det kriteriet så ska jag ha med allt jag har i jobbet också -då blir det hoj med dragkrok och släpkärra 🤮(byggbranschen/snickare)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Du kanske ska ha en bil i jobbet, eller kör du motorcykel i jobbet idag?
😉nej men du drog ju parallellen ett fordon bara och det var frågan i trådstarten- då vill jag ha en med dragkrok och kärra -ja att folk har det som enda fordon på en del ställen förstår jag i Colombia har dom inte -30 på vintern heller🥶
😀klart jag kör bil det gör alla i skogen nästan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
😉nej men du drog ju parallellen ett fordon bara och det var frågan i trådstarten- då vill jag ha en med dragkrok och kärra -ja att folk har det som enda fordon på en del ställen förstår jag i Colombia har dom inte -30 på vintern heller🥶
😀klart jag kör bil det gör alla i skogen nästan

Nej, förutsättningen var att det skulle finnas en enda motorcykelmodell, inte att alla andra fordon skulle försvinna, hantverkare i fattiga länder kör bil dom med om behovet finns.
(behov av mer än en stege, några färgpytsar och penslar, för det kan man ju lika gärna ta på motorcyklarna dom har)

Näe, klimatet spelar ju såklart in, Sverige kommer aldrig att bli som Mumbai eller Medellin, men dom är fler än oss, så vi får rätta oss efter den motorcykel som passar dom bäst
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kontentan är väl att om en produkt skall bli bra måste det finnas avgränsningar för vilka problem den skall lösa. Kom att tänka på detta klipp:

 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nej, förutsättningen var att det skulle finnas en enda motorcykelmodell, inte att alla andra fordon skulle försvinna, hantverkare i fattiga länder kör bil dom med om behovet finns.
(behov av mer än en stege, några färgpytsar och penslar, för det kan man ju lika gärna ta på motorcyklarna dom har)

Näe, klimatet spelar ju såklart in, Sverige kommer aldrig att bli som Mumbai eller Medellin, men dom är fler än oss, så vi får rätta oss efter den motorcykel som passar dom bäst
😀Ja med dom förutsättningarna att vi ska anpassa oss till deras behov i asien skulle Sveriges hojförsäljning av nytt upphöra marknaden finns inte 🤷‍♂️en 600 är nog svårsåld här om den inte är grusinriktad
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
😀Ja med dom förutsättningarna att vi ska anpassa oss till deras behov i asien skulle Sveriges hojförsäljning av nytt upphöra marknaden finns inte 🤷‍♂️en 600 är nog svårsåld här om den inte är grusinriktad

600!!!

Jag tycker sällan man ser något över 250, någon enstaka upp till 500.

Jo, stora leksaker som vi gillar är nog en liten minoritet.

Jag brukar ibland kolla filmer på MC polis jakter i favelorna, den flyende ofta på en 125-250 tvåtakt, Polisen på en lite större fyrtakt, och det är fan jämt skägg

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med Alternativ Intelligens borde man väl kunna få fram en Blåvit Motorcykel, en garanterat könlös motoriserad tvåhjuling! :tummenupp

Inte alltför alternativt bara så vi får fram en SR250. :hihi

För er ungdomar som inte växte upp i sossiga Sverige...
Jag vet var det står en oöppnad BlåVit "Raklödder", jag har länge undrat hur gammal den är, den är alltså minst 25 år gammal.

Anledningen till att den är oöppnad är att han köpte två, och använde halva första flaskan och fick så fruktansvärt mycket Acne av vad det nu var i, och därför ställde bort den andra.

Jag har också ett starkt minne av att dom flesta produkterna var ren skit, till marginellt lägre pris än kända märken.

Företeelsen lever kvar i Kanada, men där har dom Gula etiketter, och hela världen skrattar åt det.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med Alternativ Intelligens borde man väl kunna få fram en Blåvit Motorcykel, en garanterat könlös motoriserad tvåhjuling! :tummenupp

Inte alltför alternativt bara så vi får fram en SR250. :hihi

För er ungdomar som inte växte upp i sossiga Sverige...

"Svea Annonsbyrå" var en del i den gigantiska kooperativa koncernen - en period den största byrån i landet.

Allt borta idag. Nedlagt, bortsålt, bortfibblat.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet var det står en oöppnad BlåVit "Raklödder", jag har länge undrat hur gammal den är, den är alltså minst 25 år gammal.

Anledningen till att den är oöppnad är att han köpte två, och använde halva första flaskan och fick så fruktansvärt mycket Acne av vad det nu var i, och därför ställde bort den andra.

Jag har också ett starkt minne av att dom flesta produkterna var ren skit, till marginellt lägre pris än kända märken.

Företeelsen lever kvar i Kanada, men där har dom Gula etiketter, och hela världen skrattar åt det.

"Svea Annonsbyrå" var en del i den gigantiska kooperativa koncernen - en period den största byrån i landet.

Allt borta idag. Nedlagt, bortsålt, bortfibblat.

Men se det positiva, vi har ICAs egna varor. Ägs inte av något kooperativ utan vinsten går direkt till privata Icahandlare. :tummenupp

En rödvit Polkaretta skulle göra susen på gångvägarna! :crash

 
Nyheter
GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Top