OMRÖSTNING: Olyckstrådens vara eller icke vara

Bör olyckstråden finnas kvar?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag menar inte att du personligen spammat olyckstråden eller börjat ägna dig åt påhopp på personer där på något sätt. Så noga har jag inte granskat den tråden.
Nej,jag vill inte bli beskylld för att ha spammat sönder en tråd där jag inte ens gjort några inlägg...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det verkligen någon som missat att det är farligt att köra MC? Att man kan skadas/dö? Missat teorin? Missat nyheter hela sitt liv? Satt huvudet i sanden?

Vilken psykolog sade förresten att tråden gör så att folk kör försiktigare? Är det inte så att farliga sporter lockar en typ av människor för att det just är farligt? Lockar kanske tråden fel människor till vår hobby? Och kanske - ju mer död man omger sig mer destro lättare blir ens egen att ta på.

Vill ni ha era vänners olyckor rapporterade över ett forum, ibland kommenterat av en massa omogna "mc-syskon" eller få det privat av de som verkligen berörts?

Ska tråden vara kvar så att de som gottar sig olyckor kan njuta från ett enda samlat silverfat? Klart de människorna finns - deras ursäkt heter bara "nyfikenhet" eller "allmännytta". Alla andra tankar är naiva.

Lär vi oss något att tråden såsom den är idag? Diskuteras felen och räddningarna sakligt och genomgående?

Får denna tråd på ett annars glatt sporthojsforum en del av oss att må direkt dåligt av att den gång på gång lyfts fram?

Nä, avslutar med nedanståendes text som summerar det rätt bra.

Jag tror att du är onödigt cynisk.

Jag tror faktiskt att olyckstråden kan bidra till att kanske någon tänker till lite extra. Om man kan läsa sig till i den samlade olycksrapporteringen att någon vägsträcka eller trafiksituation är överrepresenterad i olyckor så kanske det leder till att man tänker till lite extra och kanske väljer att inte bränna på lika hårt på just den olycksdrabbade vägsträckan eller låta bli den där omkörningen av bilen som skulle svänga vänster.
För mig fungerar det i alla fall lite så.
Jag lusläser inte notiser om olyckor i delar av landet där jag aldrig är ute och kör. Däremot är jag intresserad av att veta vilka vägsträckor och situationer i mitt närområde där jag ofta kör som är lite farligare än genomsnittet.
Det betyder inte att jag annars hade varit totalt omedveten om att det finns risker med att köra hoj. Det är något som jag är väl medveten om.

För min egen del så började jag inte köra motorcykel för att det var farligt. Jag kör motorcykel därför att jag tycker det är underbart att köra motorcykel. Jag älskar det närmast meditativa tillståndet jag har när jag kör. Av just den anledningen så vill jag gärna fortsätta göra det länge till. Därför är jag intresserad av all information jag kan få om vilka vägsträckor eller trafiksituationer som är extra farliga. Jag gillar att köra motorcykel och jag gillar att ibland kanske skruva lite onödigt mycket på gashandtaget men jag vill inte ta livet av mig och jag vill inte ställa till med något som tar livet av eller skadar någon annan. Så enkelt är det.

Om olyckstråden medför att en enda person mindre kör ihjäl sig eller skadas allvarligt så är dess existens berättigad.
Om den inte gör någon skillnad på antalet dödade eller skadade så vet jag inte varför vissa lägger ner så mycket energi på att gnälla på den. För då gör den ju varken till eller från.
Om någon med ett trovärdigt resonemang kunde hävda att den ledde till att fler dog eller skadades i trafiken skulle jag gladeligen sälla mig till dom som ansåg att den måste bort. Men så är inte fallet enligt min uppfattning.

För det är väl så att ingen här vill något annat egentligen än att vi ska få utöva våran hobby med så få döda eller skadade som möjligt. Eller håller du inte med?

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Det är ganska uppenbart att det är folk som tar illa vid sig när dom ser olyckstråden. Det känns också hyfsat uppenbart att det är för att dom är rädda att dom själv ska hamna i den. Där av "Köra som svin utan att det inträffat en olycka trådar". Tror att det är pga. vissa hojåkares osäkerhet som det har blivit en sån negativ reaktion. Att denna osäkerhet utmanas kan inte leda till något annat än bättre personlig mognad. Olyckstråden är en sund motvikt till den romantisering finns runt MC åkning.

Personligen anser jag att påminnelse om sin egen dödlighet är hälsosamt. Tycker tråden ska finnas kvar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Säker?Några verkar ju sjukligt besatta av att rapportera till den tråden.
Morsan, som rapporterar in mest, gör en service för alla så folk slipper surfa ett X antal olika sajter för att höra talas om en olycka. Du tror väl inte på allvar att hon blir alldeles blöt av att se en ny olycka. Tror du att hon söker status, genom att skriva in flest olycksrapporteringar? Fråga henne varför hon gör det... istället för att spekulera i och anta att hon är sjukt besatt av olyckor.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Det är precis det jag gör just nu, jag låter det bli reaktioner på att tråden är låst och jag kommer lyssna på vad majoriteten vill ska ske runt tråden. Sedan tar jag beslut baserat på åsikterna som luftas. Just nu lutar det åt att tråden öppnas och att de som tjaffsar och förstör tråden, kommer bli nekade tillgång till den, samt inlägg tas bort. Och i värsta fall, banning för att förtydliga att olyckstråden kommer vara kvar även om det klagas hejvillt för att man blir mindre körsugen.

Jag kommer dock försöka minska "effekten" av den och troligen ta bort den från listningen på förstasidan och i sökningarna. Man får istället gå direkt till tråden via forumkategorin.

Klockrent Swedie :tummenupp

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Swedie for teh win!

(sedan 1980 har antalet dödsolyckor med MC inte ökat men andelen motorcyklister har ökat 100 falt, vi sköter oss bra generellt, kan inte nog poängteras även om katastrofen är ett faktum ibland, vilket jag själv fått erfara med 50% invaliditet nu som följd...)

Last edited:

Koorider

I ride alone, thats keep me alive :)
Gick med
1 Jun 2008
Hoj
-09, Hyosung, GT650R
Faan vilka kommunistfasoner det är här...folk som vill förbjuda trådar?!....låt folk skriva va de vill....vill ni inte läsa fine, LÄS INTE DÅ! MEN LÅT ANDRA LÄSA DET DE VILL! Om Olyckstråden hjälper någon, lr underlättar livet för honom/henne vem är jag som ska sätta stopp för det?

Som sagt inget mer kommunistfasoner med massa förbjud, eftersom folk tror det som som inte skrivs i tidningar lr forum inte existerar (är det nordkorea det här lr)

Anyway nu ska jag inte blanda in för mkt politik, men ett förslag är att olyckstråden får undertrådar med varje olycka för sig, sedan ska man kunna söka antingen datumvis lr efter geografi.(ungefär när man söker efter lägenhet typ om ni förstår vad jag menar) så kan man sj sålla lite mer också.

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Faan vilka kommunistfasoner det är här...folk som vill förbjuda trådar....låt folk skriva va de vill....vill ni inte läsa fine, LÄS INTE DÅ! MEN LÅT ANDRA LÄS DET DE VILL! Om Olyckstråden hjälper någon, lr underlättar livet för honom vem är jag som ska sätta stopp för det?

Som sagt inget mer kommunistfasoner helst med massa förbjud, eftersom folk tror som som inte skrivs i tidningar lr forum inte existerar (är det nordkorea det här lr)

Anyway nu ska jag inte blanda in för mkt politik, men ett förslag är att olyckstråden får undertrådar med varje olycka för sig, sedan ska man kunna söka antingen datumvis lr efter geografi. så kan man sj sålla lite mer också.

Agree! Inget tvingar någon att faktiskt läsa tråden och att den finns där i sig förstår jag inte direkt varför det är stötande för någon, bläddra vidare.

Koorider

I ride alone, thats keep me alive :)
Gick med
1 Jun 2008
Hoj
-09, Hyosung, GT650R
...En grej till ni som gnäller på "morsan"....jag tror om hon inte skulle rapportera så skulle en lr flera andra fylla hennes tomrum. det är en ganska vanlig förteelse...det är ganska naturligt att några lr någon tar initiativt till ngt så blir andra blir mer passiva.

De väl som disken när man bodde hemma...där var det (en annan) morsan som tog disken varje gång...men nu måste vi andra ta det ansvaret nu när vi inte bor hos henne längre. :(

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Om olyckstråden medför att en enda person mindre kör ihjäl sig eller skadas allvarligt så är dess existens berättigad.

Det där är ett stort OM. Som jag sade så kanske det går åt båda hållen. Och finns det inte egentligen bättre sätt/trådar att minska det än genom att ha en olyckstråd?

Vad gör vi OM någon skadas av att ständigt påminnas av tråden då?

För det är väl så att ingen här vill något annat egentligen än att vi ska få utöva våran hobby med så få döda eller skadade som möjligt. Eller håller du inte med?

Självklart, men det har inte med olyckstråden vara eller icke vara att göra.

Jag är egentligen för tråden av den enkla anledningen att detta är ett mc forum och på så sätt berättigar det att samla all info kring mc. Vad jag försöker göra är dock att se det från båda vinklar och balansgången där är väldigt jämn enligt mitt tycke.

Som jag har förstått det nu så har Swedie än en gång visat sin kompetens och löst det på bästa sätt. :tummenupp

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Demokratin säjer att vi skall ha den. Jag föreslår en hårdare moderering och att dom som inte vill se den lägger den på sin ignorelista, enkelt!

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Visst ska tråden vara kvar! Man kan ju faktiskt välja om man vill läsa den!
Om dom visar allsång från skansen på svt, så kan jag ju på ett enkelt sätt byta kanal:D (skittlätt ju):tummenupp

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Demokratin säjer att vi skall ha den. Jag föreslår en hårdare moderering och att dom som inte vill se den lägger den på sin ignorelista, enkelt!

funkar det o lägga till trådar på ignorelistan?
har inte gått förut, bara medlemmar funkade förut o nu också när jag testade

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Triumph
Som jag har förstått det nu så har Swedie än en gång visat sin kompetens och löst det på bästa sätt. :tummenupp

PÅ vilket sätt skulle problemet vara löst menar du?
En övervägande majoritet vill ha tråden kvar, nu är den låst och alltså är inte problemet på något sätt löst.

Öppna tråden igen och ta i med hårdhandskarna mot de som fortsättningsvis saboterar där är det rätta sättet att hantera problematiken.

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Håller med till fullo. Att låta tråden vara kvar.
När man väl sitter på hojen..o den sköna lite småluriga kurvan kommer upp...Hur många har inte tänkt sig för innan man drar på ordentligt i den kurvan.....
Vet att jag själv tänker : Vill fan inte hamna på olyckstråden....
Ifall det får EN PERSON att tänka sig för...så är tråden värd att behållas....
Visst, blir själv ledsen när jag läser om dödsolyckor..unga snubbar o snubbeninnor som går bort...men jag VÄLJER att läsa det....
P.S Dr Alban till allsång på skansen :p

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
nä nu tog fan popcornen slut !

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
PÅ vilket sätt skulle problemet vara löst menar du?
En övervägande majoritet vill ha tråden kvar, nu är den låst och alltså är inte problemet på något sätt löst.

Hmm? Läste från Swedie:

"Jag kommer dock försöka minska "effekten" av den och troligen ta bort den från listningen på förstasidan och i sökningarna. Man får istället gå direkt till tråden via forumkategorin."

Låter som den bästa lösningen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...