Är det verkligen någon som missat att det är farligt att köra MC? Att man kan skadas/dö? Missat teorin? Missat nyheter hela sitt liv? Satt huvudet i sanden?
Vilken psykolog sade förresten att tråden gör så att folk kör försiktigare? Är det inte så att farliga sporter lockar en typ av människor för att det just är farligt? Lockar kanske tråden fel människor till vår hobby? Och kanske - ju mer död man omger sig mer destro lättare blir ens egen att ta på.
Vill ni ha era vänners olyckor rapporterade över ett forum, ibland kommenterat av en massa omogna "mc-syskon" eller få det privat av de som verkligen berörts?
Ska tråden vara kvar så att de som gottar sig olyckor kan njuta från ett enda samlat silverfat? Klart de människorna finns - deras ursäkt heter bara "nyfikenhet" eller "allmännytta". Alla andra tankar är naiva.
Lär vi oss något att tråden såsom den är idag? Diskuteras felen och räddningarna sakligt och genomgående?
Får denna tråd på ett annars glatt sporthojsforum en del av oss att må direkt dåligt av att den gång på gång lyfts fram?
Nä, avslutar med nedanståendes text som summerar det rätt bra.
Jag tror att du är onödigt cynisk.
Jag tror faktiskt att olyckstråden kan bidra till att kanske någon tänker till lite extra. Om man kan läsa sig till i den samlade olycksrapporteringen att någon vägsträcka eller trafiksituation är överrepresenterad i olyckor så kanske det leder till att man tänker till lite extra och kanske väljer att inte bränna på lika hårt på just den olycksdrabbade vägsträckan eller låta bli den där omkörningen av bilen som skulle svänga vänster.
För mig fungerar det i alla fall lite så.
Jag lusläser inte notiser om olyckor i delar av landet där jag aldrig är ute och kör. Däremot är jag intresserad av att veta vilka vägsträckor och situationer i mitt närområde där jag ofta kör som är lite farligare än genomsnittet.
Det betyder inte att jag annars hade varit totalt omedveten om att det finns risker med att köra hoj. Det är något som jag är väl medveten om.
För min egen del så började jag inte köra motorcykel för att det var farligt. Jag kör motorcykel därför att jag tycker det är underbart att köra motorcykel. Jag älskar det närmast meditativa tillståndet jag har när jag kör. Av just den anledningen så vill jag gärna fortsätta göra det länge till. Därför är jag intresserad av all information jag kan få om vilka vägsträckor eller trafiksituationer som är extra farliga. Jag gillar att köra motorcykel och jag gillar att ibland kanske skruva lite onödigt mycket på gashandtaget men jag vill inte ta livet av mig och jag vill inte ställa till med något som tar livet av eller skadar någon annan. Så enkelt är det.
Om olyckstråden medför att en enda person mindre kör ihjäl sig eller skadas allvarligt så är dess existens berättigad.
Om den inte gör någon skillnad på antalet dödade eller skadade så vet jag inte varför vissa lägger ner så mycket energi på att gnälla på den. För då gör den ju varken till eller från.
Om någon med ett trovärdigt resonemang kunde hävda att den ledde till att fler dog eller skadades i trafiken skulle jag gladeligen sälla mig till dom som ansåg att den måste bort. Men så är inte fallet enligt min uppfattning.
För det är väl så att ingen här vill något annat egentligen än att vi ska få utöva våran hobby med så få döda eller skadade som möjligt. Eller håller du inte med?